handdator

Visa fullständig version : Blodsockerfall under natten, svårt o sova?

Lalla
2004-02-13, 07:52
Undrar ifall nån annan har samma problem. Eller egentligen är det mest bara slarv från min sida.

Men i alla fall, så om jag kör ett konditionspass på mer än en timme på kvällen ca. 75-80%maxHR i snitt beroende på längd.
Om jag sedan slarvar eller som i gårkväll åt en portion kornmjölsgröt med lättsylt, en grovmacka (dansken, ur boken riddarbageriets bröd) med ett ägg o kaviar och en kopp te.

Imorse runt fem vaknar jag, känner mig helt "skakis", bara måste ha kolhydrater, så jag tar lite excellpulver (för att de är gott o lite protein skadar inte heller)med minimjölk, två skivor dansken med messmör o en stor tunnbrödsmacka med lättmarmelad...

Sen kan jag somna om efter ca. 15-30min o sova bra länge igen.

Fattar att det är min dåliga kosthållning på kvällen som är orsaken.
Hade det stressigt innan gårdagens spinningpass på 1,5h (74% i snitt) så jag glömde min kolisdrink hemma, så jag åt bara gröt o macka ca. 1h efter passet, sen rakt i säng...:smash:

Nu undrar jag om nån har lust att ge en vetenskaplig förklaring till detta? Nån mer som drabbas av samma sak?

King Grub
2004-02-13, 11:29
En vetenskaplig? Du åt för lite kolhydrater efter passet. ;)

Lalla
2004-02-13, 12:31
Hrrrm....jo...:em:
Men jag tänkte kanske mest på om det är många andra som drabbas av samma sak? Alltså svårt o sova om man äter för lite kolisar efter träningen?

Kanske ngn vetenskaplig studie som behandlar detta, alltså varför man får "kryp-i-kroppen" o svårt o sova med för lite kolhydrater...
Gruben, du brukar ju ha några i lager?

Tror aldrig jag skulle klara av en ketodiet, tänker iof. inte försöka heller...;)

Nåja, nu bär det iväg till gymet, biceps/triceps/axelpass...:bpump: sen blire :eating: så man kan sova...

Sverker
2004-02-13, 13:09
Länk till någon snygg studie har jag inte men.......

En måltid med kolhydrat stimulerar frisättningen av serotonin.
Serotoninet gör en slöare och man sover bättre.

Av andra orsaker äter jag alltid lite fil och flingor innan jag går och lägger mig och sover gott under deffen. Tycker nästan synd om de som deffar och väljer att inte äta kolhydrat alls på kvällen.

Det är ju ett vanligt problem att man sover sämre när man bantar/deffar.

skaparn
2004-02-13, 13:10
Originally posted by Lalla
Hrrrm....jo...:em:
Men jag tänkte kanske mest på om det är många andra som drabbas av samma sak? Alltså svårt o sova om man äter för lite kolisar efter träningen?

!!!!Du skämtar inte, jag kan nästan inte äta nog efter ett pass. Kör jag längre pass sent så är det trots ett ordentligt mål mat inte ovanligt att jag måste gå upp på natten och äta igen. Därför försöker jag lägga träningen lite tidigare på dagen så att jag kan äta middag tidigt, gärna innan 2000, då hinner man bli hungrig igen för ett ordentligt kvällsmål.

Du verkar ju ändå äta endel långsamma kolhydrater på kvällen så man kan inte skylla på att du äter för snabba. För att få i sig allt kan det vara ett tips att dricka ordentligt med sportdryck under passet om det är lite längre och även dricka ordentligt med söt dryck efteråt. Lättare att dricka än äta efter träning oftast.

Här på kolozzeum snackas det mycket om att pressa mat, vilket kanske är lätt när man är stor och har en proportionerlig magsäck, men värre är när man har ett energibehov som överskrider ens förmåga att äta, då får man kämpa.

Kolla denna för lite resonemang kring detta (inget för köttbantare direkt)
Fredriskhofs IF om att äta efter träning (http://www.fredrikshof.se/docs/traning/hungrig.htm)

Sverker
2004-02-13, 13:14
Originally posted by skaparn

Här på kolozzeum snackas det mycket om att pressa mat, vilket kanske är lätt när man är stor och har en proportionerlig magsäck, men värre är när man har ett energibehov som överskrider ens förmåga att äta, då får man kämpa.

Fredriskhofs IF om att äta efter träning (http://www.fredrikshof.se/docs/traning/hungrig.htm)

Det är en kort period i livet när man kan äta vad som helst och inte gå upp i vikt.
Det händer många grabbar i sena tonåren då de växer från 175 cm till 188 cm på något år samtidigt som de börjar träna på gym.

Den tiden är kort och risken är stor att de kan bli överviktiga 25-åringar.
Det är alltså viktigt då att skaffa sig bra matvanor än ett beteende att tanka McDonalds 8 ggr i veckan eftersom sådana vanor kan bli svåra att bli av med senare i 25-års åldern

Diana
2004-02-13, 13:18
ja läste nångång att de e kroppens "måste ut o jaga mat"-system som sätts igång när kroppen känner att den svälter/när man slarvat me maten, kroppen kopplar inte av riktigt förrän den sett till att tillfredställa energi/överlevnadsbehov, antar att de en instinkt? som va mkt användbar i början av människans existens..

skaparn
2004-02-13, 15:10
Originally posted by Sverker

Det är en kort period i livet när man kan äta vad som helst och inte gå upp i vikt.
Det händer många grabbar i sena tonåren då de växer från 175 cm till 188 cm på något år samtidigt som de börjar träna på gym.

