handdator

Visa fullständig version : In ear hörlurar för musik <600 kr

Danne2k
2012-12-20, 20:39
Vet att det finns massa trådar redan, har sökt och läst men de flesta handlar bara om hörlurar för träning.

Jag kör aldrig hörlurar på gymmet så det främsta användningsområdet kommer att vara lyssning av musik under promenader/bussturer.

Älskar musik men är nog inte alltför kräsen vad gäller ljudkvalitét, men det är viktigt att de:

- Sitter bra i öronen
- Dämpar så mycket som möjligt utifrån
- Håller en hyfsad hög ljudkvalitét, gärna bra bas (lyssnar mycket hårdrock)
- Gärna har en inbyggd mikrofon så den kan användas som headset
- Har god kvalitét, håller länge.

Har nu ett par Creative EP-630 (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=27749) som jag köpte för säkert 4-5 år sedan (minst), betalade typ 300 kr och de fungerar fortfarande hur bra som helst. Så man kan säga att jag har jäkligt bra erfarenhet av Creative. Ljudet tycker jag också är helt ok i dessa, samt väldigt god dämpning. Nu börjar de dock gå sönder lite här och var.

Vad tror ni, blir jag nöjd med de flesta lurar över 200-300 kr (typ Creative EP-630i) eller är det bara dumt att snåla när man ändå uppskattar musik och god ljudkvalitét ganska mycket?

Vad tror ni om A-Jays lurar med icke-trasslig sladd. typ dessa (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=791054)?

Kom gärna med tips, in ear lurar för under 600 spänn! :)

hahavaffan
2012-12-20, 20:50
A-jays icketrassliga kabel är sjukt dryg, för så fort du eller något nuddar vid den så fortplantas ljudet genom kabeln och låter på tok för högt i själva hörluren. Värdelösa imho.

Jag drämmer till med Denon AH-C560. Sitter bra, har fint ljud och håller OK byggkvalitet. Att du lyckats ha ett par in ear-lurar i 4-5 år är en bra förutsättning för ett långt och trevligt förhållande med C560 också, dock. De tål inte hårdhänt hantering, men som om du som sagt klarat äga ett annat par så länge är du nog rätt bra på att ta hand om dom.

J.V
2012-12-20, 21:13
http://www.coloud.com/pop#black-cyan

wessmen
2012-12-20, 21:15
Lite över budget, men snygg design.

Du lär locka honor med andra ord.
http://www.netonnet.se/art/ljud-och-musik/horlurar/in-ear

x9000
2012-12-20, 21:39
http://www.testfreaks.se/horlurar-headsets/soundmagic-e10/

matlak
2012-12-20, 21:44
jag kan rekomendera a-jays, har faktist inte upplevt det som hahavafan säger och jag har dom dagligen på jobbet som snickare

Ballt
2012-12-20, 21:53
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=956583

så sjukt nöjd! dock är det ingen mikrofon, men grym kvalla, bra ljud, tvinnad sladd, hörlurarna är metall-aktiga omöjliga att ha sönder osv. och framförallt billiga.

minimalist
2012-12-20, 22:13
Jag har själv A-Jays, och känner inte igen det som hahavafan säger. Dock är sladden för tung för att passa löpning el. lilknande.

PowPow
2012-12-20, 22:41
Har också a-jays och har inte heller märkt att ljudet fortplantar sig. Dock stormtrivs jag inte med dem, och anledningen är att höger och vänster sladd är lika långa. Inte gjorda för att ha runt nacken alltså. Helt hopplösa att gå omkring med av den anledningen. Det funkar om man drar ena kabeln runt nacken men då får man mikrofonen och fjärrkontrollen i nacken alternativt vid örat typ..

Ett par a-jays med asymmetriska sladdar hade varit guld.

HVR
2012-12-21, 07:41
Har testat rätt många olika lurar i den prisklassen, dessvärre är det faktiskt ingen som rår på just createives ep630 (eller sehnheiser cx300 som dom också finns som). Har förvisso inte testat soundmagiclurarna som många tipsat om...

PowPow
2012-12-21, 08:04
Har testat rätt många olika lurar i den prisklassen, dessvärre är det faktiskt ingen som rår på just createives ep630 (eller sehnheiser cx300 som dom också finns som). Har förvisso inte testat soundmagiclurarna som många tipsat om...

cx300 har jag haft ett antal par av också. Låter sämre, håller sämre och trasslar sig mer än a-jays4, i mitt tycke. Dock sitter de 1000 gånger bättre med sina lätta, asymetriska sladdar enligt mig. De kan vara ett ganska bra alternativt. De håller ju inte så bra (för mig i alla fall), men å andra sidan är de ganska billiga.

