Visa fullständig version : Hur hanterar ni ert sockerberoende (om ni har något)
Visst, udner bulken kvittar det om man trycker lite för mycket godis. Men jag känner att det ger mig väldigt lite, eller inget.
Jag känner att mitt blodsocker påverkas otroligt lätt av godis och sötsaker, och jag blir ofast VÄLDIGT trött med en kraftig yrsel ett litet tag efter sockerintaget.
Skit i att äta godiset så ger det sig?
Det går ofta rätt bra, och min karaktär i allmänhet skulle jag säga är riktigt bra.
Men just godis är satans svårt för mig alltså. Jag dricker mycket sällan, röker eller snusar ej och använder ej heller några droger.
Ibland är det så otroligt enkelt att undvika godis och sötsaker, men då och då är det helt jävla omöjligt, och jag skulle ge jävligt mycket för att slippa detta helvete.
Ibland upplever jag att om jag äter små portioner mat relativt regelbundet så har jag inget sötsug, men jag har aldrig klarat detta till den nivå att jag kunnat se något samband.
Hur gör ni när ni blir så satans sötsugna för att stilla begäret?
Samt, har ni något bra tips för att häva tröttheten som infinner sig efter ett större intag av sötsaker?
Dra ner på kolhydraterna i kosten. Jag upplever i alla fall noll sötsug då och det kommer tillbaka när jag äter kolhydrater.
Poängen är att man ska undvika stora fluktuationer i blodsockret. Att dela upp kolhydraterna på fler måltider och äta långsammare kolhydrater kan också hjälpa, samt att lägga till fibrer i kosten så att maten tas upp långsammare efter en måltid.
Multivitaminer kan också hjälpa men det är för många olika vitaminer och mineraler i olika halter för att kunna ge ett generellt råd. Kanske är det p g a en stressminskning som resulterar i mindre sötsug.
Sömn är också viktigt. Dessutom tenderar sötsuget att minska när man äter mindre sötsaker under en period tycker jag. Träning kan också minska sötsug, kanske via belönande effekter i hjärnan.
Ett större intag av sötsaker på en gång är inte bra och ger som bekant en trötthet efter en initial pigghet. Finns inte så mycket bra råd att ge på den punkten mer än att inte äta så mycket sötsaker på en och samma gång.
Problemet med socker är att det stimulerar till intag av mer socker, p g a belönande effekter i det limbiska systemet i hjärnan. En drogliknande effekt. Vi är helt enkelt biologiskt skapade för att stoppa i oss mängder av snabb energi när det finns tillgängligt, för överlevnad. Att smälla i sig 1 kg godis framför "på spåret" på fredagskvällen har ju dock inte mycket mer överlevnad att göra i dag och samma mekanism som får oss att överleva slår tillbaka och gör oss sjuka i längden.
Dra ner på kolhydraterna i kosten. Jag upplever i alla fall noll sötsug då och det kommer tillbaka när jag äter kolhydrater.
Poängen är att man ska undvika stora fluktuationer i blodsockret. Att dela upp kolhydraterna på fler måltider och äta långsammare kolhydrater kan också hjälpa, samt att lägga till fibrer i kosten så att maten tas upp långsammare efter en måltid.
Multivitaminer kan också hjälpa men det är för många olika vitaminer och mineraler i olika halter för att kunna ge ett generellt råd. Kanske är det p g a en stressminskning som resulterar i mindre sötsug.
Sömn är också viktigt. Dessutom tenderar sötsuget att minska när man äter mindre sötsaker under en period tycker jag. Träning kan också minska sötsug, kanske via belönande effekter i hjärnan.
Ett större intag av sötsaker på en gång är inte bra och ger som bekant en trötthet efter en initial pigghet. Finns inte så mycket bra råd att ge på den punkten mer än att inte äta så mycket sötsaker på en och samma gång.
Ok,
Jag gillar trycket och styrkan som jag får när jag drar en jävla laddning pasta eller potatis till lunch innan passet.
