Visa fullständig version : En "fin" utbildning vs. att plugga det man är intresserad av
Tjena,
En kort bakgrund: Jag läser ett masterprogram i finans på HHS, men har börjat tappa intresset för finans, vilket gör studierna tråkiga. Det jag hellre skulle vilja läsa är matematik, statistik, och programmering (på SU, blir det då). Jag har en kandidatexamina inom just finans, och snart en inom matematik (matematisk statistik - examensarbetet snart klart). Jag har tagit fullt studielån under tiden jag studerat, och har nu ca 60 CSN-veckor kvar att spendera. Min fråga är: är det ett dumt drag att hoppa av mina studier på Handels för att studera matematik och programmering, och hur pass dumt?
Jag kan nämna att jag inte tycker mig vara tillräckligt bra på att programmera för att kunna jobba med det än, men det är ett mål. Om jag hoppar av mina studier på HHS får jag mer tid över att programmera på fritiden också, och förhoppningsvis kan jag hitta ett annat deltidsjobb under tiden. I övrigt trivs jag bra med min studentbudget, och känner inte direkt någon press på att komma ut i arbetslivet, skaffa familj, etc. Det dumma är ju dock att jag inte vet vad jag kommer tycka om detta om några år.
Någon som kan ge några råd?
Tack på förhand
Inte dumt att hoppa av om du tycker det är tråkigt och du vet vad du vill göra. Jag läser i princip samma som du utan att jag egentligen vet vad jag vill, tänker fortsätta tills jag vet vad jag vill men har en examen om 1 år så får se om jag hinner :D
Jag kan säga så här, jag önskar att jag haft balls nog att hoppa av min utbildning när jag insåg att den var fel för mig. Då hade jag ett år till examen, och tänkte "Äh, jag tar min examen i alla fall". Kan ju säga att det året hade gjort all skillnad i världen senare :)
Jag har inte en aning om hur bred din utbildning är, men det kanske går att vrida det till din fördel även om du i framtiden inte jobbar exakt med det du utbildar dig till?
Jag är själv nördigt intresserad av foto och reklam. Har haft planer på att läsa foto men jag är osäker på om jag vill jobba med det 5dagar i veckan också. Risken är ju att man arbetar sönder sin hobby.
Just nu lutar det åt att plugga till maskiningenjör med inriktning mot design istället, bra mycket bredare men förhoppningsvis får jag ändå vara kreativ med utseende/design på ett framtida jobb.
Jens.Andersson
2012-12-27, 00:20
Hur mycket har du kvar på mastern? Har du någon möjlighet att jobba med något du tycker
är intressant med din examen i hand?
Den enda anledningen till att jag pluggar är för att jag ska kunna jobba med sådant jag tycker
är intressant. Om du dock velar och misstänker att du kommer tycka finans är intressant
igen om några år blir det ju svårare. Fundera själv på vad du tror du verkligen vill och när
du bestämt dig så satsa på det. Ska man jobba i 40 år så ska man ju trivas någorlunda.
Plugga det du är intresserad av inom rimliga gränser (är det realistiskt att förvänta sig att få jobb inom det?).
Så resonerar jag iaf. Vem vill ha ett välbetalt jobb som man inte gillar och samtidigt fundera hela livet om hur det hade varit om man vågat satsa på sitt nördintresse?
eternallord
2012-12-27, 00:35
Varför inte göra båda och?
Man kanske inte alltid har valet? Då får väl intresse gå först? Så resonerar iaf jag.
Nebuchadnezzar
2012-12-27, 00:38
Kul, läser själv kandidaten på HHS!
Om du vet vad du vill göra är det nog värt att satsa på det, så länge det inte är ett impulsivt beslut. Du vill ju inte jobba i banking utan motivation. ;)
Jag har inte en aning om hur bred din utbildning är, men det kanske går att vrida det till din fördel även om du i framtiden inte jobbar exakt med det du utbildar dig till?
Det är nog lättare att vrida åt motsatt håll: matematik, statistik, och programmering har många tillämpningar inom finans, men inte så mycket tvärt om. Det talar för ett avhopp.
