Visa fullständig version : Rovdjursdieten
Mastodntflmsmats
2012-12-19, 23:44
Någon som har testat rovdjursdieten? Skall börja deffa och satt och googlar på olika dieter när snubblade över denna. Denna diet fastnade jag för då jag är meatlover. Är ju lik lchf.
Lite saxat
"Rovdjursdieten Så här gör man
Rovdjursdieten är en mycket enkel diet att följa. Du ska äta tre lagde mål mat om dagen och äta två mellanmål. Målen och mellanmålen får bestå av hur mycket mat som helst. Ät tills du är mätt. I och med att du motionerar mycket så kommer ditt matintag att minska.
Följande gäller sex dagar i veckan:
Alla lagade mål mat ska bestå av minst 200 gram animaliskt protein. Till måltiderna så får man äta hur mycket grönsaker man vill.
Frukosten ska kompletteras med en multivitamintablett och en matsked fiskolja.
Mellanmålen består av valfri grönsak i valfri mängd
Varjedag ska man utföra en aerobisk aktivitet som pågår i minst en timme.
Varannan dag ska man genomföra ett styrketräningsprogram som tar minst 30 minuter.
De dagar man inte genomför styrketräning ska man man träna smidighet i ca 30 minuter.
EN dag i veckan får man också äta frukt.(Fruktdagen):
Alla lagade mål mat ska bestå av minst 200 gram animaliskt protein. Till måltiderna så får man äta hur mycket grönsaker eller frukt man vill.
Frukosten ska kompletteras med en multivitamintablett och en matsked fiskolja.
Mellanmålen består av valfri grönsak eller frukt i valfri mängd.
Ingen träning på fruktdagen.
EN dag i månaden får man äta som man vill(FUSKDAGEN):
Du får äta precis vad du vill under hela dagen.
Ingen träning!
Den aerobiska aktiviteten kan vara vad som helst, tex prommenader, joggning, simning eller cykling. Det är bra om man varierar sig för att slita mindre på kroppens leder. Styrketräning kan bestå av ett enkelt hemträningsprogram bestående av sittupps, armhävningar, sittande tricepspress och upphopp. Naturligtvis så fungerar även ett hantelprogram eller att träna på gym. Efter att ha följt rovdjursprogrammet ett par månader så har alla som följt programmet fått en enormt mycket starkare och smidigare kropp."
För mer info
http://www.viktminskning.dk/rovdjursdieten.php
Jag hade tänkt att köra styrketräning ca 5-6dagar i veckan (samma som i dagsläget) + 20-60min promenad minst 5dagar i veckan beroende av tid jag hinner.
Vad tror ni? Hiss eller diss?
"Målen och mellanmålen får bestå av hur mycket mat som helst. " Där slutade jag läsa.
Mastodntflmsmats
2012-12-19, 23:52
Haha önsketänkande :) låter det för bra för att vara sant så e det nog det..
Muskler = bränner fett
Mer muskler = mer fettförbränning
Mer muskler + regelbunden tung styrketräning + minskat ENERGI-intag = win
frågor på detta ?
Minst 3kg kött om dagen alltså. Låter miljövänligt, nyttigt och inte alls overkill.
Jag förstår att det antagligen är ett retard som skrivit texten som inte förstår skillnaden mellan 200g kött och 200g animaliskt protein. Att man kan äta hur mycket som helst är givetvis totalt BS, att få alla sina kalorier från kött är givetvis idiotiskt (se ovan) och dieter utan kolhydrater suger dase
Det låter lite lätt lustigt... Jag skrattade lite glatt åt "fruktdagen" :D.
I och med att du motionerar mycket så kommer ditt matintag att minska.
När jag motionerar mycket blir jag hungrig och äter mer. :(
*troll*Antingen är ts rik eller så jagar han sin mat med händerna. *jorgen* *troll*
Pretorian
2012-12-20, 07:57
"Målen och mellanmålen får bestå av hur mycket mat som helst. " Där slutade jag läsa.
Jag kom lite längre... ändra till (Fruktdagen)
Lychgate
2012-12-20, 08:02
Alla lagade mål mat ska bestå av minst 200 gram animaliskt protein.
http://i.imgur.com/ASWb9.gif
Nikodemus
2012-12-20, 09:48
äter rovdjur lagade mål mat?
Mastodntflmsmats
2012-12-20, 10:43
Så ett nej alltså? Ha ha. Kanske inte var den mest genomtänkta idéen men jag tänkte att folk säkert skrattade åt periodisk fasta när de först kom på tal, så denna kanske också fungerar. kan som sagt inte så mycket om deff och det finns ju en djungel utav mindre kända dietformer. Gillar f.ö att många går in i tråden och gör sig lustiga istället för att skriva något konstruktivt.. Helt plötsligt blev alla kostrådgivare.