Men hellre svag och slö på gymmet än totalt handikappad pga sockret antar jag. :-s
Prova att dra ner på laddningen kolhydrater till lunch och se om du kan hitta en "sweet spot" som ger prestation på gymmet men minskar sötsuget t ex.
när jag får sötsug brukar jag tvinga mig själv att äta en kycklingfilé eller liknande "riktig" mat först innan jag får släppa efter mina begär. Det brukar sluta i att jag inte vill ha längre efteråt :)
dom få gångerna jag äter så äter jag oftast ganska rejält. Men känner bara av det enorma suget ibland
Old Nick
2012-12-22, 22:46
+1
Jag hade ett enormt sötsug förr. Kunde knappt hantera det. När jag fimpade kolhydraterna försvann det totalt och har inte återkommit.
Ramlösa brukar hjälpa mig när jag är sugen på läsk. :)
+1
Jag hade ett enormt sötsug förr. Kunde knappt hantera det. När jag fimpade kolhydraterna försvann det totalt och har inte återkommit.
Fimpade du även de långsamma kolhydraterna?
Du kör alltså typ LCHF eller liknande bokstavskombination. :d
Testa "carb back loading": lågkolhydratkost hela dagen före träning, sedan äter du lite kolhydrater precis vid träningen och JÄTTEMYCKET kolhydrater efter träningen.
Instämmer med att sötsuget försvinner när man slutar äta kolhydrater. Prova i någon månad. Det kan räcka för att bota ditt sötsug för gott. Annars kan CBL funka.
Testa "carb back loading": lågkolhydratkost hela dagen före träning, sedan äter du lite kolhydrater precis vid träningen och JÄTTEMYCKET kolhydrater efter träningen.
Instämmer med att sötsuget försvinner när man slutar äta kolhydrater. Prova i någon månad. Det kan räcka för att bota ditt sötsug för gott. Annars kan CBL funka.
Intressant koncept. Ska testa det. Det är absolut som värst efter lunchen, eller om jag äter som satan till middagen. Iofs är det väl bara att "man up", men suget är helvetiskt. Det liknar inget jag någonsin känt. Som nu t,ex. Inget jävla sug alls. Känns som att jag skulle klara mig utan snabba kolhydrater resten av mitt liv. Men imorgon efter middagen när jag sitter på jobbet, då jävlar kommer helvetet att braka lös. Ska testa och återkommer efter ett par veckor med resultatet.
Minska mängden kolhydrater på lunchen, eller ät en mindre lunch.
Minska mängden kolhydrater på lunchen, eller ät en mindre lunch.
Tänker köra typ följande,
07:00 - kaffe + whey80
09:00 - kaffe + whey 80
11:00 - grönsaker + fisk/kyckling/kött
14:00 - kaffe + whey 80
17:00 - träning + whey 80
18:30 - potatis/pasta + kött/fisk
21:30 - whey 80
22:00 - sova
Repeat
Siktar på 200g protein/dygnet samt 3500kcal under bulk. Under deff kör jag snarlikt stuk, men går ned till 16-1700kcal.
Några invändningar, bör jag justera något? Kanske lite kolhydrater innan passet, men i vilken form, hur mycket och hur långt innan?
Väldigt lite "riktig" mat och väldigt mycket proteinpulver. Tycker jag. Speciellt för att vara bulk.
Jag blev av med mitt sockerberoende med lågkolhydratskost.
Tänker köra typ följande,
07:00 - kaffe + whey80
09:00 - kaffe + whey 80
11:00 - grönsaker + fisk/kyckling/kött
14:00 - kaffe + whey 80
17:00 - träning + whey 80
18:30 - potatis/pasta + kött/fisk
21:30 - whey 80
22:00 - sova
Repeat
Siktar på 200g protein/dygnet samt 3500kcal under bulk. Under deff kör jag snarlikt stuk, men går ned till 16-1700kcal.
