Visa fullständig version : Hjälp med calisthenics schema.
Nej suger inte alls. Däremot har jag under de senaste dagarna forskat lite om calisthenics. Helt ärligt verkar sporten mycket mycket nyttigare än bodybuilding.Självklart är den också mycket mer krävande och jobbgare. Inte bara ta och lyfta ett par vikter tills man inte pallar mer. Den som säger nej är bara ignorant. Man kan ju verkligen utnyttja sin kropp till max. Tycker fortfarande att det är skitkul med styrketräning och brinner verkligen för det. Men har helt klart bestämt mig att calisthenics kommer att nytta mig mer i livet helt klart. Funderar på att köra en kombination 1 vecka styrka 1 vecka calisthenics. Verkligen köra tungt när det är styrketräning eftersom resterande vecka kommer vara mycket höga reps med kroppsvikten dvs.
Nu till problemet. Exakt hur ser ett sådant schema ut? sets/reps ? Söker fullt upp på internet men det enda man får fram är ju tips på övningar osv. Inget direkt i detalj. Är inte heller sugen på att joina nå "barrstarz" eller så.
Undrar då om någon här på kollo som kan/vet någonting och postar lite. Dvs när man ska testa sig på de extrema övningarna osv. Kan just nu göra 15+ chins, 30+dips, 50+ armhävningar. (dock har jag sämsta kondition) Vilket jag hoppas kommer att förbättras. TIPS TACK <3
(btw behöver inga kommentarer som ska övertyga mig till att stanna till styrketräning osv tack)
Lychgate
2012-12-23, 17:37
Troll?
Troll?
Läste du något förutom tråd namnet gubben? Borde insett att risken för någon calisthenic här är minimal ;(
luderlasse
2012-12-23, 18:09
Om jag förstått det rätt så är det typ träning med kroppen som motstånd, typ skolgympa, var så god och kör det :) men om man vill bygga stora eller starka muskler skulle jag nog ge fan i det men om man vill bli uthållig och få lite kondition på köpet så låter det som en väldigt bra ide, personligen gillar jag boxning som komplement till styrketräningen för uthållighet och kondis.
(fast inte kört på 6 månader :/)
Är du på riktigt?
Självklart är den också mycket mer krävande och jobbgare. Inte bara ta och lyfta ett par vikter tills man inte pallar mer. Den som säger nej är bara ignorant.
Man ska inte kasta gurka i växthus.
OnT: Verkar vara helt och hållet värdelöst, man hoppar och gör armhävningar? Det gamla vanliga Svensson-resonemanget att kroppsvikt alltid slår vikter.
Men om du verkligen känner så, så kanske du ska ta dig en titt på (*ryser*)...... Crossfit.
Vad är ditt mål med träningen?
Styrketräning suger!! --> Hjälp med calisthenics schema, hade nog varit smartare.
Du börjar med att dissa alla som styrketränar och frågar sedan folk som styrketränar om råd.
Bra tänkt :thumbup:
Styrketräning suger!! --> Hjälp med calisthenics schema, hade nog varit smartare.
Jag löser det.
Calisthenics, precis som det mesta som innehåller lite gymnastik och akrobatik tycker jag verkar roligt och jag skulle gärna vilja lära mig lite. På den tiden jag tränade kampsport tyckte jag att akrobatiken (av tradition och för uppvisning hade vi lite sådant med i träningen) var bland det roligaste. Jag skulle dock inte påstå att det är till mer nytta i vardagen än vanlig styrketräning eftersom jag anser att man ganska snabbt får en skaplig överkapacitet i bägge fallen. Jag ser lika lite vardagsnytta av att kunna göra volter och enarmschins som av att kunna dra 250kg i marklyft, det är liksom långt mer än vad man någonsin behöver kunna till vardags.
Du kanske skulle titta på hur gymnaster tränar, det tycker jag borde ge en riktigt bra grund (kanske rentav bättre än vanliga "calisthenics")?
