Visa fullständig version : Varför äter så många blåbär?
Glutenkatt
2012-12-22, 12:55
Hej.
Undrade varför så många som tränar äter blåbär? Har kollat näringsvärde och inte sett något anmärkningsvärt med just blåbär, ändå verkar det vara något ständigt återkommande hos folk som är seriösa med sin träning och kost.
Varför?
Det är gött att smaksätta typ kesella eller annat äckligt skit med exempelvis blåbär.
mattilainen
2012-12-22, 12:56
Många tycker det är gott?
Glutenkatt
2012-12-22, 12:59
Känns osannolikt att smaken skulle vara den enda anledningen.. SÅ gott är det ju verkligen inte. Finns 10000 andra bär som man skulle kunna ha, men just blåbär är överrepresenterat.
Väldigt nyttig (och god) matvara på olika sätt.
benaciii
2012-12-22, 13:02
Det är gött att smaksätta typ kesella eller annat äckligt skit med exempelvis blåbär.
lol :) good answer
Glutenkatt
2012-12-22, 13:02
Väldigt nyttig (och god) matvara på olika sätt.
Hur är den nyttig? Ingen jättemängd med varken vitaminer, mineraler eller protein.
vicarious
2012-12-22, 13:06
Gott.
Hur är den nyttig? Ingen jättemängd med varken vitaminer, mineraler eller protein.Nej men "superviktiga" antioxidanter som man inte vet så mycket om.
Latissimus Dorsi
2012-12-22, 13:07
Hur är den nyttig? Ingen jättemängd med varken vitaminer, mineraler eller protein.
Antioxidanter, sen är ju blåbär rätt billigt.
Glutenkatt
2012-12-22, 13:15
Nej men "superviktiga" antioxidanter som man inte vet så mycket om.
Ursäkta min cynisism men de känns inte "värt" nog att satsa på att ha med i kosten.
Ursäkta min cynisism men de känns inte "värt" nog att satsa på att ha med i kosten.Well, det är gott och vissa tror att det är bra för dom.
Ursäkta min cynisism men de känns inte "värt" nog att satsa på att ha med i kosten.
Men vem är du att säga vad andra tycker är värt att ha i sin kost?
Vilka andra bär (du nämnde 10000tals andra sorter) kan man ha istället? På ica kan man köpa hallon jordgubbar blåbär och vad mer? Om jag fick välja av dessa tre skulle jag ta blåbär för jag tycker det smakar bäst och att kesellan ser väldigt cool ut när man mixat skiten
Vilka andra bär (du nämnde 10000tals andra sorter) kan man ha istället?
Havtorn. Men personligen föredrar jag blåbär.
StarkaUlf
2012-12-22, 13:28
1 av 10000. Nu är vi snart halvvägs *popcorn*
Hej.
Undrade varför så många som tränar äter blåbär? Har kollat näringsvärde och inte sett något anmärkningsvärt med just blåbär, ändå verkar det vara något ständigt återkommande hos folk som är seriösa med sin träning och kost.
Varför?
Bär i huvudtaget är ju rätt najs då du får rätt mycket smak, volym och konsistens för relativt låg kalorimängd och om det är frysta bär så är det inte så dyrt, själv blir det en hel del jordgubbar och björnbär till fluff.
knuckles
2012-12-22, 13:33
Vilka andra bär (du nämnde 10000tals andra sorter) kan man ha istället? På ica kan man köpa hallon jordgubbar blåbär och vad mer? Om jag fick välja av dessa tre skulle jag ta blåbär för jag tycker det smakar bäst och att kesellan ser väldigt cool ut när man mixat skiten
Hahahaha sant. :laugh:
det är gott och ser bra ut, är väl främsta anledningen till att jag använder det i bakning
knuckles
2012-12-22, 13:40
Det är gott till marångtårta.
Blåbärs smulpaj e förjäkla fint <3
Svenskt bra bär! Speciellt om de finns mkt i skogen, annars föredrar jag björnbär :)
finns köpa på ica?
finns köpa på ica?
Jajjemensan.
