handdator

Visa fullständig version : Salta som igår

RobinEH
2012-12-29, 22:13
Min fråga handlar om intaget av natrium och dess negativa påverkan på kroppen.
Enligt Ian Mccarthy (fittnessnubbe på youtube med en aningen ogillad attityd) så är ett högt natriumintag inte dåligt för människan så länge mängden är konsekvent. Alltså om man tycker om att salta maten mycket så skall man alltid göra detta och tvärtom.

Stämmer detta? För jag använder ganska mycket salt i min kost och är smått orolig över risken med högt blodtryck etc. *jorgen*

http://www.youtube.com/watch?v=u2Zgp8bJPA4

Sverker
2012-12-30, 08:30
Tittade inte på länken.

Det som kommer in måste också komma ut. Äter du mycket salt måste njurarna också utsöndra det i urinen. Mer salt betyder alltså mer arbete för njurarna att koncentrera upp urinen. Knappast farligt för någon ung och tränande. Värre för äldre och stillasittande.

RobinEH
2012-12-30, 13:15
Men det finns ingen risk att njurarna "tröttas ut" om man har ett högt saltintag trots ungdom och aktivitet?

Sverker
2012-12-30, 18:20
Högre blodtryck. Konstant högre blodtryck kommer att sätta stress på de finaste blodkärlen både här och där. Blodkärlen blir bara hårdare och skörare med åren.
Minns att de finns trådar att högt saltintag bara höjer blodtrycket några få mm Hg.....men många bäckar små....
Jag bekymrar mig inte för natrium. Mer intressant är allt protein och allt urinämne som ska skall ut.

exevision
2012-12-31, 11:26
Finns det någon nedre gräns av salt som man inte bör komma under?

Eddie Vedder
2012-12-31, 11:48
Finns det någon nedre gräns av salt som man inte bör komma under?

Ja det finns ju nedre gränsvärden för mineraler precis som för vitaminer. Kolla SNR.

Tolkia
2012-12-31, 23:56
Det är väl iofs ganska svårt att komma under minimigränsen för natrium om man är frisk och inte äter väldigt speciellt.