handdator

Visa fullständig version : Kroppen får en "stöt", hjärtfel?

ShippEn
2012-12-20, 20:52
Har känt av detta länge att lite då och då, inte alls ofta. I bland någon gång på en dag ibland inte en enda gång på en dag så får kroppen en liten stöt, väldigt svårt att förklara hur det känns men typ en stöt aktig känsla, känns endast i överkroppen.

Någon som har samma "problem" eller vet något mer om detta?

Borde nog besöka en doktor om det skulle vara ett hjärtfel men jag har aldrig känt av något negativt av detta förutom de små "stötarna".

yooii
2012-12-20, 21:05
Har känt av detta länge att lite då och då, inte alls ofta. I bland någon gång på en dag ibland inte en enda gång på en dag så får kroppen en liten stöt, väldigt svårt att förklara hur det känns men typ en stöt aktig känsla, känns endast i överkroppen.

Någon som har samma "problem" eller vet något mer om detta?

Borde nog besöka en doktor om det skulle vara ett hjärtfel men jag har aldrig känt av något negativt av detta förutom de små "stötarna".
Får också stötar eller små ryck. Uteslutande när jag ligger ner och när jag intagit mycket koffein.

ShippEn
2012-12-20, 21:21
Får också stötar eller små ryck. Uteslutande när jag ligger ner och när jag intagit mycket koffein.

När jag tänker på det så är det liknande här, det händer nästan bara när jag ligger ner i soffan och kollar på tv. Skönt att höra att det bara inte händer mig, så att det inte skulle vara något hjärtfel.

Oxe
2012-12-20, 21:33
Jag skulle kollat upp det för säkerhets skull...

ett EKG ger ju en liten humm hur det står till

cero
2012-12-20, 21:44
Skönt att höra att det bara inte händer mig, så att det inte skulle vara något hjärtfel.

Kan ju vara hjärtfel ändå.

ShippEn
2012-12-20, 22:12
Kan ju vara hjärtfel ändå.

Möjligt, har inte uteslutit det fastän det lät som det med den meningen.

Har redan bokat en tid hos doktorn om ett fel med axeln så ska passa på och fråga då om det kan vara något hjärtfel.

Yes
2012-12-20, 22:15
Sådär har jag haft till och från i bra många år nu. Brukar hända när jag är på väg att somna. Ibland är det riktigt brutala "stötar" som nästan får mig att flyga upp i taket.

Minns att jag läst nåt om det och att det ska vara ofarligt. Kommer dock inte ihåg vad fenomenet kallas...

ShippEn
2012-12-20, 22:21
Sådär har jag haft till och från i bra många år nu. Brukar hända när jag är på väg att somna. Ibland är det riktigt brutala "stötar" som nästan får mig att flyga upp i taket.

Minns att jag läst nåt om det och att det ska vara ofarligt. Kommer dock inte ihåg vad fenomenet kallas...

Är det från hjärtat då eller?

Kände precis av en och det kom precis från hjärttrakten.

Yes
2012-12-20, 22:22
Nja, känns nog mer som kortslutning längs hela ryggraden. Jävligt obehagligt. :D

G_lund
2012-12-20, 22:28

Exploding head syndrome?

mn8eii
2012-12-20, 22:29
Stöt som i ett lite kraftigare hjärtslag? Hos väldigt många händer det då och då att överledningen mellan förmak och kammare blockeras av någon anledning. Då uteblir hjärtslaget, en kompensatorisk paus följer och sen återupptar hjärtat sin vanliga sinusrytm. Eftersom det blir en längre paus än vanligt mellan två hjärtslag upplever många att det nästa hjärtslag känns kraftigare och att hjärtat liksom hoppar till i bröstkorgen. Detta är fysiologiskt och absolut inget patologiskt förutsatt att det bara händer lite då och då. Vid högre frekvens kan det leda misstankar mot något slags AV-block men det låter inte så på det du beskriver. Jag tycker inte du behöver vara orolig.

Yes
2012-12-20, 22:59
Exploding head syndrome?
Ah, så hette det! Är ungefär som det i kombination med "hypnic jerk".

Jag är defekt. :D

Lachrillo
2012-12-20, 23:28

Det REM sömnen som försöker gå över till djupsömn, detta händer nästan alla människor i världen någon gång...

tjing
2012-12-21, 00:53

Haha, japp. Samma här ibland.

Beror med all sannolikhet på träningsstress eller allmän CNS-aktivering.

