handdator

Visa fullständig version : Vilken sexuell läggning har du?

Sidor : [1] 2

stolpskott
2012-12-29, 01:07
Häromdagen höll jag på att posta ett bögskämt som kanske inte var helt okej. Jag insåg det i tid och valde att inte posta det, först och främst med tanke på att någon som är homosexuell kanske tar illa upp. Ja, typ som... och då slog det mig. Mig veterligen så finns det inga homo/bisexuella personer på kolo. Men det kändes lite absurt, så jag bestämde mig för att göra en poll; Voilá!

Pollen är anonym om man inte vill outa sig, men om man inte har något emot det så får man gärna svara i tråden. Med transsexuell syftar jag inte på ex. män som är straighta men gillar att klä ut sig, utan människor med den sexuella läggningen. Själv är jag straight.

Latissimus Dorsi
2012-12-29, 01:07
Hetero, väldigt hetero.

Fyllot
2012-12-29, 01:10
Hetero men för 100-200.000 skulle jag säkert trycka en man för.

tumme
2012-12-29, 01:26
Har redan "outat" mig som bi innan så. Kan bara svara för mig själv men har aldrig tagit illa upp för skämt. Men när bög/gay etc används som en beskrivning utav något dåligt blir jag lite sne. Varit nära att förlora en nära vän över det, fast han har lärt sig nu, eller han gör det fortfarande men det kommer ett förlåt direkt efter. Även rapporterat några inlägg här på kolo om jag kommer ihåg rätt.

Okej
2012-12-29, 01:36
jag är mer intresserad av hur du fått ett bakvänd "d" i din avatartext :confused:

Stoltz
2012-12-29, 01:38
jag är mer intresserad av hur du fått ett bakvänd "d" i din avatartext :confused:

... :MrT:

Gober
2012-12-29, 06:47
Hetero, väldigt hetero.

Ditt inlägg känns väldigt smygbögigt?

Doctor Snuggles
2012-12-29, 07:22
Hetero, väldigt hetero.

Mao lite rädd för sin latenta homosexuella läggning?

EDIT: Eko.

Duran
2012-12-29, 08:54
På nåt jäkla plan kan jag säkert dras lite till människor av samma kön men det märker jag i princip inte av och det känns konstigt att föreställa mig själv en sån situation så jag räknar mig som hetero.

Eddie Vedder
2012-12-29, 08:56
Straight och kille. Men även jag hatar när man ser ner på HBTQ-personer och jag är kritisk mot det heteronormativa tvåsamhetsidealet. Man behöver knappast vara HBTQ själv för att ha de åsikterna.

Määng
2012-12-29, 09:48
Hetero. Har råkats snubbla över gayporr någon gång och det tilltalade mig inte.

luderlasse
2012-12-29, 11:21
Brukar ofta tänk på killar när jag runkar, i övrigt straight!

Madame
2012-12-29, 11:23
jag har flickvän, men vet att uppskatta karlar också. Jag är nog bi då skulle jag tro ;)

tearz
2012-12-29, 11:24
Jag är bisexuell :/

Mental
2012-12-29, 11:25
Jag är bisexuell :/

Varför :/ ? Det är ju win! Marknaden blir större ju mindre begränsningar man har!

Amfksp
2012-12-29, 11:27
ja, bisexuell är ju helt klart opti

Madame
2012-12-29, 11:27
Jag är bisexuell :)

fixed ;)

Stefan J
2012-12-29, 11:28
Jepp då spikar vi dessa siffror och ser som en vedertagen sanning!

95,3% av alla killar är heterosexuella (102 av 107)

44,4% av alla tjejer är heterosexuella (4/9)

Inga skillnader mellan könen my ass! :D

Amfksp
2012-12-29, 11:29
Ja, det har ju inget att göra med för typ av forum vi är på =D

Stefan J
2012-12-29, 11:34
Ja, det har ju inget att göra med för typ av forum vi är på =D

Sitter du och antyder att tjejer som styrketränar skulle i högre grad vara representerade av HBTQ personer? Nu är du ute på tunn PK-is!

Sheogorath
2012-12-29, 11:36
Sitter du och antyder att tjejer som styrketränar skulle i högre grad vara representerade av HBTQ personer? Nu är du ute på tunn PK-is!

:laugh:

Amfksp
2012-12-29, 11:38
Mitt ex spelar i damallsvenskan i fotboll, men det är väl en slump att det är 30 procentenheter mer bi/homosexuella i hennes lag också än det ungefärliga genomsnittet i landet.;)
Så som svar på din fråga: ja, det är jag helt övertygad om. Jag har även varit med när dom snackat om vilka som legat med vilka i damallsvenskan, och jag kan säga att det är MÅNGA så det är knappast hennes lag som är en anomali.

MathiasF
2012-12-29, 11:38
Jepp då spikar vi dessa siffror och ser som en vedertagen sanning!

95,3% av alla killar är heterosexuella (102 av 107)

44,4% av alla tjejer är heterosexuella (4/9)

Inga skillnader mellan könen my ass! :D

Mjo, men de flesta kvinnor jag känner säger att de "kan tänka sig att prova", så nog ligger det något i det.

Jag tycker att homosexuella är det bästa som finns, ju fler bögar det finns, desto mindre är konkurrensen om kvinnorna *flex*

Å andra sidan är då lebbar mina fiender *grr27*

Vunnis
2012-12-29, 11:54
Tänk den som ändå fick vara lesbisk. En hel sänghalm full med kvinnor. *cupid*

Jag är alldeles straight tänker jag tro. Det är ju förstås lite synd, för det är väl ingen som förstår sig på kvinnor? ... Men snoppar är rätt fula. :/

Sheogorath
2012-12-29, 11:56
Tänk den som ändå fick vara lesbisk. En hel sänghalm full med kvinnor. *cupid*

Jag är alldeles straight tänker jag tro. Det är ju förstås lite synd, för det är väl ingen som förstår sig på kvinnor? ... Men snoppar är rätt fula. :/

Vänta nu här... Du är kille, och får rimligen ligga med tjejer, åtminstone ibland. Men du tänker alltså att om du vore kvinna, och lesbisk, så skulle du helt plötsligt få ligga med många tjejer samtidigt? Internet much? ;)

Vunnis
2012-12-29, 12:00
Funkar det inte så? >.<
Hur som så hade i alla fall procenthalten kvinnor i sängen varit betydligt högre.

fotbollsallsvenskan förresten... Ringer nån klocka. Många kvinnor. Lesbiska.
Ingen mer som såg den filmen?
Jag börjar tro att jag har rätt här, sheo.

Vunnis
2012-12-29, 12:10
Bussfilosofier. Hur kommer det sig att honor i större grad ligger med dom av samma kön då? För jag tror bestämt att det är så.
Är det för att dom också tycker att snoppar är fula?
Dom är friare själar över lag och gör det som behagar dom?
Erkänner det hellre än hanar? /man vill ju inte vara bög/
Kvinnor över lag är mycket attraktivare - alla vill ligga med kvinnor.
Nyfikenhet och fastnar?
Kvinnor känner till hemligheten.

MathiasF
2012-12-29, 12:13
Bussfilosofier. Hur kommer det sig att honor i större grad ligger med dom av samma kön då? För jag tror bestämt att det är så.
Nyfikenhet och fastnar?

Du låter som en 16-åring, kvinnor är knappast mindre intresserade av män än vi är av dom.

Vunnis
2012-12-29, 12:18
Det var en väldigt liten del av det inlägget. Frågan var väl snarare "varför är dom mer intresserade av varandra, än du är av dina bögkompisar, MathiasF"

filmjölk
2012-12-29, 12:20
Det är (var?) ju lite för tjejer inne att vara lite sådär wild and crazy och ""bisexuell"". Hångla upp bästa väninnan på dansgolvet, det är tryggt och säkert och grabbarna går igång på det.

Ont: hetero och man, även om få andra tycks tro att jag är det:D

Duran
2012-12-29, 12:23
Nyfikenhet och fastnar?

Man kanske förknippar kvinnokroppen med sex mer än manskroppen? Det brukar väl vara mer fokus på kvinnors kroppar i sexiga reklamer och filmer, eller? Jag är osäker.

Perramja
2012-12-29, 12:24
Hetero kille. Men är väldigt könsneutral i mitt tänkande, vill gärna tro att man blir kär i en person och inte i ett kön. Har dock aldrig känt något gentemot det manliga könet någon gång, men jag menar dock att det kanske inte är en omöjlighet!

MathiasF
2012-12-29, 12:27
Det var en väldigt liten del av det inlägget. Frågan var väl snarare "varför är dom mer intresserade av varandra, än du är av dina bögkompisar, MathiasF"

Som filmjölk säger så är det nog ofta en grej man gör på fyllan.
En vän till mig träffade en tjej som var bisexuell, hon hade varit ihop med en tjej och när det kom till sex så kunde hon inte gå ner på den tjejen, hon klarade inte av det, tände inte på det, äcklades. Men bisexuell var hon. *screwy*
Hon ville antagligen känna sig speciell och istället för att klä ut sig som en punkare så var hon "bisexuell".

Vad det beror på kan jag omöjligt svara på, kanske att kvinnor har blivit friare sexuellt på senare år, det är mer accepterat av kvinnor att vara sugna på män och *** utan att hängas ut som byns slampa. Så de går lite över gränsen åt andra hållet, Skjuter över mål.

Stefan J
2012-12-29, 12:50
Alltså jag tror inte för ett ögonblick att det är någon större skillnad mellan könen gällande sexuella preferenser och att jag tar siffrorna här på allvar. Gjorde mig mest lustig över vilka skillnader det kan vara mellan pollar här och hur det är "i verkligheten" (på kolo är 50% av alla tjejer heterosexuella och 50% SD anhängare). Och så retades jag lite med Amfksp genom att anta rollen som lättkränkt PK-ist (medvetna illasinnade tolkningar så att man kan få bli kränkt och starta en diskussion).

Angel
2012-12-29, 12:58
Jag är straight men uppskattar ett rejält tjejhångel nångång ibland.

Vunnis
2012-12-29, 13:01
Jag är straight men uppskattar ett rejält tjejhångel nångång ibland.

Du ser, stefan!

Amfksp
2012-12-29, 13:03
Du ser, stefan!

Fast frågan är ju om man ska definiera det som bi? Jag har säkert kyss någon kille asplakat påverkad av diverse. Jag är 100 hetro för det.

Jag anser att definitionen är om man kan tänka sig ha ett längre förhållande och är sexuellt attraherad, annars är man inte det.

Eddie Vedder
2012-12-29, 13:05

Nej det är inget kontroversiellt i det. Det är ett väldigt rimligt antagande att 1) bi- och/eller homosexuella kvinnor är överrepresenterade inom kraftsport och att 2) bi- och/eller homosexuella män inte gärna frekventerar ett forum fyllt av män som ser ner på dem.

Om det här vore ett forum för mode eller dans tror jag att frekvensen av män som är bi- och/eller homosexuella vore högre än riksgenomsnittet.

Sen är det heller inget nytt att mäns samkönade sex- och/eller kärleksrelationer är ett större hot mot manlighet än dito för kvinnor så om det finns en större förekomst av samkönat experimenterande bland kvinnor är det heller inte förvånande.

pwnyou
2012-12-29, 13:07
Jag är straight, kille och stöder det heteronormativa tvåsamhetsidealet.

stolpskott
2012-12-29, 13:09
Nu går jag lite off topic, men Eddie har i skrivande stund gjort 33 333 inlägg. Ville bara påpeka det.

drakfelt
2012-12-29, 13:16
jag är straight, kille och stöder det heteronormativa tvåsamhetsidealet.

+1

Vunnis
2012-12-29, 13:23
Då fick vi svaret av eddie där då. Med svåra ord till och med. :)

Eddie Vedder
2012-12-29, 13:24
Nu går jag lite off topic, men Eddie har i skrivande stund gjort 33 333 inlägg. Ville bara påpeka det.

Det är den hemliga PK-koden. Nu är tiden inne för oss...

mini_Arnold
2012-12-29, 13:38
Bi men jag har uteslutande pumpat högst feminina snubbar så det är nästan som att vara hetero.
Iz nize, I LIKE!

filmjölk
2012-12-29, 14:12
Bi men jag har uteslutande pumpat högst feminina snubbar så det är nästan som att vara hetero.
Iz nize, I LIKE!

Det där, även om det i mina ögon är rätt nasty är nog inte bisexualitet "på riktigt" då du tänder uteslutande på det feminina och är den som "pumpar" - det där är nog mer översexuellt, fängelsestyle. Som du själv sa, nästan hetero :D

Eddie Vedder
2012-12-29, 14:15
Det där, även om det i mina ögon är rätt nasty är nog inte bisexualitet "på riktigt" då du tänder uteslutande på det feminina och är den som "pumpar" - det där är nog mer översexuellt, fängelsestyle. Som du själv sa, nästan hetero :D

Och det är nog knappast ovanligt. De som satt på en annan kille i fängelse eller i armén betraktar sig nog inte som bisexuella. Eller de som raggade upp unga bögar i Stockholm under 80-talet innan AIDS-epidemin bröt ut. Det var ju en hel del "heteromän" som gärna hade sex med en ung feminin kille. Det förekommer säkerligen sexturism där män har sex med män men utan att betrakta sig som bögar och inte ens som bisexuella.

Olegh
2012-12-29, 14:20
Det där låter för mig helt obegripligt. :) Det har sannolikt mer med min syn på sex snarare än sexualitet att göra.

filmjölk
2012-12-29, 14:27
Och det är nog knappast ovanligt. De som satt på en annan kille i fängelse eller i armén betraktar sig nog inte som bisexuella. Eller de som raggade upp unga bögar i Stockholm under 80-talet innan AIDS-epidemin bröt ut. Det var ju en hel del "heteromän" som gärna hade sex med en ung feminin kille. Det förekommer säkerligen sexturism där män har sex med män men utan att betrakta sig som bögar och inte ens som bisexuella.

Det tror jag med. (Fan, jag och Eddie tycker samma om något, det hör inte till vanligheterna :D ). En "riktig bög" borde väl attraheras av det (överdrivet) maskulina. Skägg, stora muskler, kroppshår, svettlukt, flanellskjortor, öl, motorolja och träslöjd.

tearz
2012-12-29, 14:34
Varför :/ ? Det är ju win! Marknaden blir större ju mindre begränsningar man har!

Japps hehe men blir komplicerat med då jag behöver göra ett val.
Och tro mig båda sidorna har sina för/nackdelar :)

Behöver nog inte "state the obvious" egentligen *popcorn*

mini
2012-12-29, 14:36
Det tror jag med. (Fan, jag och Eddie tycker samma om något, det hör inte till vanligheterna :D ). En "riktig bög" borde väl attraheras av det (överdrivet) maskulina. Skägg, stora muskler, kroppshår, svettlukt, flanellskjortor, öl, motorolja och träslöjd.

Så en riktig lesbisk får inte attraheras av butchflator? Om en man attraheras sexuellt (och agerar på det) av biologiska män så är han homo- eller bisexuell, vilka regler du än vill sätta upp för hur en riktig bög ska vara.

tearz
2012-12-29, 14:36
Iz nize, I LIKE!

Samma här dras faktiskt endast till det "feminina" hos vissa "killar" *hug*

Eddie Vedder
2012-12-29, 14:42
Så en riktig lesbisk får inte attraheras av butchflator? Om en man attraheras sexuellt (och agerar på det) av biologiska män så är han homo- eller bisexuell, vilka regler du än vill sätta upp för hur en riktig bög ska vara.

Så tolkade jag inte Filmjölk. Jag tror att han syftar på samma sak som "en riktig karl", dvs bilden som konstrueras utifrån men som egentligen inte stämmer. Att män rättfärdigar sina sexrelationer med andra män med att det bara är köttsliga lustar, av skräck för att vara homo, tror jag är vanligt.

Angående homosexuella mäns attraktion av hypermaskulinitet så har jag läst om det och även homosexuella mäns "fjollifiering" av hypermaskulinitet. Village People är ju praktexemplet på det sistnämnda. Man driver helt enkelt med brandmän, cowboys osv.

Stoltz
2012-12-29, 14:47
En vän till mig träffade en tjej som var bisexuell, hon hade varit ihop med en tjej och när det kom till sex så kunde hon inte gå ner på den tjejen, hon klarade inte av det, tände inte på det, äcklades. Men bisexuell var hon. *screwy*
Hon ville antagligen känna sig speciell och istället för att klä ut sig som en punkare så var hon "bisexuell".

Hej alla barn.

Nu ska farbror Stoltz informera er om sexualitetens vara och icke vara.

Vi börjar med att summera.

Inte alla homosexuella män suger ***, inte de tar inte heller alla den i stjärten.

Inte alla homosexuella kvinnor lapar heller mus eller rimmar.

Precis som med den heterosexuelle finns preferenser och saker som åtnjuts till olika nivåer. Detta kan vara svårt att förstå om man inte själv upplever sådana här skillnader och känner samma njutning av en smekning på kinden som ett rejält hårt ligg. I träningsvärlden hade vi kanske sagt att det är som att en del föredrar bänkpress medan andra använder sig hellre av hantelpress.

"Men Stoltz" säger ni. "Om man nu gillar tjejer, betyder det inte att man faktiskt har en viss attraktion till vaginor?"
Nej mina vänner, det är inte hugget i sten. För saken är den att det finns många tjejer som tycker att en killes penis är ful som stryk, men den sitter på en underbar person som i några fall (färre än man kan tro verkar det som) vet hur man använder den. På samma sätt identifierar inte nödvändigtvis lesbiska tjejer sina älskarinnor, flickvänner, fruar, partners, osv. genom deras kön.

Och därmed avslutar vi dagens lektion :thumbup:

Eddie Vedder
2012-12-29, 14:49
Hej alla barn.

