Visa fullständig version : Hur ser mitt kostupplägg ut?
Jag har trampat vatten de senaste månaderna och saker och ting
går varken fram eller bak känns det som. Började snegla lite
på periodisk fasta och har nu testat det i drygt 2 veckor (eller jag kanske fuskar lite med kosttillskotten). Trivs väldigt bra med upplägget ska tilläggas.
Vitargon (CRX, Scitec) jag tar just nu innan träning funkar
väldigt bra, men inget jag kommer fortsätta med (pga priset).
Funderat på att börja köra BCAA innan och efter, alt bara köra
på vassle direkt efter. Målet med träningen är att öka i
muskelmassa, även om jag inte på något sätt är rädd för att få
lite fett på kroppen. Väger i dagsläget 73 kg och det
långsiktiga målet är att väga 80 kg. Har testat att (gris)bulka förut, men det är inget jag känner att jag vill göra om.
Vad tror ni om mitt kostupplägg? Min mage har börjat svikta
lite nu de senaste dagarna, kan det bero på kvargen månne?
09.00 (går upp) BCAA
Innan träning ~11: Vitargo CRX
Efter träning ~12.30: BCAA
13.00 Protein shake
13.30 Lunch. Oftast nötfärs (~170 g) eller lax (250 g)
tillsammans med 1 dl ris.
17.00 500 g kvarg blandat med bär
20.00 Middag. Ja, samma princip som lunch. Försöker få i mig
kött/fisk med antingen ris eller potatis. Lite dålig med
grönsakerna, men gurka och tomat brukar jag få i mig
21.30 250 g kvarg blandat med bär
Började den här veckan med ett 3-1-3-schema, som jag nu testar
för första gången.
Förtydligande, du ska alltså upp i vikt och står still?
Då är lösningen att äta mer, du kan äta mer och gå upp i vikt (t.ex 1 kg i månaden).
Det är ingen on/off switch som säger: grisbulk eller ingen bulk, kör en lätt bulk så går du upp i vikt i lagom takt.
Det känns nästan som att du snarare borde gå ner av det där?
Sen varför både BCAA och vassle efter träning?
Om du tror magen surar pga kvargen så kan du ju alltid iaf skippa 250 gram av den och kanske t.om öka på någon av proteinkällorna till måltiderna?
Lite snabb huvudräkning så får jag det till att vara iaf en hyffsad bit under 2000 kcal och så länge jag inte räknat fel så är det inget du kommer gå upp i vikt på alls.
du äter som ett dagisbarn.
1dl ris vafan!? jag kokar vanligt vis 4-6 portioner till mig själv till en måltid och jag följer inte periodisk fasta..
som jag förstår de så vill du gå upp i vikt och då borde det krävas mycket mer mat än det där. räkna kcal och börja stoppa i dig 3000kcal/dag och se vad som händer, justera sen därefter.
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Pretorian
2012-12-20, 10:34
Jag skulle skippa periodsik fasta vid viktuppgång. Har svårt att äta så mycket vid färre tillfällen.
Ät mer mat än vad du gör idag. Du äter verkligen lite. Nu kan man inte jämföra rakt av men för att du ska få perspektiv så försöker jag äta minst 500 gram köttfärs (om måltiden består av det) till lunch och minst samma mängd om inte mer till middag efter träning.
Jag skulle skippa periodsik fasta vid viktuppgång. Har svårt att äta så mycket vid färre tillfällen.
Ät mer mat än vad du gör idag. Du äter verkligen lite. Nu kan man inte jämföra rakt av men för att du ska få perspektiv så försöker jag äta minst 500 gram köttfärs (om måltiden består av det) till lunch och minst samma mängd om inte mer till middag efter träning.
varför så mycket köttfärs?? det blir verkligen onödigt mkt protein och fett. äter man mycket ris/pasta samt nån burk kvarg räcker ett par 100g kött/dag för att komma över 200g protein vilket är mer än enough!
satsa på carbs istället för prestationen.
Hur i h-vete får du i dig 6 portioner? :)
Men ponera att jag dubblar kolhydraterna och kanske går upp till 250 g nötfärs (mer kommer jag inte få i mig) och tar bort 250 g kvarg. Då ligger jag fortfarande en bra bit under 3000 kcal. Något tips på hur jag lägger till de sista kalorierna? Röd mjölk stod för mycket när jag bulkade, men vette fan hur magen reagerar på 1 l av det tillsammans med 500 g kvarg?