HVR
2012-12-21, 08:29
cx300 har jag haft ett antal par av också. Låter sämre, håller sämre och trasslar sig mer än a-jays4, i mitt tycke. Dock sitter de 1000 gånger bättre med sina lätta, asymetriska sladdar enligt mig. De kan vara ett ganska bra alternativt. De håller ju inte så bra (för mig i alla fall), men å andra sidan är de ganska billiga.

Där ser man. Testat aj4 också, tyckte ljudet var ett rejält snäpp under ep630, nåja, smaken är som baken. Att de trasslar sig håller jag med om, gummibeläggningen på ep630 är rätt dryg, men å andra sidan är nog trådskaparen van vid det :)

Mina har hållt helt vansinnigt bra, haft dem i fyra år, de har varit i tvätten två gånger, 100tals gympass, många många löppass, har haft dem på säkert 10 vintersemestrar där man ofta trillar och rumlar runt.. håller helt perfekt än så länge.

PowPow
2012-12-21, 08:52
Där ser man. Testat aj4 också, tyckte ljudet var ett rejält snäpp under ep630, nåja, smaken är som baken. Att de trasslar sig håller jag med om, gummibeläggningen på ep630 är rätt dryg, men å andra sidan är nog trådskaparen van vid det :)

Mina har hållt helt vansinnigt bra, haft dem i fyra år, de har varit i tvätten två gånger, 100tals gympass, många många löppass, har haft dem på säkert 10 vintersemestrar där man ofta trillar och rumlar runt.. håller helt perfekt än så länge.

ep630 har jag aldrig testat, utan det vara bara cx300 jag pratade om

HVR
2012-12-21, 16:43
ep630 har jag aldrig testat, utan det vara bara cx300 jag pratade om

Ah, jag trodde det framgick i mitt tidigare inlägg, ep630 och cx300 är alltså samma lur.

bear.flowertwig
2012-12-21, 18:54
Sennheiser CX 300 II - sjukt mycket lur för pengarna! Brukar dyka upp som bästa budgetval och liknande i tester. Ligger kring 200-300 kr. Tror jag är inne på mitt 3e par nu.

majak0vskij
2012-12-21, 19:08
Har ett par a-Jays m headsetfunktion, går bra att löpa med (tricket är att ha sladdarna på ryggen) och ha som vanligt. Jag som cyklar mycket håller dock på att dö av ilska när jag fastnar med sladden i styret vid på och av stigning, så de har lite lång sladd i mitt tycke. Värt att notera dock, är att jag nu är inne på mitt tredje par inbytta lurar. Elementen i högtalarna går fort sönder och sladdfästet i kontakten är episkt dåligt. Tur att jag bor vid en Kjell & Co med snäll personal.

Kimball
2012-12-21, 22:02
Köpte mig ett par ep630 häromdagen, ljudet är det inget fel på, nästan lika bra som på mina gamla v-moda bass freq, MEN! Vad är detta oväsen som jag märker av då man inte är knäppstill och sladden nuddar någonting?! Aldrig varit med om det förut, skapligt irriterande under gympass eller liknande. Inte är det såhär på alla dagens lurar?
Aldrig haft problemet med mina kära v-moda :(

mYrN
2012-12-21, 22:08
Upplever också fortplantningen av ljud från kabeln hos A-Jays.. Speciellt om man går i rask takt med sladden utanpå jackan, fruktansvärt jobbigt. Också går de sönder hela jävla tiden, fått byta ut mina 6 gånger..

Deceiver85
2012-12-21, 23:45
Kan varmt rekommendera a-Jay lurarna. Jag hade One i ett helt år innan jag råkade dra sönder dem (trasslade in de i kedjan för extravikten i chins), och jag sörjer ännu. Något säger mig dock att jultomten kommer med ett nytt par.

Grymt ljud och jag upplever inte alls att de är klena.