Inte alla homosexuella män suger ***, inte de tar inte heller alla den i stjärten.

Precis som med den heterosexuelle finns preferenser och saker som åtnjuts till olika nivåer. Detta kan vara svårt att förstå om man inte själv upplever sådana här skillnader och känner samma njutning av en smekning på kinden som ett rejält hårt ligg. I träningsvärlden hade vi kanske sagt att det är som att en del föredrar bänkpress medan andra använder sig hellre av hantelpress.

"Men Stoltz" säger ni. "Om man nu gillar tjejer, betyder det inte att man faktiskt har en viss attraktion till vaginor?"
Nej mina vänner, det är inte hugget i sten. För saken är den att det finns många tjejer som tycker att en killes penis är ful som stryk, men den sitter på en underbar person som i några fall (färre än man kan tro verkar det som) vet hur man använder den. På samma sätt identifierar inte nödvändigtvis lesbiska tjejer sina älskarinnor, flickvänner, fruar, partners, osv. genom deras kön.

"Så jävla PK!1!1!"

EDIT: Bra Stoltz. :)

Okej
2012-12-29, 14:49
True shit, jag är man och straight och går aldrig ner på tjejer, tycker det är äckligt som fan, finns annat man kan göra

Stefan J
2012-12-29, 14:52
Jag är straight, kille och stöder det heteronormativa tvåsamhetsidealet.

Jag förstår faktiskt inte varför det ena skulle utesluta det andra. Det blir oundvikligen en norm att leva på ett visst sätt om en överväldigande majoritet lever på detta vis. Det betyder inte att det inte går att fullt ut acceptera och uppmuntra att andra vill leva på ett annat vis. Eller?

filmjölk
2012-12-29, 14:56

Eddie svarade bra i mitt ställe.

Så tolkade jag inte Filmjölk. Jag tror att han syftar på samma sak som "en riktig karl", dvs bilden som konstrueras utifrån men som egentligen inte stämmer. Att män rättfärdigar sina sexrelationer med andra män med att det bara är köttsliga lustar, av skräck för att vara homo, tror jag är vanligt.

Angående homosexuella mäns attraktion av hypermaskulinitet så har jag läst om det och även homosexuella mäns "fjollifiering" av hypermaskulinitet. Village People är ju praktexemplet på det sistnämnda. Man driver helt enkelt med brandmän, cowboys osv.

Precis så, tackar Eddie.

Angel
2012-12-29, 14:56
jag har flickvän, men vet att uppskatta karlar också. Jag är nog bi då skulle jag tro ;)

Hade jag missat helt cofffee

filmjölk
2012-12-29, 15:03
Hade jag missat helt cofffee

Ojdå, läser man mellan raderna här och kombinerar med Madames inlägg och ditt tidigare i tråden så förstår man att det är Kolo-dramatik på gång.

Angel
2012-12-29, 15:04
Fast frågan är ju om man ska definiera det som bi? Jag har säkert kyss någon kille asplakat påverkad av diverse. Jag är 100 hetro för det.

Jag definierar det inte alls eller öht tänker på det. Den dagen man ev skulle träffa en tjej så får man väl ta det då. Förtillfället är det tillräckligt med småhöjda ögonbryn över att man är tillsammans med en icke etnisk svensk kille.

Angel
2012-12-29, 15:04
Ojdå, läser man mellan raderna här och kombinerar med Madames inlägg och ditt tidigare i tråden så förstår man att det är Kolo-dramatik på gång.

Förlåt, ,men va?

stolpskott
2012-12-29, 15:07
Förlåt, ,men va?

Du är avundsjuk på Madames flickvän, tror jag han menar.

Okej
2012-12-29, 15:09
Förtillfället är det tillräckligt med småhöjda ögonbryn över att man är tillsammans med en icke etnisk svensk kille.

http://www.reactiongifs.com/wp-content/uploads/2011/08/Michael_Scott_ewww.gif

Skojjaba, kunde inte låta bli :D *hug*

Doctor Snuggles
2012-12-29, 15:17
Svensk är inte en etnicitet?

Nodan
2012-12-29, 15:23
Jag har aldrig riktigt brytt mig om att definiera min läggning. Men jag är inte helt hetero så antar att det placerar mig i bi-facket. Eller kanske hetero med en liten tvist.

pwnyou
2012-12-29, 15:44
Jag förstår faktiskt inte varför det ena skulle utesluta det andra. Det blir oundvikligen en norm att leva på ett visst sätt om en överväldigande majoritet lever på detta vis. Det betyder inte att det inte går att fullt ut acceptera och uppmuntra att andra vill leva på ett annat vis. Eller?Jag accepterar och uppmuntrar andra att leva på ett annat vis (om det är det de genetiskt vill). Jag är långt ifrån homofob.

Däremot stöder jag heteronormen. Jag är emot hen-dagis där alla måste se likadana ut, man får inte nämna könet på sockerbagaren i sånger och liknande. Jag är för att män och kvinnor ska ha olika omklädningsrum, jag tror att det finns genetiska skillnader mellan män och kvinnor och jag tycker att män ska få vara manliga om de vill, och att kvinnor ska få vara kvinnliga om de vill.

stridis
2012-12-29, 15:56
Jag definierar det inte alls eller öht tänker på det. Den dagen man ev skulle träffa en tjej så får man väl ta det då. Förtillfället är det tillräckligt med småhöjda ögonbryn över att man är tillsammans med en icke etnisk svensk kille.

Å fan.

Förresten så saknar pollen alternativ, som asexuell exempelvis.

RykteT
2012-12-29, 15:59
Jag har aldrig riktigt brytt mig om att definiera min läggning. Men jag är inte helt hetero så antar att det placerar mig i bi-facket. Eller kanske hetero med en liten tvist.

Nodan, du gjorde min dag med den kommentaren och din avatartext! *cupid*

tjabon
2012-12-29, 16:04
Jag är jättehetero men 2 av mina bästa vänner är bi (killar)
och vi kör bögskämt hela tiden .. :d

Yes
2012-12-29, 16:21
True shit, jag är man och straight och går aldrig ner på tjejer, tycker det är äckligt som fan, finns annat man kan göra
Det är fan inte riktigt heterosexuellt att rata djungeljuice.

Eddie Vedder
2012-12-29, 16:31
JJag är emot hen-dagis där alla måste se likadana ut...och jag tycker att män ska få vara manliga om de vill, och att kvinnor ska få vara kvinnliga om de vill.

Du har visst köpt varenda klyscha ser jag. Det där är i alla fall helt och hållet fel uppfattat. Det du skriver är ju exakt det som de du klagar på tycker. Dvs att alla ska få välja det de själva vill och att alla pojkar inte ska behöva vara standardmall A och flickor standardmall B. Det är inte direkt första gången jag förklarar det men det verkar vara så ingrott att ingen ens bryr sig om att förstå.

pwnyou
2012-12-29, 16:32
Du har visst köpt varenda klyscha ser jag. Det där är i alla fall helt och hållet fel uppfattat. Det du skriver är ju exakt det som de du klagar på tycker. Dvs att alla ska få välja det de själva vill och att alla pojkar inte ska behöva vara standardmall A och flickor standardmall B.Vad är det då du menar med att vara emot heteronormen?

Eddie Vedder
2012-12-29, 16:34
Vad är det då du menar med att vara emot heteronormen?

Är du inte läskunnig? Jag är inte emot någonting.

Macroman
2012-12-29, 16:35
Hetero, väldigt hetero.

Ditt inlägg känns väldigt smygbögigt?

Mao lite rädd för sin latenta homosexuella läggning?

EDIT: Eko.

Det var det första jag tänkte när jag såg det.

Själv är jag straight men för rätt pris så...

Angel
2012-12-29, 16:49

Jag älskar dig!

pwnyou
2012-12-29, 17:00
Är du inte läskunnig? Jag är inte emot någonting.Läskunnig är jag nog, men kanske lite okunnig.

Berätta gärna vad du menade med att du är kritisk till det heteronormativa tvåsamhetsidealet. Det var nog där jag missuppfattade vad du menade.

Det står här att heteronormativitet inte är samma sak som homofobi. Det är alltså inte samma sak som att tvinga människor till att vara på ett visst sätt. http://sv.wikipedia.org/wiki/Heteronormativitet

filmjölk
2012-12-29, 17:06
Förlåt, ,men va?

Jag bara dummar mig med riktigt långsökta associationer.

filmjölk
2012-12-29, 17:12
Idag verkar allt tas väldigt bokstavligt: "Jag är kritisk till det heteronormativa tvåsamamhetsidealet" tolkas som: "Jag vill mörda kärnfamiljen!".

awesomooo
2012-12-29, 17:24
Straight och stolt.

Spettet
2012-12-29, 17:26
Straight.

Mental
2012-12-29, 17:37

Att ha olika preferenser om vad man gillar i sänghalmen har mycket lite med hur hetero eller homo man är.

Själv gillar jag att ge oral, men att få är mer meh....
Jag tycker analsex är kul på film, men hemma i sänghalmen är det inget jag vill pyssla med. osv osv

Yes
2012-12-29, 17:51
Jag älskar dig!
Jag älskar dig också! Fast inte så mycket att Baan skickar juggemaffian på mig. Just sayin'.

Att ha olika preferenser om vad man gillar i sänghalmen har mycket lite med hur hetero eller homo man är.

Själv gillar jag att ge oral, men att få är mer meh....
Jag tycker analsex är kul på film, men hemma i sänghalmen är det inget jag vill pyssla med. osv osv
Det där är inte heller riktigt straight. Stackars tjej liksom. Hur kan du göra så mot henne? :(

ryss
2012-12-29, 17:53
Alla män med lågt kroppsfett är homosexuella det finns studiers om visar det

MathiasF
2012-12-29, 18:00
Hej alla barn.

Jag som själv tänder på var millimeter av en kvinnas kropp har svårt för att ta en tjej seriöst som på sin höjd kan hångla med en kvinna och därefter kalla sig bisexuell, jag tror faktiskt att de flesta bisexuella inte skulle ta henne seriöst.

För mig är sexualitet starkt kopplat till att även dras till personens kropp, vilket jag skulle kalla en självklarhet men det håller inte alla (du bland annat) med om. Annars skulle jag vilja kalla det ett starkt vänförhållande.
Kvinnan vi talar om talade alltså inte enbart om att lapa kvinnokön,
utan det var hela den sexuella biten som gjorde henne olustig.

Du får gärna upplysa mig farbror Stoltz, jag är inte tjockhudad i pannan. :)

Judges? (bisexuella kvinnor)

MathiasF
2012-12-29, 18:07
Straight och stolt.

http://cdn.memegenerator.net/instances/400x/32615935.jpg

(Gjorde min första meme, bara för dig *hug*)

Spettet
2012-12-29, 18:09
Alla män med lågt kroppsfett är homosexuella det finns studiers om visar det

Hur lågt?*jorgen*

Angel
2012-12-29, 18:18
Jag älskar dig också! Fast inte så mycket att Baan skickar juggemaffian på mig. Just sayin'.

Jag är mera maffia än han. Just sayin! cofffee

Yes
2012-12-29, 18:21
Jag är mera maffia än han. Just sayin! cofffee
Ah, men då är det lugnt. Du får göra vad du vill med min dörr. :D

Angel
2012-12-29, 18:25
Ah, men då är det lugnt. Du får göra vad du vill med min dörr. :D

*flex*

Stefan J
2012-12-29, 18:46
Jag accepterar och uppmuntrar andra att leva på ett annat vis (om det är det de genetiskt vill). Jag är långt ifrån homofob.

Däremot stöder jag heteronormen. Jag är emot hen-dagis där alla måste se likadana ut, man får inte nämna könet på sockerbagaren i sånger och liknande. Jag är för att män och kvinnor ska ha olika omklädningsrum, jag tror att det finns genetiska skillnader mellan män och kvinnor och jag tycker att män ska få vara manliga om de vill, och att kvinnor ska få vara kvinnliga om de vill.

Det var inte meningen att du skulle försvara dig, jag håller med dig till stor del. Vad jag egentligen borde citerat var detsamma som du citerade (men jag var för lat):

Straight och kille. Men även jag hatar när man ser ner på HBTQ-personer och jag är kritisk mot det heteronormativa tvåsamhetsidealet. Man behöver knappast vara HBTQ själv för att ha de åsikterna.

För vad finns det att vara kritisk mot? Så länge förhållandena är 9:1 heterosexuella:homosexuella (eller vad det nu är) så kommer det heteronormativa tvåsamhetsidealet att råda oavsett vad man vill. Det går inte att komma ifrån när det är en sådan majoritet (nu stämmer det inte att 9 av 10 kommer att välja en tvåsamhet, för det passar inte alla heterosexuella att leva i en tvåsamhet heller). Och det är på inget sätt ett osunt ideal, tvärtom: En far och en mor som tillsammans kan uppfostra barn och ge det trygghet och vägledning genom livet. Men det är det inte rätta idealet för alla (precis som alla inte strävar efter att vara vältränade eller efter en utbildning eller karriär) och då får man följaktligen hitta en livsstil som passar en själv. Det är väl inga konstigheter med det? Jag ser inte varför idealet och en fullständig acceptans mot alternativa sätt att uttrycka sin sexualitet inte skulle kunna samexistera. Nog för att homosexuella har varit utsatta och haft det svårt. Men det är inte för att samhällsidealet är dåligt, det är för att människor inte tänker själva.

Så kort sagt: Jag tycker inte att det heteronormativa tvåsamhetsidealet är dåligt, jag tycker att det är bra.

Eddie Vedder
2012-12-29, 18:48
Läskunnig är jag nog, men kanske lite okunnig.

Berätta gärna vad du menade med att du är kritisk till det heteronormativa tvåsamhetsidealet. Det var nog där jag missuppfattade vad du menade.

Det står här att heteronormativitet inte är samma sak som homofobi. Det är alltså inte samma sak som att tvinga människor till att vara på ett visst sätt. http://sv.wikipedia.org/wiki/Heteronormativitet

Att jag är kritisk är alltså inte samma sak som att jag är emot. Jag är kritisk mot väldigt mycket i samhället men emot väldigt få saker. ;) I det här fallet ser jag det som problematiskt att idealet om en man och en kvinna leder till att man ser allt annat som avvikande och de som inte vill gå den vägen ifrågasätts och kanske till och med stigmatiseras. Det är inte helt enkelt att gå ut med att man exempelvis aldrig vill gifta sig och/eller skaffa barn och än mindre lär det vara oproblematiskt om man skulle råka vara tre som älskar varandra och vill leva ihop. Och det idealet är inget man kan argumentera för som "naturligt" eller en konsekvens av evolutionen. Det är i allra högsta grad kontextuellt. Jag är även kritisk mot exempelvis antidrognormativitet utan att för den delen vara så värst sugen på att knarka. Men den normativiteten stigmatiserar också människor och sätter dem i jobbiga sitsar om de exempelvis får problem med droger och inte vågar tala öppet om problemen.

Att alla ska få vara det du kallar manligt och kvinnligt är självklart. Men då menar jag också ALLA. Och vad som sedan är manligt och kvinnligt är en helt annan diskussion men det är intressanta begrepp, för alla slänger vi med dom i någon sorts förutsatt samförstånd men låter du tusen människor skriva ner 15 saker som är manligt respektive kvinnligt tror jag faktiskt att du får tusen olika listor. Ungefär som att prata om "husmanskost", alla kör med det men skulle vi alla ta upp 15 maträtter som är "husmanskost" blir det nog en väldigt blandad kompott.

Kortfattat: Pojkar ska få bli skäggiga skogshuggare som älskar öl och fotboll om de vill och kvinnor ska få bli virkande hemmafruar i blommig klänning om de vill. Men jag tycker inte att man ska lära barn från deras första dagar i livet att det är så som män och kvinnor är i en essentielistisk mening.

lanzal
2012-12-29, 18:53
Jag önskar jag vore bög, att leva med en man vore ju typ.. helt awesome? Tyvärr är jag straight.. tror jag? dras inte till män iaf

Stefan J
2012-12-29, 18:56
Jag önskar jag vore bög, att leva med en man vore ju typ.. helt awesome? Tyvärr är jag straight.. tror jag? dras inte till män iaf

Jag delade lägenhet med en manlig kompis i 4 år när jag flyttade hemifrån. Vi hade inte ett enda bråk under de 4 åren! Inte en tillstymmelse till gnäll ens. Ur den aspekten är det den överlägset bästa samborelationen som jag någonsin haft! :D

olle lindblad
2012-12-29, 19:01
Spontant skulle jag gissa på att bögtätheten är ganska hög här. Gott om muskulösa män som vill visa upp sig är väl rena drömmen för den som gillar killar? Däremot är det rätt få som är öppna med det.

Okej
2012-12-29, 19:04
Spontant skulle jag gissa på att bögtätheten är ganska hög här. Gott om muskulösa män som vill visa upp sig är väl rena drömmen för den som gillar killar? Däremot är det rätt få som är öppna med det.

Den som sa de kan va de

Andy.da.wohoo
2012-12-29, 19:08

Det tror inte jag. Och ska man tro statistiken på pollen så stämmer det ju inte heller. Finns ju ingen anledning att ljuga i en anonym poll :)

lanzal
2012-12-29, 19:10
Det tror inte jag. Och ska man tro statistiken på pollen så stämmer det ju inte heller. Finns ju ingen anledning att ljuga i en anonym poll :)

Det är en bögkonspiration, de vill inte att vi ska tro att de finns, så att vi fortsätter posta lättklädda bilder.. :(

Andy.da.wohoo
2012-12-29, 19:16
http://weknowmemes.com/wp-content/uploads/2011/11/conspiracy-keanu-template.jpg

Stoltz
2012-12-29, 20:13
Jag som själv tänder på var millimeter av en kvinnas kropp har svårt för att ta en tjej seriöst som på sin höjd kan hångla med en kvinna och därefter kalla sig bisexuell, jag tror faktiskt att de flesta bisexuella inte skulle ta henne seriöst.