Hur mycket har du kvar på mastern? Har du någon möjlighet att jobba med något du tycker
är intressant med din examen i hand?
1,5 år. Visst finns det intressanta saker att jobba med, och HHS sägs ju öppna många dörrar, men som jag ser det så är finansen mindre intressant och "hederligt" än andra jobb.
Fundera själv på vad du tror du verkligen vill och när
du bestämt dig så satsa på det. Ska man jobba i 40 år så ska man ju trivas någorlunda.
Det har du helt rätt i.
Du vill ju inte jobba i banking utan motivation. ;)
Näe, jag vill inte ens jobba inom (investment) banking över huvud taget.
Pluggade ekonomi och matte i Lund i 175-200% takt förut, men har inte lust att göra det längre. Det tar för mycket tid (speciellt studierna på HHS), och man lär sig inte ordentligt.
eternallord
2012-12-27, 00:48
Man kanske inte alltid har valet? Då får väl intresse gå först? Så resonerar iaf jag.
Vadå inte har valet?
Pluggade ekonomi och matte i Lund i 175-200% takt förut, men har inte lust att göra det längre. Det tar för mycket tid (speciellt studierna på HHS), och man lär sig inte ordentligt.
Orkar man inte så orkar man inte. Men du kan ju testa att lägga dig runt 150% och se hur det känns.
Orkar man inte så orkar man inte. Men du kan ju testa att lägga dig runt 150% och se hur det känns.
Jag har gjort det denna termin, men det blir fel fokus. Hellre skulle jag köra 100% på matten och 50% på finansen, men det valet finns inte, pga restriktioner inom masterprogrammet.
eternallord
2012-12-27, 00:57
Då är det nog bättre att bara lägga ner finansstudierna. Du tycks inte tycka om det alls och det brukar går bra för de som följer sitt hjärta.
Vadå inte har valet?
Tänk om man drömmer om att jobba för läkare utan gränser. Det är klart det finns situationer där man jobbar med sitt drömjobb och samtidigt inte kan tjäna fett med deg.
Däremot har man nog stora möjligheter att avancera längre än vanligt inom sin nisch om man älskar det man håller på med.
eternallord
2012-12-27, 01:01
Tänk om man drömmer om att jobba för läkare utan gränser. Det är klart det finns situationer där man jobbar med sitt drömjobb och samtidigt inte kan tjäna fett med deg.
Vad har det med saken att göra, det var ju inte det vi diskuterade överhuvudtaget? Att läsa Handels och andra kurser parallellt finns det inga restriktioner mot.
Här ser jag flera anledningar till inte försöka tjäna mycket pengar då alternativet öppnar upp för andra mer stimulerande möjligheter:
Om jag hoppar av mina studier på HHS får jag mer tid över att programmera på fritiden också, och förhoppningsvis kan jag hitta ett annat deltidsjobb under tiden. I övrigt trivs jag bra med min studentbudget, och känner inte direkt någon press på att komma ut i arbetslivet, skaffa familj, etc. Det dumma är ju dock att jag inte vet vad jag kommer tycka om detta om några år.
Någon som kan ge några råd?
Tack på förhand
eternallord
2012-12-27, 01:10
Här ser jag flera anledningar till inte försöka tjäna mycket pengar då alternativet öppnar upp för andra mer stimulerande möjligheter:
Jag förstår fortfarande inte vad du försöker ha sagt. Grundfrågan är, "fin" utbildning vs. plugga det man är intresserad av, varpå jag svarade att det går ju bra att göra både och samtidigt. Valet finns såklart, sen om man tycker det är för mycket jobb eller inte fungerar, det är en annan femma.
Jag förstår fortfarande inte vad du försöker ha sagt. Grundfrågan är, "fin" utbildning vs. plugga det man är intresserad av, varpå jag svarade att det går ju bra att göra både och samtidigt. Valet finns såklart, sen om man tycker det är för mycket jobb eller inte fungerar, det är en annan femma.