Kotten
2012-12-21, 01:06
Så där får jag ofta med, haft hela livet. Kan nästan kännas som att det svartnar för ögonen en millisekund, ibland kan jag få flera st direkt efter varandra. Oftast mer när jag är trött eller nedsatt på något vis, det känns som att det kommer från hjärtat, men det är inget fel på mitt hjärta. Fick till svar att det var vanligt

tjing
2012-12-21, 02:19
Menar du extraslag?

Kotten
2012-12-21, 03:50
Menar du extraslag?

Om du frågar mig så nej, det är inga extra slag

LizaK
2012-12-21, 04:43
Är du orolig - boka en tid hos en läkare.

Jag tycker att det låter lite som att CNS får ett eget litet ryck. Sådant händer folk titt som tätt. Vissa frekvent, flera gånger om dagen, andra endast någon gång då och då.. Hur det känns är olika för olika personer, givetvis.

LizaK
2012-12-21, 04:57
Kom på att PNS också kan leva sitt eget liv ibland.. Vilket kan vara obehagligt.. Men man får tänka på att det oftast är ofarligt..

Men som sagt.. Boka en tid om du är orolig.. Ibland triggar man igång sådant där själv genom att gå och vänta på stöten/slaget/domningen/ryckningarna..

Agremont
2012-12-21, 08:20
Stöt som i ett lite kraftigare hjärtslag? Hos väldigt många händer det då och då att överledningen mellan förmak och kammare blockeras av någon anledning. Då uteblir hjärtslaget, en kompensatorisk paus följer och sen återupptar hjärtat sin vanliga sinusrytm. Eftersom det blir en längre paus än vanligt mellan två hjärtslag upplever många att det nästa hjärtslag känns kraftigare och att hjärtat liksom hoppar till i bröstkorgen. Detta är fysiologiskt och absolut inget patologiskt förutsatt att det bara händer lite då och då. Vid högre frekvens kan det leda misstankar mot något slags AV-block men det låter inte så på det du beskriver. Jag tycker inte du behöver vara orolig.

Låter betryggande. Får det ibland och har undrat vad det kan bero på.

Rahf
2012-12-21, 11:22
Har känt exakt samma sak. Det kommer ibland när man ligger och tar det lugnt. Inget att oroa sig för; enligt min mening.

1684_
2012-12-21, 21:10
sånt får jag med, även min mamma. speciellt vid avslappnat läge, typ insomning. som världens jävla cp ryck man flygr till. De har nått med att kroppen e i nått slags, mittläge i avslappning... jag vet inte. inte farligt iaf

kilkenny2012
2012-12-23, 14:51
händer mig nästan varje kväll, är som tidigare postare ansåg, det är sömncyklarna som avlöser varandra. om du vill minska detta är ett tips att jobba för en lägre puls. detta fenomen kan jämnföras med en bil som ligger på högvarv och man tvingar i en ny växel. dra ner på "turbon" så kommer detta lösa sig :)

xodd
2012-12-23, 15:00
sånt får jag med, även min mamma. speciellt vid avslappnat läge, typ insomning. som världens jävla cp ryck man flygr till. De har nått med att kroppen e i nått slags, mittläge i avslappning... jag vet inte. inte farligt iaf

Det du beskriver är insomningsmyoclonus och har inget som helst att göra med hjärtat och är inte det minsta farligt. Så gott som alla har detta, en del mer frekvent än andra.

Sheogorath
2012-12-23, 15:28
Ah, så hette det! Är ungefär som det i kombination med "hypnic jerk".

Jag är defekt. :D

Fast "exploding head syndome" är i en helt annan bollpark än det där kraftiga rycket i kroppen när man håller på att somna, som kan börja med att det känns som att man trillar genom sängen exempelvis. "Exploding head" låter fantastiskt högt, som en riktig explosion, och det trycker något jävligt över tinningarna precis innan det smäller (edit: så är det för mig). Har haft det två eller tre gånger och jag trodde först att någon bränt av en bomb utanför vårt fönster.

Holgern
2015-01-11, 04:17
Usch, får sånt jag med. Riktigt obehagligt och nu ligger jag sömnlös för att jag oroar mig över detta. :(
Kommer oftastnär jag ska sova men kan hända när som helst typ. Fick en brutal nyss som typ strålade ut i fötterna och armarna, kändes skitmärkligt. Så rädd att det ska vara nå hjärtfel. Ni andra som får liknande ryck, kan det hända mitt på dagen för er?

Sniggel
2015-01-11, 10:48
Det REM sömnen som försöker gå över till djupsömn, detta händer nästan alla människor i världen någon gång...