Nikodemus
2012-12-20, 10:48
jag tror inte dieten e helt galen den var så skabbigt beskriven bara :)
känns som du sa väldigt lchf. fungerar nog bara man har koll på sin kcal i vanlig ordning.
långsiktiga effekten vågar jag inte gissa på (eftersom jag inte är kostrådgivare ;) )
Folk är inte så förtjusta i ogenomtänkta dietupplägg. Bara för att det är nytt och heter nånting fräckt är det inte fantastiskt. Att äta tre kg kött om dagen och utöver det får man äta "hur mycket man vill" tycker dom kanske inte låter fantastiskt genomtänkt, kan det vara så? Sen håller jag med om att det skojades löjligt, men det är sån nivå det är här. =)
Sen kan man ju räkna på hur mycket man faktiskt stoppar i sig enligt den där om dagen och om det verkar troligt att man kommer rasa i vikt och bli abnormt vacker.
Proteinintaget ska landa på 600g om dagen, det är 2400 kcal.
Kolhydratsintaget är inte ordnierat, men begränsas inte av mer än mättnad. Visserligen äter man bara "grönsaker" som KHkälla, så det blir väl inga mängder där.
Fettintaget skulle kunna landa ganska så väldigt högt om man nu ska få i sig sina 3 kg kött om dagen. Med kött som har 2% fett blir det 540 kcal till. Tioprocentigt kött i den mängden resulterar i 2700 kcal från fett om dagen. Så tre kg vanlig köttfärs om dagen blir ~5000 kcal.
600G animalisktprotein om dagen*flex*
Så ett nej alltså? Ha ha. Kanske inte var den mest genomtänkta idéen men jag tänkte att folk säkert skrattade åt periodisk fasta när de först kom på tal, så denna kanske också fungerar. kan som sagt inte så mycket om deff och det finns ju en djungel utav mindre kända dietformer. Gillar f.ö att många går in i tråden och gör sig lustiga istället för att skriva något konstruktivt.. Helt plötsligt blev alla kostrådgivare.
Folk svarar med en viss humor på alla de felaktiga påståenden som finns i texten.
Det känns som en väldigt slarvigt ihopsatt diet, så på hiss eller diss så säger jag diss.
Reaper123
2012-12-20, 11:20
känns spontant som det är en felskrivning och det ska stå 200g kött? Låter annars som sagt som en ganska rejäl overkill både för kropp och plånbok!
Varför inte äta den mat man gillar och justera mängden efter kcalbudget och försöka fokusera på proteinet? Det känns som win-win enligt mig :D
Pretorian
2012-12-20, 11:55
Varför inte äta den mat man gillar och justera mängden efter kcalbudget och försöka fokusera på proteinet? Det känns som win-win enligt mig :D
För den dieten du pratar om låter svensson och har inget coolt namn som Rovdjursdieten eller Warrior Diet eller Strawberry Diet... (ok, den sista var dåligt exempel)
Nikodemus
2012-12-20, 13:03
Strawberry Diet
shut up and take my money!
Mastodntflmsmats
2012-12-20, 15:24
Absolut e den slarvigt skriven. Var som sagt bara en fråga om någon hade testat den. Ang 200g så utgick jag också från att det skall vara 200g kött. Personligen så bryr jag mig inte om priserna på kött då jag har bra inköpspris på de flesta köttsorter.
För mig som kan lite om om dieter är det lättare enligt migg att följa en diet där det står vad man skall äta, hur många ggr osv. Det är säkert bättre som några skrev här ovan att räkna kalorier, kolhydrater och protein. Dock känns det som att man måste vara forskare för att kunna göra det.. kanske jag som är dum men vet ärligt talat inte vart jag ska börja.
MVH
Killen som bara bulkar
Eddie Vedder
2012-12-20, 15:31
Killen som bara bulkar
Är det en ren anarki i din bulk eller har du någon grundläggande koll på vad du äter och varför du äter på det viset?
Mastodntflmsmats
2012-12-20, 16:01
Eddie Vedder>> Jag vägde ca 63kg (183cm lång) innan jag började träna. Då tränade jag mest kampsport. Efter ett år började jag även köra en del styrketräning men fokus låg på kampsporten. Efter jag ådragit mig en skada och längre inte kunde köra på den nivå jag ville så gick jag tillslut över nästan helt till styrketräning och mitt mål var att bli starkare. Jag försökte äta mycket och ofta för att få i mig mycket protein. Nu väger jag 96kg och har aldrig vägt såhär mycket. Jag har fått mage och är inte direkt nöjd med hur jag ser ut. Jag vill därför gå ned i vikt (deffa), och det är väl där jag är ungerfär nu.