Ok jag är nog lite trött och tänker trögt. Jag tror att jag håller med dig men missförstått något inlägg :P
Känner det på mig! Gonatt :)
Spånande och alternativ dragna ur arslet:
1. Gör klart mastern, börja jobba och spara en del pengar, börja plugga matte när du sparat ihop tillräckligt.
2. Om din kandidatexamen är från Handels så är du väl i princip garanterad jobb. Lägg ner masterstudierna och a) jobba och spar pengar för att sedan börja plugga igen, b) jobba och plugga. Mattekurserna på SU går på halvfart så ett par kurser per termin, vid sidan om jobb, kanske du skulle palla?
Spånande och alternativ dragna ur arslet:
1. Gör klart mastern, börja jobba och spara en del pengar, börja plugga matte när du sparat ihop tillräckligt.
2. Om din kandidatexamen är från Handels så är du väl i princip garanterad jobb. Lägg ner masterstudierna och a) jobba och spar pengar för att sedan börja plugga igen, b) jobba och plugga. Mattekurserna på SU går på halvfart så ett par kurser per termin, vid sidan om jobb, kanske du skulle palla?
Näe, kandidaten är från Lund. Skulle nog hellre jobba deltid och tjäna lite (dvs ca så mycket man får från CSN) pengar och ha tid över till plugg och annat, än att jobba heltid och plugga på ledig tid. Vänta har jag inte heller lust med. Men tack för tipsen!
Är mastern på HHS krävande?
Jag är nyfiken på vad du skulle vilja uppnå med att formellt plugga mer matte. Att du har en kandidat i matstat på g samt gillar programmering får mig att gissa att du gillar tillämpad matte. Den här terminen har du väl gått analysens grunder, och därmed alla grundkurserna i analys, varför du borde ha fullt tillräcklig grund för att kunna tillskansa dig övriga kunskaper på egen hand och efter eget tycke, alltså t.ex. optimering. Kombinatorik och "annat" som ligger programmering närmare är ganska diskret från analysen (höhö) och är också något som du borde läsa in helt på egen hand, som undertecknad.
Dessutom så tror jag, när du väl gått ner lite mer på djupet inom finans, att du säkerligen kan hitta en nisch som är mer inriktad åt matematiken/programmeringen/ditt intresse. Vafasen så mycket roligare det måste vara att tillämpa matematiken på något? Så, my suggestion, kör på och hitta din inriktning
Eddie Vedder
2012-12-27, 09:10
Idag tänker jag ofta att om jag var bra på matte och stod i valet inför universitetet så vore statistiker helt absurt häftigt. ALLA vill ju ha statistiker. Varenda institution på Hum/Sam drar ju i statistikerna och samma sak med allt inom vård, hälsa och medicin. Finns säkert fler områden där de behöver hjälp av statistiker. Ett helt universitet av forskningsområden dom man får vara med och delta i.
EDIT: Finns säkert något att göra ute i den riktiga världen också. :D
Vafasen så mycket roligare det måste vara att tillämpa matematiken på något?
De "rena" mattematiker jag känner får klåda av ordet tillämpa :p
För övrigt, om det är mer än en termin kvar, hoppa. Annars gör klart, dubbla examina är aldrig dåligt.
Annars säger jag att man nästan alltid ska välja intresse över "finhet"
Men ibland får man tänka sig för, känner långliggare som lagt 6 år på 3*filmvetenskap och 3*literaturvetenskap. Nu jobbar personen på elgiganten och betalar lite över 4500kr i kvartalet till csn.
Du ska ju klara dig resten av livet också.
Visst, jävligt soft att sitta hemma och knappra och jobba deltid nu, men kommer att bli tungt att ta sig ur om du väl vill dra igång och tjäna ordentligt med pengar för att köpa hus osv om ett par år.
Du verkar ha ordentligt driv om du har klarat av att plugga 200%, då står du väl ut med lite tråk ett tag till också.
