Visa fullständig version : Äta hela sitt kalori intag på kvällen under deff?
Zlatan93
2012-12-24, 01:28
Idag kunde jag inte äta mina måltider efter planerad tid , så det jag gjorde var att jag gick runt hungrig från 12.00 till 22.00 på kvällen och åt hela mitt intag då som är 1000 kcal typ.Men alltså inget innan läggdags vi snackar kanske 4-6 timmar innan läggdags. Men min fråga är om man äter hela sitt intag på bara en måltid och går runt hungrig hela dagen bevarar kroppen mer fett?
Jag menar asså om kroppen inte får någonting på hela dan och sedan helt plötsligt får mat efter en lång tid är det inte risk att kroppen tar upp mer fett än vad den normalt hade? :Virro
2.
Tänkte bara fråga något extra till.
om man typ som jag sa går runt hungrig hela dan äter hela sitt intag på kvällen med bara en måltid. Och sedan 2 timmar senare går och tränar mitt på natten vid cirka 23.00 00.00
Idag kunde jag inte äta mina måltider efter planerad tid , så det jag gjorde var att jag gick runt hungrig från 12.00 till 22.00 på kvällen och åt hela mitt intag då som är 1000 kcal typ.Men alltså inget innan läggdags vi snackar kanske 4-6 timmar innan läggdags. Men min fråga är om man äter hela sitt intag på bara en måltid och går runt hungrig hela dagen bevarar kroppen mer fett?
Jag menar asså om kroppen inte får någonting på hela dan och sedan helt plötsligt får mat efter en lång tid är det inte risk att kroppen tar upp mer fett än vad den normalt hade? :Virro
Du behöver inte oroa dig :)
Zlatan93
2012-12-24, 01:35
Du behöver inte oroa dig :)
Njaa jag vet inte känns lite konstigt haha :P
Njaa jag vet inte känns lite konstigt haha :P
Om vi säger såhär då, tänk på hur många på forumet som kommer i form och praktiskt taget drämmer hela dagsintaget på kvällen ;).
Annars så är det att man skulle bli fet av att drämma allt i en sittning på kvällen en myt.
Dessutom 1000 kcal är ju väldigt lite mat på en dag.
Zlatan93
2012-12-24, 01:50
Om vi säger såhär då, tänk på hur många på forumet som kommer i form och praktiskt taget drämmer hela dagsintaget på kvällen ;).
Annars så är det att man skulle bli fet av att drämma allt i en sittning på kvällen en myt.
Dessutom 1000 kcal är ju väldigt lite mat på en dag.
Så det spelar ingen roll vilken tid på natten du äter vare sig du äter allt på en gång. Detta har bara hänt idag kmr inte ske i fortsättningen men tänkte vara hundra.
aa 1000 kcal e lite men har brist på tålamod haha ..:P
Zlatan93
2012-12-24, 02:04
Har för mig att någon skrev här på forumet någon gång kommer inte ihåg vem va. Men han skrev att typ fettintaget var högre asså kroppen tog mer fett om man åt all intag på en måltid på kvällen och gick runt hungrig resten av dan..?? sounds crazy
aa 1000 kcal e lite men har brist på tålamod haha ..:P
Brist på tålamod brukar aldrig vara en bra grej. Förutsatt att du inte är lika kort som han dvärgen från Sagan om ringen och tränar mer än Evert 75, så lär 1000kcal vara galet underskott. Vill du bara tappa kilon, sure, kör på. Vill du fixa en kvalitativ deff och inte slakta muskelmassa, ät då mer och sluta stressa, bara ett råd.
exevision
2012-12-24, 07:50
Brist på tålamod brukar aldrig vara en bra grej. Förutsatt att du inte är lika kort som han dvärgen från Sagan om ringen och tränar mer än Evert 75, så lär 1000kcal vara galet underskott. Vill du bara tappa kilon, sure, kör på. Vill du fixa en kvalitativ deff och inte slakta muskelmassa, ät då mer och sluta stressa, bara ett råd.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=184629
Fast det beror ju på vilken fett% man redan ligger på och hur länge man tänkt deffa om man kan använda sig utav det med bra resultat.
