Visa fullständig version : kondition övning?
Hej på er alla...
skulle gärna behöva eran hjälp,
Jag är en kille på 27 år 1.80 lång
väger 81
men har en kull mage med den sämsta kondisen nån kan ha,
tänkte om nån har nån tips på hur man kan börja jobba på konditionen hade varit
varit hjälpsam*cupid*
Tack!
vill du springa utomhus eller vad för slags konditionsgrenar kan du tänka dig / har möjlighet till att utöva?
vill du springa utomhus eller vad för slags konditionsgrenar kan du tänka dig / har möjlighet till att utöva?
Jag är på vad som, vill börja sakta sakta, och öka det efterhand :)
jamen vad har du för saker då? har du gymkort, har du joggarskor med dubb?
Jag tränar på actic, och ja såna skor har jag oxå skaffat mig :)
svenbanan
2012-12-27, 22:40
Ut och spring med dig om du vill ha bättre kondis.
Finns ju en uppsjö av program hur man kommer igång. De flesta brukar gå ut på att varva löpning och gång i c:a 4-5km under ett antal veckor. Kör varannan dag och vila varannan. Längre och längre perioder av löpning och sålunda kortare perioder av gång. Till slut klarar man att jogga 5km. Då kan man hitta ett nytt program som går ut på att klara att springa längre och längre och/eller snabbare och snabbare.
På med pjuksen och ut och pulsa! :D
EDIT: Om du absolut inte vill googla så har jag för mig att det på jogg.se finns en del sådana program.
Jag ska kolla närmare på de, tack så hemskt mycket :D
Hawaii2005
2012-12-28, 00:56
Det viktigaste är att du hittar en träningsform som du tycker är rolig, prova olika, blanda och välj ut de bästa. Själv tycker jag löpning är roligast, helst utomhus, men på denna delen av året får löpbandet duga. Det kan även vara till fördel för en nybörjare, så man håller ett jämnt och (relativt) lågt tempo i början. En pulsklocka kan vara roligt att ha, håll koll på puslen, kalorerna, tiden och spring snabbare eller varför inte längre nästa gång;)
Finns dessutom en hel del träningsappar med utformade pogram (som ej kräver utrustning), tror tyvärr inte man får namnge dom här? Men sök runt lite:)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.