Nu till problemet. Exakt hur ser ett sådant schema ut? sets/reps ? Söker fullt upp på internet men det enda man får fram är ju tips på övningar osv. Inget direkt i detalj. Är inte heller sugen på att joina nå "barrstarz" eller så.
Så du vet inte riktigt vad det är och inte hur de tränar, men ändå är du säker på att det är både nyttigare och mer krävande än "vanlig styrketräning"? Det tycker jag låter konstigt, men jag säger i alla fall lycka till.
svenbanan
2012-12-23, 19:01
Du verkar vara ute efter crossfit med "strength bias". Det finns säkert tusentals sajter med programmering för detta. crossfitfootball.com tror jag pysslar med detta...
@luderlasse , @proxy.
värdelöst? , för att bli stark ska man lyfta vikter?
http://www.youtube.com/watch?v=pfsTKfUT-RQ
Tror knappast att ni skulle kunna klara något av vad snubben gjorde. Det roliga är att han är säkert större än er båda. Och jo du kanske tycker att det är mer imponerande att kunna marka 250kg än att typ göra 20 muscleupps. Men det är vad du tycker. Som sagt nu råka det vara att jag själv styrketränar och faktist har ett pågående projekt i marklyft,knäböj,militärpress och bänkpress. Så nu trashar jag inte något som jag INTE vet något om iaf tillskillnad från er. AM I RIGHT? Dessutom är det faktiskt nyttigare att träna med kroppsvikt. Sluta tänka på armhävningar nu. Finns massa extrema övningar som kräver mycket styrka. Kom fan inte och säg att man inte blir stark av detta..
Men jag skulle själv alla dagar i veckan villja kunna göra sådant med min kropp (som i videon) än att bära 250kg från marken och upp. Sen tycker alla olika? BTW är marklyft min favoritövning. Så inget kasta sten i glashus här inte. Utan jag gör bedömningar från båda perspektiven och kom till en slutsats. Hade någon sagt att calisthenics är bättre än styrketräning 1 vecka sedan hade jag nog spottat dom i ansiktet (nej men ni fattar min poäng) Självklart kommer ingen att hålla med när ni själva syrketränar. Men fakta kommer alltid att vara fakta. Do your research :)
PureWhey
2012-12-23, 19:11
Du har ingen aning vad du pratar om. Orkar inte ens bemöta dina påståenden med motargument.
@luderlasse , @proxy.
Tror knappast att ni skulle kunna klara något av vad snubben gjorde. Det roliga är att han är säkert större än er båda. Och jo du kanske tycker att det är mer imponerande att kunna marka 250kg än att typ göra 20 muscleupps. Men det är vad du tycker. Som sagt nu råka det vara att jag själv styrketränar och faktist har ett pågående projekt i marklyft,knäböj,militärpress och bänkpress. Så nu trashar jag inte något som jag INTE vet något om iaf tillskillnad från er. AM I RIGHT? Dessutom är det faktiskt nyttigare att träna med kroppsvikt. Sluta tänka på armhävningar nu. Finns massa extrema övningar som kräver mycket styrka. Kom fan inte och säg att man inte blir stark av detta..
Men jag skulle själv alla dagar i veckan villja kunna göra sådant med min kropp (som i videon) än att bära 250kg från marken och upp. Sen tycker alla olika? BTW är marklyft min favoritövning. Så inget kasta sten i glashus här inte. Utan jag gör bedömningar från båda perspektiven och kom till en slutsats. Hade någon sagt att calisthenics är bättre än styrketräning 1 vecka sedan hade jag nog spottat dom i ansiktet (nej men ni fattar min poäng) Självklart kommer ingen att hålla med när ni själva syrketränar. Men fakta kommer alltid att vara fakta. Do your research :)
Du skriver att alla tycker olika, sen klankar du ner på dom som inte tycker som du?
Hur gör du bedömningen från båda sidorna när du inte har testat detta träningssättet?
Do your research :)
@luderlasse , @proxy.
