Visa fullständig version : Hur länge kan jag vänta med RIKTIG mat efter träning?
Tja, så här brukar mitt schema se ut varje dag, men om jag ska träna tidigt, hur fan ska jag äta då?! Alla kalorier kommer ju försvinna direkt med en ordentligt frukost och sen äta efter maten, sen kommer jag som är så matsugen 24/7 speciellt på kvällen bli hungrig..
Om jag skippar frukost (träningen kommer dock gå lite segare då, men får väl göra det) och sen tar 30 g proteinpulver och en banan, hur länge måste jag vänta tills jag kan äta riktig mat innan det påverkar min träning negativt?
Mitt vardagliga schema:
Frukost (09.00)
Mandarin (äter knappt c-vitamin annars)
Lunch (11.00)
Grönsaker (ibland keso/bönor)
(12-1300)
30 g proteinshake
1 kokt ägg
(14.30)
Mellis
250 g kvarg
Banan
Direkt efter träning (19-20.00)
30 g vassle protte
Banan
20-30 min efteråt*
50 g linser/bönor (finns även olivolja här i , vet dock inte hur mycket)
2 Kycklingklubbor
100 g morötter
10 g sötmandlar/cashewnötter
1 fullkornsknäcke
Omelett på 1 halv dl äggvita + 2 hela ägg
1 matsked olivolja
15 g ost
- zZZZzzzzZZZZ sen sover...
Ca 121 g protein
53 g fett
101 g kolhydrater
Ca 1300-1400 kcal
King Grub
2012-12-21, 20:59
Efter intag av proteindrinken stimuleras muskeluppbyggnaden, med en topp 45-90 minuter efter intag. Två till tre timmar efter intag är effekten av proteindrinken slut och proteinsyntesen är nere på normala nivåer igen och proteinbalansen negativ.
Efter intag av proteindrinken stimuleras muskeluppbyggnaden, med en topp 45-90 minuter efter intag. Två till tre timmar efter intag är effekten av proteindrinken slut och proteinsyntesen är nere på normala nivåer igen och proteinbalansen negativ.
Vad glad jag blir att du svara (har hört att du kan mycket:))
Men ok så jag ska helst äta 2-3 timmar efter protienshakern?? Eller 45-90 min? Förstod inte riktigt vilket av dom.
Eller tycker du det är bäst att bara äta efter proteindrinken när man kommer hem? Räcker det med 1 dl stekt äggvita med 7 g olivolja? Hur länge måste man vänta sen tills man ska äta så det inte påverkar negativt?
Jag låter väl dum men träning och kost är nytt för mig så kan inte mycket.
King Grub
2012-12-21, 21:11
Två timmar går väl bra, men kan du äta innan det så gör det ingen skada, tvärtom. Det är bara att äta så fort du kommer hem om du vill och kan.
Två timmar går väl bra, men kan du äta innan det så gör det ingen skada, tvärtom. Det är bara att äta så fort du kommer hem om du vill och kan.
Okej men hur mycket?? Vill helst inte äta mycket så jag kan äta mer senare på dagen.
Lachrillo
2012-12-21, 22:34
Okej men hur mycket?? Vill helst inte äta mycket så jag kan äta mer senare på dagen.
så mycket du kan och lite till det gör väll inget när du är i bulk, jag blir iallafall hungrig senare på kvällen även om jag frossar, ta lite kasein innan du går och lägger dig bara ^^
Få i dig tillräckligt med protein för att stimulera muskelproteinsyntesen vid jämna mellanrum tills du äter "på riktigt".
I regel innebär det t ex en vassleshake efter träning och sedan mat någon gång i framtiden.
Fuck en viss tid och ät när du vill. Men ät efter träningen. När spelar ingen roll.
så mycket du kan och lite till det gör väll inget när du är i bulk, jag blir iallafall hungrig senare på kvällen även om jag frossar, ta lite kasein innan du går och lägger dig bara ^^
Jag ska äta 1300-1400 kcal.. Hur fick du det till att jag bulkar??
