handdator

Visa fullständig version : Trolig följd av 1500kcal överskott en dag

Barbastark
2012-12-20, 20:08
Hejhej

Julafton och god mat. N i wanna eat!

Så undrar helt enkelt lite kring vad som sannolikt händer, fysiologisk sett, om man kör ett kcal överskott på runt 1500kcal en dag?

Jag är medveten om att många här kommer bli extremt provocerade av denna fråga. Betackar mig "reaktioner" från dessa personer. Ok. :thumbup:

Fyllot
2012-12-20, 20:13
Magen kommer vara svullen likt en julgris men bortsett från det så borde det fortfarande slås ut på ex 7 dagar och se hur man ligger till kontra det totala kcal-intaget. Luddigt skrivet men förhoppningsvis förstår man sanningen.

King Grub
2012-12-20, 20:14
Vilken mätperiod gäller det?

Latissimus Dorsi
2012-12-20, 20:19
Disclaimer : Jag vet ingenting.
Men en fet jävla grisvecka i samband med väldigt jävla tung träning borde fan inte vara allt för illa, om det bara nu är en vecka på tal om. Om du ändå ska äta som en gris, varför inte träna som en :D

Barbastark
2012-12-20, 20:20
Vilken mätperiod gäller det?

2-3 dagar.

Barbastark
2012-12-20, 20:21
Disclaimer : Jag vet ingenting.
Men en fet jävla grisvecka i samband med väldigt jävla tung träning borde fan inte vara allt för illa, om det bara nu är en vecka på tal om. Om du ändå ska äta som en gris, varför inte träna som en :D

Bortrest från tillgång till gym. Men främst för att ja vill lägga tiden på familjen när jag väl är hemma.

Prost
2012-12-20, 20:23
Träna först och njut sedan av en optimal anabol miljö för muskeltillväxt hela dagen lång med god mat och trevligt sällskap som även det kan påverka dina muskelbyggande hormoner i optimal riktning.

Prost
2012-12-20, 20:24
Bortrest från tillgång till gym. Men främst för att ja vill lägga tiden på familjen när jag väl är hemma.

Gör enarmsarmhävningar och chins med mera, det brukar man alltid kunna göra. :-)

tjing
2012-12-20, 20:39
Man lagrar fett, bygger muskler, får lite högre blodtryck etc.

Barbastark
2012-12-20, 20:42

No shit

tjing
2012-12-20, 20:43
Ja vad fan vill du veta då?

Barbastark
2012-12-20, 20:44
Ja vad fan vill du veta då?

Lol, kanske lite mer ingående

tjing
2012-12-20, 20:46
Ingående? Vill du veta hur triglycerider lagras in i adipocyter på molekylärnivå eller vad?

Barbastark
2012-12-20, 20:52
Ingående? Vill du veta hur triglycerider lagras in i adipocyter på molekylärnivå eller vad?

Snarare mer i stil med hur mycket fett man kan tänkas lägga på sig, eller om det mesta kanske försvinner bort genom ett ökad termogenes som följd av en sånt sällan förekommande "chockintag", eller att om man har icke välfyllda glykogendepåer så kanske det mesta lagras in som glykogen och man klarar sig från någon direkt fettinlagring, hur 1500kcal överskott en dag skulle påverka en deffande vs bulkande person osv

Svar på den kategorin av frågor skulle vara trevligt

NNIF
2012-12-20, 21:23
Snarare mer i stil med hur mycket fett man kan tänkas lägga på sig, eller om det mesta kanske försvinner bort genom ett ökad termogenes som följd av en sånt sällan förekommande "chockintag", eller att om man har icke välfyllda glykogendepåer så kanske det mesta lagras in som glykogen och man klarar sig från någon direkt fettinlagring, hur 1500kcal överskott en dag skulle påverka en deffande vs bulkande person osv

beror på VAD du äter för kcal, äter du fett kan du väl inte lagra glykogen ..

OM du ens ställer den frågan du gjorde och nojjar så ska du inte överäta...

sedan ge denna information i din första post, du skapar generellt sätt väldigt korta trådar och blir sur när du får svar på frågan som du inte har gett bivillkor till...

Ronn
2012-12-20, 21:25
En liten tanke, men om du inte äter så jätte mycket tidigare under dagen lär du ju inte komma upp i en 1500kcal överskott på en julmiddag, eller du kanske hade tänkt att frossa hela dagen? :)

spoon
2012-12-20, 21:26
Bra tryck i träningen, fulla glykogennivåer, återhämtning av kroppen om du har bantat länge. Gott humör och en trevlig jul :)

Barbastark
2012-12-20, 21:28
En liten tanke, men om du inte äter så jätte mycket tidigare under dagen lär du ju inte komma upp i en 1500kcal överskott på en julmiddag, eller du kanske hade tänkt att frossa hela dagen? :)

A hade tänkt lassa in middagen, frossa i efterrätten och peta in diverse godisbitar emellan det :D

StarkaUlf
2012-12-20, 21:46
Rädd för att bli tjock över 1-3 dagar? Varför noja så oerhört, ät och var glad istället?
"Det är inte vad du äter mellan jul och nyår som räknas. Det är vad du äter mellan nyår och jul."

NNIF
2012-12-20, 21:49
Rädd för att bli tjock över 1-3 dagar? Varför noja så oerhört, ät och var glad istället?
"Det är inte vad du äter mellan jul och nyår som räknas. Det är vad du äter mellan nyår och jul."

