handdator

Visa fullständig version : Vänta en timme efter träning innan man intar något?

Whoopie
2012-12-28, 18:42
Tjena,
Såg precis en video på youtube om detta ämne, där dom säger att man inte maximerar sin HGH nivå om man inte väntar ca en timme efter sin träning.

Jag har oftast hört att kroppen behöver protein direkt efter träning då man "brytit" ner musklerna.

Någon som kan lite mer om detta, eller hört samma?

Kanske blev lite luddigt hoppas ni förstår.

Lychgate
2012-12-28, 18:45
Såg precis en video på youtube om detta ämne.

Ta allting som sägs på youtube med en tunna salt.

Linjedomarn
2012-12-28, 18:49
Nog för att du kan lita lika mycket på mig som på någon youtube-video men jag skulle nog kunna tänka mig att det är bullshit.

King Grub
2012-12-28, 19:00
Ja, födointag sänker tillväxthormonnivåerna.

Muskeluppbyggnaden efter träning är dock inte hormonberoende överhuvudtaget, utan aminosyreberoende.

Anders The Peak
2012-12-28, 19:18
Nu säger de här broscience grabbarna att ta EAA/hydrolyserad vassle direkt efter träningen och vänta en halvtimme efter träningen med äta kolisar.

Deras teori är att levern efter träning fortsätter att producera GH som i sin tur skapar IGF varianter som i sin tur påverkar muskeltillväxten genom att skapa/påverka PGC-1(alpha4) vilket verkar ske vid låga nivåer av glykogen/glukos....

Det här har uppmärksammats för några år sedan och det är det de pratar om förutom att de kände inte till PGC-1alpha4 vid den tidpunkten.

Buttran
2012-12-28, 19:19
Ja, födointag sänker tillväxthormonnivåerna.

Muskeluppbyggnaden efter träning är dock inte hormonberoende överhuvudtaget, utan aminosyreberoende.

Hm, så uppbyggnaden efter träning av en vanlig tränande jämfört med någon som går på steroider är lika stor? Eller tänker jag fel?

King Grub
2012-12-28, 19:35
Superfysiologiska nivåer av anabola hormoner är en annan sak. Har du 100 ggr högre testosteronnivåer än normalpersonen så kommer du att nybilda mer muskelprotein, ja.

Men GH är fortfarande inte ett muskeluppbyggande hormon hos vuxna.

King Grub
2012-12-28, 19:37
The anabolic response of muscle protein to exercise results from the metabolic changes induced by the muscular concentration and the availability of amino acids

http://jn.nutrition.org/content/136/2/525S.long

The amino acid simulation of anabolism is not dependent on the presence of insulin, IGF-1 (insulin-like growth factor-1) or growth hormone.

http://www.biochemsoctrans.org/bst/035/1302/0351302.pdf

Ju längre man väntar med intag efter passet, desto längre tid går det innan uppbyggnaden stimuleras till större nivåer än nedbrytningen.

Anders The Peak
2012-12-28, 19:47
The amino acid simulation of anabolism is not dependent on the presence of insulin, IGF-1 (insulin-like growth factor-1) or growth hormone.
Nu vet jag inte om det har någon praktisk betydelse men jag tror att vi pratar om olika saker i det här fallet också. Nu har man sett att tidig muskelanpassning kan ske utan IGF osv... Men det finns ingen konsensus att det gäller i alla lägen eller över tid där är forskarna i området inte alls säkra utan de är bara säkra på att tidig muskelanpassning kan ske utan påverkan av IGF/satellit cellerna.

Eddie Vedder
2012-12-28, 20:08
Såg precis en video på youtube om detta ämne...

Samma video?

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=193512

Whoopie
2012-12-29, 00:30
Ta allting som sägs på youtube med en tunna salt.

Självklart, därför jag kände för att göra en tråd om ämnet. :)

Sen så brukar king grub svara på sånt här, vilket han gjorde, då brukar man få bra svar. :)

Samma video?

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=193512

Nope, inte samma.

Spelar detta någon som helst roll? om man käkar tex 30 min eller 60 min efter ett pass?
Detta var om man för att få "max" HGH.

Amfksp
2012-12-29, 00:45
Men vi har ju redan konstaterat att HGH inte spelar någon roll i samband med muskeluppbyggnad

KalleTeodor
2012-12-29, 13:06
hodge twins bitches.

ont: det är bara broscience från deras del. ta inte allt dem säger på fullaste allvar är ett tips :)

Mollestam
2012-12-29, 14:02
Fasen vad mycket youtube-gurus det har dykt upp under det senast året/åren.