handdator

Visa fullständig version : Behöver mat-tips. Lågt fett, högt kolhydratinnehåll.

Jimsalabim
2012-12-28, 05:44
Hej!
Första tråden för mig här!
Jag har snöat in mig på Kris Gethin's 12 veckors-program.
Tänkte följa träningsprogrammet så gått det går. Börjar 7:e januari.
Alkoholen ska jag låta bli under dessa veckor (ja, det är nog det längsta jag hållit upp...).
Kosttillskottet som jag tänkte hålla mig till är multivitamin, öl-jästtabletter, kreatin, fiskoljetabletter, zinktabletter samt Gaspari Myofusion protein.
Inte riktigt allt som KG rekommenderar alltså.

När vi kommer till maten.
Vad har ni för tips på mat under denna tid? KG tyckte det skulle vara lågt fett men högt kolhydratinnehåll. Dvs. inget tillsatt fett och att man ska hålla sig undan från laktos?
Nåja, behöver tips på maträtter. Är dock inte galet förtjust i fisk...
Men jag är förtjust i Kyckling, kött, köttfärs, ris, pasta osv...
Gärna lite andra tips och synpunkter på mitt upplägg också! :-)

NNIF
2012-12-28, 08:32
ris, pasta, kycklingfile, fläskfile, entreco, lövbiff

Jimsalabim
2012-12-28, 09:09
ris, pasta, kycklingfile, fläskfile, entreco, lövbiff

Men om jag till exempel ska tillaga (grilla) en fläskfilé och råris till det...
Bör man äta detta torrt? Alltså ingen som helst sås eller liknande?
Hur gör ni? *rolleyes*

NNIF
2012-12-28, 09:12
Men om jag till exempel ska tillaga (grilla) en fläskfilé och råris till det...
Bör man äta detta torrt? Alltså ingen som helst sås eller liknande?
Hur gör ni? *rolleyes*

gör sås med lättkesella som bas

tex

pressa ner en (eller fler) klyftor vitlök salt och peppar i en burk och rör om, tillsätt riven gurka och du har tsatsiki!

en skvätt chilisås i kesellan, rör om

eller bara dra över ketchup - är ju HCLF (high carb low fat!)

1684_
2012-12-28, 09:20
Stevia ketchup. Taco sås innehåller int heller socker... Röror med kryddor + kesella/keso..
Omelett på vitorna med ris/pasta/potatis till och kött.
Olika soppor med kött/fisk/fågel, tx kålsoppa, nudelsoppa + ägg/korv/kyckling...
Pastasallader med protein till.
Chili corn carne/köttfärssås..

blablabla...

NNIF
2012-12-28, 09:23
vadå fick det inte vara socker i det? Stod väl bara laktos

Jimsalabim
2012-12-28, 09:23
Bra tips!! Tackar! Fler tips mottages gärna! :-)

NNIF
2012-12-28, 09:28
Bra tips!! Tackar! Fler tips mottages gärna! :-)

intag tillskott av omega-3 eller ät fet fisk 1-3ggr i veckan!

Fugly
2012-12-28, 09:31
(Felix) BBQ-sås!

burro
2012-12-28, 09:35
entrecoté är inte en speciellt fettsnål köttbit.

Stek/Woka kyckling i lite olja, chili, vitlök, ingefära. Tillsätt Broccoli, paprika, lök, bambuskott, etc.
Ös på lite ljus soja och saften från 1-2 lime.
Blir bra mycket "sås" på det som är fettsnål och jävligt god. Perffa till parboiled ris. Mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm.....

NNIF
2012-12-28, 09:41
5-10% fett va

burro
2012-12-28, 09:53
10% ja. En kvalitetsbit har ofta högre fetthalt än så. 10% fett var hur som inte det första jag tänkte på när jag läste "lågt fett". Köttfärs 10% ser jag inte heller som lågfettalternativ. Skitsamma :-)

Oxfilé, rostbiff, Kalvfilé, kalkonbröst är andra jävligt fettsnåla och goda grejer.

NNIF
2012-12-28, 09:54
10% ja. En kvalitetsbit har ofta högre fetthalt än så. 10% fett var hur som inte det första jag tänkte på när jag läste "lågt fett". Köttfärs 10% ser jag inte heller som lågfettalternativ. Skitsamma :-)

Oxfilé, rostbiff, Kalvfilé, kalkonbröst är andra jävligt fettsnåla och goda grejer.

jag tänkte mig "kvalitet" där ;)

burro
2012-12-28, 09:56
Ja nu när du sa det blev jag sjukt sugen på att ugnssteka en "kvalitetsbit" ikväll :)
Entrecoté med gott kryddsmör är verkligen porr för smaklökarna.

Jimsalabim
2012-12-28, 10:08
Nu börjar man ju dregla! Haha...

Socker ska man också försöka undvika tydligen... Har köpt hem Stevia.
Fiskoljetabletter (omega-3) har jag beställt en stor laddning av. Tycker tyvärr inte om fisk särskilt mycket... :-(

Jimsalabim
2012-12-28, 10:09
BTW.... kanske borde denna tråd ha skapats på Mat & Recept-sidan? Isåfall får ni gärna flytta den :-) My bad...

NNIF
2012-12-28, 10:11
okej.. men en msk chilisås blandat med 100g kesella är inte alls mkt socker! annars tacosås på burk blanda en sådan med en burk kesella och du har sås för hela veckan!

Jimsalabim
2012-12-28, 10:17
okej.. men en msk chilisås blandat med 100g kesella är inte alls mkt socker! annars tacosås på burk blanda en sådan med en burk kesella och du har sås för hela veckan!

Kanoners! Låter gott!

krubkungen
2012-12-28, 10:30
Sushi. lågt i fett (ifall du inte tar lax/tofu) högt i kolhydrater och lågt-medel protein.
Ifall du ska upp i vikt är det rätt opti, tycker inte sushi mättar särskilt bra och så är det gott :eating:

NNIF
2012-12-28, 10:36
Sushi. lågt i fett (ifall du inte tar lax/tofu) högt i kolhydrater och lågt-medel protein.
Ifall du ska upp i vikt är det rätt opti, tycker inte sushi mättar särskilt bra och så är det gott :eating:

han gillade ju inte FISK :(

Jimsalabim
2012-12-28, 10:37

Ja, det var ett bra tips men som NNIF sa, jag gillar inte fisk särskilt mycket... :(