Det här har man ju upplevt själv också. Skulle vilja beskriva känslan som "tusen flugor som landar perfekt synkat över hela ansiktet på en halv sekund" (högt "bzzz"-ljud innan rycket). Sen blir man klarvaken och får försöka börja om insomningsprocessen igen.

Men det låter inte som det är relaterat med det ShippEn upplever.

R0B
2015-01-11, 11:28
Får man sno tråden lite kanske?

Har sen jag var i tonåren ibland fått rejäla hugg strax nedanför vänstra bröstet (ibland mer åt högra bröstet). Ibland gör det så ont att jag viker mig eller till och med rasar ner på knät, och ibland inte alls. Oftast känns det som att lungan (vänstra) fastnar i typ revben och jag kan inte fylla den helt, det är något som tar stopp och gör ont. Andas jag då in kraftigt och så mycket jag kan så knäpper det till, gör ont som fan och så släpper det helt med bara lite snabbt domnande smärta kvar.

Någon som känner igen sig? :D

Rug
2015-01-11, 11:54
Ja

Kallsone
2015-01-11, 11:57

Har sen jag var i tonåren ibland fått rejäla hugg strax nedanför vänstra bröstet (ibland mer åt högra bröstet). Ibland gör det så ont att jag viker mig eller till och med rasar ner på knät, och ibland inte alls. Oftast känns det som att lungan (vänstra) fastnar i typ revben och jag kan inte fylla den helt, det är något som tar stopp och gör ont. Andas jag då in kraftigt och så mycket jag kan så knäpper det till, gör ont som fan och så släpper det helt med bara lite snabbt domnande smärta kvar.

Jag upplever samma sak lite då och då, ingen aning vad det beror på. Haft det sen jag var tonåring tror jag.

Sheogorath
2015-01-11, 14:44

Ja

Jag upplever samma sak lite då och då, ingen aning vad det beror på. Haft det sen jag var tonåring tror jag.

Det här har nog alla mer eller mindre ofta. Jag hade det frekvent som barn och någon gång då och då nu som vuxen. Jag har fått förklarat för mig att man tror att det beror på kramp i andningsmuskler som sitter mellan revbenen.

Förmodligen både en och annan hysterisk 80-talist som satt sig i akutrummet för att de trott att de varit på väg att få en hjärtinfarkt.

Scratch89
2015-01-11, 15:49
Förmodligen både en och annan hysterisk 80-talist som satt sig i akutrummet för att de trott att de varit på väg att få en hjärtinfarkt.

Vilket iofs inte är så konstigt, när man matas med skyltar om information om både stroke och hjärtinfarkt dagligen.

Latissimus Dorsi
2015-01-11, 15:55
Det här har nog alla mer eller mindre ofta. Jag hade det frekvent som barn och någon gång då och då nu som vuxen. Jag har fått förklarat för mig att man tror att det beror på kramp i andningsmuskler som sitter mellan revbenen.

Händer det typ när man böjer sig? Helvete vad ont det kan göra :D

R0B
2015-01-11, 16:38

Spännande, jag har beskrivit det för min omgivning nån gång då och då när det hänt, ingen som har haft nåt liknande så det var ju trevligt att få höra att det inte är så ovanligt.

Förövrigt är jag 80-talist och var inne och kollade med EKG, det var dock min mor som tvingade mig ;)

Latissimus Dorsi

Kan inte komma på att det hänt mig specifikt när jag böjt mig, däremot har jag fått böja mig ett par gånger p.g.a smärtan :)

Sheogorath
2015-01-11, 16:55
Kan inte komma på att det hänt mig specifikt när jag böjt mig, däremot har jag fått böja mig ett par gånger p.g.a smärtan :)

+1

Har funnit det effektivt är att sträcka på mig, höja armarna högt och andas in djupt. Det kommer att göra ont så in i helvete men det släpper efter några reps.

R0B
2015-01-11, 17:40
Precis, thats what i do. Det är rätt kul när det inträffar i väl valda sammanhang. När man spelar fotboll och fått upp ordentligt med fart t.ex... :D

saigon
2015-01-12, 10:08
Har också haft liknande "hugg" ibland, samt dubbelslag, att hjärtat hoppar över ett slag och slår hårdare ett. Hittade inga fel på ekg, arbetsekg eller ultraljud, antar att det inte finns så många fler undersökningar, fick betablockare utskrivet sen får det vara som det är helt enkelt.

Men har dragit ner en del på kaffe nu, ifrån 3 koppar om dagen till 4-5 i veckan, inbillar mig att det är stor skillnad.