För mig är sexualitet starkt kopplat till att även dras till personens kropp, vilket jag skulle kalla en självklarhet men det håller inte alla (du bland annat) med om. Annars skulle jag vilja kalla det ett starkt vänförhållande.

Jag förstår hur du tänker, men jag menar att du inte tänker hela cirkeln runt.
Bisexuell är i många fall ett väldigt missvisande ord, då många tänker att det per automatik handlar om just sex/fysisk aktivitet, men det har blivit en paraplyterm för de som även är asexuella, men kan bli kära i bägge könen. Jag hoppar över en massa diagram och spektran, jag kan inte förklara dem pedagogiskt, så jag ska försöka lägga fram det i ord så bra jag kan.

En del personer har ingen direkt sexlust/driv, detta kallas oftast för Asexuell.
Som med de flesta sexualiteter, eller snarare sådant som klassar under termen Sexualitet, så finns det olika nivåer av Asexuell. Vad jag menar med detta, är att vissa kanske är på gränsen till celibata, medan andra har väldigt specificerade preferenser som krävs uppfyllda för att någon form av sexuell lockelse ska ens börja stiga. I en del bisexuella fall av detta, kan det vara att en kille blir kär i en annan kille, men inte känner sig bekväm med den sexuella akten. Detta kallas ibland "Gråspektrat" där det vanliga svart/vitt som de flesta förväntar sig bryts, men ändå är så pass avgränsat att man kastar in det under asexuella planet.

Ingen av de många olika sexualitetstermerna handlar sällan om vad som är socialt acceptabelt för andra (även om det ofta blir en konsekvens av olika slag) utan om vad man själv är bekväm i. Jag kan mycket väl tänka mig att hon kan bli kär i andra tjejer, men att den sexuella biten inte är inom hennes bekvämlighetszon. Kanske utvecklas den, kanske inte. Men det är aldrig er, eller någon annans, plats att avgöra om hon är bi nog.

WHITEFOLKS
2012-12-29, 20:15
stoltz: du verkar väldigt insatt i olika sexuella läggningar, hur ser du på pedofili? då som läggning, inte utövat. Är det sjukt eller bara en sexuell läggning som alla andra?

olle lindblad
2012-12-29, 20:20
Den som sa de kan va de
Så sa jag också tills jag slutade lågstadiet.

Stoltz
2012-12-29, 20:21
stoltz: du verkar väldigt insatt i olika sexuella läggningar, hur ser du på pedofili? då som läggning, inte utövat. Är det sjukt eller bara en sexuell läggning som alla andra?

Jag har inte haft någon direktkontakt (Dvs inte träffat, pratat eller läst) med någon som helst pedofili i någon form, så jag kan inte alls kommentera det.

Sheogorath
2012-12-29, 20:22
Stoltz for Sexual President

Okej
2012-12-29, 20:24
Så sa jag också tills jag slutade lågstadiet.

Trodde man slutade efter sommaren men du slutade alltså redan nu efter höstterminen :confused:

G_lund
2012-12-29, 20:42
Stoltz for Sexual President

Hade gjort sig bra som avatartext för stålts. *host host moderator host*

Doctor Snuggles
2012-12-29, 20:58

En sexuell läggning kan vara patologisk.
"Pedophilia can be described as a disorder of sexual preference, phenomenologically similar to a heterosexual or homosexual sexual orientation because it emerges before or during puberty, and because it is stable over time.[53] These observations, however, do not exclude pedophilia from the group of mental disorders because pedophilic acts cause harm, and pedophiles can sometimes be helped by mental health professionals to refrain from acting on their impulses.[54]"

mikaelj
2012-12-29, 21:04

Det man undrar är huruvida just precis det uttalandet är vanligare bland kvinnor än bland män.

- Grodan Boll

WHITEFOLKS
2012-12-29, 21:09
En sexuell läggning kan vara patologisk.
"Pedophilia can be described as a disorder of sexual preference, phenomenologically similar to a heterosexual or homosexual sexual orientation because it emerges before or during puberty, and because it is stable over time.[53] These observations, however, do not exclude pedophilia from the group of mental disorders because pedophilic acts cause harm, and pedophiles can sometimes be helped by mental health professionals to refrain from acting on their impulses.[54]"

Jo precis det är ju klassificerat som "sjukdom" nu men det var ju hbtq också förrut.

Doctor Snuggles
2012-12-29, 21:23
Jo precis det är ju klassificerat som "sjukdom" nu men det var ju hbtq också förrut.

Ja, för vetenskap/samhälle/moral utvecklas inte och allt är bara godtyckliga definitioner? Jag är nog tämligen säker på att vi även i framtiden kommer tycka att pedofili inte är accepterbart då det handlar om utnyttjande av ej färdigutvecklade/könsmogna människor.

WHITEFOLKS
2012-12-29, 21:30
Ja, för vetenskap/samhälle/moral utvecklas inte och allt är bara godtyckliga definitioner? Jag är nog tämligen säker på att vi även i framtiden kommer tycka att pedofili inte är accepterbart då det handlar om utnyttjande av ej färdigutvecklade/könsmogna människor.

Det var därför jag nämnde som läggning och inte som utövning. Om du är asexuell homosexuell borde du ju kunna vara även asexuell pedofil. Alternativt att du går igång på barnsligt utseende och inte nödvändigtvis ålder på papper och hittar någon som ser ut som en 12åring men är myndig.

Även om ingen tar skada av det så är ju att "vara sexuellt attraherad av barn" inte ok i dagsläget.

Gober

+1

Dessutom känns det otroligt förlegat att dra in pedofili och homosexualitet i samma diskussion.

Ignatius72
100% hetero. Men det fiffigaste hade ju varit bi.

Gober
2012-12-29, 21:32
Det var därför jag nämnde som läggning och inte som utövning. Om du är asexuell homosexuell borde du ju kunna vara även asexuell pedofil. Alternativt att du går igång på barnsligt utseende och inte nödvändigtvis ålder på papper och hittar någon som ser ut som en 12åring men är myndig.

Även om ingen tar skada av det så är ju att "vara sexuellt attraherad av barn" inte ok i dagsläget.

Pedofili är en sexuell dragning till barn. Är du asexuell känner du ingen sexuell dragning, och om du "går igång" (vad du nu menar med det) av barn utan att känna sexuell dragning så handlar det förmodligen om annat än pedofili.

WHITEFOLKS
2012-12-29, 21:35
Pedofili är en sexuell dragning till barn. Är du asexuell känner du ingen sexuell dragning, och om du "går igång" (vad du nu menar med det) av barn utan att känna sexuell dragning så handlar det förmodligen om annat än pedofili.

Är man homosexuell om man känner dragning till en transsexuell person om man inte vet att den är transsexuell?

Jag är på intet sätt anti-hbtq utan mest nyfiken på hur resten av fältet klassificeras så att säga :) Jag är högst öppen för att har rätt till sig själva och sin sexualitet.

Gober
2012-12-29, 21:40
Är man homosexuell om man känner dragning till en transsexuell person om man inte vet att den är transsexuell?

Jag är på intet sätt anti-hbtq utan mest nyfiken på hur resten av fältet klassificeras så att säga :) Jag är högst öppen för att har rätt till sig själva och sin sexualitet.

Nej om man inte vet om att det är en transsexuell person utan tror att det är någon av motsatta könet är man givetvis inte homosexuell. Om du däremot får reda på att det är en transa när ni ligger där i sänghalmen och du får tag på en rejäl stake istället för det du trodde dolde sig i trosan, och du tänker "damn detta var inte dumt" ja då får du väl ta och fundera på om du kanske inte är helt straight :d

Doctor Snuggles
2012-12-29, 21:42

Ja, det är också så man försöker behandla pedofiler, bl a, nämligen att lära dem kontrollera sina behov. Förstås är läggningen ändå stigmatiserad, även om rimligheten ibland blir tveksam (förbud mot tecknad barnpornografi t.ex.).

Doctor Snuggles
2012-12-29, 21:47
Nej om man inte vet om att det är en transsexuell person utan tror att det är någon av motsatta könet är man givetvis inte homosexuell. Om du däremot får reda på att det är en transa när ni ligger där i sänghalmen och du får tag på en rejäl stake istället för det du trodde dolde sig i trosan, och du tänker "damn detta var inte dumt" ja då får du väl ta och fundera på om du kanske inte är helt straight :d

Som jag förstår det är attraktion till honmän oftast inte en homosexuell läggning, utan snarare än fetisch. Man kan likna det vid att bli kåt av att se en piska, latex, trädgren, ja whatever. Personerna ifråga är då attraherade av ett kvinnligt utseende + en grej. Har säkert S&M-anknytning också (personen vill bli dominerad).

Gober
2012-12-29, 21:56
Som jag förstår det är attraktion till honmän oftast inte en homosexuell läggning, utan snarare än fetisch. Man kan likna det vid att bli kåt av att se en piska, latex, trädgren, ja whatever. Personerna ifråga är då attraherade av ett kvinnligt utseende + en grej. Har säkert S&M-anknytning också (personen vill bli dominerad).

Men om du bli kär i en shemale, du blir kär i personligheten och tänder samtidigt sexuellt på personen. Då kan man ju inte förenkla det till en fetisch?

Känns lite som att man kan skyller på att det bara är en liten fetisch om man drar till thailand och köper ladyboys även om man är suuuuperstraight :d

Doctor Snuggles
2012-12-29, 22:12
Men om du bli kär i en shemale, du blir kär i personligheten och tänder samtidigt sexuellt på personen. Då kan man ju inte förenkla det till en fetisch?

Känns lite som att man kan skyller på att det bara är en liten fetisch om man drar till thailand och köper ladyboys även om man är suuuuperstraight :d

Ingen egentlig kategoriskillnad mellan att bli kär i en (kvinnlig) shemale, och en tjej som gillar samma fetisch som du, t.ex. S&M, strap-on eller whatever.

Varför skulle man skylla på något? Visst kan man vara homosexuell/bisexuell men gilla (mestadels) kvinnliga attribut, men tänder man enbart på någon som är utseende och personlighetsmässig feminin i alla aspekter förutom en, så är man straight imo. Tänder man på diverse tyngdlyfterskor är man nog mer ghey än om man tänder på en superfeminin man. Jag menar, transexuella vill ju vara kvinnor och vara med straighta män, i slutändan.

Duran
2012-12-29, 22:28

Om hon kan känna sig sexuellt attraherad av både kvinnor och män så är hon bisexuell, oavsett vad den attraktionen leder henne till att vilja göra. Tycker jag iallafall. Själv har jag aldrig ägnat mäns kroppar mycket utrymme i mina fantasier, det är faktiskt ett minus i kanten för mig om han är "för snygg". Men jag attraheras av män ändå.

tjabon
2012-12-29, 22:29
För att travestera Svullo (RIP):
-Jag är tri .. :d

Tolkia
2012-12-29, 23:40
Jag tycker att det låter som bussfantasier mer än bussfilosofier. Jag är EXTREMT skeptisk till att det skulle finnas fler homo- och bisexuella tjejer än killar (ge mig en enda vettig anledning?). Däremot tror jag att det fortfarande sitter längre in för en kille än för en tjej att erkänna att han/hon attraheras av personer av samma kön. Det kan lätt ge intrycket att det finns fler kvinnliga homosexuella - eftersom det inte nödvändigtvis syns på utanskriften vet man ju inte om vilka som är det förrän de berättar. Sedan lär det ju späda på som sejtan att kvinnliga bisexuella respektive lesbianen som blir omvänd när hon träffar en tillräckligt hingstig hingst är porrarketyper som funnits hur länge som helst. Bögsex har väl vad jag vet inte riktigt gjort samma segertåg.
Sen är det heller inget nytt att mäns samkönade sex- och/eller kärleksrelationer är ett större hot mot manlighet än dito för kvinnor så om det finns en större förekomst av samkönat experimenterande bland kvinnor är det heller inte förvånande.
Jag tror iofs att det mest spelar roll för om man vågar sätta sina fantasier i verket eller inte, och hur mycket man pratar om det, och mindre för vad folk faktiskt attraheras av.

filmjölk
2012-12-30, 01:02

Nej. Jag vet varthän du vill komma, och det finns en poäng i det. Men nej. det kanske är bra så, och ingen gräns vi måste tänja på? Att folk äcklas av pedofiler, nekrofiler och tidelagsfantaster och kallar dem sjuka i huvudet och att vi faktiskt jobbar för att utrota läggningarna är ok, det drabbar en liten minoritet som faktiskt är ok att avsky.

Bara för att det numera är ok att ha vissa läggningar (och det är en bra sak!) måste inte innefatta alla läggningar. Hit men inte längre, en gränsdragning.

Amfksp
2012-12-30, 01:04
Nej. Jag vet varthän du vill komma, och det finns en poäng i det. Men nej. det kanske är bra så, och ingen gräns vi måste tänja på? Att folk äcklas av pedofiler, nekrofiler och tidelagsfantaster och kallar dem sjuka i huvudet och att vi faktiskt jobbar för att utrota läggningarna är ok, det drabbar en liten minoritet som faktiskt är ok att avsky.

Bara för att det numera är ok att ha vissa läggningar (och det är en bra sak!) måste inte innefatta alla läggningar. Hit men inte längre, en gränsdragning.

Givetvis, men den gränsen har ju flyttas fram och tillbaka under århundraden, vart den ska ligga är ju inte helt självklart precis.

Doctor Snuggles
2012-12-30, 01:05
Jag tycker att det låter som bussfantasier mer än bussfilosofier. Jag är EXTREMT skeptisk till att det skulle finnas fler homo- och bisexuella tjejer än killar (ge mig en enda vettig anledning?). Däremot tror jag att det fortfarande sitter längre in för en kille än för en tjej att erkänna att han/hon attraheras av personer av samma kön. Det kan lätt ge intrycket att det finns fler kvinnliga homosexuella - eftersom det inte nödvändigtvis syns på utanskriften vet man ju inte om vilka som är det förrän de berättar. Sedan lär det ju späda på som sejtan att kvinnliga bisexuella respektive lesbianen som blir omvänd när hon träffar en tillräckligt hingstig hingst är porrarketyper som funnits hur länge som helst. Bögsex har väl vad jag vet inte riktigt gjort samma segertåg.

Jag tror iofs att det mest spelar roll för om man vågar sätta sina fantasier i verket eller inte, och hur mycket man pratar om det, och mindre för vad folk faktiskt attraheras av.

"The largest and most thorough survey in Australia to date was conducted by telephone interview with 19,307 respondents between the ages of 16 and 59 in 2001/2002. The study found that 97.4% of men identified as heterosexual, 1.6% as gay and 0.9% as bisexual. For women 97.7% identified as heterosexual, 0.8% as lesbian and 1.4% as bisexual. Nevertheless, 8.6% of men and 15.1% of women reported either feelings of attraction to the same gender or some sexual experience with the same gender. Half the men and two thirds of the women who had same-sex sexual experience regarded themselves as heterosexual rather than homosexual.[5]"

Kvinnor är definitivt mycket mer fest-gheyiga.

Okej
2012-12-30, 01:12
http://www.explosm.net/db/files/Comics/comicjesusjudge1.png

Lellan
2012-12-30, 01:14
Helt ärligt så vet jag inte, blir knappt kär öht men då det blir allvar av det så är det i killar, så empiriskt sett så är jag straight men orka sia in i framtiden. "Förmodat straight" är väl rätt svar.

Minns att jag hade en period i tonåren då jag tänkte "är det nu man brukar bli sexuellt förvirrad?" och så försökte jag bli det, men orkade inte, och tänkte "äh, märker väl" och glömde nog bort att tänka på tjejer på "det" sättet. Har aldrig festhånglat med tjej, när jag festar babblar jag och dricker vin el drinkar och så brukar det vara kors i taket för det händer så sällan.

Om man fick välja vem man ville vara kär i och den var kär tillbaks skulle jag nog välja en tjej dock, just för att jag levt länge och kärlekat killar/män under den tiden.

WHITEFOLKS
2012-12-30, 01:14

varför är det ok att avsky någon som inte skadar andra på något sätt?

Tolkia
2012-12-30, 10:41
Kvinnor är definitivt mycket mer fest-gheyiga.
Men det säger ju egentligen mest bara att det finns andra ramar för hur mycket kvinnor får gheya sig på fest utan att någon stör sig, och inte särskilt mycket om hur mycket kvinnor eller män vill gheya sig, på insidan. Skillnaden mellan 97,4 och 97,7 är ju inte direkt dramatisk. Addera det faktum att det var en telefonundersökning och jag skulle inte dra för stora växlar på att män och kvinnor svarar olika saker.

Eddie Vedder
2012-12-30, 10:45

Jag också. Du skriver ju samma sak som jag. Jag menar alltså att även om attratktionerna kan ligga latent i samma utsträckning hos båda så är det en större barriär för män och jag tror därför att män i högre utsträckning vägrar släppa på tyglarna. Jag betraktar ju inte sexualiteten som statisk och svart eller vit från födseln även om jag tror att de flesta homosexuella vet det tidigt i livet. Men jag vet också de som upptäckt det sent och förs efter att ha experimenterat.

Och när jag säger att "jag vet också" så menar jag inte massa folk i min umgängeskrets utan det jag läst i forskning om homosexuella män.

