Visa fullständig version : Den här killen har fan BALLS OF STEEL (vill öppna gay-moské)
filmjölk
2012-12-20, 18:12
Tycka vad man vill om förslaget, men sådana här BALLS OF STEEL måste man ge honom cred. för.
http://debatt.svt.se/2012/12/20/hjalp-mig-att-oppna-sveriges-forsta-homoske/
Jag personligen är helt för förslaget, jag skulle inte vilja betala via skatten till en vanlig moské byggd i Sverige, men just det här ser jag gärna att alla mina skattepengar går till. Jag tycker att idén och modet bakom är så vackert att jag nästan dansar jitterbugg med mig själv. Episkt! Sådana här idéer är så extremt bra för Islam i Sverige, det exponerar extremister och det är ypperligt för moderniseringen och integrationen av vår näst största religion.
Jag kan nästan känna våndan hos alla multikulturkramare med ett sådant här förslag. Kränkningen det innebär för våra mer traditionella muslimer vs nyttan för HBT-kulturen, huvuden hos Sahlinister måste implodera av tanken.
Frankrike var ju först, stod i det om tidningar för inte allt för längesen.
Ser gärna en homo-moské, så får vi se hur pass tolerant Islam är, som kallar sig fredens och kärlekens religion.
Är fullt medveten om att många i svenska kyrkan är likadana, men de får höra för det också.
Robbmeister
2012-12-20, 18:40
Värre homofober än muslimer är nog svåra att hitta. Så jag tycker idéen är riktigt bra. Det skulle helt klart vara ett steg i rätt riktning, men samtidigt så låter det inte så otroligt att det skulle leda till våldsdåd. Blir dom uppretade av Lars Vilks så lär det nog bli ganska häftiga reaktioner på ett sånt här förslag.
Hackenschmidt
2012-12-20, 18:45
Även om jag inte är så glad i att skattepengar används till att bygga religiösa byggnader så är det härligt att se progressiva tendenser inom islam!
Johanss0n
2012-12-20, 18:46
Det är givetvis en bra idé, nu får ju muslimerna en chans att bevisa för sd:arna en gång för alla att de inte är kvinnoförtryckande böghatarterrorister allihop.
Det är nästan, nästan, okej att skattepengar går till bygget.
Hackenschmidt
2012-12-20, 18:51
Det är nästan, nästan, okej att skattepengar går till bygget.
Haha precis så känner jag, ett liiitet undantag kanske är på sin plats. :d
Toppen! Tveksamt om jag tycker att det borde finansieras av skattepengar dock, då jag egentligen inte tycker att staten ska beblanda sig med någonting som har med religiösa församlingar att göra.
Jag hoppas dock att han får sin "homoské" byggd. Helt klart ett steg i rätt riktning.
Då kan jag även tillägga att jag antagligen skulle räknas till en av dessa "multikulturkramare" som du talar om. Jag tycker dock inte att vi ska vika oss för religiösa fanatiker (oavsett religion). Ingen religion står över svensk lag i Sverige. Självklart måste man rätta sig efter det.
Skickat från en mobil enhet.
Langster
2012-12-20, 18:58
Vore det inte bättre att helt enkelt införa religionsförbud i Sverige? All organiserad tro på fantasifoster är strikt förbjudet. Man får tro vad man vill själv, men så fort det blir predikan eller andra försök till spridning så offras man till den Gud man utger sig för att tro på.
Tycka vad man vill om förslaget, men sådana här BALLS OF STEEL måste man ge honom cred. för.
Jag personligen är helt för förslaget, jag skulle inte vilja betala via skatten till en vanlig moské byggd i Sverige, men just det här ser jag gärna att alla mina skattepengar går till. Jag tycker att idén och modet bakom är så vackert att jag nästan dansar jitterbugg med mig själv. Episkt! Sådana här idéer är så extremt bra för Islam i Sverige, det exponerar extremister och det är ypperligt för moderniseringen och integrationen av vår näst största religion.
Jag kan nästan känna våndan hos alla multikulturkramare med ett sådant här förslag. Kränkningen det innebär för våra mer traditionella muslimer vs nyttan för HBT-kulturen, huvuden hos Sahlinister måste implodera av tanken.