+1 som FAN

Barbastark
2012-12-20, 21:56
OM du ens ställer den frågan du gjorde och nojjar så ska du inte överäta...

sedan ge denna information i din första post, du skapar generellt sätt väldigt korta trådar och blir sur när du får svar på frågan som du inte har gett bivillkor till...

Blir irriterad när folk kommer in och struntar i själva frågan för att istället börja "moralisera" samt skriva kommentarer som dels handlar om "undvik hellre sådant du inte kan så mycket om istället för att lära dig hur det fungerar" samt "tänk inte, träna och ät istället".

Löpsko
2012-12-20, 22:02
Detta är fan jobbiga kommande veckor för koloiter, ledigheten börjar redan på fredagen med vanliga helgsupen fre-lör, sedan är de en dags vila sedan kommer Julafton och juldagen. Efter detta kommer träffa kompisar utgångar som sedan toppas med nyår.
May the fettlagring be with you, always.

vicarious
2012-12-20, 22:04

+1. Fylla på glykogenlagren, lagra lite fett är det jag misstänker. Vill du vara "optimal" så kan du ju alltid ligga på underskott några dagar innan och träna massa tömmande träning så du har mycket plats i glykogenlagren!

Exakt den här typen av kommentarer som undanbads :)

Barbastark
2012-12-20, 22:05
Detta är fan jobbiga kommande veckor för koloiter, ledigheten börjar redan på fredagen med vanliga helgsupen fre-lör, sedan är de en dags vila sedan kommer Julafton och juldagen. Efter detta kommer träffa kompisar utgångar som sedan toppas med nyår.
May the fettlagring be with you, always.

Sjukt jobbigt ;). Är morgonprommeskorna, EAA burken och TRX bandet i högsta hugg som gäller nu för att klara sig igenom

tjing
2012-12-21, 00:43

Ja, det beror ju helt på makronutrientkompositionen hos det du äter.

Är du vältränad lagras kolhydrater som glykogen, fett delvis som intramuskulära triglycerider och en betydande del av det dietära fettet lagras in som kroppsfett. Protein omvandlas till största delen till glukos via glukoneogenes och stimulerar även muskelproteinsyntesen, oavsett om du tränat.

En deffande person kan till och med få en skjuss i fettförbränningen via leptin och downstream-effekter. Kolhydrater stimulerar leptin överlägset bäst.

En bulkande person som redan har mycket glykogen (och fett) i musklerna lägger lättare på sig kroppsfett på ett överskott.

spas
2012-12-21, 10:23
Tror det är lugnt så länge man inte äter pommes på nyår. Eller hur det nu var.

StarkaUlf
2012-12-21, 10:35
Exakt den här typen av kommentarer som undanbads :)

Ja, jag såg det. Men det går inte att komma undan detta ändå;

Julafton och god mat. N i wanna eat!

Så gör det då.
Om nu någon kommer och säger att personen kommer lagra in fett (vilket kanske är fallet, en liten liten mängd), kommer hen då att skita i att äta det? Speciellt då man vet att denna personen är på en egen nivå när det kommer till optinojja inom kosten. Bara kolla tidigare trådar. Ska man börja oroa sig för fettinlagringen och väga positiva kontra negativa effekter under 1 dag av ett överskott, ja då kanske man borde ta sig en tankeställare.

Men, jag ska hålla mig borta från tråden fr.o.m nu :thumbup:

Morty
2012-12-21, 11:40
Man blir mättare nästa dag.

Överåt ~2mcal eller nåt för nån vecka sedan, dagen efter åt jag typ 4 proteinshakes men gick ändå runt smockmätt.

nisse1976
2012-12-21, 11:44
Ett överskott på 1500 kcal tycker jag man har ganska ofta, när man festar till det, en del alkohol och en fyllekebab/burgare på hemvägen. Eller när man kör en pizza och choklad eller chips nån kväll.

Jeml
2012-12-21, 12:33
Ett överskott på 1500 kcal tycker jag man har ganska ofta, när man festar till det, en del alkohol och en fyllekebab/burgare på hemvägen. Eller när man kör en pizza och choklad eller chips nån kväll.

Fast sånt gör man ju inte ofta, nästan aldrig.

OT: ät mindre dagen innan dagen efter så jämnar det ut sig.

NNIF
2012-12-21, 12:39
Blir irriterad när folk kommer in och struntar i själva frågan för att istället börja "moralisera" samt skriva kommentarer som dels handlar om "undvik hellre sådant du inte kan så mycket om istället för att lära dig hur det fungerar" samt "tänk inte, träna och ät istället".

Du ger ju ingen information om din fysoiogiska status eller vad för slags kalorier som dessa "extra" 1500 kcal nu utgör. Inte undra på att du får svar som du själv tycker avviker från din frågeställning. Är det snaps allenast eller? Du vet nog själv svaret på din fråga, med tanke på att du varit medlem i 4år och har +1000 poster.

Är bara en typisk kolo-tråd "hjälp jag har bara 5g EAA kvar i burken, vad händer nu?"

NNIF
2012-12-21, 12:41
Man blir mättare nästa dag.

Överåt ~2mcal eller nåt för nån vecka sedan, dagen efter åt jag typ 4 proteinshakes men gick ändå runt smockmätt.

exakt, kroppen är smart

spas
2012-12-21, 12:50
Fast sånt gör man ju inte ofta, nästan aldrig.

OT: ät mindre dagen innan dagen efter så jämnar det ut sig.

Definiera "man" :d