Visa fullständig version : Växer mer av gröt än gainers
Metal_boy_
2004-02-12, 21:38
åt förut 5mål om dagen med 3 gainers imellan måltiderna..visst växte jag lite..men nu när jag skippat gainern och bara intar den efter träningspassen så äter jag 1:frukost 2: grött proteondrink och en kycklingfilé 3: mat 4: gröt proteindrink 5: mat 6: gröt och proteindrink 7:kvällsmål dvs gröt och proteindrink istället för gainers 3ggr om dagen och jag har vuxit bättre av det..hur kommer sig det? bättre insulinkänslighet kanske?
lika dant när jag utförde mina övningar förut såhär:
positiv fas : 1-2sek negativ fas: 1-2 kanske mest 2sek
nu kör jag såhär lite striktare:
positiv fas: 1-2sek negativ fas: 3-4sek
efter jag börjat med det så har bristningar kommit som på posten är det ett gott tecken??
har hört från instruktörer att man ska köra tungt och strikt, negativ fas ska ta typ 3-4sek och positiv mer explosiv
Grub kanske kan svara hoppas jag men självfallet är alla andra välkomna med sina åsikter med:smokin:
ville bara replaya före grubben :P
Men det låter bra om du kan öka bättre med mat istället för kostillskott eller få samma resultat....men själv avgör priset...
gainer plus mat blir billigare och lättare att få i sig.
LunaSpice
2004-02-12, 22:47
Originally posted by Metal_boy_
åt förut 5mål om dagen med 3 gainers imellan måltiderna..visst växte jag lite..men nu när jag skippat gainern och bara intar den efter träningspassen så äter jag 1:frukost 2: grött proteondrink och en kycklingfilé 3: mat 4: gröt proteindrink 5: mat 6: gröt och proteindrink 7:kvällsmål dvs gröt och proteindrink istället för gainers 3ggr om dagen och jag har vuxit bättre av det..hur kommer sig det? bättre insulinkänslighet kanske?
lika dant när jag utförde mina övningar förut såhär:
positiv fas : 1-2sek negativ fas: 1-2 kanske mest 2sek
nu kör jag såhär lite striktare:
positiv fas: 1-2sek negativ fas: 3-4sek
efter jag börjat med det så har bristningar kommit som på posten är det ett gott tecken??
har hört från instruktörer att man ska köra tungt och strikt, negativ fas ska ta typ 3-4sek och positiv mer explosiv
Grub kanske kan svara hoppas jag men självfallet är alla andra välkomna med sina åsikter med:smokin:
Gainers ger ett massivt insulinpåslag och försämrar muskeluppbyggnad liksom glykogeninlagring. Självklart är i stort sett allannan kost bättre än gainers (förutom efter träning) men gröt 5 ggr/dag är nog inte att rek. trots allt. Käka minst 2 lagade mål om dan, gröt kan du äta på morgonen och/eller 1 timme innan träning.
Gröt är kraftfoder! Lyssna inte på lunaspice, gröt kan du äta när du vill och hur ofta du vill, trust me ;) Se till att få i dig vitaminer och mineraler bara.
Originally posted by LunaSpice
Gainers ger ett massivt insulinpåslag och försämrar muskeluppbyggnad liksom glykogeninlagring. Självklart är i stort sett allannan kost bättre än gainers (förutom efter träning) men gröt 5 ggr/dag är nog inte att rek. trots allt. Käka minst 2 lagade mål om dan, gröt kan du äta på morgonen och/eller 1 timme innan träning.
De gainers jag gör är mat i drickbar form...med långsamma kolydrater, protein och bra fetter.
Billigare än lagad mat när man måste äta så mycket plus
att det är lättare att dricka ett mål om dagen än behöva
äta det.
//garnax
King Grub
2004-02-13, 11:05
Gröt är lagad mat och fullt jämförbar med pasta, ris och potatis som kolhydratbas i en måltid. Jämför man med pastans vetemjöl är det gröten som går segrande ur näringsbataljen. Det optimala är naturligtvis variation!
Metal_boy_
2004-02-13, 16:09
Originally posted by King Grub
Gröt är lagad mat och fullt jämförbar med pasta, ris och potatis som kolhydratbas i en måltid. Jämför man med pastans vetemjöl är det gröten som går segrande ur näringsbataljen. Det optimala är naturligtvis variation!
ok och jag antar att det inte är nån nackdel att göra proteinet fullvärdigt genom att dricka en proteindrink på sidan om eller i??..eller ibland tom äta en kycklingfilé till om jag e lite mer kapabel att få i mig som tex på förmidagen
King Grub
2004-02-13, 16:19
ok och jag antar att det inte är nån nackdel att göra proteinet fullvärdigt genom att dricka en proteindrink på sidan om eller i??..eller ibland tom äta en kycklingfilé till om jag e lite mer kapabel att få i mig som tex på förmidagen
Hellre proteinrik mat som kött, fisk, fågel, ägg eller skaldjur, men proteinpulver duger. Är du rädd för upprepade insulinpåslag under dagen bör du välja maten. Mat är (nästan) alltid bäst!