Hur i h-vete får du i dig 6 portioner? :)
Men ponera att jag dubblar kolhydraterna och kanske går upp till 250 g nötfärs (mer kommer jag inte få i mig) och tar bort 250 g kvarg. Då ligger jag fortfarande en bra bit under 3000 kcal. Något tips på hur jag lägger till de sista kalorierna? Röd mjölk stod för mycket när jag bulkade, men vette fan hur magen reagerar på 1 l av det tillsammans med 500 g kvarg?
det går rätt lätt faktiskt med lite sweetchili sås :)
lägg till 100g glukosbaserat godis efter träning? eller glukosbaserad glass 300-500kcal. tips är att äta pasta istället för ris/potatis om det är svårt att komma upp i rätt kalori mängd, det mättar betydligt sämre :)
ska du dricka mjölk rekommenderar jag lättmjölk.
Det låter ju gott med godis och glass, men finns det ingen risk att jag man blir lite "plufsig" med tiden då? Jag bulkade ganska rejält i somras (fram till sommaren) och nådde knappt 80 kg. Det var första gången i mitt liv som jag kände mig ganska "fet" och det är väl inget jag vill göra om. Jag har gott om tålamod och är medveten om att det kommer ta år att nå 80 kg med så låg kroppsfett% som möjligt. Men säg att jag skiter i periodisk fasta som Pretorian säger och återgår till mitt vanliga upplägg då.
09.00 BCAA - Kaffe
10.00 250 g kvarg med 2 dl fiberhavregryn
11.00 Träning
12.30 BCAA (kreatin?)
13.15 2 dl ris (alt. potatis eller pasta) med 250 g nötfärs (lax, kött..)
16.00 250 g kvarg (GLASS? :))
18.00 Protein shake
20.00 Samma som lunch
23.00 Kasein
Hur ser det ut tycker ni? Ska jag lägga på något mer på mellanmålen kanske? Med tanke på att jag äter frukost känns det väl lite onödigt att inta något strax innan träningspasset väl?
om du tar godis/glass direkt efter träningen så är det inte dåligt/onyttigt på något sätt, snarare tvärtom :) för att slippa fruktos så kolla så att glukossirap står före socker i innehållsförteckningen :)
Gott :) Har du något förslag på glukosbaserad glass? Så jag vet vad jag ska leta efter
Gott :) Har du något förslag på glukosbaserad glass? Så jag vet vad jag ska leta efter
Jag skulle hellre äta godis nu på vintern personligen :).
Annars t.ex sia vanilj glass.
Den här du pratar om eller? http://www.siaglass.se/vara-glassar/sia-hushallsglass/graddglass-05-l/vanilj
Glykossirap ska alltså stå före sockret? Vad har det för betydelse?
Den här du pratar om eller? http://www.siaglass.se/vara-glassar/sia-hushallsglass/graddglass-05-l/vanilj
Glykossirap ska alltså stå före sockret? Vad har det för betydelse?
Hur mycket koll har du på glukos kontra fruktos?
Bra att veta i vilken ände man skall börja i om man skall förklara :)
Skippa morgonBCAA, helt onödigt. Ta kreatinet med kolhydrater efter träning. Ät mer!
Reaper123
2012-12-20, 11:47
NOLL koll :)Finns en bra tråd i ämnet:
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=181061
Personligen skulle jag försöka äta mycket "bra" mat, vilket då för mig innebär att du snarare ser till att inte äta onödigt mycket fett (säg 1gram per kilo kroppsvikt) och försöka överäta pga ökat kolhydratintag, så slipper du tjocka till dig i onödan. Enklast är så klart att hålla koll på sitt kcalintag och se till så att det kanske rör sig om +1-2 kg/mån snarare än >4... men detta är ju kanske inte något alla orkar!
Du behöver hur som helst äta rejält mycket mer mat, som flera redan påpekat! Men var för guds skull inte rädd för fett i kosten, lax, ägg, nötfärs, lättcremefraiche, matlagningsgrädde, ost osv är kanon för att öka på kcalintaget något mot att äta enbart kycling, ris & broccoli!
Pretorian
2012-12-20, 11:51
varför så mycket köttfärs?? det blir verkligen onödigt mkt protein och fett. äter man mycket ris/pasta samt nån burk kvarg räcker ett par 100g kött/dag för att komma över 200g protein vilket är mer än enough!
satsa på carbs istället för prestationen.
Jag tror på mycket protein och då kan man skippa kvarg etc och ändå få tillräckligt. En smaksak men jag gillar det.
Dessutom handlade mitt inlägg mer om att få TS att förstå att han bör äta mer. Han måste inte äta ett kilo kött men det gör jag.
NOLL koll :)
Då ska jag försöka förenkla det åt lite lätt åt dig :).
Anledningen att man äter kolhydrat efter träningen är för att fylla på med glykogen i musklerna.