Några invändningar, bör jag justera något? Kanske lite kolhydrater innan passet, men i vilken form, hur mycket och hur långt innan?
Att leva på sådär mycket proteinshakes och så lite riktig mat kommer nog leda till att du går hungrig stora delar av dagen och förmodligen förvärra ditt sötsug.
Fredrik_S
2012-12-23, 04:04
Jag Ökar på kolhydraterna i kosten från bra kolhydrater som pasta ris bröd musli etc. Det ger ungefär samma efterkänsla som godis men man slipper allt fett och fruktos som ofta är kraftigt överdoserat i godisprodukter.
Musli och sötat bröd gör det kanske. Knappast ris.
På vilket sätt är du beroense av socker? Styr det ditt liv? Ordet beroende nedvärderas i sammanhanget.
Anders The Peak
2012-12-23, 09:47
Stämmer inte den här tesen längre?
Ytterligt svaga bevis för sockerberoende hos människa
Stämmer inte den här tesen längre?
Tvärtom aktiverar ju socker samma delar av hjärnan som droger.
Att det kanske inte är ett beroende på exakt samma sätt är möjligt. Men då kommer man in på semantik kring vad ett "beroende" är. I praktisk mening kan det mycket väl vara ett upplevt beroende.
Men.. Äter en sockerberoende strösocker i brist på annat? En heroinist är nog inte direkt kräsen när abstinensen kickar in.
Anders The Peak
2012-12-23, 09:53
Att det kanske inte är ett beroende på exakt samma sätt är möjligt. Men då kommer man in på semantik kring vad ett "beroende" är.
Det varierar kraftigt från person till person det kan inte vara en giltig sanning.
Nej såklart och det är ju således inte ett beroende på exakt samma sätt. Men att det lockar till mer konsumtion av socker är givet, vilket är dåligt med tanke på dagens överviktsproblematik.
Det varierar kraftigt från person till person det kan inte vara en giltig sanning.
Absolut, men det gör effekten av droger också samt benägenheten att utveckla ett beroende.
Jag står fast vi det då, ordet beroende tappar sin innebörd. Ingen skulle äta godis och snask om det var äckligt. Sen får det aktivera vad det vill i hjärnan, i det här fallet sitter inte problemet där i första hand.
Eddie Vedder
2012-12-23, 10:04
Och? Betyder en aktivering att beroendet kan jämföras? Vilka delar av hjärnan stimuleras av en god köttbit eller körsång?
Man gör skillnad på "wanting" och "needing" inom beroendefysiologin.
Och? Betyder en aktivering att beroendet kan jämföras? Vilka delar av hjärnan stimuleras av en god köttbit eller körsång?
Nej och därför skrev jag att beroenden inte är likvärdiga men att ett sockerberoende i praktisk mening ändå upplevs av många.
Socker har mer belönande och stimulerande effekter än en köttbit. Det var ett rejält dåligt exempel.
T ex:
Central opioids and consumption of sweet tastants: when reward outweighs homeostasis.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17316713
Old Nick
2012-12-23, 10:27
Men.. Äter en sockerberoende strösocker i brist på annat?
Ja, absolut.
En heroinist är nog inte direkt kräsen när abstinensen kickar in.
Nä, men skall man ha heroin som referenspunkt bli kravet för vad som skall vara ett beroende nog rätt svårt att nå upp till. Nikotin är ju harmlöst i jämförelse men jag tror ändå att vi kan vara överens om att det är beroendeframkallande.
Men.. Äter en sockerberoende strösocker i brist på annat?
Det förekommer. Eller att man blandar socker och smör och äter det, att man äter djupfrysta bullar för att man inte "hinner" låta dem tina etc. Jag skulle dock personligen hellre kalla det "ätstörning" eller "matmissbruk" än "sockerberoende". Jag vet inte om det är så intressant hur sockermolekylen i sig verkar när missbruksbeteendet väl är etablerat.
Edit: Jag tror dock att det är många som slentrianmässigt kallar sig "sockerberoende" som inte skulle säga att de hade ätstörningar (även när de faktiskt har ätstörningar).
