Visa fullständig version : Får kroppen tillräckligt med vila?
Testarozza
2012-12-26, 09:32
Tjena, har funderat på ett nytt schema som kör kroppen 2x i veckan istället för 1 som jag kör nu. Det jag kör nu funkar bra men jag tänkte att 2x funkar ÄNNU bättre? Men är lite skeptiskt om det funkar, visst vänjer sig kanske kroppen men är det optimalt?
Här är schemat:
Bröst rygg
Axlar armar
Ben
bröst rygg
Axlar armar
Ben
Tack : )
du kanske vill dra ner på volymen på varje pass (dvs antal arbetsset samt hur nära failure du kommer)
Testarozza
2012-12-26, 09:51
NNIF: Det är jag medveten om, tänkte inte köra till failure (Gör i princip aldrig det) och kanske 3 set x 3 övningar per muskelgrupp :) Givetvis inte 3 övningar för utsida axlar men du fattar.
NNIF: Det är jag medveten om, tänkte inte köra till failure (Gör i princip aldrig det) och kanske 3 set x 3 övningar per muskelgrupp :) Givetvis inte 3 övningar för utsida axlar men du fattar.
bara köra på, när ska du ha vilodagar?
massakay
2012-12-26, 09:53
Tjena, har funderat på ett nytt schema som kör kroppen 2x i veckan istället för 1 som jag kör nu. Det jag kör nu funkar bra men jag tänkte att 2x funkar ÄNNU bättre? Men är lite skeptiskt om det funkar, visst vänjer sig kanske kroppen men är det optimalt?
Här är schemat:
Bröst rygg
Axlar armar
Ben
bröst rygg
Axlar armar
Ben
Tack : )
körde så i våras men var helatiden nära överträning, med sjukdom som resultat... Började då köra kroppen en gång i veckan med mer vila. Orkade då köra mycket tyngre och var mycket friskare än tidigare. Men alla funkar olika, det kanske funkar för dig!:)
Testarozza
2012-12-26, 09:57
Hmm, får väl kanske testa nån månad och se hur det funkar. Jag tänkte vila på Söndagar. Hur märker man att man övertränas?
Degpekka
2012-12-26, 10:01
Det beror också mkt på var du kommer ifrån(alltså hur du tränat tidigare), kosten och att man växer in i ett sånt schema. Vill du träna högvolym och ofta så bör du nog öka successivt så att kroppen vänjer sig och du hinner känna efter vad som funkar eller ej.
Hmm, får väl kanske testa nån månad och se hur det funkar. Jag tänkte vila på Söndagar. Hur märker man att man övertränas?
man ökar inte i vikter, man har ont, sover kasst, blir sjuk ofta, hängig osv.
börja med extremt låg volym på dina pass, och öka lite grann i taget.
3set, 3övningar per muskelgrupp är ganska mycket ändå...
sedan axlar dagen efter bröst är inte direkt opti, kör hellre
press, drag, underkropp som split
till en början kanske 3set bänkpress, 3set militärpress på pressdagen, 3set chins, 3set rodd på dragdagen och 3set böj + 3set mark räcker på underkroppsdagen
sedan kan du lägga till ett set här och där succesivt
Testarozza
2012-12-26, 10:08
Jag kör såhär nu (varierar lite med set beroende på humör & kropp)
Måndag - Bröst, axlar
Bänkpress 5x5
Sned hantelpress 5x8
Ev. 3x10 cable cross
5x5 Militärpress/Sittande axelpress
5x10 Axellyft
Tisdag - Rygg, trapz, baksida axlar
Marklyft 1-5x5 (Ibland kör jag råtungt och kör bara singlar)
Rygglyft i bellyback 4x10
Sittande rodd 5x10
Latsdrag smalt roddgrepp 5x10
Shrugs cirkel med baksida axlar och mage, (reversed flies och crunches)
Ons - Vila
Tors - Armar
Bicepscurl 5x10
Scottcurl 4x10
Liggande tricepsexension med hantel 5x10
Triceps pushdown 4x10
Fre - BEEN<333
Knäböj 5x5
Benspark 5x10
Liggande lårcurl superset med stående vadpress 5x10 på respektive
Mage
Lör - Vila
Sön - vila
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.