Zlatan93
2012-12-24, 12:49
Men så länge man ligger på 2 gånger kroppvikt proteiner så behålls väl musklerna eller?
King Grub
2012-12-24, 12:50
Det är en faktor som verkar åt det hållet, men det är ju inte ensamt någon garanti. Enbart proteinintaget kan inte väga upp för alltför många andra katabola faktorer.
Sheogorath
2012-12-24, 12:50
Men så länge man ligger på 2 gånger kroppvikt proteiner så behålls väl musklerna eller?
Nej.
Har för mig att någon skrev här på forumet någon gång kommer inte ihåg vem va. Men han skrev att typ fettintaget var högre asså kroppen tog mer fett om man åt all intag på en måltid på kvällen och gick runt hungrig resten av dan..?? sounds crazy
Om man äter en jättestor måltid på 2400 kcal kommer mycket fettinlagring ske eftersom måltiden förmodligen innehåller mycket fett jämfört med en måltid på t ex 800 kcal. Dessutom kommer fettförbränningen att kraftigt reduceras.
Däremot kommer någon som har fastat hela dagen att ha haft en pågående hög fettförbränning under tiden fram till måltiden. Något som en som ätit frekvent inte har haft i lika stor utsträckning.
Det jämnar alltså ut sig och ska man räkna avancerat på det så kan man precis som i matematikens algebra se att man kan förkorta ekvationen så låntg att det är "kalori in - kalori ut" som bestämmer hur mycket nettoförlust av fett som sker.
Det verkar gälla även för proteinbalansen vid samma totala proteinintag.
Jag gillar tanken med att "kroppen tar upp mer fett än vad den normalt hade"
Något som borde användas i länder där svält härjar.
Zlatan93
2012-12-24, 13:37
Det är en faktor som verkar åt det hållet, men det är ju inte ensamt någon garanti. Enbart proteinintaget kan inte väga upp för alltför många andra katabola faktorer.
Katabola faktorer ?
King Grub
2012-12-24, 13:40
Ja, precis. Kaloriunderskottets storlek, övrig aktivitet, och även allt annat som kan tänkas agera nedbrytande, från hormonpåverkan från t ex stress till infektioner och annat.
Zlatan93
2012-12-24, 13:43
Ja, precis. Kaloriunderskottets storlek, övrig aktivitet, och även allt annat som kan tänkas agera nedbrytande, från hormonpåverkan från t ex stress till infektioner och annat.
aha okej. Så 1000 kcal underskott e aldeles för mycket för att kunna bevara muskelmassa ??
King Grub
2012-12-24, 13:47
Återigen går det inte att bara svara ja eller nej på den frågan. Utgångsläge kroppsfettsmässigt, och återigen alla andra faktorer, anabola som katabola, kommer att påverka. Risken för muskelförlust är i alla fall större än med ett mer moderat underskott.
När man har många varierande och okända faktorer kan man ju inte förutse vad slutresultatet är, positivt eller negativt.
Man kan ju dock säga att vissa faktorer verkar i en riktning och vissa faktorer i en annan. Men man kan helt enkelt inte säga att "så länge du gör så här förlorar du ingen muskelmassa" hur mycket man än vill ha svar på den frågan.