Den tiden är kort och risken är stor att de kan bli överviktiga 25-åringar.
Det är alltså viktigt då att skaffa sig bra matvanor än ett beteende att tanka McDonalds 8 ggr i veckan eftersom sådana vanor kan bli svåra att bli av med senare i 25-års åldern
Amen, jag förstår precis vad du menar och har sett flera exempel på det. För att göra det lite tydligare så menade jag inte på något sätt att jag kan äta vad som helst utan att gå upp eller att jag har en enorm ämnesomsättning. Bara det att efter 4 timmar cykling då kan vem som helst äta vad som helst utan att gå upp.

Man ska skaffa ha matvanor som passar sin livsstil och vara stark nog att ändra intag så fort förbrukning ändras. Många idrottsmän klarar inte detta utan går, de första åren efter de slutat tävla, upp i vikt väldigt mycket innan de fattar att de inte kan äta fyra middagar per dygn.

Kuriosa: en lista på vad en genomsnittlig Tour de France-cyklist sätter i sig - under 23 dagar. Ha i åtanke att de flesta ligger på extremt låga BMI, smalare människor får man leta.

25 baguetter,
75 frukter,
60 smörgåsar,
8 kilo pasta,
1 kilo ris,
50 burkar yoghurt,
100 skivor ost,
30 kilo potatis,
25 sallader,
25 desserter,
15 köttbitar,
6 fiskar,
2 kilo morötter,
3 kilo spenat,
2 kilo gröna bönor,
8 liter sojadryck,
9 kartonger corn flakes,
100 energikakor,
4 lådor sportkakor,
50 påsar energigelé,
1 burk proteintillskott,
1 burk näringstillskott,
3 burkar Philadelphiaost,
100 småkakor,
10 burkar marmelad,
3 burkar honung,
5 cordon blue-stekar,
150 liter vatten,
36 burkar törstsläckare,
36 liter energidryck,
25 flaskor kolhydratdryck,
10 glas vin,
4 liter juice.

skaparn
2004-02-13, 15:25
Originally posted by Diana
ja läste nångång att de e kroppens "måste ut o jaga mat"-system som sätts igång när kroppen känner att den svälter/när man slarvat me maten, kroppen kopplar inte av riktigt förrän den sett till att tillfredställa energi/överlevnadsbehov, antar att de en instinkt? som va mkt användbar i början av människans existens..
Ja, har för mig att adrenalin möjliggör "öppnande av förråden" mer socker kan komma ut i blodet. Kroppen kanske då försätter sig i en stress för att producera detta adrenalin.

Är inte biokemist till yrket direkt, så det blir lite luddigt och kan mycket väl vara fel.

z_bumbi
2004-02-13, 15:33
[QUOTE]Originally posted by skaparn
Bara det att efter 4 timmar cykling då kan vem som helst äta vad som helst utan att gå upp.

Fyll på mer under loppet? Har ingen aning om vad du väger men drar du sen 1000 kcal direkt efter loppet och 1000 kcal till efter 30 minuter lär behovet av mat inte vara så mycket större än för någon annan som tränar.

Många idrottsmän klarar inte detta utan går, de första åren efter de slutat tävla, upp i vikt väldigt mycket innan de fattar att de inte kan äta fyra middagar per dygn.

Största felet är väl att de slutar träna iofs, finns ju oftast ingen anledning.
Öststaterna löste det ganska bara förr i tiden då nedtrappningsupplägget ingick i deras plan för hur de skulle skapa idrottare, de körde på i två-tre år extra med gradvis nedtrappning av träningsvolymen och då får man ju en mer naturlig nedtrappning av kosten också.

Kuriosa: en lista på vad en genomsnittlig Tour de France-cyklist sätter i sig - under 23 dagar. Ha i åtanke att de flesta ligger på extremt låga BMI, smalare människor får man leta.

25 baguetter,
75 frukter,
60 smörgåsar,
8 kilo pasta,
1 kilo ris,
50 burkar yoghurt,
100 skivor ost,
30 kilo potatis,
25 sallader,
25 desserter,
15 köttbitar,
6 fiskar,
2 kilo morötter,
3 kilo spenat,
2 kilo gröna bönor,
8 liter sojadryck,
9 kartonger corn flakes,
100 energikakor,
4 lådor sportkakor,
50 påsar energigelé,
1 burk proteintillskott,
1 burk näringstillskott,
3 burkar Philadelphiaost,
100 småkakor,
10 burkar marmelad,
3 burkar honung,
5 cordon blue-stekar,
150 liter vatten,
36 burkar törstsläckare,
36 liter energidryck,
25 flaskor kolhydratdryck,
10 glas vin,
4 liter juice.

Jag saknar en hel på den listan, att de bara slaktar en burk proteinpulver vilket verkar skumt det är ju bara några kg protein.
25 flaskor kolhydratdryck och 50 påsar energigele verkar också vara snålt.

Självklart saknar jag även glykosdropp och andra vansinnigheter samt vissa prep som inte är lagliga men det är ju en annan fråga.