Tolkia
2012-12-30, 10:58
Men jag vet också de som upptäckt det sent och förs efter att ha experimenterat.
Om jag skall spekulera (för det här är bara vad jag tror själv, utan att ha fördjupat mig i ev. forskning) så tror jag att andelen bisexuella skulle vara betydligt högre om samhället såg ut på ett annat sätt vad gäller synen på personer som har sex med personer av samma kön. D.v.s. att det finns
ett antal med bisexuella tendenser som aldrig upptäcker det, eftersom det "självklara" är att träffa någon av det motsatta könet, och så gör man det, och så flyttar man ihop och etablerar sig och på den vägen är det. Det är så givet att det normala är heteroförhållandet att man inte funderar mer än högst summariskt (och i smyg) över ett annat alternativ.

stridis
2012-12-30, 11:53

Men homosexuella män lär ligga betydligt mer än lesbiska kvinnor. Sug på den du!

Nordström
2012-12-30, 11:54
Angående om homosexualitet är vanligare bland kvinnor.....så här står det i "evolutionary psychology" sid 160: Heterosexual orientation is a prime example of a psychological adaptation - roughly 96 to 98 percent of men and 98 to 99 percent of woman have a primary orientation toward heterosexuality.

filmjölk
2012-12-30, 12:02
varför är det ok att avsky någon som inte skadar andra på något sätt?

Det är bara så. Att gräva djupare, diskutera och väga det mot annat kan leda till att man accepterar det - och det är otänkbart. Man måste inte intellektualisera allt, ibland är det helt ok att ta högaffeln i ena handen, facklan i andra och bara kräva blod.

Samt på ett annat ämne, jag tror inte "bisexuella" kvinnor (småtjejer) på fest som hånglar med sina väninnor är bisexuella, även om de säger det. De gör det för att pojkarna går igång på det.

Nordström
2012-12-30, 12:06
Det är bara så. Att gräva djupare, diskutera och väga det mot annat kan leda till att man accepterar det - och det är otänkbart. Man måste inte intellektualisera allt, ibland är det helt ok att ta högaffeln i ena handen, facklan i andra och bara kräva blod.

Samt på ett annat ämne, jag tror inte "bisexuella" kvinnor (småtjejer) på fest som hånglar med sina väninnor är bisexuella, även om de säger det. De gör det för att pojkarna går igång på det.

Vad menar du med "går igång"?

C.E.J.
2012-12-30, 12:18
Angående om homosexualitet är vanligare bland kvinnor.....så här står det i "evolutionary psychology" sid 160: Heterosexual orientation is a prime example of a psychological adaptation - roughly 96 to 98 percent of men and 98 to 99 percent of woman have a primary orientation toward heterosexuality.

Är det boken med stort B med det namnet som du citerar eller? Underbar källhänvisning!

filmjölk
2012-12-30, 12:25
Vad menar du med "går igång"?

Blir hårda i brallan, eller ännu övertydligare applåderar, jublar, busvisslar.

Duran
2012-12-30, 12:33

Nej det är inte ok att kräva blod ur någon som inte gjort någon skada. Avsky tycker jag att man kan få göra men inte agera på sin avsky mer än att undvika de man avskyr.

När det gäller väninnehångel så sker sånt även ibland i smyg för killarna på festerna för att slippa uppmärksamheten. Själv tyckte jag helt enkelt om att hångla och kände att det fanns färre förväntningar på uppföljning från tjejer än från killar.

Nordström
2012-12-30, 12:39
Är det boken med stort B med det namnet som du citerar eller? Underbar källhänvisning!

Den här: http://www.amazon.com/Evolutionary-Psychology-New-Science-Mind/dp/020501562X/ref=sr_1_2?s=books&ie=UTF8&qid=1356867174&sr=1-2&keywords=david+buss

Blir hårda i brallan, eller ännu övertydligare applåderar, jublar, busvisslar.

Ok. Jag tror snarare de gör det för att få uppmärksamhet och/eller provocera. Blir verkligen folk "hårda i brallan" av att se tjejer hångla?

Sheogorath
2012-12-30, 12:44
Blir verkligen folk "hårda i brallan" av att se tjejer hångla?

:em:

Vunnis
2012-12-30, 12:46
:em:

*cupid*

andyone
2012-12-30, 12:47
Blir verkligen folk "hårda i brallan" av att se tjejer hångla?
http://timetotalk.se/phpBB3/images/smilies/idiot.gif

Eddie Vedder
2012-12-30, 13:52

Evolutionspsykologi är i och för sig det sista jag skulle gå på. Det finns mycket intressant men mest känns det som en reaktion på samhällsvetenskapens och humaniorans resultat. De som hatar genus brukar älska evolutionspsykologi oavsett om metoderna ibland kan vara otroligt dåliga.

Observera att jag inte är emot det heller men det är ganska lätt att genomskåda när folk köper disciplin A med hull och hår och rutinmässigt hatar allt som kommer från disciplin B.

Vad hänvisar boken till i sin tur?

Researchers determining the prevalence of homosexuality in nationally representative samples have focused upon determining the prevalence of homosexual behavior, ignoring those individuals whose sexual attraction to the same sex had not resulted in sexual behavior. We examine the use of sexual attraction as well as sexual behavior to estimate the prevalence of homosexuality in the United States, the United Kingdom, and France using the Project HOPE International Survey of AIDS-Risk Behaviors. We find that 8.7, 7.9, and 8.5% of males and 11.1, 8.6, and 11.7% of females in the United States, the United Kingdom, and France, respectively, report some homosexual attraction but no homosexual behavior since age 15. Further, considering homosexual behavior and homosexual attraction as different but overlapping dimensions of homosexuality, we find 20.8, 16.3, and 18.5% of males, and 17.8, 18.6, and 18.5% of females in the United States, the United Kingdom, and France report either homosexual behavior or homosexual attraction since age 15. Examination of homosexual behavior separately finds that 6.2, 4.5, and 10.7% of males and 3.6, 2.1, and 3.3% of females in the United States, the United Kingdom, and France, respectively, report having had sexual contact with someone of the same sex in the previous 5 years. Our findings highlight the importance of using more than just homosexual behavior to examine the prevalence of homosexuality.

The prevalence of homosexual behavior and attraction in the United States, the United Kingdom and France: Results of national population-based samples. Archives of Sexual Behavior. 1995, Volume 24, Issue 3, pp 235-248

Tolkia
2012-12-30, 15:55
Man måste inte intellektualisera allt, ibland är det helt ok att ta högaffeln i ena handen, facklan i andra och bara kräva blod..
Nu misstänker jag att det där är en av dina vanliga "vemkanjagprovocera"-trollerier, men om inte, så nej, det är aldrig OK att ta högaffeln i handen och bara kräva blod. Man är inte ansvarig för sina känslor, men man är alltid ansvarig för sina handlingar. Kräver man blod skall man ha en väldigt bra anledning, och "jag tycker att det är äckligt att attraheras av barn" är ingen anledning att kräva blod av någon som inte gjort något. Man bestraffar en handling, inte en läggning.

filmjölk
2012-12-30, 16:10
Nu misstänker jag att det där är en av dina vanliga "vemkanjagprovocera"-trollerier, men om inte, så nej, det är aldrig OK att ta högaffeln i handen och bara kräva blod. Man är inte ansvarig för sina känslor, men man är alltid ansvarig för sina handlingar. Kräver man blod skall man ha en väldigt bra anledning, och "jag tycker att det är äckligt att attraheras av barn" är ingen anledning att kräva blod av någon som inte gjort något. Man bestraffar en handling, inte en läggning.

Högaffeln är en metafor för att bara ta sig rätten och säga att "det här är fel" utan men, varför?, om?, tänk om? Det är en läggning som måste anses som fel, ond och sjuklig utan att den inställningen att det är just fel, ont och sjukligt ifrågasätts.

Det är lite som rasforskning, även om det skulle vara nånstans vetenskapligt och rätt så är det en Pandoraask som jag tror att man gör bäst i att inte öppna.

Klumpig metafort av mig, jag vill inte sticka högafflar i folk, bara ta mig rätten att avgöra vad som är fel eller inte utan att väga argument på silverskål eller jämföra.

Att en del ens vågar överväga idén om att på något som helst sätt försvara pedofili/nekrofili/tidelag, ens hypotetiskt i någon form skrämmer allvarligt talat skiten ur mig.

Amfksp
2012-12-30, 16:11
Jag ser absolut inget problem med nekrofili så länge den avlidne gett sin tillåtelse.

Stefan J
2012-12-30, 16:18
Högaffeln är en metafor för att bara ta sig rätten och säga att "det här är fel" utan men, varför?, om?, tänk om? Det är en läggning som måste anses som fel, ond och sjuklig utan att den inställningen att det är just fel, ont och sjukligt ifrågasätts.

Det är lite som rasforskning, även om det skulle vara nånstans vetenskapligt och rätt så är det en Pandoraask som jag tror att man gör bäst i att inte öppna.

Klumpig metafort av mig, jag vill inte sticka högafflar i folk, bara ta mig rätten att avgöra vad som är fel eller inte utan att väga argument på silverskål eller jämföra.

Att en del ens vågar överväga idén om att på något som helst sätt försvara pedofili/nekrofili/tidelag, ens hypotetiskt i någon form skrämmer allvarligt talat skiten ur mig.

Det är väl ingen som försvarar handlingarna? Man kan ändå avskärma sig från känslorna man har för det och resonera lite.

Det finns mängder av personer med en pedofili som de aldrig någonsin lever ut. De försöker förtvivlat hålla drifterna borta, skaffar kanske familj och är bra föräldrar och människor. Och förgriper sig aldrig på någon under hela sitt liv. Det måste vara ett fruktansvärt fängelse att ha fötts med den läggningen. Du kan aldrig få utlopp för det. Du vet att det är fel fel fel. Det finns ingen människa som du kan medge det här för eller tala med annat än möjligtvis professionella. Och även då vet du om att de någonstans innerst inne troligtvis hatar och föraktar det du är. Det måste vara ett fruktansvärt utanförskap.

Missförstå mig inte. Jag hatar personer som utför handlingarna. Men jag kan inte hata dem som inte lever ut det. Det är inget val som de har gjort, lika lite som valet att bli homo/heterosexuell.

filmjölk
2012-12-30, 16:21
Man kan ändå avskärma sig från känslorna man har för det och resonera lite.

.

Jag hävdar att man inte borde det. pga Pandoraasken som jag gillar att prata om.

Stefan J
2012-12-30, 16:24
Jag hävdar att man inte borde det. pga Pandoraasken som jag gillar att prata om.

Det är möjligt att jag kommer ändra mig den dagen jag själv blir förälder och bli förblindad av hat. Jag tänker bara att om man skulle straffa mig för alla saker som jag någonsin tänkt men aldrig gjort så hade jag fått brinna i helvetet (jag vet inte hur många människor som fått plikta med sina liv i mina tankar när jag varit riktigt arg på dem, speciellt när jag var yngre! :) ).

spoon
2012-12-30, 16:25
Ett trevligt filmtips till Filmjölk.
http://www.imdb.com/title/tt0361127/

Den är riktigt bra. Se den :)

Dravena
2012-12-30, 16:32
Jag har aldrig kommit ut som straight men ska man ha ett fack är det nog mitt. ;) Bara varit kär och haft sexuella relationer med män, även om jag tycker att kvinnor är estestiskt tilltalande.

eiri
2012-12-30, 16:36
Jag är straight och kille. Bögar äcklar mig och gör mig arg, önskar det inte var så men inget jag bestämmer över.

Amfksp
2012-12-30, 16:37
Jag är straight och kille. Bögar äcklar mig och gör mig arg, önskar det inte var så men inget jag bestämmer över.

På vilket sätt blir du arg?

eiri
2012-12-30, 16:45
På vilket sätt blir du arg?

Blir arg när de beter sig fjolligt, feminint eller hur man säger. Kan ju inte direkt se på en person om han är bög eller ej, men sättet vissa av dem uttrycker sig på får mig att koka.

Eddie Vedder
2012-12-30, 16:50
Blir arg när de beter sig fjolligt, feminint eller hur man säger. Kan ju inte direkt se på en person om han är bög eller ej, men sättet vissa av dem uttrycker sig på får mig att koka.

Du och Latissimus Dorsi borde ses över en flaska vin och en romantisk film. Mycket undertryckta grejer som skulle komma upp till ytan där. :)

Minimjölk
2012-12-30, 16:54
Svårt ämne det här vilket man ser på hur olika åsikterna går isär vilket borgar för en trevlig diskussion.

Jag är inne lite på StefanJs linje. Ingen person väljer sin läggning och om man av någon anledning beskaffats med en läggning som gör att andra far illa och att den inte heller pga detta eller andra anledningar är socialt accepterad utan till och med straffbar, då är ju dennes tillvaro inte direkt en drömtillvaro oavsett om denne undertrycker sina känslor genom hela livet eller faktiskt skrider till handling.

Jag fördömer denna handling likt allt övrigt våld och skit som förekommer men jag kan inte riktigt hata en person pga att den är född till en viss avvikande läggning.

Jag håller med att det är skrämmande om folk man möter i sin vardag går omkring med sjuka tankar om barn men så länge som det stannar vid just tankar och ingen handling tycker jag inte det finns något att göra eller resonera kring. Dock finns det väldigt många heterosexuella som går omkring med ännu värre tankar/fantasier med. Så länge det stannar kring just detta är jag rätt nöjd.

Det är handlingen och inte läggningen som döms, i alla fall om man frågar mig.

Sedan vad det gäller läggning generellt. Jag är heterosexuell och har så varit i hela mitt liv. Har aldrig så här långt blivit kär eller gått igång sexuellt på någon kille. Jag vill däremot inte helt utesluta möjligheten att det någon gång framöver dyker upp en kille som jag skulle kunna hysa denna formen av känslor/tankar för. Det är inte så att jag går och väntar på denna dagen men som med allting annat så tror jag att man aldrig skall säga aldrig.

Jag blir kär i och sexuellt attraherad av kvinnliga attribut men det innebär inte att jag går igång på alla tjejer. Det krävs något speciellt i utstrålning, utseende och sätt. Det finns tjejer som jag har som nära kompisar som jag aldrig skulle tänka tanken om att ha en relation med även om de är fantastiska tjejer. På samma sätt som jag har ett gäng killkompisar som jag älskar som personer och nära vänner. Skulle säkerligen kunna leva sambo med någon av dessa och ha väldigt kul men jag har varken kärleks/sexuella känslor för någon av dessa.

Tycker inte det är så konstigt egentligen. Jag älskar Oxfilé och en viss typ av musik men det är inget som jag går igång på sexuellt.

Jag tror samhället och vad som anses vara acceptabelt spelar stor roll. Vi har alla vår läggning men i dagsnes samhälle ser samhället annorlunda på hetero/homo/bi/trans etc. än det gjordes för 30år sedan därför är det idag mer acceptabelt eller till och med en fjäder i hatten att inte vara hetero.

Det finns ju överlag en acceptans för lesbiska tjejer och många killar går ju igång på detta. Så länge de inte även spelar fotboll vill säga. ;)

Okej
2012-12-30, 16:56

http://www.athleat.co.uk/user/caveman.jpg

wessmen
2012-12-30, 17:04
Ska man nu sätta en absolut titel så skulle det vara bisexuell, heteroemotionell.

Du och Latissimus Dorsi borde ses över en flaska vin och en romantisk film. Mycket undertryckta grejer som skulle komma upp till ytan där. :)

Behöver ju inte vara att man har något emot bögar i sig. Jag har själv lite svårt för en del personer som är extremt fjolliga. Fnittrar till hela tiden, svänger med händerna, bär rosa fjädervästar och sen "brukar" den kategorin vara extremt klängiga av sig.

Som tanter under ladiesnight ungefär, kläm först, fråga sen.

Amfksp
2012-12-30, 17:09

Det gör ju många hetrosexuella killar med iofs men förstår vad du menar. Du är inte ensam med att tycka sk schlagerbögar är extremt enerverande. Det är jag övertygad om att många homosexuella män gör också. Jag har extremt svårt för folk som spelar över, dessa är mästare på det.

Nordström
2012-12-30, 18:54
Evolutionspsykologi är i och för sig det sista jag skulle gå på. Det finns mycket intressant men mest känns det som en reaktion på samhällsvetenskapens och humaniorans resultat. De som hatar genus brukar älska evolutionspsykologi oavsett om metoderna ibland kan vara otroligt dåliga.

Observera att jag inte är emot det heller men det är ganska lätt att genomskåda när folk köper disciplin A med hull och hår och rutinmässigt hatar allt som kommer från disciplin B.

Du menar att evolutionspsykologin är en pseudovetenskap alltså? Jag tror nog att evolutionpsykologin har bättre framtidsutsikter än genusvetenskapen. I Norge har man dragit in allt stöd till genusvetenskapen t.ex..

Richard Dawkins verkar ta den på allvar i.a.f.
QZw3lxyuhEU

Vad hänvisar boken till i sin tur?

http://faculty.wcas.northwestern.edu/JMichael-Bailey/index.htm b.la.

Stoltz
2012-12-30, 19:01

Du verkar tro att vara homosexuell man och fjollig går hand i hand. Medan jag kan förstå att detta är det man oftast ser så blir jag fortfarande förvånad över att dessa stereotyper tas på sådant allvar. Jag har träffat en stor mängd homosexuella män som är allt annat än fjolliga, lika så har jag träffat en stor mängd heterosexuella män som varit allt annat än manliga.

Amfksp
2012-12-30, 19:05
Du verkar tro att vara homosexuell man och fjollig går hand i hand. Medan jag kan förstå att detta är det man oftast ser så blir jag fortfarande förvånad över att dessa stereotyper tas på sådant allvar. Jag har träffat en stor mängd homosexuella män som är allt annat än fjolliga, lika så har jag träffat en stor mängd heterosexuella män som varit allt annat än manliga.

Det har ju att göra med att de homosexuella män som exponeras i media beter sig på ett visst sätt.