Måste ju finnas jobb där du kan kombinera finans med dina intressen. Känns som en bra chans till ordentlig spetskompetens
LoveMachine
2012-12-27, 10:47
Om man bara har en svacka men gillar ämnet och vill jobba med det i framtiden, svanka och bit i kudden. I annat fall byt. Livet är för kort för att slösas på att utbilda sig inom något man inte gillar och inte vill jobba med. Det gäller även om pengar oc prestige är inblandat.
Det är min personliga erfarnehet att om man gillar det man gör så brukar man lyckas rätt bra ändå. Mitt alma mater har inte direkt hög status men det har jag inte upplevt som ett hinder. Det har kanske gjort min "karriär" mer beroende på mina personliga egenskaper. Bland annat att jag blandat hej vilt mellan kurserna för att passa mina intressen. Det ser dumt ut från ett allmänt karriärperspektiv men när man vet vad jag jobbar med och hur jag fungerar som person så är det helt logiskt.
Givetvis ska du byta om du är mer sugen på programmeringen. Och oroa dig inte för pengarna, en bra programmerare tjänar minst lika mycket som en ekonom. De vänner jag har i branschen ligger mellan 40 och 70k ungefär.
För att alla inte är intresserade av saker och ting som är på tapeten möjligtvis?
eternallord
2012-12-27, 13:30
För att alla inte är intresserade av saker och ting som är på tapeten möjligtvis?
Det enda jag menade var att det ena inte utesluter det andra (nu ville inte TS ha det livet, men det är en annan femma)
Eddie Vedder
2012-12-27, 13:41
Det enda jag menade var att det ena inte utesluter det andra (nu ville inte TS ha det livet, men det är en annan femma)
Hehe, känn dig missförstådd. :D Knappast som att du sa något kontroversiellt. Kafka vill göra A och även B -> Både A och B finns tillgängliga -> Detta faktum påpekas av eternallord -> shitstorm @ eternallord. :D
eternallord
2012-12-27, 13:45
Hehe, känn dig missförstådd. :D Knappast som att du sa något kontroversiellt. Kafka vill göra A och även B -> Både A och B finns tillgängliga -> Detta faktum påpekas av eternallord -> shitstorm @ eternallord. :D
Eller hur?! Vafan :D
De "rena" mattematiker jag känner får klåda av ordet tillämpa :p
Och de rena jag känner kommer ingen vart utan att tillämpa det på något. Antar att man måste vara ett matematiskt geni för att skapa karriär med endast matte. Fast allt är ju relativt av vad man betraktar som karriär :)
Hoppsan hehe! Jag var lite snabb med att dra paralleller från andra trådar.
filmjölk
2012-12-27, 15:47
För lite äldre människor är att ha studerat på handelshögskolan en väldigt stor grej. Oavsett vad du lär dig eller vill jobba med (nåja, någorlunda relevans förstås) kommer det ses som enormt prestigefullt och öppna många dörrar för dig. Det är en "fin" utbildning, fina utbildningar leder till fina karriärer, umgänge med fina människor, umgänge med fina flickor som är väldigt high maintenance -men iaf, fina. Ett fint liv helt enkelt.
Men välj du bort det livet till förmån för något ofint om du så önskar. Men du kanske ångrar dig när du sitter där femton år ifrån nu och jobbar som obehörig mattelärare i ett kommunalt småstadshögstadium, bor i en sleten tvåa och kör en rostig bil.
TapOutByDeadlift
2012-12-27, 15:57
Jag arbetar som kodapa på ett stort amerikanskt företag som utvecklar tradingsystem. Jag har själv inte någon finansiell bakgrund men jag önskar verkligen att jag hade det. Det skulle göra livet mycket enklare. Tycker absolut att du ska plugga klart din nuvarande utbildning och sen läsa några programmeringskurser framför allt i C++. När du är klar kommer du att få jobb direkt.
Håller med ovanstående. Har själv jobbat nära finansiella ingenjörer vilka varit väldigt kompetetenta samt inspirerande. Kombination av finans, när du ändå läser det, med matematik och lite programmering är definitivt en bakgrund som snabbt kan ta dig upp för lönetrappan.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.