Det är väl ändå alldeles uppenbart att det är sådana som du själv och liknande kristna trädkramare som går upp i linningen av detta? För mig känns det som en gäspning men jag är å andra sidan knappast någon Sahlinist.
Det som är mest provocerande är ändå sådana som fortfarande tror sig vara kristna trots att de inte köper de dogmerna, men som gör sig lustiga över andra som faktiskt tror på sin religions dogmer.
Det finns inte på kartan att det blir av.
Om kristna präster i Sverige, sin religion till trots, kan viga och vara bögar så ser jag inte varför andra religioner inte kan göra samma sak. Vi talar inte direkt om människor som bryr sig om självemotsägelser eller koherens.
eternallord
2012-12-20, 19:14
Haha, ibland får du till det filmjölk.
Det finns inte på kartan att det blir av.
Varför inte?
Är det för all den uttalade PK som existerar i Sverige är av falsk natur och egentligen handlar om en feghet för konflikter?
En homoské tycker jag låter sjukt pk. Dessutom gillar jag idén starkt. Blir faktiskt varm inombords.
Mollestam
2012-12-20, 19:27
Skön kommentar.
Är f.ö. för idén, bara bra ju.
2generationen 19 minut sedan
Helt plötsligt kan det bli intressant att höra ett böneutrop...
Tänk er en upp pitchad text o sound av Bronski Beat-Erasure-ABBA-Village People variant....
Deceiver85
2012-12-20, 19:31
HA :) humor på hög nivå, jag skulle kunna pynta in några kronor bara för att se det bli verklighet.
Nordström
2012-12-20, 19:52
Bra idè. En "homoskè" bevisar ju att Islam är tolerant och human religion.
Varför inte?
Är det för all den uttalade PK som existerar i Sverige är av falsk natur och egentligen handlar om en feghet för konflikter?
En homoské tycker jag låter sjukt pk. Dessutom gillar jag idén starkt. Blir faktiskt varm inombords.
PK och provocerande, samtidigt. Det är ju omöjligt!
Stefan J
2012-12-20, 20:05
Jag ägnar sällan sånt här en tanke, men det är ju helt bisarrt att man år 2012 fortfarande måste bygga speciella platser där homosexuella kan få känna sig välkomna (nej jag lever inte under en sten och blir förvånad, jag har nog bara aldrig riktigt tänkt på hur bisarrt detta faktiskt är).
ÄR inte islam väldigt mycket MOT homosexuella?
ÄR inte islam väldigt mycket MOT homosexuella?
Den dogmatiska sidan som sverige valt att sitta i knäet på är strikt homofobisk och mot jämställda värderingar. Irshad manji hade ett flertalet föreläsningar i sverige om det under sitt senaste besök. En kille på qx.se skrev en omfattande artikel om det, kan försöka hitta den
Är starkt positiv till hela ideen. Vi behöver en reformerad och sund islam, inte den som florerat hitills och som gör anspråk på religonen i sig
Den dogmatiska sidan som sverige valt att sitta i knäet på är strikt homofobisk och mot jämställda värderingar. Irshad manji hade ett flertalet föreläsningar i sverige om det under sitt senaste besök. En kille på qx.se skrev en omfattande artikel om det, kan försöka hitta den
Är starkt positiv till hela ideen. Vi behöver en reformerad och sund islam, inte den som florerat hitills och som gör anspråk på religonen i sig
Jo, som jag förstått det så ska många imamer i Sverige vara Wahabister, "en mycket strikt fundamentalistisk eller exoterisk riktning inom sunniislam" enligt Wiki.
Det skulle väl vara från den "grenen" imamerna som gjorde sig kända i Uppdrag Granskning kom ifrån.
Jo, som jag förstått det så ska många imamer i Sverige vara Wahabister, "en mycket strikt fundamentalistisk eller exoterisk riktning inom sunniislam" enligt Wiki.
Det skulle väl vara från den "grenen" imamerna som gjorde sig kända i Uppdrag Granskning kom ifrån.
Precis!
Finns en stor "rasism" inom islam mellan de olika grenarna. Alla islamistiska inriktningar som skiljer från den dogmatiska benämns som icke-troende och blasfemisk. Den svenska vänstern har inte belyst det av politiskt strategiska skäl och stoppat huvudet i sanden
Det som är mest provocerande är ändå sådana som fortfarande tror sig vara kristna trots att de inte köper de dogmerna, men som gör sig lustiga över andra som faktiskt tror på sin religions dogmer.