Jag går ofta på gayklubb då jag tycker det är sjukt bra drag där och finns mycket hetrobrudar. Den absoluta merparten av bögarna där är EXTREMT fjolliga. Det är vad som i vardagsmun kallas schlagerbögar och det är inte konstigt att folk stör sig på dom alls.

Stoltz
2012-12-30, 19:07
Det har ju att göra med att de homosexuella män som exponeras i media beter sig på ett visst sätt.

Jag går ofta på gayklubb då jag tycker det är sjukt bra drag där och finns mycket hetrobrudar. Den absoluta merparten av bögarna där är EXTREMT fjolliga. Det är vad som i vardagsmun kallas schlagerbögar och det är inte konstigt att folk stör sig på dom alls.

Nej, folk stör sig på det mesta om man ger dem tiden :D Jag stör mig också på det, så kan inte säga mycket. Men när man säger "Bögar gör mig arg" och sedan riktar sig mot en subkultur inom gay-världen, känns det som lika intelligent resonemang som när någon drar alla invandrare över en kam. Eller alla kvinnor. Eller alla svaga mesiga svenska män.

Stefan J
2012-12-30, 19:08

Men då är det fjollbögkulturen eller vad man ska kalla det som irriterar dig. Kanske det överdrivna teatraliska sättet att uttrycka sig och visa känslor?

Det kan jag erkänna irriterar mig också. Men det handlar inte om den sexuella läggningen för min del utan att själva beteendet irriterar mig. "Tjejiga" tjejer om man får generalisera och uttrycka sig så irriterar mig minst lika mycket. Och alla kulturer överhuvudtaget där man är högljudd, emotionell och tar plats.

Amfksp
2012-12-30, 19:09
Men då är det fjollbögkulturen eller vad man ska kalla det som irriterar dig. Kanske det överdrivna teatraliska sättet att uttrycka sig och visa känslor?

Det kan jag erkänna irriterar mig också. Men det handlar inte om den sexuella läggningen för min del utan att själva beteendet irriterar mig. "Tjejiga" tjejer om man får generalisera och uttrycka sig så irriterar mig minst lika mycket. Och alla kulturer överhuvudtaget där man är högljudd, emotionell och tar plats.

Min första +1 på detta forum med det där va så spot on det kan bli.

Stoltz
2012-12-30, 19:11

Det var exakt så här jag menade. Med vissa reservationer, men det är en annan diskussion.

Eddie Vedder
2012-12-30, 19:12
Du menar att evolutionspsykologin är en pseudovetenskap alltså?

Nej hur lyckas du tolka in det? Och om det har bättre framtidsutsikter eller ej är en fråga om finansiering snarare än vetenskaplig nivå. Min poäng var att de som anser att genusvetenskap och sociologi är dålig vetenskap brukar tycka att evolutionspsykologi är toppen och det är ju absurt eftersom det finns metodologiska problem i båda fallen och en grundläggande epistemologi som inte är vattentät. Men dömer man ut den ena måste man i konsekvensens namn döma ut den andra. Alternativt att man ser styrkorna i båda.

Din länk var ett skämt antar jag. Jag undrade över källan.

LizaK
2012-12-31, 04:37
Häromdagen höll jag på att posta ett bögskämt som kanske inte var helt okej. Jag insåg det i tid och valde att inte posta det, först och främst med tanke på att någon som är homosexuell kanske tar illa upp. Ja, typ som... och då slog det mig. Mig veterligen så finns det inga homo/bisexuella personer på kolo. Men det kändes lite absurt, så jag bestämde mig för att göra en poll; Voilá!

Men varför är det här så känsligt för folk nuförtiden? Det har ju blivit så vanligt & accepterat i samhället.
Det finns någonting som kallas för självdistans, lider så många av avsaknad utav detta att vi måste trippa på tå hela tiden?

Skämt är ganska harmlöst.. (Såvida det inte säga på fel sätt/är alltför grovt).. :P

tearz
2012-12-31, 10:32
Då kan jag väl med insyn i "världen" också upplysa herrarna att sk "fjollbögar" "schlagerbögar" bla bla
Inte direkt är populära ens bland bi/homosexuella :)

De allra flesta uppskattar en kille som är en kille...Dvs maskulin.

Ä väl lite det som det handlar om?
Homosexuell=tända på maskulint

Nu pratar jag för de flesta då jag själv är undantagen och tänder mer på det feminina (både hos tjejer/killar)

Dock är det mer utseendet som är det viktiga för mig...
Överdrivet löjligt beteende etc är en stor "turn off" :)

Tolkia
2012-12-31, 10:47
Det är, som du själv påpekade, en vansinnigt dålig metafor. Och varför är det en dålig metafor? Jo, för att det finns alldeles för många som tycker att det är en rimlig sak att göra alldeles bokstavligt (samt ett antal som faktiskt gör det). Där har du något som skrämmer skiten ur mig.

Stoltz
2012-12-31, 11:03
Ä väl lite det som det handlar om?
Homosexuell=tända på maskulint

Mja, fast nu blandar du maskulint i psykosocialt sammanhang med koncepted Man. Rätt många män är inte vidare typiskt maskulina, oavsett läggning. Jag menar, titta på det här forumet och påstå motsatsen :D

Eddie Vedder
2012-12-31, 11:11
Jag menar, titta på det här forumet och påstå motsatsen :D

Det är rätt omanligt att vara korkad så du har en poäng. ;)

Sedan angående "queens" och helt vanliga män som råkar vara homo- eller bisexuella så förstår jag konflikten. Det är ju den förstnämnda gruppen som konstruerar stereotypen av bögen som en sexgalen fjolla som springer runt i tighta läderbyxor eller kvinnokläder och vars enda intressen är inredning och design. Men samtidigt är det ju den gruppen som är ett finger i luften mot alla homofober, det är den gruppen som visat att "vi finns, vi är många och vi bryr oss inte om nollor som ni!"

Den andra gruppen är ju viktig för att påvisa att en homo- eller bisexuell person inte är en särskild typ av människa, dvs inte som stereotypen får vissa att tro. Men samtidigt är det ju en grupp som inte syns alls och syns man överhuvudtaget så finns man ju inte och inget kan ju normaliseras om det inte ens tros existera.

Så det är svårt. En väldigt bra talesman för homosexuella män är ju James Randi. Jag undrar hur många av alla "asså jag har en gaydar, jag låvarr!!!" som skulle ha gissat på honom innan han kom ut.

Stoltz
2012-12-31, 11:29
Det är rätt omanligt att vara korkad så du har en poäng. ;)
Bitter? :D

Sedan angående "queens" och helt vanliga män som råkar vara homo- eller bisexuella så förstår jag konflikten. Det är ju den förstnämnda gruppen som konstruerar stereotypen av bögen som en sexgalen fjolla som springer runt i tighta läderbyxor eller kvinnokläder och vars enda intressen är inredning och design. Men samtidigt är det ju den gruppen som är ett finger i luften mot alla homofober, det är den gruppen som visat att "vi finns, vi är många och vi bryr oss inte om nollor som ni!"

Precis, det är faktiskt en blessing in disguise. Utan en väldigt högljudd subkultur inom Gay-världen så hade det aldrig varit så pass accepterat som det är idag, inte en chans i regnbågshelvetet.

Den andra gruppen är ju viktig för att påvisa att en homo- eller bisexuell person inte är en särskild typ av människa, dvs inte som stereotypen får vissa att tro. Men samtidigt är det ju en grupp som inte syns alls och syns man överhuvudtaget så finns man ju inte och inget kan ju normaliseras om det inte ens tros existera.

Jag förstår vad du menar, men jag tycker mig se rätt stora likheter med rasism och kvinnoförtryck. Många tror att alla svarta är bråkmakare, oansvariga och kriminella. Många tror att kvinnor inte klarar av att göra annat än att syssla med hemmasysslor. Sådana här stereotyper är skitviktiga att bestrida, annars kommer vi aldrig heller utveckla vår uppfattning.

Det ska egentligen inte spela någon roll, men det gör det.

Så det är svårt. En väldigt bra talesman för homosexuella män är ju James Randi. Jag undrar hur många av alla "asså jag har en gaydar, jag låvarr!!!" som skulle ha gissat på honom innan han kom ut.

Måste berätta en lite rolig story om just det :D Jag har alltid skrattat åt konceptet gaydar, men har haft en rätt bra känn själv. Inget jag tagit seriöst.
Sen för inte så länge sedan är jag på ett evenemang, och ska se en kompis framträda. Jag vet att hon nyligen blivit lite mer öppen (som jag sett i alla fall) med sin bisexualitet, och hon hade börjat dejta en tjej som skulle närvara.
Precis innan evenemangets början så börjar jag titta ut över rummet för att se om jag kan se någon som kan tänkas vara dejten. Jag hade ingen information om utseendet alls. Det var mer en lek för att få igång hjärnan.
Hur som helst så medan jag tittar ut över allt folk, och det var några hundra, så ser jag plötsligt henne. Ingen aning om hur, men det stod så galet självklart att det var hon. Inte stereotypisk på något sätt, men jag insåg direkt att det var hon. Inte ens frågan om det.
Sen garvar jag åt mig själv, tycker att jag är skitlöjlig, och går in och sätter mig i det rum där evenemanget hölls.

Under pausen går jag ut till den lokalen där jag sett min kompis dejt, och ser just den tjejen sitta och prata med kompisens syrra. Jovisst, min "gaydar" hade haft helt rätt.

Jag kan fortfarande inte ta konceptet "gaydar" seriöst, men var lite imponerad av mig själv där :D

Eddie Vedder
2012-12-31, 11:35
Jag förstår vad du menar, men jag tycker mig se rätt stora likheter med rasism och kvinnoförtryck. Många tror att alla svarta är bråkmakare, oansvariga och kriminella. Många tror att kvinnor inte klarar av att göra annat än att syssla med hemmasysslor. Sådana här stereotyper är skitviktiga att bestrida, annars kommer vi aldrig heller utveckla vår uppfattning.

Det ska egentligen inte spela någon roll, men det gör det.

Vad menar du med "men..."? Säger vi inte samma sak? Det finns massor av människor som andra tror massa saker om och det är viktigt att det visar sig vara myter. Vi säger ju samma sak.

Måste berätta en lite rolig story om just det :D Jag har alltid skrattat åt konceptet gaydar, men har haft en rätt bra känn själv. Inget jag tagit seriöst.
Sen för inte så länge sedan är jag på ett evenemang, och ska se en kompis framträda. Jag vet att hon nyligen blivit lite mer öppen (som jag sett i alla fall) med sin bisexualitet, och hon hade börjat dejta en tjej som skulle närvara.
Precis innan evenemangets början så börjar jag titta ut över rummet för att se om jag kan se någon som kan tänkas vara dejten. Jag hade ingen information om utseendet alls. Det var mer en lek för att få igång hjärnan.
Hur som helst så medan jag tittar ut över allt folk, och det var några hundra, så ser jag plötsligt henne. Ingen aning om hur, men det stod så galet självklart att det var hon. Inte stereotypisk på något sätt, men jag insåg direkt att det var hon. Inte ens frågan om det.
Sen garvar jag åt mig själv, tycker att jag är skitlöjlig, och går in och sätter mig i det rum där evenemanget hölls.

Under pausen går jag ut till den lokalen där jag sett min kompis dejt, och ser just den tjejen sitta och prata med kompisens syrra. Jovisst, min "gaydar" hade haft helt rätt.

Jag kan fortfarande inte ta konceptet "gaydar" seriöst, men var lite imponerad av mig själv där :D

Haha :D

Stoltz
2012-12-31, 11:37
Vad menar du med "men..."? Säger vi inte samma sak? Det finns massor av människor som andra tror massa saker om och det är viktigt att det visar sig vara myter. Vi säger ju samma sak.

Oj, jag lade till två ord i din text i mitt huvud som gav allt en helt annan innebörd. Jo, vi menar samma sak :em:

Loke
2012-12-31, 11:40
Jag har alltid skrattat åt konceptet gaydar, men har haft en rätt bra känn själv. Inget jag tagit seriöst.

Du skrattar åt det men har bra känn själv? Är det lite som att vara ateist men ha bra kontakt med gud? ;)

Eddie Vedder
2012-12-31, 11:46
Du skrattar åt det men har bra känn själv? Är det lite som att vara ateist men ha bra kontakt med gud? ;)

Nej snarare som att jag tänker att "Idag blir det nog regn" och så får jag rätt. Jag tror inte att jag är synsk för det. :)

ducedo
2012-12-31, 11:51
Finns väl förvisso studier som pekar på att det finns någon form av primitiv "gaydar". Läste någon för ett tag sedan där man fick 60% träff endast genom att se ett ansikte (hår, smycken, etc. bortplockade genom bildredigering) i 50 millisekunder. Inte omöjligt att det ökar om man får fler cues. Långt ifrån träffsäkert men fenomenet verkar existera.

Att människor sedan tror sig kunna pricka 100% handlar naturligtvis troligtvis snarare om psykologiska effekter och vilka som som främst syns och hörs.

Stoltz
2012-12-31, 11:53

:laugh:

Jag vet inte vad jag ska säga om det, när någon säger att de har bra gaydar så skrattar jag inombords. När jag själv påstår att jag har bra gaydar så letar jag upp en spegel, sen pekar och skrattar jag åt mig själv :D

Men jag verkar ha en överjävla tur med det ibland :D

Eddie Vedder
2012-12-31, 11:57
Finns väl förvisso studier som pekar på att det finns någon form av primitiv "gaydar". Läste någon för ett tag sedan där man fick 60% träff endast genom att se ett ansikte (hår, smycken, etc. bortplockade genom bildredigering) i 50 millisekunder. Inte omöjligt att det ökar om man får fler cues. Långt ifrån träffsäkert men fenomenet verkar existera.

Det är en rejält grov slutsats att "det verkar existera". Jag har sett ett exempel på en studie om "gaydar" (kanske är samma) och det var en metod som gjorde mig helt stum. Vad den visade var att att män med ett lite mer feminint kroppspråk också uppfattades som homosexuella, dvs att de som mer verkade lika stereotypen av en homosexuell också uppfattades som homosexuell. Kort sagt: Inget bevis för någonting alls.

Om en gaydar finns ska du kunna se på två människor med identiskt beteende om någon av dem är homo. Och det gör du ju inte.

Loke
2012-12-31, 12:16
Ja, jag vet inte alls, men jag skrattar nog mest åt dom som avfärdar konceptet rakt av, det känns som en reaktion som kommer av att man inte vill att gaydar finns pga den världsbild man konstruerat. Det är ju inte konstigare att kunna avgöra en sådan sak än det är att man kan avgöra om någon är singel eller ej, men ändå blir det väldigt kontroversiellt.

Vad gäller forskning så kommer man aldrig få några resultat som inte går att lätt bortförklara, så även om jag tycker det är roligt så känner jag inte att det egentligen säger mer än människors subjketiva åsikter.

Eddie Vedder
2012-12-31, 12:29
Vad gäller forskning så kommer man aldrig få några resultat som inte går att lätt bortförklara

Det är klart att man kan få. Ta in tusen människor som inte får berätta om sin läggning. Varken för deltagare eller för forskaren. Uteslut alla som har ett utseende som skvallrar om överstigen könsidentitet på ett eller annat sätt. Låt sedan folk säga om någon där är homosexuell. Därefter får deltagarna säga vad de är och om resultaten är signifikanta så kan man ju faktiskt ana att det existerar. Men tills dess är det ju ren humbug.

Loke
2012-12-31, 12:32
Det är klart att man kan få. Ta in tusen människor som inte får berätta om sin läggning. Varken för deltagare eller för forskaren. Uteslut alla som har ett utseende som skvallrar om överstigen könsidentitet på ett eller annat sätt. Låt sedan folk säga om någon där är homosexuell. Därefter får deltagarna säga vad de är och om resultaten är signifikanta så kan man ju faktiskt ana att det existerar. Men tills dess är det ju ren humbug.

Och hur ska det gå till? Hur vet vi att den som gör det inte använder sin gaydar för att utesluta de som helt enkelt avslöjas för lätt?

Eddie Vedder
2012-12-31, 12:39
Och hur ska det gå till? Hur vet vi att den som gör det inte använder sin gaydar för att utesluta de som helt enkelt avslöjas för lätt?

Om det var jag så skulle jag genomföra en förstudie eller en pilotstudie där man klarlägger vad som betraktas som stereotyper av homosexuella. Exempelvis fokusgrupper eller frågeformulär. Kanske båda. Men i alla fall en första studie som först systematiskt kartlägger det stereotypa utseendet och utifrån det plockar man sedan bort folk. Givetvis ska inte forskaren göra det utifrån eget godtycke. Det ska ju dessutom finnas kriterier redan på förhand för vilka som överhuvudtaget önskas delta.

Problemet är inte att komma på bra metoder. Problemet är ju att ingen skulle finansiera det i tillräckligt stor utsträckning. Samma problem som med träningsstudier. Det är ju inte utformningen av en bra studie som är det svåra, det är ju "bara" så att det inte är tillräckligt med folk och/eller tid.

filmjölk
2012-12-31, 13:22
Jag är väldigt förtjust i Gardell som författare och tycker att han beskriver homosexuella individer väldigt bra. Viss, dåtidsdaterat en del men bilden av en bög som vem som helst som bara råkar gilla killar istället för tjejer tycker jag han skjuter hål på.

Visst, det finns säkert också sådana bögar, men jag tycker själva bilden han målar upp av en bög som en olycklig, vilsen och kärlekskrank individ med ett stort mått självförakt dolt bakom en glättig yta är väldigt gripande. Alternativt är bögen en ljusskygg "heteroman" som vill ta för sig av "riktiga" bögar men inte ge tillbaks. bögsexköpare, våldtäktsbögar, kåta gubbar som raggar/förför/våldtar småpojkar på badhuset eller liknande.

