handdator

Visa fullständig version : Kycklingfilé? mer kyckling än klubbor

LIFT
2012-12-27, 14:52
Jag började både träna och äta mer proteinrik mat för några få månader sedan. Har köpt och ätit väldigt mycket av First Price kycklingklubbor i 2KG påsar, som kostar 35 kr.

Iallafall så köpte jag nu sist 1KG kycklingfilé från Euroshopper. Det var 4st bitar och tyckte dessa bitar var mycket mer kyckling än den kyckling jag får ut ur kycklingklubborna.

1 kycklingfilé är troligen mer kyckling än vad jag lyckas få ut från 2st kycklingklubbor.

Denna 1KG kycklingfilé påsen kostar mig 45 kr, och innehåller som sagt 4 stora bitar med endast kyckling och inget ben.

Medans kycklingklubborna för 35 kr, innehåller 6st stora kycklingklubbor, men där jag tycker benen i klubborna är väldigt stora och man får inte ut lika mycket kyckling ur dom. (kan även vara så att jag verkligen inte direkt lyckas få ut all kyckling ur klubban, tycker på en del ställen är det så slemmigt)

Har funderat nu om jag kanske lyckas få i mig då fler proteiner för en billigare peng, om jag köper kycklingfilén istället för kycklingklubban?

Vad äter ni? Kycklingklubbor eller kycklingfilé?

Läst tråden om kycklingklubbor, och där verkar många skriva att det är väldigt bra osv. Men jag tvivlar på att klubborna är bättre än filéerna.

[edit]
Kycklingklubbor: 57g per krona (dock tror jag benet väger väldigt mycket jämfört med själva kycklingen?)
Kycklingfilé: 20g per krona

Fyllot
2012-12-27, 14:57
Läste en artikel för några år sen angående Euroshopper och alla andra lågprisfiléer innehåller en hel del vatten så om man jämför med guldfågel/kronfågel efter allt vatten är borta så tror jag inte det blir många kronors skillnad.

Har det ändrats?

Pepz
2012-12-27, 14:58
skaffa en våg om du vill veta hur mycket kycklingkött du får i dig

burro
2012-12-27, 14:59
Hehe... 1 kg kycklingfile vs 1 kg kycklingklubbor. Vad tror du?

... Jag hjälper dig. Kycklingfilen är ju väldigt ren, inget fett, inga ben. Rent kött med över 20% protein. Klubbor = Hiskeligt goda men mer fett, skinn, ben etc.

1-0 till filéerna va, ur protein och träningssynpunkt.

Ulvamal
File, tio gånger av tio. Detta eftersom jag inte tycker om att gnaga ben.

Vad jag egentligen vill säga här är att det är sunt att läsa på paketen och notera vilken halt av saltvatten fileerna man köper har. På de billigare sorterna är uppemot 20% inte ovanligt. Saltvatten innehåller som bekant ingen näring. ;)

LIFT
skaffa en våg om du vill veta hur mycket kycklingkött du får i dig

Bra idé, ska göra det nästa gång jag gör kyckling.

NNIF
2012-12-27, 15:01
köp lår, tina, skär bort köttet från benen och skinnet -> väg och räkna ut nytt kilopris. Köttet på kycklinglår har ca 7-9% fett (utan skinn)

burro
2012-12-27, 15:02
Läste en artikel för några år sen angående Euroshopper och alla andra lågprisfiléer innehåller en hel del vatten så om man jämför med guldfågel/kronfågel efter allt vatten är borta så tror jag inte det blir många kronors skillnad.

Har det ändrats?

Det behöver man inte ta till några artiklar för att lära sig. Läs på baksidan av paketet.
Generellt sett:
Billiga filéer per 100 g = 100 kcal. 18-20 gram protein.
Fina filéer per 100 g = 130 kcal. 25 gram protein.

Typ.

MAESTRO
2012-12-27, 20:04
Det behöver man inte ta till några artiklar för att lära sig. Läs på baksidan av paketet.
Generellt sett:
Billiga filéer per 100 g = 100 kcal. 18-20 gram protein.
Fina filéer per 100 g = 130 kcal. 25 gram protein.

Typ.

Exakt, gör alltid så.

Sedan gällande köttmängden så står det oftast även hur mycket mängd det är; exempelvis 70% (vilket är lågt). Även gällande marinader som kan ligga på som ibland innehåller socker, håller mig borta från dessa.

Köper all min kyckling på Willys och det är inte alltid "märkespåsarna" är bäst..