Tror knappast att ni skulle kunna klara något av vad snubben gjorde. Det roliga är att han är säkert större än er båda. Och jo du kanske tycker att det är mer imponerande att kunna marka 250kg än att typ göra 20 muscleupps. Men det är vad du tycker. Som sagt nu råka det vara att jag själv styrketränar och faktist har ett pågående projekt i marklyft,knäböj,militärpress och bänkpress. []Så nu trashar jag inte något som jag INTE[/B] vet något om iaf tillskillnad från er. AM I RIGHT? Dessutom är det faktiskt nyttigare att träna med kroppsvikt. Sluta tänka på armhävningar nu. Finns massa extrema övningar som kräver mycket styrka. Kom fan inte och säg att man inte blir stark av detta..
Vad gör denna träning nyttigare? och man bär inga marklyft, man lyfter vikten därav namnet marklyft.
Robbmeister
2012-12-23, 19:16
Varför skulle det vara nyttigare att träna med kroppsvikten?
Men varför fråga mig om jag är en svag källa? Vilket jag är. Googla själv och se.
http://www.youtube.com/watch?v=BzlJ_xDzmdg
60 åring ... Skulle gärna vilja se en 60 åring bodybuilder och jämföra deras hälsa.
Jag har redan hittat mina svar. Här kommer det verkligen inge nytta förutom vissa som ska skryta om hur manligt det är med just styrketräning och all annat suger och ska trashas... facepalm. Mod kan gärna låsa tråd
Hade någon sagt att calisthenics är bättre än styrketräning 1 vecka sedan hade jag nog spottat dom i ansiktet (nej men ni fattar min poäng) Självklart kommer ingen att hålla med när ni själva syrketränar. Men fakta kommer alltid att vara fakta. Do your research :)
Men det är inte fakta du kommer med här utan det är helt och hållet personliga värderingar. Det är inget fel med det men då ska man inte framföra det som om det vore fakta.
Som sagt nu råka det vara att jag själv styrketränar och faktist har ett pågående projekt i marklyft,knäböj,militärpress och bänkpress. Så nu trashar jag inte något som jag INTE vet något om iaf tillskillnad från er. AM I RIGHT? Dessutom är det faktiskt nyttigare att träna med kroppsvikt. Sluta tänka på armhävningar nu. Finns massa extrema övningar som kräver mycket styrka. Kom fan inte och säg att man inte blir stark av detta..
Du säger att du inte trashar något du inte vet något om men du verkar ju i alla fall förespråka något du inte vet speciellt mycket om (inte ens tillräckligt för att kunna komma igång med träningen på egen hand). Eller menar du verkligen att du har hunnit lära dig tillräckligt om calisthenics och utvärdera träningsmetoden på en vecka för att kunna göra sådana uttalanden och i så fall undrar jag varför du behöver hjälp med träningsupplägget?
Alltså, jag säger inget ont om calisthenics, det finns många träningsformer som man kan utvecklas på ett eller annat vis inom och den träning man tycker om är sällan dålig. Däremot är det irriterande med nyfrälsta som ska predika om en träningsforms förträfflighet innan de ens har hunnit blöta fötterna inom sagda träningsform. Se till att hitta ett bra träningsupplägg för calisthenics och kör på ett par månader, sedan kan du tala om för oss andra hur det har gått och då kanske någon ids lyssna på dig.
Men varför fråga mig om jag är en svag källa? Vilket jag är. Googla själv och se.
60 åring ... Skulle gärna vilja se en 60 åring bodybuilder och jämföra deras hälsa.
Jag har redan hittat mina svar. Här kommer det verkligen inge nytta förutom vissa som ska skryta om hur manligt det är med just styrketräning och all annat suger och ska trashas... facepalm. Mod kan gärna låsa tråd
Då förutsätter vi att Byggaren intagit stora mängder AAS, HGH, insulin osv?
kbbFWxiQMW8
Kenneth hade 2.25x kv i bänk som bäst, såg ganska pigg ut senast jag såg honom.