Den första typen har mina sympatier och jag önskar dem allt väl och att de hittar de det letar efter, men den andra typen äcklar mig något oerhört. Sådana såg jag ofta när jag själv var pojke, då på Lundbybadet i gbg, då de hängde i pojkrumsbastun/pojkrumsomklädningsrummet. Just uppdelning av herrars omklädningsrum i två kategorier; herrar och pojkar är som uträknat för den här typen av...vad skall jag kalla det...? böghebefiler? pedofiler? Då de med tusen olika svepskäl letar sig in i pojkarnas istället för herrarnas så att ingen vuxen ser vad de sysslar med. Jag undrar hur många numera vuxna män i min egen ålder som råkat ut för dylika bögar i sin barndom/ungdom.

Finns dom kvar? Jag vill tro att de är färre idag, men jag vet inte. Min egen son skall iaf aldrig få byta om på pojkarnas istället för herrarnas.

Gober
2012-12-31, 13:33
Jag är väldigt förtjust i Gardell som författare och tycker att han beskriver homosexuella individer väldigt bra. Viss, dåtidsdaterat en del men bilden av en bög som vem som helst som bara råkar gilla killar istället för tjejer tycker jag han skjuter hål på.

Gardell (inte läst hans böcker) skriver väl om de grupper han känner till väl. Klart att det finns massor av "vanliga" bögar som lever normala liv med en partner.

Varför slänger du in pedofiler i ditt inlägg? Klart som fan att alla vi normala människor avskyr "fula gubbar" på badhusen, men det finns ju gott om fula gubbar (i alla åldrar) som lurar på småflickor också. Det blir ju lite märkligt att skriva "jag har inget emot hetrosexuella men dom där jävlarna som lurar på småflickor på äventyrsbadet i Tosselilla, ja dom jävlarna avskyr jag"

WHITEFOLKS
2012-12-31, 13:38
Så länge det är stigmatiserat socialt med homosexualitet så är det klart de inte kommer känna sig som vem som helst. Jag tror de problem du pratar om har social grund mycket mer än det skulle vara något sorts biologiskt resultat av homosexualitet.

Loke
2012-12-31, 13:38
Om det var jag så skulle jag genomföra en förstudie eller en pilotstudie där man klarlägger vad som betraktas som stereotyper av homosexuella. Exempelvis fokusgrupper eller frågeformulär. Kanske båda. Men i alla fall en första studie som först systematiskt kartlägger det stereotypa utseendet och utifrån det plockar man sedan bort folk. Givetvis ska inte forskaren göra det utifrån eget godtycke. Det ska ju dessutom finnas kriterier redan på förhand för vilka som överhuvudtaget önskas delta.

Problemet är inte att komma på bra metoder. Problemet är ju att ingen skulle finansiera det i tillräckligt stor utsträckning. Samma problem som med träningsstudier. Det är ju inte utformningen av en bra studie som är det svåra, det är ju "bara" så att det inte är tillräckligt med folk och/eller tid.

Jag tycker du underskattar svårigheten att kartlägga homostereotyper. Dessutom förstår jag inte ens varför man måste sortera ur någon, gaydar är ju bara en förmåga att se på folk om de är gay. Om man sorterar bort allt som gemene man tycker är gay så kommer det naturligtvis bli svårt. Du kommer att bevisa att hästar inte finns, om man sorterar bort allt som kan beskrivas som en häst ;)

filmjölk
2012-12-31, 14:08
Gardell (inte läst hans böcker) skriver väl om de grupper han känner till väl. Klart att det finns massor av "vanliga" bögar som lever normala liv med en partner.

Varför slänger du in pedofiler i ditt inlägg? Klart som fan att alla vi normala människor avskyr "fula gubbar" på badhusen, men det finns ju gott om fula gubbar (i alla åldrar) som lurar på småflickor också. Det blir ju lite märkligt att skriva "jag har inget emot hetrosexuella men dom där jävlarna som lurar på småflickor på äventyrsbadet i Tosselilla, ja dom jävlarna avskyr jag"

RFSL har propagerat för både pedofili och våldtäkt.

användaren
2012-12-31, 14:36

med risk för att bli offtopic (om det nu går i denna forumdelen :) ), RFSL är ju inte samma sak som varken Gardell eller "alla homosexuella".

jag hade ingen aning om vad dina påståenden handlade om så jag googlade lite och det var ju rätt intressant läsning. men man får ju komma ihåg att detta var en helt annan tid. innan 70 talet diskuterades ju inte sex eller sexuella läggningar. det enda som hördes om sex var att allting utom sex i äktenskapet var en synd i princip. klart som fan att 70 talets revolution inom sexualiteten innebär en hel del konstiga diskussioner osv.

om någon i dagsläget skulle förespråka pedofili vorre ju vidrigt men att man diskuterade sänkning av byxmyndigåldern på 70 talet känns som en annan femma. sammhällsklimatet, RFSL och mycket annat såg ut på ett annat sätt då.

håller med om att uppdelningen av pojk/herr omklädningsrum är sjuk. finns knappast någon logik i den uppdelningen hur man än vrider och vänder på det.

Eddie Vedder
2012-12-31, 14:50
men bilden av en bög som vem som helst som bara råkar gilla killar istället för tjejer tycker jag han skjuter hål på.

Nej det gör han definitivt inte.

Tricklew
2012-12-31, 14:52

Det måste nästan glädja dig lite att pedofilen Kjell Rindar blev inbjuden som talare i årets pridefestival?

tearz
2012-12-31, 15:44
:d

Tolkia
2012-12-31, 23:39
Jag vet inte vad jag ska säga om det, när någon säger att de har bra gaydar så skrattar jag inombords. När jag själv påstår att jag har bra gaydar så letar jag upp en spegel, sen pekar och skrattar jag åt mig själv :D

Men jag verkar ha en överjävla tur med det ibland :D
Nu vill jag inte dra för höga växlar på några koloinlägg, men du verkar ju ha träffat många homosexuella och ha rätt stor erfarenhet av ... ja, jag vet inte vad man skall kalla det, "homosamhället". Då är det väl inte konstigt att du är bättre på att identifiera homosexuella på diskretare cues än Kalle Kula som (tror att han) aldrig sett några andra homos än Babsan Wilhelmsson och Jonas Gardell? Jag skulle kalla det erfarenhet. Mönsterigenkänning skulle man också kunna säga.

Jonas Gardell skriver böcker och TV-serier som funkar som böcker och TV-serier; att hänga upp Sveriges homosexuellas öde på honom tycker jag är att ge honom lite större vikt än han förtjänar.

Herr Oberst
2013-01-01, 02:48
Jag stör mig på ordet läggning. Folk måste alltid klassa sig själva/andra hela tiden. Själv är jag en rätt vanlig snubbe som tänder på tjejer men som i övrigt inte stänger några dörrar. Män är ganska oattraktiva i allmänhet men samtidigt har man så mycket enklare att umgås med dom.

Sen fjollbögar... När blev sexuell läggning ett sätt att uttrycka sig på?

Skickat från min LT26i via Tapatalk 2

Eddie Vedder
2013-01-01, 13:58
När blev sexuell läggning ett sätt att uttrycka sig på?

Det kan ju i alla fall spåras till Antikens Grekland. Vet inte ens om det finns tillräckligt bra källor längre tillbaka än så. Man kan tolka runor kanske. Men Grekland under Antiken är i alla fall ett bra exempel där du hittar väldigt mycket uttryck genom sexualitet.

supercharge
2013-01-01, 14:49
Varför skulle man inte få skämta och bögar bara för att det är bögar med? Det är lite som med Voltaire och kristna kyrkan, som blev hela grunden för det västerländska samhället och upplysningen.

Folk får vara homo, HBT, eller vilken bokstavskombination de nu vill: men varför ska det automatiskt ge något slags frikort mot all form av satir eller kritik. Får man skämta om kristna, och norrmän så får man skämta om bögar, det är inte konstigare än så i ett modernt samhälle. Passar det inte kan man flytta till Saudiarabien eller något annat föredöme bland förtryckarstater där det fria ordet inte är något värt.

Istället är det här kränkthetstramset ett större bekymmer i vår tid. När man börjar lagstifta om tokiga saker som hets mot folkgrupp och annat för att kapsla in minoriteter i någon slags skumplast och frigolit som skydd mot all tänkbar inbillad orättvisa då är man farligt ute. För om människor verkligen är lika värda då ska man inte behandla vissa på ett sätt och andra på ett annat. Och man ska inte se mellan fingrarna bara för att det handlar om minoriteter.

För något som en intresseorganisation verkligen skulle kunna ägna sig åt vore att se till hur det står till för homosexuella med invandrarbakgrund, särskilt inom islam - där förtrycket är erkänt stort. Men det sopas under mattan idag, vilket är ohyggligt bisarrt, och visar väldigt tydligt på vilket hyckleri det är alltsammans.

Och jag hatar när man pratar om det "hetronormativa tvåsamhetsidealet". Kan du inte använda ord som inte är påhittade av förvirrade figurer på någon institution för genusvetenskap?

Men berätta för mig: vad är det som är så fruktansvärt hemskt nu idag med detta tvåsamhetsideal? Det var illa på 60-talet när homosexualitet betkratades som en sjukdom, det var illa i början på 1900-talet när kvinnor inte fick rösta eller arbeta, men på senare tid har dessa intresseinstitutioner gått allt längre mot en extrem. Det finns ingenting av stor vikt kvar för ett stort kvinnoförbund att kämpa för i världens mest jämlika land, men en byråkratisk organisation avskaffar aldrig sig själv - och så kom Roks och feministiskt initivativ - män är djur och allt det där. Detsamma gäller för homosexualitet där barn nu helst ska uppfostras i något slags könslöst tillstånd (i någon förvirrad inbillning om kön som social konstruktion, som helt saknar vetenskaplig grund, och snarare direkt motsägs), trots varningar från barnpsykologer.

Människor som okritiskt sväljer den ena teorin efter den andra, utan minsta vetenskaplighet bakom är mer än något annat religiösa. Det är den gamla kommunismen i ny skepnad - väldiga teorier som låter fint, men inte är belagda, som inte fungerar och inte leder någonstans.

Stefan J
2013-01-01, 14:53
Varför skulle man inte få skämta och bögar bara för att det är bögar med? Det är lite som med Voltaire och kristna kyrkan, som blev hela grunden för det västerländska samhället och upplysningen.

Folk får vara homo, HBT, eller vilken bokstavskombination de nu vill: men varför ska det automatiskt ge något slags frikort mot all form av satir eller kritik. Får man skämta om kristna, och norrmän så får man skämta om bögar, det är inte konstigare än så i ett modernt samhälle. Passar det inte kan man flytta till Saudiarabien eller något annat föredöme bland förtryckarstater där det fria ordet inte är något värt.

Istället är det här kränkthetstramset ett större bekymmer i vår tid. När man börjar lagstifta om tokiga saker som hets mot folkgrupp och annat för att kapsla in minoriteter i någon slags skumplast och frigolit som skydd mot all tänkbar inbillad orättvisa då är man farligt ute. För om människor verkligen är lika värda då ska man inte behandla vissa på ett sätt och andra på ett annat. Och man ska inte se mellan fingrarna bara för att det handlar om minoriteter.

För något som en intresseorganisation verkligen skulle kunna ägna sig åt vore att se till hur det står till för homosexuella med invandrarbakgrund, särskilt inom islam - där förtrycket är erkänt stort. Men det sopas under mattan idag, vilket är ohyggligt bisarrt, och visar väldigt tydligt på vilket hyckleri det är alltsammans.

Och jag hatar när man pratar om det "hetronormativa tvåsamhetsidealet". Kan du inte använda ord som inte är påhittade av förvirrade figurer på någon institution för genusvetenskap?

Men berätta för mig: vad är det som är så fruktansvärt hemskt nu idag med detta tvåsamhetsideal? Det var illa på 60-talet när homosexualitet betkratades som en sjukdom, det var illa i början på 1900-talet när kvinnor inte fick rösta eller arbeta, men på senare tid har dessa intresseinstitutioner gått allt längre mot en extrem. Det finns ingenting av stor vikt kvar för ett stort kvinnoförbund att kämpa för i världens mest jämlika land, men en byråkratisk organisation avskaffar aldrig sig själv - och så kom Roks och feministiskt initivativ - män är djur och allt det där. Detsamma gäller för homosexualitet där barn nu helst ska uppfostras i något slags könslöst tillstånd (i någon förvirrad inbillning om kön som social konstruktion, som helt saknar vetenskaplig grund, och snarare direkt motsägs), trots varningar från barnpsykologer.

Människor som okritiskt sväljer den ena teorin efter den andra, utan minsta vetenskaplighet bakom är mer än något annat religiösa. Det är den gamla kommunismen i ny skepnad - väldiga teorier som låter fint, men inte är belagda, som inte fungerar och inte leder någonstans.

Jättebra skrivet!

Eddie Vedder
2013-01-01, 15:02

Du är uppenbarligen väldigt bitter. Och du ställer frågor som jag redan svarat på plus att du adderar lite saker som jag aldrig ens nämnt. Jag har aldrig sagt att något är fruktansvärt hemskt, så var du får det fetmarkerade ifrån förstår jag inte. Det är dock ganska komiskt att du som så uppenbart fundamentalistisk i dina åsikter klagar på mig trots att jag inte gjort ett enda dogmatiskt uttalande.

Avslutningen är rätt uttjatad, att dra kommunistkortet. Men det brukar funka för att få ryggdunk.

Stefan J
2013-01-01, 15:57
Du är uppenbarligen väldigt bitter. Och du ställer frågor som jag redan svarat på plus att du adderar lite saker som jag aldrig ens nämnt. Jag har aldrig sagt att något är fruktansvärt hemskt, så var du får det fetmarkerade ifrån förstår jag inte. Det är dock ganska komiskt att du som så uppenbart fundamentalistisk i dina åsikter klagar på mig trots att jag inte gjort ett enda dogmatiskt uttalande.

Avslutningen är rätt uttjatad, att dra kommunistkortet. Men det brukar funka för att få ryggdunk.

Det var i princip allt utom kommunistkortet som han fick min ryggdunkning för.

Sedan är det lite roligt att du av alla regredierar till personangrepp, överdrivna bokstavliga tolkningar och förlöjliganden när du stöter på mothugg.

Eddie Vedder
2013-01-01, 16:09
Det var i princip allt utom kommunistkortet som han fick min ryggdunkning för.

Sedan är det lite roligt att du av alla regredierar till personangrepp, överdrivna bokstavliga tolkningar och förlöjliganden när du stöter på mothugg.

Jag fick ju inte ens mothugg. Det var ju bara ett allmänt argt inlägg där jag fick bära skott. Och det har jag inget emot. Och personangrepp var det definitivt inte, vad annat än bittert passar in?

Vad jag tycker har jag ju redogjort i tråden och det har inget med hans inlägg att göra. Det handlade ju om helt andra saker än vad jag ens skrivit.

gratefuldead
2013-01-01, 16:35
Eddie Veder VS. ett gäng vita kränkta män.

Tolkia
2013-01-01, 17:56
Vem är det som ens säger att man inte får skämta om bögar/lesbiska/transor/svarta/vitakränktamän/etc.? Och kom nu inte med "etablissemanget" eller "alla andra som är så mycker mer PK än jag" (för det är ju sådana generaliseringar att det inte säger något överhuvudtaget), eller Eddie Vedder (för han har ju inte ens varit i den riktningen)?

Det är stor skillnad mellan att säga att man inte får skämta och att säga att det finns gränser för hur man bör skämta. Jag förstår egentligen inte problemet, då det ju är med skämt som med alla andra uttryckssätt; att man bör idka viss självkritik om man inte vill bli betraktad som totalt omöjlig att umgås med. Välj sedan själv vad som är viktigt för dig; är det asviktigt att få dra gränslöst plumpa bögskämt, håll dig till ett umgänge där den typen av skämt uppskattas och förvånas inte om folk reagerar i andra situationer.

filmjölk
2013-01-01, 18:37
Vem är det som ens säger att man inte får skämta om bögar/lesbiska/transor/svarta/vitakränktamän/etc.? .

Vitakränktamän, blondiner och white trash, får man kasta hur mycket skit som helst på och driva hejdlöst med - det är ok. Bögar/flator/transor/icke blonda kvinnor får man skämta om, men bara om man är en i övrigt skämtsam typ. Judar och muslimer får man inte skämta om. Svarta får man inte ens erkänna att det finns.

Det är den uppfattningen jag har, som vit och man. Andra regler gäller om man inte är vit och man. Varför det är så och vem som bestämt att det är så, vet jag inte. Jag tror dock att det förhåller sig just så för andra vita män, en slags oskriven regel på vad som är ok och inte. Det här var ett rent informativt inlägg, jag värderar inte om det är bra eller ej.

Stoltz
2013-01-01, 20:57
Ja, jag vet inte alls, men jag skrattar nog mest åt dom som avfärdar konceptet rakt av, det känns som en reaktion som kommer av att man inte vill att gaydar finns pga den världsbild man konstruerat. Det är ju inte konstigare att kunna avgöra en sådan sak än det är att man kan avgöra om någon är singel eller ej, men ändå blir det väldigt kontroversiellt.

Vad gäller forskning så kommer man aldrig få några resultat som inte går att lätt bortförklara, så även om jag tycker det är roligt så känner jag inte att det egentligen säger mer än människors subjketiva åsikter.
Min erfarenhet av gaydar hos andra är att det oftast är 20/80-fördelning på hur bra det går, det skulle jag inte kalla gaydar, snarare ren statistik. Om du har några belägg som faktiskt styrker det faktum att det skulle finnas gaydar, då blir det något som kan vara intressant att diskutera, men att stå och säga att man har gaydar/andra har det, och sedan inte ha några som helst belägg för det förutom en handfull gissningar gjorde i femtioelva olika sammanhang är bara löjligt. Där kan du verkligen skratta.