Glutenkatt
2012-12-22, 14:30
Så om jag tycker att bajs är bra att ha i kosten, är det rätt bara för att jag tycker det?
Du behöver inte bli så upprörd, jag ställde mig bara frågvis till varför så många äter just blåbär.
Att det är gott är anledning nog, tänkte dock om det fanns någon träning-kost-hemlighet som jag inte kände till om blåbär.
Hallon, jordgubb, tranbär, hjortron är några.
Det finns många andra, varför just blåbär var min fråga. Sluta vara så tramsig.
Eddie Vedder
2012-12-22, 14:40
Känns osannolikt att smaken skulle vara den enda anledningen.. SÅ gott är det ju verkligen inte. Finns 10000 andra bär som man skulle kunna ha, men just blåbär är överrepresenterat.
Det är sött men anses nyttigare än exempelvis sylt och saft. Det är inte jättedyrt jämfört med många andra och det är lätt att få tag på i Sverige. Det har också varit mer hypat än exempelvis hallon och jordgubbar.
Så om jag tycker att bajs är bra att ha i kosten, är det rätt bara för att jag tycker det?
Du behöver inte bli så upprörd, jag ställde mig bara frågvis till varför så många äter just blåbär.
Att det är gott är anledning nog, tänkte dock om det fanns någon träning-kost-hemlighet som jag inte kände till om blåbär.
Hallon, jordgubb, tranbär, hjortron är några.
Det finns många andra, varför just blåbär var min fråga. Sluta vara så tramsig.
Du skrev ju klart och tydligt att du inte tyckte att det var "värt" att ha med blåbär i kosten. Vad är det som inte är värt? Det finns en handfull olika bär på ica, inte 10000.
Tränbär och hjorton är väl dels snordyrt och smakar inte (enligt mig) alls bra ihop med tex kvarg
exevision
2012-12-22, 14:53
Blåbär har väll mer antioxidanter än exempelvis hallon och jordgubbar?
Sägs kunna påverka synen positivt.
Kalorisnålt, nyttigt, gott.
Lätt att få tag på & relativt billigt. Behövs inte några jättemängder för att få smak..
Sägs kunna påverka synen positivt. Sägs även vara bra för magen (vilket stämmer för många).
Kalorisnålt, nyttigt, gott.
Lätt att få tag på & relativt billigt. Behövs inte några jättemängder för att få smak..
Eddie Vedder
2012-12-22, 15:34
Sägs kunna påverka synen positivt.
Välkommen till 2012. :) Det där trodde man under andra världskriget.
Välkommen till 2012. :) Det där trodde man under andra världskriget.
Javisst! Men säg gärna det till var och varannan hälsokostbutik (tror även apotek?) som saluför blåbär i tablett/pulverform.
Eddie Vedder
2012-12-22, 15:38
Javisst! Men säg gärna det till var och varannan hälsokostbutik (tror även apotek?) som saluför blåbär i tablett/pulverform.
Nja, det räcker med att jag sitter här i värmen och säger det till dig. :)
REDaction
2012-12-22, 15:44
finns köpa på ica?
Jag varnar dig, det är äckligt.
bajs är trevligt, mycket fibrer!
Skänt å sido, du har nog bättre saker att komma med än att jämföra blåbär med bajs.
Om vi vänder på det, vad anser du är "dåligt" med just blåbär kontra andra bär?
Jag tänker också hoppa in i hyllningskören av att blåbär är gott och säga att det är därför jag äter blåbär :).
Äter även hallon och jordgubbar med, även en blandning av hallon och blåbär är gott.
Det är min förklaring :)
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=183825
"Men jag äter iallafall blåbärsextrakt!"
Jobbat som optiker i snart 6 år, varit i branschen i 9, o varje gång jag hör det vill jag peta folk i ögat. För de v ä g r a r lyssna på annat än det som bekräftar att blåbär läker ut makulaskador och skärper synen, och varför inte stimulerar hårväxt och bukfettsförbränning också.
Blåbär är säkert nyttigt. Men att de är specifikt bra på att aktivt hjälpa synen är lika bevisat som att du får blå ögon av att äta dem.