Ja absolut. Somliga har dock Blivit hjarntvattade och ar inte sa fa. Valet fanns aldrig dar. Jag kanner aven en som vaxte upp inom shamanism/spiritualism som familjen skramde med spoken och andar sa mycket att Han ar livradd for alltid mojligt idag som vuxen trots att Han de facto inte tror pa sant. kritisera religion far man fortfarande gora och kanske ar sadana som oss som borde gora det mest.
Precis!
Finns en stor "rasism" inom islam mellan de olika grenarna. Alla islamistiska inriktningar som skiljer från den dogmatiska benämns som icke-troende och blasfemisk. Den svenska vänstern har inte belyst det av politiskt strategiska skäl och stoppat huvudet i sanden
men "internflyktingar" och "konventionsflyktingar" tycks efter en sokning vara forhallandelsevis manga, och de kommer fran muslimska lander. Ja Ja, jag vet inget om flyktingploitik.
olle lindblad
2012-12-20, 22:59
PK och provocerande, samtidigt. Det är ju omöjligt!
Här på kolo är väl pk det mest provocerande som finns? SD-folket får damp direkt.
Stefan J
2012-12-20, 23:17
Här på kolo är väl pk det mest provocerande som finns? SD-folket får damp direkt.
Nja, jag är allt annat än SD-sympatisör men blir ändå provocerad av löjlig PK-ism. Det finns många saker som är orättvisa och inhumana och som bör bekämpas (som till exempel att homosexuella inte får utöva sin religion precis som alla andra), men sen finns det en massa meningslöst fjanteri också, en slags tävling i att vara så överdrivet etisk och korrekt som möjligt så att det bara blir löjeväckande.
Exempel frågar ni? Visst! Till exempel att uppfinna ordet "Hen" för att lära barn att vi alla först och främst är likvärdiga människor och inte kön eller förbjuda Nogger-Black för att någon någonstans någon gång skulle kunna ta anstöt av att bokstaven "O" kan förväxlas med bokstaven "I" och bilda n-ordet-som-inte-får-nämnas. Det där är meningslöst dravel som inte leder till någonting vettigt alls.
spoonchest
2012-12-20, 23:19
Mycket väntat. Trodde det inte skulle komma nu redan.
Hur utfallet än blir så är det bara en tidsfråga innan vi har gay-moské i Sverige.
Finansierat med skattemedel? Nej tack, religion eller särskilda HBT intressen ska inte skattefinansieras även om det annars var en kul (fast lite gay) idé i sig.
Exempel frågar ni? Visst! Till exempel att uppfinna ordet "Hen" för att lära barn att vi alla först och främst är likvärdiga människor och inte kön eller förbjuda Nogger-Black för att någon någonstans någon gång skulle kunna ta anstöt av att bokstaven "O" kan förväxlas med bokstaven "I" och bilda n-ordet-som-inte-får-nämnas. Det där är meningslöst dravel som inte leder till någonting vettigt alls.
Att 88:an ska ha döpts efter HH är, i mina ögon, aningen värre:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10580683.ab
Tänker ni byta namn på glassarna?
-Knappast. Vi kan inte backa för vad som helst. Vissa hävdar ju att vår isglass Igloo Cola anspelar på kokainmissbrukande eskimåer...
Om kristna präster i Sverige, sin religion till trots, kan viga och vara bögar så ser jag inte varför andra religioner inte kan göra samma sak. Vi talar inte direkt om människor som bryr sig om självemotsägelser eller koherens.
Agreed, men det kommer inte att bli av i praktiken. Men det vore jäkligt bra om det blev av skulle jag tro. Som ett led i att modernisera islam om inte annat.
Nja, jag är allt annat än SD-sympatisör men blir ändå provocerad av löjlig PK-ism. Det finns många saker som är orättvisa och inhumana och som bör bekämpas (som till exempel att homosexuella inte får utöva sin religion precis som alla andra), men sen finns det en massa meningslöst fjanteri också, en slags tävling i att vara så överdrivet etisk och korrekt som möjligt så att det bara blir löjeväckande.