HVR
2012-12-22, 12:24
Köpte mig ett par ep630 häromdagen, ljudet är det inget fel på, nästan lika bra som på mina gamla v-moda bass freq, MEN! Vad är detta oväsen som jag märker av då man inte är knäppstill och sladden nuddar någonting?! Aldrig varit med om det förut, skapligt irriterande under gympass eller liknande. Inte är det såhär på alla dagens lurar?
Aldrig haft problemet med mina kära v-moda :(

Låter som ett måndagsex, aldrig märkt detta fenomen på de två par 630or jag ägt.

Danne2k
2013-01-17, 20:34
Dags att väcka liv i denna tråd!

Sennheiser CX 300 II - sjukt mycket lur för pengarna! Brukar dyka upp som bästa budgetval och liknande i tester. Ligger kring 200-300 kr. Tror jag är inne på mitt 3e par nu.

Men visst har de lurarna inget headset? Skulle vara supersmidigt med en liten mikrofon också, har saknat det på nuvarande.

Är ju en jävla djungel när man söker på prisjakt. Vill ju bara ha ett bar lurar som sitter bra i öronen, dämpar bra och med hyfsat tryck och bas om man lyssnar mycket på metal.

Är lite inne på Creative och Sennheiser. Har Creative några som är ungefär som EP-630 fast snäppet vassare i ljudkvalitét?

Kan tänka mig betala uppåt 600-700 kr om de är riktigt bra och motsvarar alla mina krav.

Fugly
2013-01-17, 21:00
Akg k350, använder och är nöjd över de 500 kr jag spenderade. Sitter bra, iPhone kompatibel samt bra kvalitet.

Danne2k
2013-01-17, 21:59
Akg k350, använder och är nöjd över de 500 kr jag spenderade. Sitter bra, iPhone kompatibel samt bra kvalitet.

Ok, tack. Vet inget om Akg. Men enligt något proffstest på prisjakt hade de fått hyfsat betyg samt + för djup bass, men lite sämre mellanregister.

Sitter de bra i öronen? Följer det med flera storlekar på gummigrejerna? Inget krångel med höj/sänk knappen?

Fugly
2013-01-18, 07:12
Ok, tack. Vet inget om Akg. Men enligt något proffstest på prisjakt hade de fått hyfsat betyg samt + för djup bass, men lite sämre mellanregister.

Sitter de bra i öronen? Följer det med flera storlekar på gummigrejerna? Inget krångel med höj/sänk knappen?

följer med s/m/l, gillar medium bäst men det är upp t dig. de sitter bra, enda dåliga är att rullar ihop sig ibland (typ trasslar sig, fast när man har på sig dem), dock vet jag inte om det är fel på dessa lurar eller om det är så för alla.

LeBron
2013-01-18, 09:35
Jag har inget tips om hörlurar i sig men jag rekommenderar att du lägger ner en 500-600 precis som du tänkt dig. I kassan frågar du också "Om ljudet försvinner i ena luren, får jag nya då?" säger dom nej så säg fuck off och gå till nästa butik. Har varit med om att SIBA inte ville byta ut mina hörlurar efter att ljudet försvann i ena luren helt utan synliga skador (hade sladden varit av så hade de självklart haft rätt). :)

Danne2k
2013-01-18, 22:45
Jag har inget tips om hörlurar i sig men jag rekommenderar att du lägger ner en 500-600 precis som du tänkt dig. I kassan frågar du också "Om ljudet försvinner i ena luren, får jag nya då?" säger dom nej så säg fuck off och gå till nästa butik. Har varit med om att SIBA inte ville byta ut mina hörlurar efter att ljudet försvann i ena luren helt utan synliga skador (hade sladden varit av så hade de självklart haft rätt). :)

Wtf?

Vilket jävla sätt! Klart man ska få nya. Men tack för tipset. Blir kanske att köpa på Kjell & Company ifall de har några bra, de är alltid schyssta, kräver sällan kvitto och orginalförpackning när något som man köpt hos de strular. De byter bara ut grejerna utan några frågor.

Lallle
2013-04-04, 14:07
Yo! Tvekar mellan:

Sennheiser CX 300-II
Sennheiser CX 685 Sports
Soundmagic E10

De ska funka att löpa i, framförallt. Sen ska ljudet såklart vara så bra som möjligt med mycket isolation. Åsikter?

ceejay
2013-04-04, 14:14
min bror har något liknande cx sports, eller om det är de han har, där man spänner fast den i örat. Han gillar dem väldigt mycket iaf.

Lallle
2013-04-04, 16:27
Det blev soundmagic E10!