"Men jag äter iallafall blåbärsextrakt!"
Jobbat som optiker i snart 6 år, varit i branschen i 9, o varje gång jag hör det vill jag peta folk i ögat. För de v ä g r a r lyssna på annat än det som bekräftar att blåbär läker ut makulaskador och skärper synen, och varför inte stimulerar hårväxt och bukfettsförbränning också.
Jag var på en föreläsning en gång, som började bra men som sedan ballade ur i detta till den grad att jag snarast kände mig anklagad, där jag satt med mina glasögon (Inte ätit sina blåbär! Inte gjort sin ögongymnastik, alla vet ju att man kan bota närsynthet genom att träna upp ögonmusklerna!). :D
On topic fattar jag inte varför TS måste gå igång och börja tramsa om bajs bara för att folk inte kan hosta upp en lista på magiska antioxidanter som bara finns i just blåbär. Att det är nyttigt att äta bär, frukt och grönsaker (as opposed to att inte äta några alls) på något ospecifikt sätt som vi inte har full koll på är ju inget nytt, och att just bär är lite mer hypeat än resten just nu är väl närmast svårt att undgå. Svaret "det är gott/det är smidigt att använda" kan vara ett helt sant och godkänt svar.
Glutenkatt
2012-12-28, 17:23
Det är sött men anses nyttigare än exempelvis sylt och saft. Det är inte jättedyrt jämfört med många andra och det är lätt att få tag på i Sverige. Det har också varit mer hypat än exempelvis hallon och jordgubbar.
Mycket bra svar. Tack.
On topic fattar jag inte varför TS måste gå igång och börja tramsa om bajs bara för att folk inte kan hosta upp en lista på magiska antioxidanter som bara finns i just blåbär. Att det är nyttigt att äta bär, frukt och grönsaker (as opposed to att inte äta några alls) på något ospecifikt sätt som vi inte har full koll på är ju inget nytt, och att just bär är lite mer hypeat än resten just nu är väl närmast svårt att undgå. Svaret "det är gott/det är smidigt att använda" kan vara ett helt sant och godkänt svar.
Svar som; "Det är godare än andra bär.", "billigt", "kalorisnålt" är helt godkända, vilket jag skrev tidigare.
Jag undrade bara varför blåbär var överrepresenterat, men som vanligt på kolo så börjar adrenalinet flöda våldsamt så fort man yttrar sig.
Eddie Vedder
2012-12-28, 17:25
...men som vanligt på kolo så börjar adrenalinet flöda våldsamt så fort man yttrar sig.
Det verkade ju bara vara du som reagerade så. Ingen har varit varken dryg eller hetsig.
Glutenkatt
2012-12-28, 17:42
Det verkade ju bara vara du som reagerade så. Ingen har varit varken dryg eller hetsig.
Nej, men det blir alltid onödig diskussion på ganska enkla frågor.
Att blåbär finns i så många "nyttiga" livsmedel beror på att folk läst att de innehåller massor med antioxidanter.
Tror inte det är så jättemånga här på Kolozzeum som trycker i sig ovanligt mycket blåbär. Många (inkl. mig själv) tycker nog bara att de är goda i gröten, filen, brödet, efterrätten osv.
För att:
The results showed that the blueberries had the strongest total antioxidant capacity, and also had the highest TPC, TFC, and TAC. Preliminary HPLC analysis of berry samples detected a series of phenolic acids, various types of flavonoids, and tannins (mainly proanthocyanidins). The blueberries had particularly high levels of anthocyanidins and proanthocyanidins, which may be responsible for their very strong antioxidant activity.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3274736/
Eddie Vedder
2012-12-28, 21:00
För att:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3274736/
Fast det är ju inte därför. Det är ju ett bra argument men det är ju inte anledningen. Anledningen är att någon hört något från någon om att det är sjukt bra och sen kör man på det oavsett om det stämmer eller ej. Att det just i blåbärsfallet inte är bs är ju bara en slump.
Förlåt, jag tolkade titeln som varför vi bör äta blåbär över andra bär. Trodde inte vi diskuterade psykosociala faktorer som gör att vi väljer att äta blåbär. I så fall kan en teori vara att de har en fin färg!