Lol, nogger black var nytt for mig, ar det sant? men det ar mycket sant som hander I UK ocksa, man har bytt ut ordet black pa skolor och andra saker. Men jag kan forsta att det hander, sarskilt I USA, Privata foretag ar kanske radda for att bli stamda och jag kan tanka mig att det Finns pengar att hamta I politisk korrekthet. Men det ar inte bara det forstas. det har varit tal om mycket alla ar valkomna till Kyrkan pa sista Tiden och jag tror att Dupont Circle Washington DC och San Fransisco ar varldens mest gayliberala stallen, mer an Stockholm. Men sa ser det inte ut I sydstaterna overallt.
Sa, Jo, jag haller med om att det ar mycket larv och acklig patronisering, men ar inte "hen" bara utvecklande for spraket? jag pratar aldrig svenska mer an har sa jag vet inte hur det kanns att leva med "hen". som jag skrev tidigare, engelskan anvander singular they titt som tatt. "Hen" ar mer dynamiskt och kan anvandas I fler sammanhang. Det sags att svenskan ar ett ordfattigt sprak, men det Finns varre.
Hahah, fan vilken tvist det blev i skallen på mig nu.
Jag står helt och hållet för att allt religiöst ska finansieras av privata medel, inte skattepengar.
Men jävlar vad det här hade fått mig att mysa i ett decennium framöver.
Kan säga så här - Ska vi ändå finansiera moskébyggande så ska ju den här ha så mycket vi kan avvara.
Det finns väl inga hinder för det? Det är bara att sätta igång för de som är engagerade. Finns säkert skattepengar som går till liknande saker, eller någon tom kyrkobyggnad som man kan konvertera.
Sa, Jo, jag haller med om att det ar mycket larv och acklig patronisering, men ar inte "hen" bara utvecklande for spraket? jag pratar aldrig svenska mer an har sa jag vet inte hur det kanns att leva med "hen". som jag skrev tidigare, engelskan anvander singular they titt som tatt. "Hen" ar mer dynamiskt och kan anvandas I fler sammanhang. Det sags att svenskan ar ett ordfattigt sprak, men det Finns varre.
Jag har faktiskt aldrig hört någon säga "hen" live, evar. bara sett det på TV. Känns ganska dött faktiskt, lika bra det.
Blir lite väl mycket byggnader här i världen om varje grupp ska ha en egen..
Träfflokalen för arabiska homosexuella med mammor som horar på deltid och pappor som säljer begagnade pianon i mörka gränder.. Antal medlemmar: En. I hela världen..
Träfflokalen för arabiska homosexuella med mammor som horar på deltid och pappor som säljer begagnade pianon i mörka gränder.. Antal medlemmar: En. I hela världen..
The Queen of jämförelser. Med tanke på hur många muslimska män det finns så lär det rimligen finnas väldigt många homosexuella i denna grupp.
Hemliga bögklubbar ska tydligen inte vara ovanligt i Afghanistan.
filmjölk
2012-12-21, 06:45
Hen behöver inte vara ett ord som ersätter hon eller han utan kompletterar med ett tredje genus, avsett tex (utan att för den skull vara nedsättande) för folk med flytande könsidentitet, de som är varken eller, androgyna.
Den bevisar ingenting mer än att man kan slösa med skattepengar på skitbyggnader.
Varför upprörs du, filmjölk?
Självklart ska de ha samma rätt till bidrag som alla andra religiösa samfundsgrupper.
Om religiösa samfund ska vara bidragsfinansierade eller inte är en annan fråga. Men har vi det upplägget tycker jag det ska gälla alla, oavsett tro och läggning. Alla religiösa samfund är lika bänga ändå i mitt tycke (no offence & no homo) :d
Exempel frågar ni? Visst! Till exempel att uppfinna ordet "Hen" för att lära barn att vi alla först och främst är likvärdiga människor och inte kön
Nej, att använda ordet "hen" i det sammanhanget är vad som upprör dig. Ordet "hen" har andra användningsområden som underlättar flytet i, framförallt, skriven text. Synd bara att det har blivit så djävla polariserat att använda ordet så att användandet eller undvikandet av det ses som ett ställningstagande i sig själv.