Få i dig tillräckligt med protein för att stimulera muskelproteinsyntesen vid jämna mellanrum tills du äter "på riktigt".
I regel innebär det t ex en vassleshake efter träning och sedan mat någon gång i framtiden.
Vadå jämna mellanrum?? Spelar det verkligen roll när man får i sig proteinet?? Är jämna mellanrum 3 h lr?
Fuck en viss tid och ät när du vill. Men ät efter träningen. När spelar ingen roll.
Haha alla säger olika.. Får välja börja m 30 g vassle å banan efter träning å sen 30 min efter 1 dl stekt äggvita med olja å sen flera timmars mellanrum innan nästa måltid.. Funkar det?
Om man ser till forskning kan det spela roll när man får i sig proteinet om man är ute efter optimala resultat. Hur applicerbart det är till praktiska förhållanden kan diskuteras.
Folk förenklar ofta och pratar om dagligt proteinintag osv, men någonstans är det ju relevant när och i vilken form man tillför proteinet sett till proteinsyntes och proteinnedbrytning sett över dygnet.
Men för praktiska ändamål är det förmodligen inte särskilt viktigt att tänka på om man bara vill bli större. Då räcker styrketräning, ett kaloriöverskott och hyffsat med protein. Med stor fördel protein kring träning.
Om man ser till forskning kan det spela roll när man får i sig proteinet om man är ute efter optimala resultat. Hur applicerbart det är till praktiska förhållanden kan diskuteras.
Folk förenklar ofta och pratar om dagligt proteinintag osv, men någonstans är det ju relevant när och i vilken form man tillför proteinet sett till proteinsyntes och proteinnedbrytning sett över dygnet.
Men för praktiska ändamål är det förmodligen inte särskilt viktigt att tänka på om man bara vill bli större. Då räcker styrketräning, ett kaloriöverskott och hyffsat med protein. Med stor fördel protein kring träning.
När anser du att optimala tidpunkter är? Alltså förutom att ta kolhydrater och proteindrink direkt efter träningen i omklädningsrummet, för det gör ju nästan alla som tränar seriöst.
massakay
2012-12-22, 05:52
Får välja börja m 30 g vassle å banan efter träning å sen 30 min efter 1 dl stekt äggvita med olja å sen flera timmars mellanrum innan nästa måltid.. Funkar det?
Verkar lite snålt med kolhydrater om du frågar mig!:)
Maine_Cat
2012-12-22, 06:13
Bara hintar läs vad TS skriver i andra trådar. *mini
exevision
2012-12-22, 10:31
Alltså förutom att ta kolhydrater och proteindrink direkt efter träningen i omklädningsrummet, för det gör ju nästan alla som tränar seriöst.
Nej. Det finns seriösa som anser att man inte behöver protindrinkar överhuvudtaget. Nästan så att de mindre seriösa har mer tro på proteinpulver.
När anser du att optimala tidpunkter är? Alltså förutom att ta kolhydrater och proteindrink direkt efter träningen i omklädningsrummet, för det gör ju nästan alla som tränar seriöst.
Att stimulera muskelproteinsyntesen när nivåerna av aminosyror i blodet fallit igen efter föregående intag av (essentiella) aminosyror, efter kring 2-3 timmar beroende på proteinkälla. Närmare tre i regel skulle jag säga.
Flera små måltider utspridda, för optimal muskelutveckling. För något äldre personer kanske något färre och mer proteinrika måltider är att föredra.
Att stimulera muskelproteinsyntesen när nivåerna av aminosyror i blodet fallit igen efter föregående intag av (essentiella) aminosyror, efter kring 2-3 timmar beroende på proteinkälla. Närmare tre i regel skulle jag säga.
Flera små måltider utspridda, för optimal muskelutveckling. För något äldre personer kanske något färre och mer proteinrika måltider är att föredra.
