handdator

Visa fullständig version : Träning under diet

Naggan
2012-12-22, 14:40
Hej!
Jag har läst på en del om kost och känner att jag sköter den bra och jag går aldrig runt hungrig eller känner mig slö. Så nu när det funkar hur bra som helst så har jag en fråga ang träningen.

När man gymmar under diet ska man köra tunga vikter då? Jag vill gärna öka i vikterna, men jag vet att man inte ökar i massa under diet.
Vissa säger att man ska träna tungt för att behålla muskellmassan, vissa säger att man ska köra 10-12reps relativt tungt för att förbränna mer.

Jag har alltid kört 4x8 och tungt under diet, har jag gjort "fel" då?:smash:
Mitt mål är ju givetvis att behålla muskelmassan samtidigt som jag minskar i kroppsvikt. *flex*

Vill ha seriösa svar, så om du ska håna mig eller komma med ett oseriöst svar kan du låta bli att kommentera :)

Tack för mig!

Amfksp
2012-12-22, 14:49
Jag tränar exakt lika dant under diet. Lite mer noga med vilan och hoppar hellre över ett pass än att lägga in ett extra så att säga.

vicarious
2012-12-22, 14:55
Hej!
Jag har läst på en del om kost och känner att jag sköter den bra och jag går aldrig runt hungrig eller känner mig slö. Så nu när det funkar hur bra som helst så har jag en fråga ang träningen.

När man gymmar under diet ska man köra tunga vikter då? Jag vill gärna öka i vikterna, men jag vet att man inte ökar i massa under diet.
Vissa säger att man ska träna tungt för att behålla muskellmassan, vissa säger att man ska köra 10-12reps relativt tungt för att förbränna mer.

Mitt mål är ju givetvis att behålla muskelmassan samtidigt som jag minskar i kroppsvikt. *flex*

Vill ha seriösa svar, så om du ska håna mig eller komma med ett oseriöst svar kan du låta bli att kommentera :)

Tack för mig!

Man tränar inte styrketräning i syftet att förbränna kalorier/förbruka energi, utan för att bygga/bibehålla muskelmassa. Kaloribalansen styr man enklast genom kosten, eller att lägga till promenader/ytterligare cardioträning. Ge fan i att tumma på styrketräningsupplägget är min åsikt :)

Ronn
2012-12-22, 15:07
Fortsätt träna som vanligt, sträva efter ökningar om du kan.

Degpekka
2012-12-25, 06:31
Försök bygga så mkt muskler som möjligt, även under diet, det kommer göra att du förlorar så lite som möjligt.

bighulken
2012-12-25, 07:38
kanske inte träna lika hårt å tungt som vanligt(om man nu tränar hårt och tungt ).
sen vara noga med vilodagarna å stretchingen.samt sömnen.
man måste vara lite extra noga med mkt under dieten.för det tär extra på kroppen.
gärna promenera mycket (i lugn takt) ska kunna prata också,typ.samt att det då bränner fett också.
i stället för 4x8,kan man ju lägga in typ 3x12 el liknande.

Sniggel
2012-12-25, 12:41
Har man ett styrketräningsupplägg som funkar bra så behåll så mycket av det programmet som möjligt. Att skära ner på volymen kan vara vettigt eftersom återhämtningen kommer att vara nedsatt på ett kaloriunderskott. T ex att kapa antalet set.

Sen tycker jag inte man ska bry sig så mycket om "regler" för hög- eller lågreps. Om högreps visat sig funka bra på överskott så fungerar det förmodligen bra på underskott också.

RassK
2012-12-25, 12:56

Vissa säger att man ska träna tungt för att behålla muskelmassan, vissa säger att man ska köra 10-12reps relativt tungt för att förbränna mer.

Mitt mål är ju givetvis att behålla muskelmassan samtidigt som jag minskar i kroppsvikt. *flex*!

Jag förstår inte förvirringen. De två koncepten står ju i kontrast till varandra.

Ja, man behåller mer av alternativ 1.
Ja, man förbränner mer av alternativ 2.

Frågan är: Vilket prioriterar du? (retorisk fråga, du har redan svarat)
Och nej, du har inte gjort fel. Lågvolym tensionsträning är antagligen det bästa sättet att behålla fettfri massa under diet.

StarkaUlf
2012-12-25, 13:12
Är det en bra idé att dra ner träningsmängden med, låt säga, 2 set per pass när man går in i en underskottsperiod? (Just nu 8-10 set var 4e/5e dag) Just för att öka chansen att återhämta sig helt till nästa pass.
Eller kanske gå till 2 pass i veckan per muskelgrupp, fast istället köra få set, men tungt (säg 3-4 set x 3-6 reps)? Högre frekvens men mindre set totalt.