Det finns ju en psykobiologisk aspekt av beroenden också; d v s att man äter socker och fett för att må bättre i en stressig/deppig etc tillvaro, via endorfiner, dopamin, serotonin osv. En slags självhjälp.
Tyvärr är det ingen bra lösning i regel.
BelowAverage
2012-12-23, 10:41
För min egen del funkar det att helt strypa godisintag i ~2 veckor så försvinner sockersuget.
Kan äta väldigt kolhydratrikmat i övrigt utan problem. Hjälper att dricka mycket vatten.
Jag har ätit väldigt mycket sötsaker de senaste två månaderna framförallt för att jag saknade aptit men endå behövde energi och dels som ett experiment. Kan inte direkt rekommendera det till någon, lämnade en sur eftersmak.
Eddie Vedder
2012-12-23, 10:43
Men.. Äter en sockerberoende strösocker i brist på annat? En heroinist är nog inte direkt kräsen när abstinensen kickar in.
Du har frågat förut och jag svarade då också. Jag försöker igen: Ja det finns beskrivet att människor i brist på annat dyker ner i sockerskålen.
Nej och därför skrev jag att beroenden inte är likvärdiga men att ett sockerberoende i praktisk mening ändå upplevs av många.
Socker har mer belönande och stimulerande effekter än en köttbit. Det var ett rejält dåligt exempel.
Det är inte sämre än att jämfört socker och knark. Jag frågade om det var samma delar av hjärnan. Argumentnet lyder ju att sockerberoende existerar därför att det får en respons som starka droger även får. Men om skillnaderna i graden mellan responserna är enorm är det inget argument.
Att det upplevs "i praktisk mening" är ju om något ett värdelöst exempel. Bad människor anser "funka" eller vad vi anser oss uppleva är ju det sista man kan lita på. Det finns ju de som "i praktisk mening" känner att de blir friskare från sin förkylning med glutamin också.
EDIT: Observera att jag håller med Tolkia om att det är mekanismen som ifrågasätts och inte på något vis problematiken. Det är inte en fråga om att "rycka upp sig" för människor lider verkligen och det är hemskt. Men jag tror att "sockerberoende" är mer accepterat då det ger en bild av att problemet ligger bortom en snarare än att prata om hetsätning eller matmissbruk. Det sista signalerar förlust av självkontroll men sockerberoendet signalerar snarare kontroll från något annat som är starkare än en själv. Oavsett vilken mekanism så måste vi hjälpa de här människorna.
Att utgå från praktiska erfarenhet ger gällande att det talas om en sockerkick men sällan om en salladskick, eller en köttkick. Så att avskriva människors erfarenheter helt känns lite förmätet.
Hur som helst, så medierar socker sina effekter bland annat framförallt via opioid (endorfiner) och dopaminerg signalering, d v s samma opioider som stimuleras av morfin och heroin.
Dessutom är det intressant att socker är implikerat som en gateway-drog till andra beroenden och även att människor med andra beroenden går över till att äta socker istället; se t ex alkoholister, tvångsmässigt spelande personer etc.
Eddie Vedder
2012-12-23, 10:53
Så att avskriva människors erfarenheter helt känns lite förmätet.
Du kan ju läsa inlägget igen för det där har jag då inte gjort. Om någon säger att hen har ont i magen och att det beror på fullmånen så köper inte jag den förklaringen men jag avskriver inte magsmärtorna för det.
Håller med Tolkia.
Har själv lite svårt för att allt ska förklaras på kemisk väg genom olika signalsubstanser.
Vi diabetiker som aktivt reglerar blodsockret inom ett mycket större intervall än "normala" personer skulle direkt falla under detta beroende.