Tycker alla säger olika och det är svårt att veta vad det är som gäller och vad man skall lita på.
Läs detta inlägg t ex http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=192984&page=2 där skriver Pretorian på min fråga "I så fall kan jag ju sluta med tänket "äta var 3e timme för att bygga och behålla muskelmassa"" Svaret är Precis.
Hur ser du på det? Att det funkar att fasta och äta sällan, och inte sprida ut intaget men att det är mer optimalt att stimulera med mat ofta?
Du är ju en av dom mer kunniga på forumet är mitt intryck....
Flera små måltider utspridda, för optimal muskelutveckling. För något äldre personer kanske något färre och mer proteinrika måltider är att föredra. Är detta baserat på tex Eaa varje timma eller vassle var tredje timma? För isåfall är det ju inte konstigt om det är bättre att äta ofta om man äter sådant som bara höjer aminosyronivåerna ett väldigt kort tag.
King Grub
2012-12-23, 16:17
protein intakes in the range of 1.3–1.8 g · kg−1 · day−1 consumed as 3–4 isonitrogenous meals will maximize muscle protein synthesis. These recommendations may also be dependent on training status: experienced athletes would require less
http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/02640414.2011.619204?url_ver=Z39.88-2003&rfr_id=ori:rid:crossref.org&rfr_dat=cr_pub%3dpubmed&
http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/02640414.2011.619204?url_ver=Z39.88-2003&rfr_id=ori:rid:crossref.org&rfr_dat=cr_pub%3dpubmed&
Jag kan bara se abstraktet, står det vad det var för protein som användes i studien eller var det fria aminosyror? :-)
King Grub
2012-12-23, 16:34
Det är ingen studie och det gäller protein i allmänhet.
Hur mycket tror ni det påverkar återhämtningen om man inte får i sig nåt protein 2 timmar efter passet?
Kvicksilver
2013-05-03, 14:55
Nej. Det finns seriösa som anser att man inte behöver protindrinkar överhuvudtaget. Nästan så att de mindre seriösa har mer tro på proteinpulver.
Precis. Säg att man vill ligga på 2g protein /kg. då är det för en person på 80kg bara att äta tex 600g kyckling och dricka 1l mjölk. Vips så finns det inget behov av några proteindrinkar.
Jag undrar när folk ska begripa att proteindrinkar ÄR mat och ingenting annat.
Hur mycket tror ni det påverkar återhämtningen om man inte får i sig nåt protein 2 timmar efter passet?
Beror på om du har aminosyror i blodet sen innan.
Har du inte det är det ingen höjdare, men förmodligen ingen katastrof heller. Men du får nog sämre effekt på muskelutveckling jämfört med någon som får i sig protein direkt efter träning.
Annars är kolhydrater viktigt för återhämtning också givetvis. Om något kan du minska muskelnedbrytningen genom kolhydrater om möjligheten finns.
Beror på om du har aminosyror i blodet sen innan.
Har du inte det är det ingen höjdare, men förmodligen ingen katastrof heller. Men du får nog sämre effekt på muskelutveckling jämfört med någon som får i sig protein direkt efter träning.
Annars är kolhydrater viktigt för återhämtning också givetvis. Om något kan du minska muskelnedbrytningen genom kolhydrater om möjligheten finns.
Hmm... ingen aning, åt iallafall lite kyckling och ris + ett glas yogurt till frukost och potatis och köttbullar ungefär 2-3 timmar innan passet. Är det möjligt att jag har aminosyror i blodet då?
Är det ändå bättre att träna (en enstaka gång) och sen inte få i sig mat förräns några timmar senare, än att inte träna alls den gången?
King Grub
2013-05-03, 15:38
Hmm... ingen aning, åt iallafall lite kyckling och ris + ett glas yogurt till frukost och potatis och köttbullar ungefär 2-3 timmar innan passet. Är det möjligt att jag har aminosyror i blodet då?