Visst, det finns säkert också sådana bögar, men jag tycker själva bilden han målar upp av en bög som en olycklig, vilsen och kärlekskrank individ med ett stort mått självförakt dolt bakom en glättig yta är väldigt gripande. Alternativt är bögen en ljusskygg "heteroman" som vill ta för sig av "riktiga" bögar men inte ge tillbaks. bögsexköpare, våldtäktsbögar, kåta gubbar som raggar/förför/våldtar småpojkar på badhuset eller liknande.

Den första typen har mina sympatier och jag önskar dem allt väl och att de hittar de det letar efter, men den andra typen äcklar mig något oerhört. Sådana såg jag ofta när jag själv var pojke, då på Lundbybadet i gbg, då de hängde i pojkrumsbastun/pojkrumsomklädningsrummet. Just uppdelning av herrars omklädningsrum i två kategorier; herrar och pojkar är som uträknat för den här typen av...vad skall jag kalla det...? böghebefiler? pedofiler? Då de med tusen olika svepskäl letar sig in i pojkarnas istället för herrarnas så att ingen vuxen ser vad de sysslar med. Jag undrar hur många numera vuxna män i min egen ålder som råkat ut för dylika bögar i sin barndom/ungdom.

Finns dom kvar? Jag vill tro att de är färre idag, men jag vet inte. Min egen son skall iaf aldrig få byta om på pojkarnas istället för herrarnas.
Vänta nu här - Det här igen? Det här är ju exakt samma sak som vi diskuterade i Gardelltråden, och jag trodde du faktiskt erkände att du inte hade rätt där, men nu är du tillbaka i samma spår?

Oavsett, I'll bite:
Jonas Gardell är kanske Sveriges mest kända bög, men han är inte mallen för vad en bög är, även om Lisa-Maja 82 som endast läser aftonbladet (OBS: Jag överdriver med glimten i ögat, jag påstår inte att du är 82 eller endast läser aftonbladet) kan tro det då de helt saknar andra referenspunkter, vilket du själv erkänt att du själv brister i.

Angående hur HBT-personer mår, jag skriver inte om allt det, utan bara citerar in från den andra tråden:

Sådana här diskussioner är alltid svåra då de som har lite erfarenhet av många olika kulturer och kulturer inom kulturerna, och sedan sub-kulturer inom de kulturer som finns inom kulturerna oftast vet hur fel det är att ta en grupp och sedan säga "De är så här".

Till att börja med dock så kan jag väl lägga fram att jag har STOR erfarenhet av att vistas bland homosexuella personer och har sett så många subkulturer inom sexualitet (bland annat, men inte avgränsat till, homosexualitet). Det följande är inte något jag hämtat ifrån en PK-tidning som ska representera min livssyn, utan helt enkelt min egna gedigna erfarenhet.

Det destruktiva beteendet du pratar om är sjukt vanligt. Mycket mer vanligt än vad många vill erkänna. Men det är inte framförallt sjukt vanligt bland homosexuella. Där fanns alla de sorters inom de mer destruktiva (för mig sett i alla fall) subkulturerna. Däremot verkade de som var mest öppna att prata om det vara homosexuella. Jag har en teori om att eftersom samhället nästan kräver att en god homosexuell är en öppen homosexuell utanför garderoben, så tvingas många in i en öppenhet som sedan gör att många uppfattar dem som "Way over the limit", samtidigt som antalet heterosexuella är lika stort, men mycket mer dolt. Men när man rörde sig inom det (deltog aldrig själv om det är någon som undrar, jag är inte riktigt gjord för den sortens grejer), hade projekt inom det och mer eller mindre levde för att förstå det, då stod det väldigt klart att där fanns minst lika många hetero, bi, demi, x-sexuella vid vartenda sådant här event som där var homosexuella.

Det andra sjukt viktiga du tar upp är skammen. Det finns ett GIGANTISKT skamgrepp hos många som avviker från bisexualiteten, och när man ser hur majoriteten av dem som lider av skamgreppet har behandlats av sina medmänniskor och till och med sin familj så är man inte längre förvånad. Jag har flera gånger sagt att om min familj hade gjort hälften av den skit jag fått höra mot mig om jag hade varit något annat än straight så hade jag förmodligen blivit halvt galen. Jag är sansad, men jag tror faktiskt att den sortens känslomässiga misshandel skulle kunna knuffa mig över kanten för vad som är stabilt. Att så många genomlidit det och sedan kommer ut med psykiska blåmärken är inget annat än förväntande.

Till sist, och relaterat till det sista stycket - Man vet aldrig vem som genomlidit vad. I min dumma ungdom så sade jag "Men jag känner ju honom, han har blivit jätteaccepterad!" och slagit bort rykten om att en homosexuell kompis hade haft problem med acceptansen. Fem år senare fick jag veta att hans mormor och morfar som han hade stått lika nära som sina föräldrar hade sagt åt honom att brinna i helvetet för vad han var. Så dra aldrig slutsatsen att alla har blivit accepterade i alla lägen, bara för att vi är i Sverige och för att ni aldrig fått höra om det andra.

När inte samhället har plats för ens existens (Och det är skillnad på det sociologiska och juridiska samhället, bägge är enormt viktiga och inte oberoende av varandra) så drar man sig bortifrån det.

Däremot ska ingen säga att det inte finns en HBTQ-kultur som är enormt stark och sätter de sina i fack. För herre jävlar vad det finns. Vet inte hur många vänner jag har som ordagrant sagt "Om jag kände mig som en del av RFSL så hade jag antingen varit otroligt lycklig, eller så hade jag hatat min existens". RFSL (tar den som exempel, men för de som inte vet så är RFSL en organisation, inte en kultur. Däremot har de anammat en kultur) kör väldigt mycket på den flamboyanta regnbågskulturen, och medan den i sig inte är på något sätt fel så är den inte lika representativ som den vill få det att verka.

En liknelse - Volvos absolut starkaste marknadsmeddelande är säkerhet. Det betyder inte att Volvo faktiskt är säkrast varje år, men de uppfattas om det. På samma sätt är det med RFSL - De utger sig för att vara HBT-världens slagkraft mot det heteronormativa samhället, och därmed HBTQ-folkets representanter av deras person. Och det är jävligt fel. De är en väldigt viktig organisation som gjort väldigt mycket, men de är lika enspåriga som många av de organisationer och grupper som de tycker om att anklaga.

Menar du att aktiviteten är destruktiv i sig eller att personer som dras till den är enbart destruktiva? Jag tycker att det är väldigt fel att försöka tänka så pass enkelspårigt med sådana här frågor. Att tänka intersektionellt på flera plan är nyckeln till att förstå, även om man inte håller med.

Otroligt sant. Precis som jag skrev ovan om RFSL så verkar folk tro att Jonas Gardell är den där överstefikusen jag skrev om i en annan tråd, som sitter på allmängodkänd information om alla homosexuella.

Jonas Gardell är en inspirerande och väldigt intelligent individ, men han är inte den representanten som folk vill ha honom till.

Fast där får du, och väldigt många andra, helt enkelt kamma er. Det har varit självklart för mig sedan jag var sju år att jag inte kan förstå en annan människas liv helt och hållet för att man hört generalisationer om individens grupptillhörighet. Det är ju, om man ska vara brutalt ärlig, samma sak som att tro att alla svarta gillar bananer och slå på trummor eller att alla blondiner är korkade. Det är stereotypa generaliseringar som man måste växa ur och förstå att de inte är i närheten av någon generell sanning.

Sen måste mänskligheten som helhet kamma sig också, och ge fan i att kissa i byxan av att någon lever sitt liv annorlunda än man själv gör. Hade alla de resurser som lagts på jämställdhetsarbete kunnat läggas på t.ex. rymdprojektet till Mars så hade vi väl haft en hel jävla koloni där uppe vid det här laget. Mänskligheten sätter krokben på sig själva genom att försöka styra över individers liv, och samtidigt förtrycka deras synsätt och kunskaper.

Nu gick jag igång lite mer än planerat här... *gah!*

En del av det är inte helt relevant, men faktum är att du fortfarande försöker säga samma sak som du sade i Gardell-tråden, och då tänkte jag spara tid :D

En sak som är väldigt viktigt att understryka här -
Att man är bög betyder inte att man är med i RFSL. Det betyder inte att man klär sig i regnbågens alla färger. RFSL är en institution som man kan söka sig till om man väljer det, men långt ifrån alla homosexuella gör det. Det tvånget, både från homo - och heterokulturer är så off side att det är sorgligt.

Så när du skriver om RFSL i det här sammanhanget, var medveten om att du slutade diskutera sexualitet, och gick över på att diskutera politik och organisationssociologi.

Jonas Gardell skriver böcker och TV-serier som funkar som böcker och TV-serier; att hänga upp Sveriges homosexuellas öde på honom tycker jag är att ge honom lite större vikt än han förtjänar.
Verkligen. Precis som jag skrev till Filmjölk - Gardell är inte mallen för en gayperson. Desto snabbare folk förstår det, desto bättre.
Han har mycket att bidra med till debatten, men många heteroorganisationer verkar vilja att "Min bög ska vara fjollig, annars får det va!"

Medan jag håller med dig om att homosexuella inte är immuna mot skämt, så är där två saker.
1) Man får skämta om allt, men då får man också ta ansvar för hur folk reagerar utav detta. T.ex. så hade jag inte dragit ett våldtäktsskämt framför ett våldtäktsoffer och sedan blivit upprörd om hon började gråta. Tough luck, deal with it? Samma gäller alla skämt egentligen, alla kan inte gilla allt.

2) Jämförde du precis Voltaire's kritik kring kyrkan, en extrem supermakt som kontrollerade hela den västländska världen och förkastade majoriteten av alla som gick emot deras läror, kontrollerade privat personers liv... Med random skämt mot en privatperson med en viss sexuell läggning? :laugh: Jaha du!

[hopp i texten]

Det finns ingenting av stor vikt kvar för ett stort kvinnoförbund att kämpa för i världens mest jämlika land, men en byråkratisk organisation avskaffar aldrig sig själv - och så kom Roks och feministiskt initivativ - män är djur och allt det där. Detsamma gäller för homosexualitet där barn nu helst ska uppfostras i något slags könslöst tillstånd (i någon förvirrad inbillning om kön som social konstruktion, som helt saknar vetenskaplig grund, och snarare direkt motsägs), trots varningar från barnpsykologer.

Du försöker alltså lura i mig att det inte finns ett behov av att jobba med HBT-frågor i dagens svenska samhälle?

För mindre än fem år sedan var jag ute på nattpromenad för att skingra tankarna efter tolv timmars tentaplugg. Jag gick igenom Lunds stadspark och såg en kille ligga på marken samtidigt som tre killar sparkade på honom. Som tur var så byggdes det om i stadsparken det året och jag gick fram med ett järnrör och frågade vad fan de sysslade med.
"Han ska ha det, han är en jävla bög!"
Kort tid senare så bär jag killen till närmsta bostad, ringer på och får låna telefonen för att ringa ambulans, för min egen telefon hade jag lämnat hemma. Ambulans kommer, jag får åka med och sedan ringa hans föräldrar medan läkarna jobbar med hans krossade knän, brutna arm och näsa. Ganska säker på att några tänder också saknades. (Allmänt tips, att ha ICE - In case of Emergency på sin telefon kan verkligen hjälpa, annars hade det varit jobbigare att veta vem jag skulle ringa). Hans föräldrar kommer dit, helt förkrossade och berättar att han hade kommit ut öppet för bara tre dagar sedan i skolan.

Förra månaden satt jag med när en kompis elev kom ut inför sin klass och diskuterade med studenterna kring det i mindre grupper. I en totalmängd av 23 stycken, så var fyra så homofobiska att de ville misshandla honom, och de trodde att han skulle våldta dem i duschen på idrotten.

Men nej visst, du har säkert rätt. Finns inget behov för organisationer som arbetar med HBT-personer i Sverige längre.

Amfksp
2013-01-01, 21:00
Eddie Veder VS. ett gäng vita kränkta män.

Hur vet man om någon är vit genom internet, do tell. Att börja tramsa med rastillhörighet på det sättet du gör i ditt totalt meningslösa inlägg tillför noll, för bara några dagar sedan så kom det uppmaning om att vi skulle skärpa till oss och försöka få upp nivån, missade du dessa inlägg?

Doctor Snuggles
2013-01-01, 21:08
Hur vet man om någon är vit genom internet, do tell.

När de visar bilder på sig själva och/eller man känner dem IRL?
Varsågod.

Lasse Kongo
2013-01-01, 21:10
Straight tjej.

Många har säkert levt i tron att jag är killle pga namnet, men icke.

Okej
2013-01-01, 21:12
Oh herregud, hade äntligen blivit av med baksmällan... trodde jag.. sen råkade jag läsa Snuggles signatur och huvudvärken kom som ett brev på posten

machine gun
2013-01-01, 21:13
Jag får erkänna att jag inte har läst hela tråden, så det kanske har nämnts redan, men jag vill bara påpeka att transsexualism är inte en sexuell läggning utan handlar om könsidentitet. En person som är transsexuell kan ha vilken sexuell läggning som helst. Vidare förstår jag inte formuleringen bland alternativen för transsexuella, en transsexuell som är kille/ursprungligen är kille är ju varandras motsatser. En transsexuell man är en person som identifierar sig som man, men är född som biologisk kvinna (en man född i en kvinnokropp så att säga). Vanligtvis används termerna FTM (Female to Male) och MTF (Male to Female) för att inte orsaka total begreppsförvirring bland oinvigda. Det pronomen som ska användas är det personen i fråga själv identifierar sig som. En transsexuell man är således en man, punkt. Inte "ursprungligen kvinna".

stolpskott
2013-01-01, 21:20
Straight tjej.

Många har säkert levt i tron att jag är killle pga namnet, men icke.

Och pga det faktum att du sa "jag ska bli pappa" för inte så länge sen. Har även för mig att du refererat till din "flickvän" ett flertal gånger. Så antingen är du en ghey kvinna och ser dig själv som mannen i förhållandet (därav "pappa") eller så är du en man. Oavsett vad så ljuger du i ovanstående inlägg =)

Loke
2013-01-01, 21:23
Min erfarenhet av gaydar hos andra är att det oftast är 20/80-fördelning på hur bra det går, det skulle jag inte kalla gaydar, snarare ren statistik. Om du har några belägg som faktiskt styrker det faktum att det skulle finnas gaydar, då blir det något som kan vara intressant att diskutera, men att stå och säga att man har gaydar/andra har det, och sedan inte ha några som helst belägg för det förutom en handfull gissningar gjorde i femtioelva olika sammanhang är bara löjligt. Där kan du verkligen skratta.

Ja, fast det ligger som sagt i sakens natur att det är svårbevisat. Att säga att man vill ha bevis innan man diskuterar det är därmed detsamma som att säga att man inte vill diskutera det.

Stoltz
2013-01-01, 21:27
Ja, fast det ligger som sagt i sakens natur att det är svårbevisat. Att säga att man vill ha bevis innan man diskuterar det är därmed detsamma som att säga att man inte vill diskutera det.

Nej, det är snarare insikten av att varken du eller jag har gett någonting som ger till eller från. Tills någon av oss gör det, vad ska vi bidra med till den andre?

Stefan J
2013-01-02, 15:23
Jag fick ju inte ens mothugg. Det var ju bara ett allmänt argt inlägg där jag fick bära skott. Och det har jag inget emot. Och personangrepp var det definitivt inte, vad annat än bittert passar in?

Vad jag tycker har jag ju redogjort i tråden och det har inget med hans inlägg att göra. Det handlade ju om helt andra saker än vad jag ens skrivit.

Inlägget i stort handlar om att lägga krutet på att bekämpa verkliga orättvisor och att dra en gräns för vad som är viktigt och när kampen för jämnlikhet ballat ur till något irrelevant och ibland löjligt. Att se på nya förslag och teorier med kritiska ögon och skilja ut det som är bra från vad som är rent nonsens. Något som (här delar jag supercharges uppfattning) man inte alltid gör idag utan blint köper precis allting utan att tänka på konsekvenserna, bara det är fördelaktigt för minoriteter eller gynnar ens egen agenda.

Så jag tycker att istället för bittert så är supercharges inlägg i stort är ganska klarsynt och tankvärt, även om jag inte håller med om precis allt.

Tolkia
2013-01-02, 15:34
Att se på nya förslag och teorier med kritiska ögon och skilja ut det som är bra från vad som är rent nonsens. Något som (här delar jag supercharges uppfattning) man inte alltid gör idag utan blint köper precis allting utan att tänka på konsekvenserna, bara det är fördelaktigt för minoriteter eller gynnar ens egen agenda.
Men varför gäller det i så fall bara för nya (Jämfört med vad? Kritiken mot den heterosexuella tvåsamhets/kärnfamiljsnormen har ju funnits längre än vad majoriteten här har levt. Bara som en parentes.) förslag och teorier? Jag tycker att det blir lite hyckleri när man efterlyser kritik mot det nya men okritiskt omhuldar det gamla ("Vad är det för fel på att låta kvinnor vara kvinnor och män vara män, som det alltid har varit, och tänk på barnen!" osv.).

Snarare än att handla om att lägga krutet på att bekämpa verkliga orättvisor skulle jag säga att inlägget som det refereras till handlade om att lägga krutet på sådant som inläggsförfattaren tyckte var viktigare. Vilket väl är en rätt allmänmänsklig önskan, men svår att upphöja till allmän princip.

