handdator

Visa fullständig version : Några grundläggande frågor. Tacksam för svar!

ndrj
2012-12-28, 20:25
Tidigare har jag bara tränat med energiunderskott för att tappa vikt.

Men sedan några månader har jag tränat för att bygga muskler. Eftersom jag var rätt smal innan så har jag bara käkat vad som helst och inte tänkt alls på hur mycket jag stoppat i mig.

Jag har givetvis fått mer muskler under tiden, men jag har också gått upp i fettmassa snabbare än jag önskat. Big surprise, doh. *gah!*

Så nu vill jag få mer kontroll på viktökningen så jag går upp minsta nödvändigaste i vikt.

Nu till några enkla frågor som ni säkert svarat på förut.

1. Jag kan antingen inte gå ned 1-2kg utan att det kostar 2-4 veckor av min bulktid, antar jag? Lika bra att hålla ut och deffa allt under deffperioden gissar jag (trots att jeansen börjar bli små).

2. Jag är 189cm lång, väger ungefär 87kg just nu och har ett BMI på 24ish. Enligt sådana där uträkningar så behöver jag 2500kcal per dag för att behålla vikten. Är 3000kcal på träningsdagar och 2500 på vilodagar bra målvärden?

Lychgate
2012-12-28, 20:35
Har du en tävling som slutdatum för bulken?

Börjar du bli pluffsig så deffa. Grisbulka inte utan koll nästa gång utan ligg på ett lågt överskott(~+200) per dag.

ndrj
2012-12-28, 20:40
Har du en tävling som slutdatum för bulken?

Börjar du bli pluffsig så deffa. Grisbulka inte utan koll nästa gång utan ligg på ett lågt överskott(~+200) per dag.
Haha nej, ingen tävling. Men jag tänkte börja deffa lagom till våren. 1a mars närmare bestämt. Jag bygger inte muskler för att bli jättestor. Men vill inte heller se ut som en pinne. Vill se muskulös ut utan att vara jättestor. Du fattar nog.

Målet är att väga 80kg till 1juni. Deffa är jag bra på, det har jag gjort förr (dock utan att bulka innan) :)

Men du tycker jag ska deffa ned några kilo igen och sedan börja bulka igen, med en kontrollerad ökning?

Ska jag ligga på 200kcal överskott varje dag, eller bara träningsdagar?

Mollestam
2012-12-29, 14:07
Kcal-överskottet gäller per dag.

Det viktigaste är ju att du själv är nöjd över hur du ser ut, ett alternativ istället för att dra ner på ätandet kan ju annars vara att börja köra mer cardio.

ndrj
2012-12-29, 16:04
Kcal-överskottet gäller per dag.

Det viktigaste är ju att du själv är nöjd över hur du ser ut, ett alternativ istället för att dra ner på ätandet kan ju annars vara att börja köra mer cardio.
Oavsett om man tränar den dagen eller ej?

Men du har rätt. Det viktiga är att må bra, inte maniskt följa en plan för att nå Beach 2013.

Ska deffa i två, tre veckor nu. Så kan jag sedan börja bygga muskler mer kontrollerat sen. Tror jag vinner på det i det långa loppet.

Tack för er visdom :)

Mollestam
2012-12-29, 17:15
Yes, överskottet gäller för var dag du hade tänkt följa den planen du nu gör, oavsett om du tränar under dagen eller ej.

Däremot så kommer du ju att behöva äta mer under en träningsdag då du faktiskt gör av med en del under själva passet.

ndrj
2012-12-29, 17:20
Jo! Fattar! Tack för svar.

Nu är det bara att köra vidare! :)