Knatcharn
2012-12-21, 09:12
Bra sagt :)
Eddie Vedder
2012-12-21, 10:02
Finansierat med skattemedel? Nej tack, religion eller särskilda HBT intressen ska inte skattefinansieras även om det annars var en kul (fast lite gay) idé i sig.
Jag tycker skillnaden är milsvid där. Till vem finns skattepengar om inte till folket? HBT-personer är människor, religion är humbug. Om vi jämför med att exempelvis religiösa människor är förföljda för sin religion så ser jag det som självklart att vi med skattepengar ska hjälpa dem. Men absolut inte religionstramset som sådant. Jag tycker att det är väldigt viktigt att skilja på religion och människor. Människor finns och har ett värde - ett värde som vi människor tillskriver varandra när vi finns (inte en spermie eller en liten klump i en livmoder). Deras gudar är barnsligheter.
Herr Oberst
2012-12-21, 10:32
Jag vill inte att mina pengar går till någon religion alls. Däremot kan jag gå med på att skänka mina pengar via skatteseseln till att medverka till att all religion förstörs helt.
Men visst, bra om det finns någon som vill förändra den knäppa ideologin som kallas islam, men tvivlar på att detta blir någon större succé.
Skickat från min LT26i via Tapatalk 2
Herr Oberst
2012-12-21, 10:36
Haha
Skickat från min LT26i via Tapatalk 2
Ordet "hen" har andra användningsområden som underlättar flytet i, framförallt, skriven text.
Vilka?
Vilka?
När kön är okänt. Rent språkligt tycker jag det verkar praktiskt att använda hen som personligt pronomen. Vi kör ju könsneutrala pronomen i 1:a och 2:a person singular (och 1:a, 2:a och 3:e person plural). Så varför inte i 3:e person singular.
Edit: Vad det nu har med tråden att göra :D
När kön är okänt. Rent språkligt tycker jag det verkar praktiskt att använda hen som personligt pronomen. Vi kör ju könsneutrala pronomen i 1:a och 2:a person singular (och 1:a, 2:a och 3:e person plural). Så varför inte i 3:e person singular.
Edit: Vad det nu har med tråden att göra :D
Exempel? Vanligtvis duger väl denne?
Eddie Vedder
2012-12-21, 11:12
Ja men nu finns ett alternativ till. Och ett som passar väldigt bra i en mening där man helst skriver han eller hon. Denne passar i mer formell text tycker jag.
Ja, denne är ett demonstrativt pronomen man kan ta till. Men personligen tycker jag det låter ganska bängt.
"Om ditt barn har några allergier så meddela detta så ser vi till att denne får specialkost"
Edit: Jag hanterade inte meningarna alls så jag ändrade :D
"Ja, denne är ett demonstrativt pronomen man kan ta till. Men personligen tycker jag det låter ganska bängt.
"Om ditt barn har några allergier så meddela detta så ordnar vi specialkost till denne"
Eller "Är ditt barn sjuk så får denne inte vara med i skolan"."
"Till denne" går ju i första meningen att bara utesluta och i andra ersätta med "barnet". Eller bryter man mot några grammatiska regler då?
Ja, denne är ett demonstrativt pronomen man kan ta till. Men personligen tycker jag det låter ganska bängt.
"Om ditt barn har några allergier så meddela detta så ordnar vi specialkost till denne"
Eller "Är ditt barn sjuk så får denne inte vara med i skolan".
- Om ditt barn har några allergier så meddela detta så ordnar vi specialkost till det [ett barn/ barnet/ det]
- Är ditt barn sjukt så får det inte vara med i skolan
Hoppar hit istället angående hen:
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=6163474#post6163474
Stefan J
2012-12-21, 13:22
Nej, att använda ordet "hen" i det sammanhanget är vad som upprör dig. Ordet "hen" har andra användningsområden som underlättar flytet i, framförallt, skriven text. Synd bara att det har blivit så djävla polariserat att använda ordet så att användandet eller undvikandet av det ses som ett ställningstagande i sig själv.
Ja exakt så menar jag. Införandet av det på dagis för att lära barnen någon slags ideologi är det som retar mig.
Kritiken mot hen är ofta inte användningen vidi fall där man inte vet kön utan snarare idén om könlöshet.
