Visa fullständig version : Hur mycket mjölk dricker ni på en dag?
Frågan är precis som vad det står i rubriken.
Hur mycket mjölk dricker ni på en dag?
Själv så blir det cirka 1.5 liter för min del.
Det är ungefär ett intag på 900 kalorier och 51 gram protein.
knuckles
2012-12-26, 18:23
Frågan är precis som vad det står i rubriken.
Hur mycket mjölk dricker ni på en dag?
Själv så blir det cirka 1.5 liter för min del.
Det är ungefär ett intag på 900 kalorier och 51 gram protein.
Deffar så dricker inte så mycket mjölk men annars omkring 1-2 liter per dag.
1.5-2L dricker jag ibland blå ibland grön(arla)
Under bulk; 1 liter röd och 0,3 liter grön
Under deff; Inget alls
exevision
2012-12-26, 18:32
Oftast blir det 1 liter ekologisk lättmjölk per dag.
1 liter +-0.5. Väldigt olika, ibland är jag sjukt sugen på pepsi max så då blir det mindre mjölk den dagen, ibland är jag extra sugen på mjölk.
Februari
2012-12-26, 18:54
Ingen alls.
räknas då yoghurt/fil med?:P
Om inte, ca 1 liter. Oftast mellan eller standard! Om yoghurten räknas in, 1,5liter.
ca 1L, dock är det mandelmjölk
Latissimus Dorsi
2012-12-26, 19:24
Ska börja med en liter per dag när skolan drar igång.
0.7 L, lättmjölk, orkar inte bära annan mjölk!
Primitiv
2012-12-26, 19:29
1 - 1½ liter om dagen, mer på träningsdagar då jag smäller i mig 1-liter efter passet. Käkar även halvt kg kvarg om dagen.
Mycket kalcium. Men inga mardrömmar om möjliga njurstenar eller prostatacancer än. :D
Johanss0n
2012-12-26, 19:35
0 liter 0 kalorier 0 gram protein.
Kan vara därför jag är klen.
0 liter 0 kalorier 0 gram protein.
Kan vara därför jag är klen.
Mjölk är enkelt att få i sig, ej mättande, billigt & mycket protein / kalorier.
BelowAverage
2012-12-26, 19:40
1 till 3 liter.
Tycker också allt annat än lättmjölk är för tungt, tyvärr. Blir bättre med bil nån gång.
Johanss0n
2012-12-26, 19:44
Mjölk är enkelt att få i sig, ej mättande, billigt & mycket protein / kalorier.
Är man mr allergico är det däremot ingen bra idé att dricka ett par liter om dagen.
Mellan 1 till 3 liter per dag. Mjölk är gott.
Barbastark
2012-12-26, 20:14
Ingen som oroar sig för ze ökad risk för prostatacancer?
Jag både röker, dricker alkohol och kör bil, mjölkdrickande kommer lååångt ner på min lista över saker jag oroar mig för =)
exevision
2012-12-26, 22:19
Nej.
Du oroar dig tillräckligt så det räcker för oss alla andra.
Sen innehåller mjölk mycket nyttigheter + att det bygger.
Jag både röker, dricker alkohol och kör bil, mjölkdrickande kommer lååångt ner på min lista över saker jag oroar mig för =)
Meh! Sluta med det!
Nej.
Du oroar dig tillräckligt så det räcker för oss alla andra.
Sen innehåller mjölk mycket nyttigheter + att det bygger.
Meh! Sluta med det!
Jag har dragit ner på det och röker väldigt lite nu mera, dock är det nog större risk att det tar död på mig än mjölken =). Störst chans att dö innan jag når 80+ är nog i trafiken och man kan ju inte sitta och oroa sig varje gång man åker bil.
Alldeles för lite. :( Älskar det men skulle jag dricka mina kalorier får jag gå ashungrig mest varenda dag.
Olika förut var det ca 1 liter.. men dricker typ inget nu då jag fått för mig att jag får mer finnar utav det.. är det bara jag eller kan det stämma? Någon annan som fått det?'
Förrut var jag nog uppe på kanske 4 liter vissa dagar, numera typ inget. Tar ett glas då och då för att fylla upp lite protein till vissa mål mat :)
Linjedomarn
2012-12-27, 12:44
3-4 liter beroende på hur resten av intaget ser ut. 3.0% for lajf.
krävs nog mer än 1L mjölk om dagen för det min son
Är man aktiv och håller sig borta från rökning och alkohol så behöver man inte oroa sig min son.