1000 kcal är ju alltid 1000 kcal - oavsett tid på dygnet. På så sätt spelar det ju ingen roll när eller hur du utnyttjar dessa kalorier ur viktminsknings-/muskelbevarande-/muskeluppbyggande- synpunkt. Att det dessutom var en engångsföreteelse gör att det får en än mindre betydelse. Jag personligen skulle däremot inte lägga upp mitt kostschema enligt denna principen, utan hellre fördela mina kalorier jämt under flera, mindre måltider. När du går på deff så befinner sig ju kroppen redan i en form av svältläge, då den förbrukar mer energi än vad den tar in, men genom att bara äta något litet/alternativt ingenting alls på morgonen, för att sedan käka världens brakmåltid på kvällen, skulle detta läge förvärras. Då kommer fettförbränningen att reduceras och kroppen suga åt sig och lagra varenda kalori som åker ned, eftersom den då blir inställd på svält och ställer om sig för att kunna överleva. När du går på deff enligt denna principen under en längre tid, kommer kroppen ändå att tvingas släppa ifrån sig sina reserver, så resultat kommer du att uppnå - definitivt ja, men det är på ett sätt som jag personligen aldrig skulle vilja gå på. Om man däremot fördelar sina kalorier jämt under flera, midre måltider under dygnet, så kommer kroppen att ställa in sig på fettförbränning eftersom den då inser att det ej finns behov att ansamla fett då förråden hela tiden fylls på. Båda principer är ju olika former att deff, dock med den skillnaden att den förstnämnda kommer leda till mindre fettförbränning. Nu talar jag enbart efter egen erfarenhet och skall inte vara en person att utse en metod bättre än en annan. Det finns de som uppnår fantastiska resultat genom att enbart inta en, stor måltid - medan andra lyckas genom att äta flera små. Vi är alla olika och måste utgå från våra egna förutsättningar - vilket skiljer sig enormt mycket från person till person. Det kan ju bero på en mängd olika faktorer, såsom det genetiska arvet, kön, aktuell kroppsstatus(muskelmassa, kroppsbyggnad, fettprocent, längd, vikt, etc.), samt även arbetssituation. Om man exempelvis ej har möjlighet till lunch-/fikarast så blir det ju svårt att äta efter lite-och-ofta-principen. Ja, det var väl det jag hade att komma med*flex*
King Grub
2012-12-25, 12:06
Ökad måltidsfrekvens ökar inte förbränningen, och "svältläge" i den mening du beskriver existerar inte. Ju längre man svälter, desto mer ökar fettförbränningen och ju mer minskar muskelnedbrytningen.
Om man däremot fördelar sina kalorier jämt under flera, midre måltider under dygnet, så kommer kroppen att ställa in sig på fettförbränning eftersom den då inser att det ej finns behov att ansamla fett då förråden hela tiden fylls på.
Nonsens.
Det är i alla fall vad de "kunniga" inom branschen, som jag talat med, prompt förespråkat. Därmed ej sagt att de har rätt, vilket jag mer och mer börjar ifrågasätta. Om muskelnedbrytningen minskar ju längre svältperioden pågår, under förutsättning att man äter tillräckligt med protein då, behövs väl även kalorierna för musklernas energiomsättning(för att man skall kunna behålla dem)? Jag frågar bara av ren nyfinhet och viljan att lära mig hur det "egentligen" förhåller sig baserat på ren fakta, det är inte ämnat som att kritisera/ifrågasätta;)
Sheogorath
2013-02-09, 15:17
Det är i alla fall vad de "kunniga" inom branschen, som jag talat med, prompt förespråkat. Därmed ej sagt att de har rätt, vilket jag mer och mer börjar ifrågasätta. Om muskelnedbrytningen minskar ju längre svältperioden pågår, under förutsättning att man äter tillräckligt med protein då, behövs väl även kalorierna för musklernas energiomsättning(för att man skall kunna behålla dem)? Jag frågar bara av ren nyfinhet och viljan att lära mig hur det "egentligen" förhåller sig baserat på ren fakta, det är inte ämnat som att kritisera/ifrågasätta;)
Man är inte kunnig för att folk tror att man är kunnig.
Man är inte kunnig för att folk tror att man är kunnig.
Nej, det är just det som jag menar. Därav citationstecknen. Jag har uppenbarligen inte lyckats träffa på någon vettig människa inom branschen att prata med om det och kunna få riktiga tips och råd. Just därför skriver jag här nu, då min förhoppning är att kunskaperna här skall vara snäppet högre i alla fall;)
1000 kcal? Nu vet inte jag vad din kcalbalans ligger, men det låter lågt för vem som helst. Hur länge hade du tänkt ligga så lågt? Tänk på metabolismen och de skador den tar / hur den bromsas ner. Bara ett tips.
En väldigt bra video på ämnet av Layne Norton; https://www.youtube.com/watch?v=QHHzie6XRGk
Du gör en tråd för att du nojjar om en sak som dessutom var en engångshändelse?
Även om kroppen hade tagit upp dubbelt så mycket fett, vad hade det spelat för roll när detta var en engångshändelse?
Sluta toknojja och lägg ner svältdieten.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.