handdator

Visa fullständig version : Starting streght

J3T69
2012-12-26, 17:55
Hejsan kollo och god fortsättning på er alla:)
Jag har kört detta upplägget nu i c:a 6veckor och fram tills nu har det gått bra med en progression på ungefär 2,5kg från vecka till vecka.
Nu är det så att jag har fastnat i knäböjen på 107,5kg och drar på mig streckningar i baksidan lår i bägge benen på denna vikten.
Har också innan streckningarna haft en värk(likt träningsvärk)från och till nästan jämt sedan jag började med SS.
I går när jag körde så hoppade jag över knäböjen och gick direkt på bänkpressen.
Skulle ni sänka vikten något och höja repsen istället eller hur tycker ni jag skall hantera dessa påfrestande med sträckningar på baksidan?
tacksam för svar!

NNIF
2012-12-26, 19:20
jag skulle vila rejält, sedan om det är sträckningar och inte bristningar, börja foamrolla och massera samt få till en vettig uppvärmningsrutin

J3T69
2012-12-26, 19:25
jag skulle vila rejält, sedan om det är sträckningar och inte bristningar, börja foamrolla och massera samt få till en vettig uppvärmningsrutin

Hejsan!
Ja jag brukar värma upp enligt följande på knäböj:
bara stången 10 reps.
40 kg,8 reps
60 kg,6 reps
80 kg,5 reps
90 kg,3 reps
100 kg,1 rep
och sedan börjar arbetssetten.
Vilar 2min medan belastningen är låg mellan uppvärmningsseten och ökar sedan upp till 3min när det är tungt.
Anser du att uppvärmningen borde ändras?

NNIF
2012-12-26, 19:27
alltså får du sträckningar i baksida lår, kör typ 3x20reps på låga vikter bencurls och iaf 3x10 på 50kg i knäböj samt foamrolla rejält innan du börjar med bencurlen

z_bumbi
2012-12-26, 21:27
Får du sträckningar av att köra starting strenght så gissar jag att du behöver kolla över både din uppvärmning och din rörlighet för det är inte direkt några övningar med som jag förknippar med att man sträcker sig i baksida lår. Framför allt så har du verkligen sträckningar så måste du vila ett bra tag från alla övningar som belastar området och sedan bygga upp styrka och rörlighet över en längre period än vad du har gjort nu.

J3T69
2012-12-27, 11:08
Hmm...kanske skall testa detta NNIF skrev om mera högreps på lägre vikter.
Jag vet att jag är stel i baksidan trodde dock inte att knäböjen tog såpass att jag skulle sträcka mig så förbannat.
Måste börja med rörlighetsträning verkar det som om jag skall ligga på tyngre vikter.

NNIF
2012-12-27, 11:14
Hmm...kanske skall testa detta NNIF skrev om mera högreps på lägre vikter.
Jag vet att jag är stel i baksidan trodde dock inte att knäböjen tog såpass att jag skulle sträcka mig så förbannat.
Måste börja med rörlighetsträning verkar det som om jag skall ligga på tyngre vikter.

likadant i marklyft, värm upp rejält där med. Bencurl 3x20 och rumänska marklyft 3x10 på lätta vikter samt foam rolling

J3T69
2012-12-27, 11:45
likadant i marklyft, värm upp rejält där med. Bencurl 3x20 och rumänska marklyft 3x10 på lätta vikter samt foam rolling

Ok jag skall värma upp ordentligt och ligga på låga vikter med många reps.
Får man fortfarande det hormonella påslaget som just knäböj&marklyft ger även vid låga vikter?
Tänkte att detta var tanken för SL att få ett så bra hormonellt påslag som möjligt annars förstår jag inte tanken med detta knäböjande pass efter pass:)

NNIF
2012-12-27, 11:55
Ok jag skall värma upp ordentligt och ligga på låga vikter med många reps.
Får man fortfarande det hormonella påslaget som just knäböj&marklyft ger även vid låga vikter?
Tänkte att detta var tanken för SL att få ett så bra hormonellt påslag som möjligt annars förstår jag inte tanken med detta knäböjande pass efter pass:)

angående knäböj och hormoner: ... http://traningslara.se/trana-benen-fore-armarna-for-battre-resultat/ inte lönt direkt att se knöböj som en hormonökare!

men man rekommenderas att köra knäböj ofta för att 1) det är en otroligt bra övning för underkroppsmassa och bålstabiltet 2) det är en komplex övning som kräver mycket övning

J3T69
2012-12-27, 15:05
angående knäböj och hormoner: ... http://traningslara.se/trana-benen-fore-armarna-for-battre-resultat/ inte lönt direkt att se knöböj som en hormonökare!

men man rekommenderas att köra knäböj ofta för att 1) det är en otroligt bra övning för underkroppsmassa och bålstabiltet 2) det är en komplex övning som kräver mycket övning

Ok NNIF!
Tack för alla dina inlägg:)
:d

NNIF
2012-12-27, 15:07
kör bensparken och curlen på en vikt du kunde kalra av säg dubbelt så många av, du ska bli varm, inte "träna" muskeln

J3T69
2012-12-27, 16:18
kör bensparken och curlen på en vikt du kunde kalra av säg dubbelt så många av, du ska bli varm, inte "träna" muskeln

Topp!

Skall träna ikväll och värma enligt dig och hålla ner vikten så får vi se!:)

NNIF
2012-12-27, 16:19
Topp!

Skall träna ikväll och värma enligt dig och hålla ner vikten så får vi se!:)

gör det, får du ont igen så behöver du nog vila ett tag innan du börjar igen

J3T69
2012-12-28, 10:31
gör det, får du ont igen så behöver du nog vila ett tag innan du börjar igen

Värmde upp ordentligt igår och knäböjde på väldigt lätta vikter och körde 4 set a 10 reps utan problem.
Tröttt blev jag ändå hehe:)

NNIF
2012-12-28, 10:37
okej bra, ta det lugnt nu ett tag och se till att få in ordentlig uppvärmning i din träningsrutin.

Många tror att uppvärmning ska vara 10min på löpbandet för att få puls osv, men det viktigaste är ju att man värmer upp och mjukar upp de muskler man ska styrketräna!

J3T69
2012-12-28, 11:23
okej bra, ta det lugnt nu ett tag och se till att få in ordentlig uppvärmning i din träningsrutin.

Många tror att uppvärmning ska vara 10min på löpbandet för att få puls osv, men det viktigaste är ju att man värmer upp och mjukar upp de muskler man ska styrketräna!

Ja precis!
Det är många som går ett par 10 min på löpbandet innan själva passet och så frågar man"vad skall du träna i dag då"?
Jo jag skall träna armar!!
Hallå,tack för kaffet liksom hehe:)