BisonLGcrew
2012-12-27, 15:03
Började dricka 4L standardmjölk (2400 kcal) sista månaden under förra bulken, ville upp mer i vikt av nån anledning och åt redan så mycket jag orkade. Även när man precis ätit och är asmätt kan man sippa ned 1L mjölk till utan att dö. Sure got fatter though..
stromming
2012-12-27, 16:35
1-3 liter beroende på hur bra jag äter. 3%
King Grub
2012-12-27, 16:46
krävs nog mer än 1L mjölk om dagen för det min son
Nja, en liter mjölk ger 1200 mg kalcium, och i någon studie såg man 16% större risk för prostatacancer för varje 500 mg ökning av kalicumintaget från mjölkprodukter. I en metaanalys såg man att män med högt kalciumintag hade 39% högre risk att drabbas av prostatacancer än män med lågt intag.
Nja, en liter mjölk ger 1200 mg kalcium, och i någon studie såg man 16% större risk för prostatacancer för varje 500 mg ökning av kalicumintaget från mjölkprodukter. I en metaanalys såg man att män med högt kalciumintag hade 39% högre risk att drabbas av prostatacancer än män med lågt intag.
och RDI är 800 mg?
ganska snävt spann :)
King Grub
2012-12-27, 16:57
Ja, men någon vettig näringsmässig anledning att dricka litervis med mjölk finns det inte.
Nej, jag tror det finns andra faktorer som är mer avgörande, om nu mjölk ens har nån effekt. Blir väl runt 1L röd mjölk om dagen, men även mycket andra mjölkprodukter som smör, fil mm.
mjölk ger så sjukt lite protein per mängd kalcium :'(
Jag har dragit ner på det och röker väldigt lite nu mera, dock är det nog större risk att det tar död på mig än mjölken =). Störst chans att dö innan jag når 80+ är nog i trafiken och man kan ju inte sitta och oroa sig varje gång man åker bil.
Åker du bil hela dagarna och kör extra riskabelt hela tiden? Risken att dö i trafiken innan 80 måste vara väldigt liten (även om den så klart finns).
Personligen har jag aldrig (vad jag vet) hört om någon på nära håll eller deras bekanta som har omkommit när dom kört bil. Dock vet jag många som rökt och där man kan misstänka ett starkt samband med deras död och rökning.
OnT : Så kan man ju undra vad som kan vara en normal dos mjölk om dagen. runt 0.5 liter låter normalt och bra? Försöker hålla mig däromkring.
Linjedomarn
2012-12-27, 19:23
Åker du bil hela dagarna och kör extra riskabelt hela tiden? Risken att dö i trafiken innan 80 måste vara väldigt liten (även om den så klart finns).
Personligen har jag aldrig (vad jag vet) hört om någon på nära håll eller deras bekanta som har omkommit när dom kört bil. Dock vet jag många som rökt och där man kan misstänka ett starkt samband med deras död och rökning.
Beror lite på vilka kretsar man rör sig i, vilken familj man kommer ifrån och så vidare. Sen spelar det rätt stor roll hur man kör :D Om jag inte förbättrar mig är jag trafikoffer snart.
0.5 - 3 liter
Älskar mjölk :cheers:
Ufomammut
2013-01-15, 23:17
1-1.5 liter röd om dagen
Men en polare som dricker omkring 3-4 liter per dag fick höra av sin sambo att mängden kalcium (?) gjorde det svårare att ta upp magnesium, och således äter han nu magnesium-tillskott. Har ingen källa på't, men kan vara värt att kolla upp. Vet inte, kanske har det t.o.m ett samband med den ökade risken för prostatacancer jag läste om här i tråden.
Lodarleif
2013-01-15, 23:59
cirus 0,5 dl till puddingen :P
OnT : Så kan man ju undra vad som kan vara en normal dos mjölk om dagen. runt 0.5 liter låter normalt och bra? Försöker hålla mig däromkring.
Jag röker extremt lite och det dör över 200 per varje år i trafiken, gissningsvis fler än som dör av mjölkdrickande.
DivingGoat
2013-01-16, 00:12
0.3 - 0.5 liter
maximuscle
2013-01-16, 00:15
nada!
Ingen alls. Men jag får i mig cirka 30g vassle om dagen och i perioder så äter jag mycket ost.
I sällsynta fall har jag grädde. För kaffe utan grädde... (Nejdå, brukar dricka det svart men ibland är det gött med grädde + socker :D)
Kan ju vara en idé att skriva fett% istället för färg då det beror på vad det är för märke..