Metal_boy_
2004-02-13, 17:16
Hellre proteinrik mat som kött, fisk, fågel, ägg eller skaldjur, men proteinpulver duger. Är du rädd för upprepade insulinpåslag under dagen bör du välja maten. Mat är (nästan) alltid bäst!
ok så proteindrinken ger insulinpåslag?? äsh huvudsaken är att jag äter långsamma kolisar och mycke protein ..och snabba kolisa med mycke protein endast efter fysisk aktivitet
King Grub
2004-02-13, 18:04
ok så proteindrinken ger insulinpåslag?? äsh huvudsaken är att jag äter långsamma kolisar och mycke protein ..och snabba kolisa med mycke protein endast efter fysisk aktivitet
Ja, proteindrinkar ger insulinpåslag. Större än om du ätit samma energimängd från strösocker. :D
King Grub.....så du menar att jag inte ska ta min proteindrink till frukostgröten?...är det dåligt i längden att inta proteindrink + gröt till frukost,,pga av insulinpåslagen?
King Grub
2004-02-13, 19:35
Originally posted by Mac
King Grub.....så du menar att jag inte ska ta min proteindrink till frukostgröten?...är det dåligt i längden att inta proteindrink + gröt till frukost,,pga av insulinpåslagen?
Definiera dåligt. Vill du undvika insulinpåslag är det inte bra, vill du ha insulinpåslag på morgonen är det bra.
men hur bra är det att få såna insulinpåslag varje morgon då?
King Grub
2004-02-13, 20:03
Originally posted by Mac
men hur bra är det att få såna insulinpåslag varje morgon då?
Det är bra både för muskeltillväxt och fettökningar. Det är upp till dig vilket du prioriterar.
så du menar att jag kommer att lägga på mig mer fett om jag tar min proteindrink på morgon till gröten?
King Grub
2004-02-13, 20:09
Originally posted by Mac
så du menar att jag kommer att lägga på mig mer fett om jag tar min proteindrink på morgon till gröten?
Mer än om du gjorde vad? Förutsättningarna för fettinlagring är större med ett flertal kraftiga insulinpåslag per dag än om du hade valt något som gav lägre insulinpåslag. Men man kan inte peka på en enskild komponent i kosten som ansvarig för fettinlagring. Det vore helsnurrigt.
1 - Ger Keso lika stort insulinpåslag som mjölk..?
2 - Keso innehåller 4% fett.... kan man trycka i sig typ ca 200gram keso tillsammans med ett äpple + lite osötad sylt..utan att det blir för fett? vad ligger GI på detta mellanmål tro?
ok...! men räcker det att käka gröt typ 2 dl + mjölk 1 dl + 1 fullkornsmacka med mycket keso? får man i sig tillräckligt av allt i denna frukost?
King Grub
2004-02-13, 20:13
Originally posted by Mac
1 - Ger Keso lika stort insulinpåslag som mjölk..?
2 - Keso innehåller 4% fett.... kan man trycka i sig typ ca 200gram keso tillsammans med ett äpple + lite osötad sylt..utan att det blir för fett? vad ligger GI på detta mellanmål tro?
1. Ja.
2. Extremt lågt GI, högt II. Om du lägger på dig fett hänger inte på det där målet, utan på om du äter mer än du gör av med totalt under dygnet.
ok....! Men vilken fetthalt tillåter du som högst på vara/produkt under deff / icke deff(utan vill vara hyfsat fit jämnt)?
King Grub
2004-02-13, 20:16
Originally posted by Mac
ok....! Men vilken fetthalt tillåter du som högst på vara/produkt under deff / icke deff(utan vill vara hyfsat fit jämnt)?
Hur hög som helst. Fettkvaliteten är mycket viktigare än mängden. Mättat fett är "boven", inte fett i allmänhet. Du blir inte fet av fett i sig, utan av ett energiöverskott.
men fettet i keso hur ä den sammanhållningen då..bra dålig?
har du nått annat förslag som pålägg,,,jag använder lättost 4% just nu...har du nått bättre förutom tonfisk å ägg osv?
King Grub
2004-02-13, 20:44
Originally posted by Mac
men fettet i keso hur ä den sammanhållningen då..bra dålig?
har du nått annat förslag som pålägg,,,jag använder lättost 4% just nu...har du nått bättre förutom tonfisk å ägg osv?
Livsmedelsverket har kompletta tabeller där du kan kolla fettsammansättningen i alla livsmedel.