Men det är inte fakta du kommer med här utan det är helt och hållet personliga värderingar. Det är inget fel med det men då ska man inte framföra det som om det vore fakta.
Du säger att du inte trashar något du inte vet något om men du verkar ju i alla fall förespråka något du inte vet speciellt mycket om (inte ens tillräckligt för att kunna komma igång med träningen på egen hand). Eller menar du verkligen att du har hunnit lära dig tillräckligt om calisthenics och utvärdera träningsmetoden på en vecka för att kunna göra sådana uttalanden och i så fall undrar jag varför du behöver hjälp med träningsupplägget?
Alltså, jag säger inget ont om calisthenics, det finns många träningsformer som man kan utvecklas på ett eller annat vis inom och den träning man tycker om är sällan dålig. Däremot är det irriterande med nyfrälsta som ska predika om en träningsforms förträfflighet innan de ens har hunnit blöta fötterna inom sagda träningsform. Se till att hitta ett bra träningsupplägg för calisthenics och kör på ett par månader, sedan kan du tala om för oss andra hur det har gått och då kanske någon ids lyssna på dig.
Om du irriterar dig på att det finns vetenskaplig fakta som bevisar att din hälsa blir mycket bättre av att träna extremt fast med endast din kroppsvikt än med vikter så får du väll bli det. I mina ögon försöker du bara skydda det eftersom du är lite överviktig som kan lyfta tungt och vill inte att något ska komma emellan(säger inte att du nu är det men låter så). Känner också flera som kan lyfta riktigt tungt men när det sen kommer till att göra chins så klarar dom knappt att göra 2. Hur jävla "starkt" än fettigt är det?
Finns mycket som är bättre än mycket. Helt ärligt är chansen stor att jag bara kommer att fortsätta på som vanligt. Men det tar inte bort faktumet att calisthenics faktiskt nyttar dig mer i längden och ÄR mer hälsosamt. Varför måste du ta åt dig så mycket gubbelilla?
BzlJ_xDzmdg
(Hjälpte dig bädda in klippet...)
Mycket imponerande, här är en gubbe som också är 60+ (närmare 65 har jag för mig):
1u0RVFpRNKU
Visserligen ingen bodybuilder men styrketräning är så mycket mer än bara byggning. Du borde förövrigt kolla in Backday på forumet. En otroligt stark och vältränad herre på runt 60 år som både har sysslat med byggning, cirkusakrobatik och tagit seniorvärldsrekord i marklyft.
Om du irriterar dig på att det finns vetenskaplig fakta som bevisar att din hälsa blir mycket bättre av att träna extremt fast med endast din kroppsvikt än med vikter så får du väll bli det. I mina ögon försöker du bara skydda det eftersom du är lite överviktig som kan lyfta tungt och vill inte att något ska komma emellan(säger inte att du nu är det men låter så). Känner också flera som kan lyfta riktigt tungt men när det sen kommer till att göra chins så klarar dom knappt att göra 2. Hur jävla "starkt" än fettigt är det?
Hur jävla starkt är det att kunna göra 15 chins men inte böja 50kg under 90grader då? Du låter som en sån där som inte kan böja 50kg under 90grader. Herregud.
Fram med den forskningen då, visa oss!
Jag är inte överviktig, bara klädsamt mullig. Fast jag antar att du tittar på min avatar där jag väger 103kg, sedan dess har jag hunnit gå ned till 80kg och upp till 91kg igen. (Och förövrigt så klarar jag fortfarande 15 chins så hur känns det att vara lika dålig på chins som en tjockis?)
Nåja, jag antar att du verkligen inte har några vettiga argument att komma med om du känner att du behöver kalla folk för tjockis för att stärka din sak. Tycker du inte själv att det är ganska löjligt?
Hur jävla starkt är det att kunna göra 15 chins men inte böja 50kg under 90grader då? Herregud.