Glukos lagras bättre in som muskel glykogen än fruktos.
Står glukossirap först innebär det en ratio på 75/25 glukos fruktos = bra glykogeninlagring i musklerna = bra tryck i musklerna till nästa pass.
Då ska jag försöka förenkla det åt lite lätt åt dig :).
Anledningen att man äter kolhydrat efter träningen är för att fylla på med glykogen i musklerna.
Glukos lagras bättre in som muskel glykogen än fruktos.
Står glukossirap först innebär det en ratio på 75/25 glukos fruktos = bra glykogeninlagring i musklerna = bra tryck i musklerna till nästa pass.
Enkelt och bra, tack :) Frågan är bara om jag orkar med att dra i mig 100 g (?) glass och sen käka lunch. Återstår väl att se!
snickersglass och sias pepparkaks glass :D
i socker är det 50/50 glukos och fruktos. om socker står som andra ingrediens (efter glukossirap) innebär det att max 50% av kolhydraterna kommer från socker och 50% av dom 50%en är fruktos alltså blir det max 25% fruktos och resten glukos.
glukos är bättre än fruktos :)
Enkelt och bra, tack :) Frågan är bara om jag orkar med att dra i mig 100 g (?) glass och sen käka lunch. Återstår väl att se!
100g glass gör ju bara att man blir sugen på mer glass :D när jag äter sias glass brukar jag äta ett halvt 0,5liters paket (135g, 290kcal)+lite godis ibland känns ganska lagomt :)
100g glass gör ju bara att man blir sugen på mer glass :D när jag äter sias glass brukar jag äta ett halvt 0,5liters paket (135g, 290kcal)+lite godis ibland känns ganska lagomt :)
:) Fan, sitter och käkar lunch nu. 2 dl ris med 250 g nötfärs och gurka (gott faktiskt), men sitter och funderar på hur i fan du kan få ner 5-6 dl i magen. Kör du i omgångar eller lassar du på allt på en gigantisk tallrik? :)
:) Fan, sitter och käkar lunch nu. 2 dl ris med 250 g nötfärs och gurka (gott faktiskt), men sitter och funderar på hur i fan du kan få ner 5-6 dl i magen. Kör du i omgångar eller lassar du på allt på en gigantisk tallrik? :)
haha 2dl kokt eller okokt? kör allt på 1 portion :)
2 dl okokt. Snacka du om kokt? Jag har ont i magen i nu och knappt käkat mer än halva.. :P
2 dl okokt. Snacka du om kokt? Jag har ont i magen i nu och knappt käkat mer än halva.. :P
okej bra, nej jag snackar okokt :)
2dl kokt är ju ingenting :D
2 dl okokt var övermäktigt. Får nog köra upptrappning ett tag :D 1,5 dl till att börja med kanske. Försöker räkna kalorierna nu, men helvete vad tråkigt det är.
Kan ljust bröd vara något att dra i sig för att få i sig lite extra?
2 dl okokt var övermäktigt. Får nog köra upptrappning ett tag :D 1,5 dl till att börja med kanske. Försöker räkna kalorierna nu, men helvete vad tråkigt det är.
Kan ljust bröd vara något att dra i sig för att få i sig lite extra?
Det kan det absolut vara :), nu när du ska gå upp i vikt, om du tycker det är tråkigt att räkna kalorier (det tycker jag också, därför jag inte gör det) är att dra lite snabba kalkyleringar för att skapa dig ett hum om var du ska ligga, försök följa något som liknar det, se om du går upp i vikt som tänkt om inte ät lite mer, gör detta om och om igen tills det fungerar :)
Fan, glass, godis, vitt bröd.. känns ju inte bra på förhand :d
Är det någon bra idé att få sig en monsterfrukost nån timme innan passet, eller ska jag köra simpelt på lite kvarg och havregryn och sen ta 2-3 skivor vitt bröd (med ost kanske) under något mellanmål på dagen?
Fan, glass, godis, vitt bröd.. känns ju inte bra på förhand :d
Är det någon bra idé att få sig en monsterfrukost nån timme innan passet, eller ska jag köra simpelt på lite kvarg och havregryn och sen ta 2-3 skivor vitt bröd (med ost kanske) under något mellanmål på dagen?
glass o godis efter träning funkar typ lika bra som malto, rätt givet vad valet blir då ju :) (glass innehåller såklart lite fett också men ryms de i budgeten så är de inga problem)
frukost tips som jag äter nästan varje morgon:
1 vassle shake
250g kvarg+funlight
100g musli/flingor
blir ca 700kcal och 65-70g protein, fyll på med mackor om du vill ha mer :)
Stort tack för hjälpen, Jeml. Uppskattas! :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.