Morty
2013-01-02, 15:43

http://i.qkme.me/3sesxz.jpg

Amfksp
2013-01-02, 15:58

Nu har jag förstått att du är marxist, och därför van att generalisera och endast tänka på kollektivet, men jag kan passa på att berätta att även om du är privilegierad pga att du är vit och man, betyder inte att alla vita män är privilegierade gentemot samhället i stort, långt ifrån.

pwnyou
2013-01-02, 16:00
Lite OT men med den attityden som Morty har blir det jävligt synd om de vita heterosexuella män som inte föds med bra gener.

Det är riktigt sorgligt när man tänker på det.

Amfksp
2013-01-02, 16:03
Lite OT men med den attityden som Morty har blir det jävligt synd om de vita heterosexuella män som inte föds med bra gener.

Ja eller i en alkoholiserad famlij t ex. Enligt montys generalisering är man fortfarande lyckligt lottad

pwnyou
2013-01-02, 16:04
Ja eller i en alkoholiserad famlij t ex. Enligt montys generalisering är man fortfarande lyckligt lottadOch om en sådan sorgsen människa skulle klaga skulle han bli spottad på och skrattad åt. Allt är hans fel och han är bara en vit kränkt man.

Ignatius72
2013-01-02, 16:06
Och om en sådan sorgsen människa skulle klaga skulle han bli spottad på och skrattad åt. Allt är hans fel och han är bara en vit kränkt man.

Medan morty själv, helt ogenerat, jämför sig själv med en bonde på den afrikanska stäppen. Båda tillhör ju enligt den gode M arbetarklassen.

Morty
2013-01-02, 16:07
Nu har jag förstått att du är marxist, och därför van att generalisera och endast tänka på kollektivet, men jag kan passa på att berätta att även om du är privilegierad pga att du är vit och man, betyder inte att alla vita män är privilegierade gentemot samhället i stort, långt ifrån.

Allvar? Vilken döskräll. Dock kvarstår ju faktumet att det är svårt för en vit (hetero) man att veta exempelvis hur det är att vara kvinna, homo, transperson, mm, eftersom han aldrig prövat. Därför blir det larvigt och fel när denna person berättar vad kvinnorättsorganisationer, organisationer som jobbar för sexuellt likaberättigande mm ska göra och inte ska göra.

Det är riktigt sorgligt när man tänker på det.

Det finns många maktordningar. Är man vit, hetero och man har man mycket klart för sig, men såklart inte allt. Man kan fortfarande ha många attribut som sänker dig, exempelvis vara introvert eller icke-intellektuell. Men att vara vit, hetero och man hjälper med mycket.

mikaelj
2013-01-02, 16:18
Medan morty själv, helt ogenerat, jämför sig själv med en bonde på den afrikanska stäppen. Båda tillhör ju enligt den gode M arbetarklassen.

Pah. Arbetarklass schmarbetarklass.

De som kallar sig vänster och babblar om överklassens förtryck är själva (generellt) högutbildade och välbetalda från ett medelstort samhälle där de vuxit upp i hus.

Men att vara vit, hetero och man hjälper med mycket.

Har du en lista att bistå med?

Morty
2013-01-02, 16:26
Pah. Arbetarklass schmarbetarklass.

De som kallar sig vänster och babblar om överklassens förtryck är själva (generellt) högutbildade och välbetalda från ett medelstort samhälle där de vuxit upp i hus.

Har du en lista att bistå med?

De som kallar sig höger vet generellt precis hur vänstern är. Och den är alltid homogen.

En lista (http://sap.mit.edu/content/pdf/male_privilege.pdf)

mikaelj
2013-01-02, 16:28
De som kallar sig höger vet generellt precis hur vänstern är. Och den är alltid homogen.

Jag är inte höger. Statistiken kommer från min egen bekantskapskrets. Särskilt de som är mest rött lagda. Många välbetalda reklamarbetare m.fl. där...

En lista (http://sap.mit.edu/content/pdf/male_privilege.pdf)

1. falskt
2. falskt
3. sant
4. falskt
5. falskt
6. falskt
7. hoho, non-sequiteur
...

Alltså. Nä. Kass lista, Morty.

Har du någon som representerar det du faktiskt vill ha sagt, snarare än något som beskriver samhället i USA?

Tolkia
2013-01-02, 16:29
Två fel gör inte ett rätt, apropå rage i respons på åsikten att vita män är en privilegierad grupp relativt många andra grupper.

Morty
2013-01-02, 16:38
Jag är inte höger. Statistiken kommer från min egen bekantskapskrets. Särskilt de som är mest rött lagda. Många välbetalda reklamarbetare m.fl. där...

1. falskt
2. falskt
3. sant
4. falskt
5. falskt
6. falskt
7. hoho, non-sequiteur
...

Har du någon som representerar det du faktiskt vill ha sagt, snarare än något som beskriver samhället i USA?

Jag känner många som identifierar sig som vänster. Av de stämmer ingen in på din beskrvinging. Däremot känner jag några som kommer från en villaförort och drar in fett med pengar, men de är inte vänster och ännu mindre kommunister.

En till. (http://xyfeminist.wordpress.com/the-male-privilege-list/) Finns många listor på internet med Male Privilage. Du kan säkert hitta många själv.

Den sista punkten är lite en nyckel: Privligiet att vara ovetande om sina privilegier. Det finns en anledning att det oftare är män än kvinnor som anser att vi är "färdiga" med jämställdhetsarbetet, att sverige är jämställt, mm.

mikaelj
2013-01-02, 16:45
Jag känner många som identifierar sig som vänster. Av de stämmer ingen in på din beskrvinging. Däremot känner jag några som kommer från en villaförort och drar in fett med pengar, men de är inte vänster och ännu mindre kommunister.

En till. (http://xyfeminist.wordpress.com/the-male-privilege-list/) Finns många listor på internet med Male Privilage. Du kan säkert hitta många själv.

Den sista punkten är lite en nyckel: Privligiet att vara ovetande om sina privilegier. Det finns en anledning att det oftare är män än kvinnor som anser att vi är "färdiga" med jämställdhetsarbetet, att sverige är jämställt, mm.

Det jag skrev är falskt vet jag är falskt. Kan du inte bemöta det istället för att säga att "nää, du vet bara inte om det" och indirekt säga att jag ljuger alt. helt bortkollrad?

Sista punkten är en nyckel? Pah. Flum.

I den vardag jag lever i stämmer inte din lista.

Morty
2013-01-02, 16:49
Det jag skrev är falskt vet jag är falskt. Kan du inte bemöta det istället för att säga att "nää, du vet bara inte om det" och indirekt säga att jag ljuger alt. helt bortkollrad?

Sista punkten är en nyckel? Pah. Flum.

I den vardag jag lever i stämmer inte din lista.

Ok, vad bra, grymt och skönt.

Eddie Vedder
2013-01-02, 16:51
Inlägget i stort handlar om att lägga krutet på att bekämpa verkliga orättvisor och att dra en gräns för vad som är viktigt och när kampen för jämnlikhet ballat ur till något irrelevant och ibland löjligt. Att se på nya förslag och teorier med kritiska ögon och skilja ut det som är bra från vad som är rent nonsens. Något som (här delar jag supercharges uppfattning) man inte alltid gör idag utan blint köper precis allting utan att tänka på konsekvenserna, bara det är fördelaktigt för minoriteter eller gynnar ens egen agenda.

Så jag tycker att istället för bittert så är supercharges inlägg i stort är ganska klarsynt och tankvärt, även om jag inte håller med om precis allt.

Det "klarsynta" ligger ju i att du får höra det du vill höra. Hela hans inlägg är sprängfyllt med felaktigheter och rena påhitt men eftersom han lyckas skriva skräpet med långa utläggningar och ett snyggt språk så framstår han ju som insatt. Det är väldigt begripligt för du är ju inte heller insatt i frågan och kan inte bedöma hur kasst det verkligen är. Det är inte direkt första gången jag stöter på den strategin, det är hyfsat vanligt bland LCHF-fanatiker bland annat. Massa argt och hatiskt tjafs om forskning som man inte kan något om och myter som vad andra personer tycker och tror.

Att så många "bara köper allting" är din uppfattning och jag undrar vad du tycker om hur supercharge själv uttrycker sig i den aspekten. Känns inlägget diplotamiskt och genomtänkt? Tycker du att det ger intryck av en diskussionslusta när man citerar det första inlägget jag gjort i en tråd där jag diskuterat sida upp och sida ner, och tillskriver mig massa åsikter som jag 1) aldrig ens gett uttryck för eller 2) i andra inlägg både utvecklat och problematiserat.

Du och supercharge har all rätt att tycka annorlunda än jag men hans inlägg är inte bra. Det är snyggt formulerat och det är långt. Men om det ska vara bra ska det ju helst inte vara fullpackat med klyschor, myter och felaktigheter. Det är dessutom inte första gången han tar första bästa tillfälle i akt att allmänt hata allt han kan placera i kategorin "vänsteråsikt" eller "genus". Och alltid är det samma mönster: långa och arga inlägg där han skriver exakt "hur det är" och vad som är rätt och fel samtidigt som han klagar på andra som han påstår veta "hur det är" och vad som är rätt och fel. Och det rimmar ju lite illa att hata fundamentalism i egenskap av fundamentalist.

Ta till dig vad du vill från det här inlägget. Antingen litar du på att jag vet mer om genusforskning än supercharge och att Stoltz vet mer om HBTQ-frågan. Eller så lever du vidare i tron att vi bara är hemska socialister som vill förstöra alla familjer och deras Julafton.

mikaelj
2013-01-02, 16:51
Ok, vad bra, grymt och skönt.

Inte särskilt, för jag blir felaktigt beskylld för saker. Det är inte rättvist.

Första punkten är fint relaterad till tråden -> http://www.buzzfeed.com/expresident/pictures-that-will-restore-your-faith-in-humanity

Morty
2013-01-02, 16:52
Inte särskilt, för jag blir felaktigt beskylld för saker. Det är inte rättvist.

Könsmaktordningen har såklart sina baksidor för män. Men oroa dig inte, det kunde varit värre.

Rango
2013-01-02, 16:55

1. falskt
2. falskt
3. sant
4. falskt
5. falskt
6. falskt
7. hoho, non-sequiteur
...

1, 2, 4 och 7 falska, vad arbetar herrn med?
Inom min bransch så stämmer de fyra påståendena ordagrant(investment banking)

PontusAndersson
2013-01-02, 16:59
Bara jag som reagerar över hur extremt överrepresenterade homosexuella är bland kvinnor på forumet? Visserligen ett litet underlag, men nästan hälften av kvinnorna som svarat hittills har någon typ av hbt-läggning.

mikaelj
2013-01-02, 17:01
1, 2, 4 och 7 falska, vad arbetar herrn med?
Inom min bransch så stämmer de fyra påståendena ordagrant(investment banking)

Programmerare.

machine gun
2013-01-02, 17:05
Bara jag som reagerar över hur extremt överrepresenterade homosexuella är bland kvinnor på forumet? Visserligen ett litet underlag, men nästan hälften av kvinnorna som svarat hittills har någon typ av hbt-läggning.

1 person har svarat "homosexuell och tjej". Ingen direkt överrepresentation va?

Angel
2013-01-02, 17:05
Den här tråden var bättre förr :(

pwnyou
2013-01-02, 17:07
1 person har svarat "homosexuell och tjej". Ingen direkt överrepresentation va?40% av kvinnorna uppger att de är antingen bisexuella eller homosexuella. En enorm överrepresentation.

machine gun
2013-01-02, 17:13
40% av kvinnorna uppger att de är antingen bisexuella eller homosexuella. En enorm överrepresentation.

Snarare skulle jag säga att det inte går att dra några som helst slutsatser, med tanke på hur få kvinnor som överhuvudtaget har svarat på frågan.

Mental
2013-01-02, 17:28
Allvar? Vilken döskräll. Dock kvarstår ju faktumet att det är svårt för en vit (hetero) man att veta exempelvis hur det är att vara kvinna, homo, transperson, mm, eftersom han aldrig prövat. Därför blir det larvigt och fel när denna person berättar vad kvinnorättsorganisationer, organisationer som jobbar för sexuellt likaberättigande mm ska göra och inte ska göra.

Det finns många maktordningar. Är man vit, hetero och man har man mycket klart för sig, men såklart inte allt. Man kan fortfarande ha många attribut som sänker dig, exempelvis vara introvert eller icke-intellektuell. Men att vara vit, hetero och man hjälper med mycket.

På samma sätt kan ingen som inte är vit man och hetro uttala sig om vår situation, eller ens jämföra.

Det är lite som att säga att är du inte heroinist kan du inte säga något om de eller deras problem, eller hur de ska lösas.

Tolkia
2013-01-02, 17:30
Med tanke på att en mängd killar brukar svara i tjejpollarna, och att långt ifrån alla som läser en tråd röstar oavsett ämne, så skulle jag inte dra för långtgående slutsatser av resultatet.

hurril
2013-01-02, 17:54

Tycker inte du att den där biter dig själv precis lika mycket och att det diskvalificerar sändaren (du) lika mycket som alla mottagare?

Om du inte på allvar tycker att hudfärg eller intepenis bär med sig insikt (eller brist på densamma) - om du med andra ord faktiskt står för jämställdhet och rättvisa över olika gruppsgränser - så ser jag inte hur du tjänar på att söka diskvalificera De-Andra(tm) via just hudfärg och penisägarskap.

Varje gång någon säger: Amen du är vit, man och priviligierad så du kan aldrig veta på rikt så säger personen: Jag tillmäter hudfärg, genus och lönespec värde som punkt på en skala från Imbecill till Geni där svältande barn i Afrika alltid ger bättre svar än alla andra - hur mycket de än studerat ämnet eller mått av vilja att ändra dåliga saker eller söka en större insikt i sina egna bidrag till orättvis och ojämlikhet.

Det är verkligen inget annat än: Shaddap Beyjotch till en kvinna som frågar sin chef: Varför får Plucke mer stålar för att flippa samma burglare som jag?

Morty
2013-01-02, 18:32
Tycker inte du att den där biter dig själv precis lika mycket och att det diskvalificerar sändaren (du) lika mycket som alla mottagare?

Om du inte på allvar tycker att hudfärg eller intepenis bär med sig insikt (eller brist på densamma) - om du med andra ord faktiskt står för jämställdhet och rättvisa över olika gruppsgränser - så ser jag inte hur du tjänar på att söka diskvalificera De-Andra(tm) via just hudfärg och penisägarskap.

Självklart innebär det att det är svårare för mig att se orättvisor eftersom jag är priviligierad. Men det är inte omöjligt, såklart, och orättvisorna är ju inte riktade mot mig.

Ignatius72
2013-01-02, 18:43
Självklart innebär det att det är svårare för mig att se orättvisor eftersom jag är priviligierad. Men det är inte omöjligt, såklart, och orättvisorna är ju inte riktade mot mig.

Skönt att du skådat ljuset Morty. Vi andra springer förvirrade i mörkret som de vita, privilegierade män vi är. Från denna, mörka, kant så ser jag bara en priviligierad pojkvasker som prioriterar nya däck till hojen före svältande barn och pekar finger åt andra för att de gör samma sak. Imponerande.

Eddie Vedder
2013-01-02, 19:55
"Med såna vänner behövs inga motståndare" är känslan jag får när jag läser Mortys inlägg #216.

Stoltz
2013-01-02, 20:17
Det som diskussionen urartat till nu, om huruvida vita män kan förstå eller inte förstå - Bägge sidor, kamma er för helvetet. Vet inte hur ofta jag har sett och deltagit i sådana här diskussioner, och precis som alla andra gånger, så spårar det ur i den ena sidans totala oförmåga att förstå att uppfattning - och insiktsförmågan hos en enorm mängd människor sträcker sig långt utanför den egna sfären (Mortys sida) - Varför skulle jag annars lagt en så stor del av min egen privata ekonomi, min egen tid och till och med riskerat mitt eget liv för en sak som inte påverkar min egen vita heterosexuella och ciskönade röv?

Samtidigt sitter motsidan och får frispel för att man påstår att de har det bättre, inte nödvändigtvis bra, men bättre än de som har det uppenbarligen sämre. Till sitt försvar tar sidan alltid upp hur deras egna liv skiljer sig, punkt för punkt, mot de förslag som ges på hur den vite heterosexuelle och ciskönade mannen har fördelar i världen idag. Speciellt i Sverige når detta en rejäl formtopp, då alla har lurats i att de är alla lika jämställda och det man inte ser, det finns inte. Att man sedan rör sig i sfärer som nästan aldrig träffar på eller konfronterar problemen som den andra sidan har, det skiter man fullständigt i, och tar till alla former av tårar och ironi för att få motståndarsidan att verka så paranoid och konspirationteoriserande som möjligt.

Som sagt, bägge sidor - Kamma er för helvetet.

Tolkia
2013-01-02, 20:42
Jag skulle typ fria till Stoltz om jag inte vore så alldeles för gammal.

Rikard Jansson
2013-01-02, 20:43
Jag ska iallafall bli maskulinist, och ändra på det faktum att det alltid är killarna som är i underläge när det gäller krograggning och att tjejer som bloggar alltid får mer views osv. Vi bro's måste gå samman och ignorera alla kvinnor i minst 9 år, Sverige runt, tills balansen skiftar.

Ulvamal
2013-01-02, 20:49
Jag ska iallafall bli maskulinist, och ändra på det faktum att det alltid är killarna som är i underläge när det gäller krograggning och att tjejer som bloggar alltid får mer views osv. Vi bro's måste gå samman och ignorera alla kvinnor i minst 9 år, Sverige runt, tills balansen skiftar.

Underbart! Kan inte ni bros ignorera alla män också? pleeeez? =)

Dravena
2013-01-02, 20:50
Underbart Stoltz!