Är det ändå bättre att träna (en enstaka gång) och sen inte få i sig mat förräns några timmar senare, än att inte träna alls den gången?
1. Du kan du vänta några timmar utan några katastrofer. Det är säkert bättre att äta inom kortare tid efter passet, men 2-3 timmar är ingen fara.
2. Det är alltid bättre att träna. Även i helt fastande tillstånd, utan födointag vare sig före eller efter styrketräning, förbättrar styrketräning proteinbalansen. Äter man inte, kommer man att förlora muskelprotein (negativ proteinbalans) men proteinbalansen är ännu mer negativ om man bara fastar utan att styrketräna.
http://i15.tinypic.com/5ymyjbm.jpg
Tipton 2007.
Träning är uppbyggande, inte nedbrytande. Det är att fasta som är nedbrytande. I fastande tillstånd är proteinbalansen alltid negativ, men träning förbättrar den, inte tvärtom.
Och handlar det, som du säger, om "en enstaka gång", spelar det ingen roll på sikt vad du än gör.
1. Du kan du vänta några timmar utan några katastrofer. Det är säkert bättre att äta inom kortare tid efter passet, men 2-3 timmar är ingen fara.
2. Det är alltid bättre att träna. Även i helt fastande tillstånd, utan födointag vare sig före eller efter styrketräning, förbättrar styrketräning proteinbalansen. Äter man inte, kommer man att förlora muskelprotein (negativ proteinbalans) men proteinbalansen är ännu mer negativ om man bara fastar utan att styrketräna.
http://i15.tinypic.com/5ymyjbm.jpg
Tipton 2007.
Träning är uppbyggande, inte nedbrytande. Det är att fasta som är nedbrytande. I fastande tillstånd är proteinbalansen alltid negativ, men träning förbättrar den, inte tvärtom.
Och handlar det, som du säger, om "en enstaka gång", spelar det ingen roll på sikt vad du än gör.
Tack för svar! Då kan jag slippa oroa mig varje gång jag inte kan få i mig nåt direkt efter passet! :)
Om man bortser från teorierna om hur mycket protein man bör få i sig i ett visst intervall efter träningen, så finns ju faktorn att det kan vara fördelaktigt att få i sig extra mycket av dygnets kalorier inom några få timmar efter träningen om man deffar. Då blir det desto mer näring som kan gå åt till musklerna. Och då låter det enligt mig vettigt att dela upp det och äta inom ganska korta intervaller efter träningen. Jag kommer inte ihåg vetenskapen bakom det hela, men jag tycker det låter vettigt att äta några inte så jättebastanta mål så att man håller "ugnen igång" efter träningen.
Själv deffar jag och äter jag så här efter träningen (med det inte sagt att jag vet hur pass optimalt det är, har nyss börjat med just detta):
(Tränar kring 9-11)
Omedelbart efter träningen: 30 g vassle, 30 g maltodextrin
30 minuter efter drinken: Två skivor vitt bröd, 100 g äggvita och 75 g strimlad kalkon
45 minuter efter föregående måltid: 200 g gröna ärtor, 150 g strimlad kalkon, 1 clementin
75 minuter efter föregående måltid: 500 g broccolimix, 1 burk makrill, 1 burk sardiner.
De där minutgränserna är ju lite flytande, men summa summarum blir att jag får i mig 69 % av mitt dagliga kaloriintag inom tre timmar efter träningen. Ännu högre procentsiffra vad gäller kolhydraterna. Sista måltiden där är ju inte så inbjudande men jag tyckte det lät vettigt att sätta en kraftfull punkt för efterträningsätandet med fettrik måltid som kan hålla på och jäsa några timmar.
Det lämnar plats för ett kvällsmål à c:a 400 kcal.
Bara testat det i två dagar nu. Klarade hungern senare under aftonen/kvällen ganska bra.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.