Ontopic: Deffar, så i i princip ingenting.
älskarcola
2013-01-16, 01:13
Dricker sojamjölk ibland. Ungefär 3dl-1l kan det bli då. Tönga grejer!
centralt
2013-01-16, 01:21
0,5l till shakes/smoothies, 1.5% *flex*
"Mjölk är vatten, fast dyrare och finare"
Degpekka
2013-01-16, 01:42
Kanske förbrukar 1-2L per vecka i snitt, max.
BisonLGcrew
2013-01-16, 02:02
Har inte rökt ett bloss i mitt liv, men tror ändå att mitt rökintag är mer dödligt än mitt mjölkintag. Hade jag rökt en hel cigg hade jag varit övertygad
Har inte rökt ett bloss i mitt liv, men tror ändå att mitt rökintag är mer dödligt än mitt mjölkintag. Hade jag rökt en hel cigg hade jag varit övertygad
Det där går nog att kolla upp och ge sig på en gissning.
Jag antar att du jämför passiv rökning med kraftig mjölkkonsumtion under en begränsad tidsperiod i ditt liv?
BisonLGcrew
2013-01-16, 02:52
Det där går nog att kolla upp och ge sig på en gissning.
Jag antar att du jämför passiv rökning med kraftig mjölkkonsumtion under en begränsad tidsperiod i ditt liv?
Right you are :)
I vanliga fall ca 1 l lättmjölk.
Under deff ca 0,5 l lättmjölk.
cirka 2L minimjölk per dag. Har det i gröt, shakes och dricker till maten. Det är en riktig gudagåva
Anton Fräs
2013-01-16, 10:06
Jag snittar nog 0,5-1L/dag. Oftast lätt eller mellanmjölk.
Satan va mjölk det dricks här! Jag dricker i kaffet och nåt glas här och var.
Min favoritmjölk är denna:
http://www.skanemejerier.se/asens?gclid=CN_w4O3C7LQCFcl8cAodUGoAtw
Den röda är BRUTALT god! :)
mini_Arnold
2013-01-16, 10:10
0,5-1 liter fettfri mjölk under diet annars runt 1 liter 3%.
Några skvättar i kaffet.
Diverse växt-mjölksorter dricker jag mellan 0 och 2 liter om dagen.
GymJimmy
2013-01-16, 11:32
Ser ingen anledning till att en vuxen människa ska dricka mjölk...
Jag dricker aldrig mjölk. Jag får i mig proteiner och vitaminer på annat håll.
Jag dricker aldrig mjölk. Jag får i mig proteiner och vitaminer på annat håll.
Anledningen är ju att det är ett gott och relativt billigt sätt att få i sig diverse vitaminer och protein. 400kcal 35g protein för under 10an och tar tre min att få i sig. Väldigt smidigt enligt mig.
Jag dricker aldrig mjölk. Jag får i mig proteiner och vitaminer på annat håll.Jag ser ingen anledning till att en vuxen människa som inte är överkänslig mot mjölk ska undvika mjölk.
Jag dricker ungefär en liter om dagen. Får i mig bra med protein och vitaminer genom den. Sen får jag förstås en massa protein och vitaminer från annat håll också.
Ca 8 dl om dagen brukar det bli;-)
Runt 2-3 dl på morgon till gröt/musli. Ett paket brukar hålla lite under en vecka iaf.
Runt 0.5l / dag nuförtiden (mellanmjölk).
Förr, när jag var kraftigt överviktig, låg jag på 2-3l / dag, men när jag bestämde mig för att gå ner i vikt var de flytande kalorierna de lättaste att dra ner på.
Oavsett om det skulle anses hälsofarligt eller ej så tror jag nog man kan säga att 1 liter mjölk om dagen klassas som "storkonsumtion".
Säger inte att det är "fel". Det är mycket som storkonsumeras av koloiter ;)
REDaction
2013-01-16, 19:37
Snittade nog över 1 liter mellanmjölk per dag under min fotbollskarriär. Rör på mig betydligt mindre nu så det känns bättre att ersätta de flytande kalorierna med något mer värt.
SteelPulse
2013-01-16, 20:12
Ja, det verkar vara få här dom bryr sig om sambandet mellan mjöldrickande och proststacancer.
Själv är jag lite orolig faktiskt.
Jag dricker kanske 0.5 l om dan till gröt och till 60 gram vassle.