Pålägg? Skivat kött, kyckling, rökt hamburgerkött, makrill i tomat, musslor - bara fantasin sätter gränserna.
men hur bra är det att äta detta som kvällsmål!
2,5 dl lättfil + bryt ner 2 skivor schulstads grova + rivet äpple + en massa kanel + 2 tsk phsyliumfrön + 2 tunna skivor kalkonfile?
Om jag blandar ner en banan blir målet bättre då? kan detta vara en bra frukost eller mellanmål?
2 - Schulstads skomand grova...måste väl vara ett av dessa bästa bröden man kan äta eller? förslag på nått annat?
3 - Kalkonfile-,kycklingfile tunna skivor..ger de högt insulinpåslag?
King Grub
2004-02-13, 21:15
Originally posted by Mac
men hur bra är det att äta detta som kvällsmål!
2,5 dl lättfil + bryt ner 2 skivor schulstads grova + rivet äpple + en massa kanel + 2 tsk phsyliumfrön + 2 tunna skivor kalkonfile?
Om jag blandar ner en banan blir målet bättre då? kan detta vara en bra frukost eller mellanmål?
2 - Schulstads skomand grova...måste väl vara ett av dessa bästa bröden man kan äta eller? förslag på nått annat?
3 - Kalkonfile-,kycklingfile tunna skivor..ger de högt insulinpåslag?
1. Helt okej, om du byter ut "2 tunna skivor" mot "2 megatjocka" eller "20 tunna skivor".
2. Det är utmärkt. Mina favoriter är Ångbagarns Grovt Rejält Fullkorn och Fazer Real.
3. Nej. Var inte så insulinfixerad. Det är ett hjälpmedel, inget du måste tänka på dygnet runt.
ok.-..tack grub...!
så det räcker om man tänker mer på GI?
Originally posted by Mac
ok.-..tack grub...!
Titta på vad det innehåller, fettsammansättning, GI och II men stirra dig inte blind på något av det.
Att dricka ett glas mjölk till maten eller att äta en rejäl klick keso till gröten kommer inte att skicka iväg dina insulinnivåer i en omloppsbana pga att det är en så liten del av det du äter.
Samma sak om du t ex äter sylt till gröten kommer inte den att förstöra det sammanlagda GI-värdet pga att det är en sån liten del av det totala kolhydratintaget.
Det blir väldigt lätt att man bara ser detaljerna och missar helheten.
subliminal
2004-02-14, 05:16
Angående insulinpåslag av proteindrinkar, gäller inte det bara mjölkbaserade proteinpulver (som givetvis är överlägset vanligast) som görs av vassle och/eller kasein? Borde inte exempelvis pulver gjorda på äggprotein ge mindre påslag än vasslevarianterna?
(Reserverar mig för totalt hjärnsläpp i ovanstående inlägg då jag inte är helt nykter nu)
King Grub
2004-02-14, 05:26
Originally posted by subliminal
Angående insulinpåslag av proteindrinkar, gäller inte det bara mjölkbaserade proteinpulver (som givetvis är överlägset vanligast) som görs av vassle och/eller kasein? Borde inte exempelvis pulver gjorda på äggprotein ge mindre påslag än vasslevarianterna?
(Reserverar mig för totalt hjärnsläpp i ovanstående inlägg då jag inte är helt nykter nu)
Jomenvisst. Större insulinpåslag än samma proteinkälla i "fast" form, men betydligt lägre än mjölkproteiner.
King Grub
2004-02-14, 05:27
Originally posted by Mac
ok.-..tack grub...!
Precis som Z_Bumbi säger: du skall inte tänka för mycket på någotdera. Tänk på att äta bra mat! Håll GI och II bakhuvudet, men låt dessa inte bestämma vad du skall äta. Potatis är inte sämre än sockerkaka bara för att sockerkakan har lägre GI.
subliminal
2004-02-14, 05:38
Jomenvisst. Större insulinpåslag än samma proteinkälla i "fast" form, men betydligt lägre än mjölkproteiner.
Är det pga av att pulver är "processat" som gör att det är mer lättupptagligt och är det detta som ger det högre insulinpåslaget jämfört med råvaran?
Dags att :sleep: nu innan jag trasslar in mig för mycket i det här ämnet.
King Grub
2004-02-14, 05:48
Originally posted by subliminal
Är det pga av att pulver är "processat" som gör att det är mer lättupptagligt och är det detta som ger det högre insulinpåslaget jämfört med råvaran?
Dags att :sleep: nu innan jag trasslar in mig för mycket i det här ämnet.
Antagligen ja, och därför reagerar bukspottkörtlarna med att producera mer insulin.
Själv skall jag knalla ner till gymmet efter en god natts sömn. :bpump:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.