Old Nick
2012-12-23, 11:37
Sockerberoende är ju något man mer eller mindre måste lida av och även komma över för att ens begripa att det är ett fysiskt beroende. Jag var ända tills jag började äta LCHF övertygad om att det inte fanns och att mitt sockersug berodde på att fika och godis var så gott och att jag inte hade karaktär att motstå. Att sedan helt plötsligt kunna sitta vid fikabordet på jobbet när butterkakorna och godisskålarna rullade förbli och bara läppja på en kaffekopp och vara nöjd var minst sagt en uppenbarelse.
Att jag sedan, efter att ha ätit en hel del mörk choklad vid något festligt tillfälle, kommit på mig själv när jag stått vid skafferidörren dagen efter och varit så jävla sugen på en bulle har bara bekräftat fenomenet.
Instämmer med ovanstående. Man måste dock ha provat för att veta...
Vi diabetiker som aktivt reglerar blodsockret inom ett mycket större intervall än "normala" personer skulle direkt falla under detta beroende.
Det här är en enormt bra poäng.
De flesta torde hålla med mig om jag säger att missbruksbeteende relaterat till socker tycks vara ENORMT mycket vanligare än andra matmissbruksbeteenden, även om missbruksätande av fett också förekommer (ost, t.ex.). Min tro är att det finns något hos sockret som gör att det är lättare att "trilla dit" på det, och att det förmodligen är en kombination av att vi evolutionärt är inställda på att söka efter sött (söt smak indikerar att frukter och bär är mogna, sött är i regel liktydigt med lättillgänglig energi, bröstmjölk har en aningens söt smak osv.) och att söta livsmedel (smörgås, kakor, godis, glass) traditionellt används som belöning och tröst. Varken "socker är som heroin" eller "sockerberoende är ett påhitt" torde vara sanna.
De flesta torde hålla med mig om jag säger att missbruksbeteende relaterat till socker tycks vara ENORMT mycket vanligare än andra matmissbruksbeteenden, även om missbruksätande av fett också förekommer (ost, t.ex.). Min tro är att det finns något hos sockret som gör att det är lättare att "trilla dit" på det, och att det förmodligen är en kombination av att vi evolutionärt är inställda på att söka efter sött (söt smak indikerar att frukter och bär är mogna, sött är i regel liktydigt med lättillgänglig energi, bröstmjölk har en aningens söt smak osv.) och att söta livsmedel (smörgås, kakor, godis, glass) traditionellt används som belöning och tröst. Varken "socker är som heroin" eller "sockerberoende är ett påhitt" torde vara sanna.
Vi diskuterade detta med sötsaker på jobbet (ett vanligt kontor) häromdagen. Vi vet alla vilka som kommer vara som "hökar" om någon har med sig något gott. Nu inför jul har det funnits choklad, pepparkakor och annat i mängder. Vissa går omkring och mumsar hela tiden... jag skalar ett av de kokta ägg jag haft med mig eller tar ett äpple ur fruktskålen (frukten ruttnar bort när det finns pepparkakor att tillgå). En del verkar totalt oförmögna att låta bli pepparkaksfatet när dom passerar kaffemaskinen.
När vi efter någon tillställning haft läskburkar kvar i kylen är det falk som springer och hämtar burkar hela tiden tills dom är slut... medans mineralvattenburkarna står orörda. Jag har lyckats jobba bort mitt sötsug genom att helt valt bort läsk, juice och godis sedan ett år ungefär. Har undantag när det bjuds på efterrätt på någon middag (händer kanske en gång/månad).
Tillhör dock en generation som inte tillåtits äta godis eller dricka läsk i veckorna. Något som dagens föräldrar borde återinföra enligt min mening.
Eddie Vedder
2012-12-23, 12:29
Sockerberoende är ju något man mer eller mindre måste lida av och även komma över för att ens begripa att det är ett fysiskt beroende. Jag var ända tills jag började äta LCHF övertygad om att det inte fanns och att mitt sockersug berodde på att fika och godis var så gott och att jag inte hade karaktär att motstå. Att sedan helt plötsligt kunna sitta vid fikabordet på jobbet när butterkakorna och godisskålarna rullade förbli och bara läppja på en kaffekopp och vara nöjd var minst sagt en uppenbarelse.