Eddie Vedder
2012-12-28, 21:08
Förlåt, jag tolkade titeln som varför vi bör äta blåbär över andra bär. Trodde inte vi diskuterade psykosociala faktorer som gör att vi väljer att äta blåbär. I så fall kan en teori vara att de har en fin färg!
Frågan är ju "Undrade varför så många som tränar äter blåbär?" och jag tror som sagt inte att beslutet är så välinformerat för majoriteten som för dig som är ganska kunnig.
Jag tror helt ärligt att media och dylikt har pumpat in ens hjärna med "Ät det och det, det är nyttigt och du kommer må bra och leva x-antal år längre", vilket är komplett non-sense. Själv tror jag inte på nyttig och onyttig mat, därför äter jag lingonsylt ( SOCKRAD SOM FAN ), mjölk och keso med min gröt.
Personligen, så var det faktiskt på grund av det jag skrev ovan som jag åt blåbär tidigare när jag var en riktig bro och trodde på allt som stod i tidningar osv, jag tyckte verkligen inte om det, helt ärligt, så smakade mina blåbär bannemig inte ett skit och om gjorde det i plånboken såväl.
Jag tror helt ärligt att media och dylikt har pumpat in ens hjärna med "Ät det och det, det är nyttigt och du kommer må bra och leva x-antal år längre", vilket är komplett non-sense. Själv tror jag inte på nyttig och onyttig mat, därför äter jag lingonsylt ( SOCKRAD SOM FAN ), mjölk och keso med min gröt.
Personligen, så var det faktiskt på grund av det jag skrev ovan som jag åt blåbär tidigare när jag var en riktig bro och trodde på allt som stod i tidningar osv, jag tyckte verkligen inte om det, helt ärligt, så smakade mina blåbär bannemig inte ett skit och om gjorde det i plånboken såväl.
Gröt med mjölk, keso o lingonsylt... Riktigt hemskt är det :-)
Bara kolla på ställen där de äter mer fet mat och mindre kolhydrater, där lever de längre, färre hjärtsjukdomar etc.
Blåbär innehåller mycket viktiga antioxidanter. Läs biologi a, När du genom cellandningen utvinner energi från kemisk lagrad energi (mat) så bildas de en del restprodukter (oxidanter) som man kan se som rost på en bil, antioxidanter hjälper till att föra ut dessa produkter ur cellerna och stärka dem.
Sen blåbär är gott, vad är problemet?
Eddie Vedder
2012-12-30, 17:07
Bara kolla på ställen där de äter mer fet mat och mindre kolhydrater, där lever de längre, färre hjärtsjukdomar etc.
Ja såna exempel finns. Men det finns också exempel på motsatsen. Den moderna västerländska livsstilen är verkligen ingen hälsokur men just det där är bara en myt från lågkolhydratförespråkare. Eller en sanning där man "glömt" resten av sanningen.
Den här är bra:
http://traningslara.se/stenalderskost-paleo-jagarfolk-osv/
Imorrn ska jag äta blåbär, det blir även hemgjorda maränger, hemgjord chokladsås och glass, det måste väl vara nyttigt.
Ja såna exempel finns. Men det finns också exempel på motsatsen. Den moderna västerländska livsstilen är verkligen ingen hälsokur men just det där är bara en myt från lågkolhydratförespråkare. Eller en sanning där man "glömt" resten av sanningen.
Den här är bra:
http://traningslara.se/stenalderskost-paleo-jagarfolk-osv/
Skillnad på kolhydrat och kolhydrat, äter själv väldigt mycket kolhydrater men från potatis :)
Imorrn ska jag äta blåbär, det blir även hemgjorda maränger, hemgjord chokladsås och glass, det måste väl vara nyttigt.
allt man gör hemma är nyttigt :)
Personligen är jag lite skeptisk.
Allt man hör om blåbär kommer från USA där det lyfts fram som ett superbär, sen har vi applicerat samma fakta på våra bär fast det egentligen inte är samma sort.
Så ja jag vet inte.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.