Om du syftar på mig eftersom att jag skrev att jag kunde utföra 15+ chins så böjer jag faktiskt 100kgx10 90grader atm på 67kg. Inget imponerande jag vet.
Nu orkar jag inte argumentera. PEACE
svenbanan
2012-12-23, 19:48
sluta trolla, börja träna
(Hjälpte dig bädda in klippet...)
Mycket imponerande, här är en gubbe som också är 60+ (närmare 65 har jag för mig):
1u0RVFpRNKU
Visserligen ingen bodybuilder men styrketräning är så mycket mer än bara byggning. Du borde förövrigt kolla in Backday på forumet. En otroligt stark och vältränad herre på runt 60 år som både har sysslat med byggning, cirkusakrobatik och tagit seniorvärldsrekord i marklyft.
NOW THATS WHAT IM TALKING ABOUT. Du kanske glömde att jag skrev att jag ville kombinera det med varannan vecka av tung styrketräning. Klart som fan att det finns mycket positivt med styrketräning. Du prata som att jag dragit en redig sats på styrketräning med vikter och totalt bortser från det. Tänkte att en kombination av båda kanske skulle vara något grymt.
http://www.body.se/media/puffar/340-nico.jpg
Nico Lundholm, 66 år gammal. Tävlat på 28 SM i bodybuilding och åkt runt 20 vasalopp.
pkCII9w_SnI
Hans hälsa är det inget fel på. :)
Varför inte läsa på om hur man tränar istället för att argumentera med 10-20 personer som, i din mening, inte verkar ha koll på hur man tränar (för att de sysslar med styrketräning). Fundamenten är de samma vare sig du vill lära dig göra planche push-ups eller böja 250 kg.
NOW THATS WHAT IM TALKING ABOUT. Du kanske glömde att jag skrev att jag ville kombinera det med varannan vecka av tung styrketräning. Klart som fan att det finns mycket positivt med styrketräning. Du prata som att jag dragit en redig sats på styrketräning med vikter och totalt bortser från det. Tänkte att en kombination av båda kanske skulle vara något grymt.
Nej, om det är vad du tror att jag har skrivit så blandar du nog ihop mina inlägg med någon annans. Jag skrev att du jämför styrketräning med något du inte har någon personlig erfarenhet av och inte djupare kunskap än man kan få av några timmars googlande. Hur kan du då göra en bra jämförelse? Det var ju därför jag sade åt dig att börja träna calisthenics och återkomma efter ett par månader.
Jag vill fortfarande att du visar mig de vetenskapliga fakta som du påstår att bevisar att styrketräning med kroppsvikten är bättre för hälsan än styrketräning med vikter.
BelowAverage
2012-12-23, 20:20
Det finns massvis på nätet annars med bar brothers, beastskills, coach sommer beroende på vad du nu vill göra, inspiration till övningar är bara att youtuba på bodyweight / calisthenics osv.
Progressionsövningar kan man hitta på själv rätt lätt, bara att tänka på vilka rörelser man utför och försöka utföra dem enskilt eller med lättare belastning t.ex.
T.ex likna front lever vid en tung pullover + extra bålkontroll.
Ett träningsschema kan du väl göra själv, annars finns google.
Du börjar med att dissa alla som styrketränar och frågar sedan folk som styrketränar om råd.
Bra tänkt :thumbup:
This :d
calisthenic ÄR en form av styrketräning....
Belastning är belastning och styrka är styrka och i grunden finns det ingen absolut skillnad mellan styrketräning med kroppen som belastning eller olika redskap.
Är det att freestyla i chinsräcket till rap som får dig att bli inspirerad till hård träning så kör hårt, just själva själen med den typen av träning är att du gör inte X antal repetitioner av Y utan du tränar på att bli bättre och sen tränar du lite mer.
luderlasse
2012-12-25, 01:23
OJ oj oj... var skall man börja, prova du att köra med din kroppsvikt och se om det blir Hannibalnivå på dej, själv tänkte jag lyfta lite skivstänger, kanske blir Poundstonenivå på mej då :O
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.