Att jag sedan, efter att ha ätit en hel del mörk choklad vid något festligt tillfälle, kommit på mig själv när jag stått vid skafferidörren dagen efter och varit så jävla sugen på en bulle har bara bekräftat fenomenet.
Det låter jättejobbigt och jag lider med dig. Men det är som sagt inte ett bevis för sockerberoende i den bemärkelsen av att sackarosmolekylen har en oberoende effekt som kroppen får ett fysiologiskt begär av. Och det här är anledningen till att folk kan känna sig ifrågasatta för sina bekymmer fast det inte handlar om det. Bekymren är lika äkta som när människor upplever det de kallar blodsockerfall även om det inte behöver handla om blodsockerfall.
Och även om jag inte gillar att köra det här kortet så lägger jag ändå till att jag haft bekymmer mad mat och ätande som definitivt gör att jag kan sätta mig in i det du skriver.
Vad gäller ost: http://www.care2.com/greenliving/cheese-contains-morphine.html
Socker vette tusan. Spannmål dock. I övrigt sorterar jag det under ätstörningar.
Det förekommer. Eller att man blandar socker och smör och äter det, att man äter djupfrysta bullar för att man inte "hinner" låta dem tina etc. Jag skulle dock personligen hellre kalla det "ätstörning" eller "matmissbruk" än "sockerberoende". Jag vet inte om det är så intressant hur sockermolekylen i sig verkar när missbruksbeteendet väl är etablerat.
Edit: Jag tror dock att det är många som slentrianmässigt kallar sig "sockerberoende" som inte skulle säga att de hade ätstörningar (även när de faktiskt har ätstörningar).
Jag är helt med på det du säger. Att det EXISTERAR folk som äter sockerbitar som andra äter vindruvor känns ganska meh! även om jag nu faktiskt ställde frågan.
Det läggs fram som nån form av pandemi.
Old Nick
2012-12-23, 21:15
Det låter jättejobbigt och jag lider med dig. Men det är som sagt inte ett bevis för sockerberoende i den bemärkelsen av att sackarosmolekylen har en oberoende effekt som kroppen får ett fysiologiskt begär av.
Allt jag vet är att jag får ett begär som gör att jag kan sätta mig i bilen och köra ner till macken kl. 2.00 på natten för att få mig en chokladkaka. Den enda andra substansen jag känt så för är nikotin. Jag har både rökt och snusat och beroendet känns precis likadant. Låter jag bli att äta det försvinner det och återkommer så fort jag tar ett återfall.
Det finns inga andra maträtter eller dylikt som jag reagerar så på. Jag gillar kött, grönsaker, ost, allt möjligt, men om jag är sugen och inte har något av det hemma rycker jag bara på axlarna och käkar något annat. Med socker är det inte så. Då ligger jag sömnlös och tänker på vingummin eller kanelbullar. Sedan går jag upp och tinar en bullpåse eller gräver längst bak i skafferiet efter ett russinpaket och svullar tills jag får sinnesro.
Men om det är sackarosmolekylen, kolhydrater i allmänhet eller något annat som ligger bakom det låter jag vara osagt. Jag vet bara att jag inte kan hantera socker.
Mitt sötsug är som helt bortblåst sedan jag började äta 1-2 stora måltider efter träningen och verkligen satsa på att göra dom nyttiga men framförallt väldigt goda. Jag äter inte speciellt lite kolhydrater, käkar mycket potatis och ris, men försöker som sagt göra maten god. Det har nästan blivit ett intresse att försöka göra så god nyttig mat som möjligt. Under fastan blir jag inte särskilt sugen och om jag blir det så är det mest mat jag blir sugen på. Kan väl tillägga att jag konsumerar pepsimax rätt flitigt, det kanske har med saken att göra också.
För mig var det så iaf, strösocker, brödsirap, honung etc, när det var som värst. :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.