På förskolan Egalia är alla kompisar. Ingen är flicka eller pojke. Ord som pojke och flicka används inte.
http://www.aftonbladet.se/wendela/article12531124.ab
tntballe
2012-12-21, 14:46
En mindre känd händelser är i historien om Rungne som var en mytologisk jätte. När han dräptes av Tor står det explicit att han använde en hen som vapen.[2]
Postat via en mobil enhet
filmjölk
2012-12-21, 14:46
Varför upprörs du, filmjölk?
Nu hänger jag inte med. Upprörd? Homoskén? Den tycker jag är en bra idé, kanske för min del mer för dess roll som en nagel i ögat på islamister än som en samlingsplats för hbt-muslimer. Dock är jag oroad för den personliga säkerheten hos ev. Homimam, dess besökare, finansiärer, etc.
Hen? Är bara ett ord, och jag tror det var Stoltz (vår expert på området-så jag litar på hans omdöme) som förklarade syftet med ordet, att det inte skall ersätta han/hon, inte är särskilt politiskt utan bara ett ord för de som varken är han eller hon.
"Där skall alla vara välkomna oavsett kön, religiös och politisk uppfattning och sexualitet." Just att denna helgedom ska vara öppen för alla religiösa förvirrar mig. Kristna progressiva går antagligen till progressiva kyrkor, så vad som skulle behövas är kanske en specifikt muslimsk helgedom, en progressiv moské m a o. Jag vet inte om man redan nu finansierar moskébyggen med skattepengar, men i så fall ska givetvis även progressiva moskéer ha tillgång till de pengarna.
WHITEFOLKS
2012-12-21, 16:02
Moskéer är ofta sponsrade av "saudiarabien" och antagligen kommer väl en del krav i samband med detta.
Saudierna är inte direkt progressiva i sina tolkning av islam.
The Queen of jämförelser. Med tanke på hur många muslimska män det finns så lär det rimligen finnas väldigt många homosexuella i denna grupp.
Hemliga bögklubbar ska tydligen inte vara ovanligt i Afghanistan.
Jasså du Gober, du tror att det finns många "arabiska homosexuella med mammor som horar på deltid och pappor som säljerbegagnade pianon i mörka gränder.."
Just den kombinationen trodde jag var en raritet, men vad vet jag.
Ang hemliga bögklubbar & klubbar som vill ha erkända föreningslokaler ser åtminstående jag en rätt stor skillnad.
Men skit samma.
Jasså du Gober, du tror att det finns många "arabiska homosexuella med mammor som horar på deltid och pappor som säljerbegagnade pianon i mörka gränder.."
Just den kombinationen trodde jag var en raritet, men vad vet jag.
Ang hemliga bögklubbar & klubbar som vill ha erkända föreningslokaler ser åtminstående jag en rätt stor skillnad.
Men skit samma.
Nej det tror jag inte? Du verkar dock ha lite problem med att förstå vad jag skrev?
Du skriver om någon slags bisarr undergrupp och hur det skulle se ut om alla dessa extrema minoriteter skulle ha en lokal, och jag skriver att du inte kan jämföra det med en grupp som förmodligen är väldigt stor.
Goddag yxskaft...
Nej det tror jag inte? Du verkar dock ha lite problem med att förstå vad jag skrev?
Du skriver om någon slags bisarr undergrupp och hur det skulle se ut om alla dessa extrema minoriteter skulle ha en lokal, och jag skriver att du inte kan jämföra det med en grupp som förmodligen är väldigt stor.
Goddag yxskaft...
Du förstod inte mitt inlägg och gör det fortfarande inte. Ändå står du på dig.
Lite kul.
Låt oss bryta här dock, orkar inte argumentera :). Ha en trevlig kväll.
Du förstod inte mitt inlägg och gör det fortfarande inte. Ändå står du på dig.
Lite kul.
Låt oss bryta här dock, orkar inte argumentera :). Ha en trevlig kväll.
Ja det är kul, du är väldigt rolig. Tråden handlar om att bygga moské för homosexuella. Du skriver
Alltså att det skulle bli för mycket byggande om varje extrem minoritet skulle ha en egen lokal.
Om du inte jämför dessa grupper med de som tråden handlar om, vad är det då du vill säga? Du ville bara helt enkelt nämna att om grupper med en medlem ska bygga lokaler så blir det många lokaler?
Nej jag förstår inte ditt inlägg men jag är väl bara korkad.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.