Är vassle lika "farligt" som mjölk, när det kommer till risk för prostatacancer?
Blir nog 5-7 Liter i veckan. Galet gott med mjölk men magen gillar inte mer än så.
1-3 liter per dag. Letar mjölk med lågt kalcium eller ett bra sätt att dämpa kalciumupptaget. Men ikke.
Beror lite på. Men oftast cirka 3 DL mjölk till proteinpulvret och kanske 2 DL mjölk till lunchen eller middagen (brukar ta C-vitamin med vatten då jag inte dricker mjölk till maten). Så en halvliter per dag i genomsnitt skulle jag tro.
sjolund27
2013-01-17, 11:03
Under bulk snittar jag nog 2lit och under deff runt 2dl.
Mums med mjölk! =D
Kanske förbrukar 1-2L per vecka i snitt, max.
Matematisk logik?? var det snitt eller max du menade. Kan inte vara både och för ett intervall =)
Ber om ursäkt för mitt försök till nördig humor.
Dricker 0L mjölk, äter dock andra mjölkprodukter grädde, turkisk yoghurt ost t.ex
Beror lite på. Men oftast cirka 3 DL mjölk till proteinpulvret och kanske 2 DL mjölk till lunchen eller middagen (brukar ta C-vitamin med vatten då jag inte dricker mjölk till maten). Så en halvliter per dag i genomsnitt skulle jag tro.
Hur brukar man annars ta C-vitamin? Om det är brus du menar?
Mjölk innehåller mig veterligen inte C vitamin. Men dess "viktighet" vid en normal kost kast diskuteras (Du får i dig tillräkligt via mat alltså).
Någon deciliter i månaden kanske.
Det går väll åt runt 1l mjölk/dag.
Ibland mindre & ibland mer.
Drack lätt 2l/dag en period då jag hade lite ätsvårigheter, så att man fick i sig lite vettig näring iaf till den i övrigt småfattiga kosten.
Ser på sojadryck's förpackningen att en liter sojadryck (ICA' sojadryck) också innehåller 1200 mg kalcium/liter. Kommer kalciumbidraget från denna dryck att öka risken för prostata cancer enligt studien ovan eller är det bara kalcium från komjölk som ökar risken ?
Man har tillsatt kalcium i efterhand till sojadryck om tabellen nedan stämmer.
http://matkalkyl.se/se-sojadryck.php
Det innebär att producenten måste värdera behovet av kalcium som näringsämne högre
än de risker som finns med högt kalciumintag.
Om fil & havredryck räknas - c:a 5-10dl/dag
Om inte - 0-3dl
Stjarnan
2013-02-06, 06:30
"Milk is for babies" - Arnold Schwarzenegger :D
Dricker aldrig mjölk
För tillfället 1 dl till gröten varje morgon.
Dock om jag hade budget till det så skulle jag dricka minst 1 liter, älskar mjölk!
vicarious
2013-02-06, 13:15
Under deff, bara i kaffet. Annars när jag blir sugen på det, kanske några deciliter om dagen på sin höjd.
Lafayette
2023-02-25, 19:38
En halvliter sammanlagt skulle jag gissa
exevision
2023-02-25, 20:23
Oftast blir det 1 liter ekologisk lättmjölk per dag.
Detta stämmer nästan även idag. Dricker kanske lite mindre nu för tiden och oftast inte ekologisk.
MasterChief
2023-02-25, 20:40
Jag lyxar till en shake med mjölk varje dag så runt 2 dl.
Max 1-2 dl tillsammans med två koppar kaffe.
EnergiÖverskott
2023-02-26, 05:32
Var år sedan jag drack mjölk. Men blev sugen nu bara för att denna tråden dök upp.
StarkaUlf
2023-02-26, 08:09
Var år sedan jag drack mjölk. Men blev sugen nu bara för att denna tråden dök upp.
Förbered dig på att bli besviken, den smakar sämre nu än förr.
intepurewhey
2023-02-26, 09:25
2-3 liter.
Sent from my SM-F721B using Tapatalk
bunkrulle
2023-03-16, 13:15
Nej
Edit
Jag dricker inte mjölk alltså
Dricker inte någon dryck med kalorier i.
8dl i snitt, fördelat på en morgonshake och i gröten på kvällen sen.
Inte jättemycket, någon DL i kaffet.
exevision
2023-03-17, 15:47
Förbered dig på att bli besviken, den smakar sämre nu än förr.
Från vilket mejeri levereras din mjölk?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.