Finns så många olika dieter och saker man måste räkna och ha koll på när det gäller deff så jag blir tokig.
Pretorian
2012-12-20, 16:03
Jag tycker man kommer långt bara på att uppskatta det man stoppar i sig. Jag väger inget men jag har ändå lite koll på mängden jag stoppar i mig av framför allt kött, fisk, fågel etc... Jag tittar bara på förpackningen.
Jag gjorde hamburgare för någon dag sedan och då köpte jag 500 gram kött. Jag åt allt och då vet jag på ett ungefär hur mycket jag fått i mig.
Andra vill väga allt men det är inte ett måste.
Eddie Vedder>> Jag vägde ca 63kg (183cm lång) innan jag började träna. Då tränade jag mest kampsport. Efter ett år började jag även köra en del styrketräning men fokus låg på kampsporten. Efter jag ådragit mig en skada och längre inte kunde köra på den nivå jag ville så gick jag tillslut över nästan helt till styrketräning och mitt mål var att bli starkare. Jag försökte äta mycket och ofta för att få i mig mycket protein. Nu väger jag 96kg och har aldrig vägt såhär mycket. Jag har fått mage och är inte direkt nöjd med hur jag ser ut. Jag vill därför gå ned i vikt (deffa), och det är väl där jag är ungerfär nu.
Finns så många olika dieter och saker man måste räkna och ha koll på när det gäller deff så jag blir tokig.
Vad vill du äta? Vilka tider gillar du att äta? Hur ofta gillar du att äta?
Edit: +1 på Pretorian dessutom, jag väger inget heller.
Eddie Vedder
2012-12-20, 19:22
Börja med att sluta äta så ofta men lika mycket protein exempelvis. Det är inte så särskilt svårt. Själv reglerar jag numera min viktkurva med jordnötter. Vill jag upp äter jag mer jordnötter, går det för fort minskar jag ner på mina jordnötter. I en framtid kanske jag vill deffa lite och då kommer jag helt skippa jordnötter.
Själv reglerar jag numera min viktkurva med jordnötter.
Jag kör på choklad :D.
Eddie Vedder
2012-12-20, 19:58
Jag kör på choklad :D.
Jag äter också choklad rätt ofta men det är så väldigt lite åt gången och inte med något syfte mer än smak. :)
Mastodntflmsmats
2012-12-21, 00:16
Dagarna ser olika ut beroende på hur jag jobbar och när jag tränar.
Så här såg det t ex ut idag.
frukost 10:00 (antingen 6äggs omelett eller havregrynsgröt med 3 kokta ägg + en shake)
Träning 11:00 (bcaa före & efter)
Lunch 13:00 kycklingsallad
Mellanmål 15:00, 1 kesella
Middag 17:00 kycklingwok
Kvällsmat 21:00 pasta med köttfärssås
Har ingen direkt koll på hur mycket jag stoppar i mig men uppskattar det till en välfylld tallrik.
Det verkar lätt att kunna räkna ut hur mycket allt innehåller och vad man skall få i sig på en dag men för mig är det rena grekiskan. Jag må vara en idiot men för mig sätter det sig inte hur man skall göra och då har jag läst en del guider, bl.a. Deffguiden här på kollozeum.
Det verkar lätt att kunna räkna ut hur mycket allt innehåller och vad man skall få i sig på en dag men för mig är det rena grekiskan. Jag må vara en idiot men för mig sätter det sig inte hur man skall göra och då har jag läst en del guider, bl.a. Deffguiden här på kollozeum.
Du måste inte räkna. Det räcker att väga dig. Justera mängden mat tills vikten går lagom fort åt det håll du vill.
Det är inte optimalt, men det är enkelt och det fungerar.
frukost 10:00 (antingen 6äggs omelett eller havregrynsgröt med 3 kokta ägg + en shake)
Har ingen direkt koll på hur mycket jag stoppar i mig men uppskattar det till en välfylld tallrik.
Och vad händer på kosten just nu, går du upp eller ner eller ligger du stilla i vikt?
Mastodntflmsmats
2012-12-21, 00:46
Just nu går jag fortfarande uppåt. Inte lika brant uppåt som tidigare men..
Ulvamal>> det var ett bra förslag. Det enklaste för mig skulle vara om någon sa åt mig "detta ska du äta si och så många gånger per dag i si och så många veckor"
Just nu går jag fortfarande uppåt. Inte lika brant uppåt som tidigare men..
Ulvamal>> det var ett bra förslag. Det enklaste för mig skulle vara om någon sa åt mig "detta ska du äta si och så många gånger per dag i si och så många veckor"
Ät exakt som du gör, men lite mindre av allt om utom proteinkällorna, det är enkelt sätt att gå ner.
Dvs dra ner på ris/pasta med ca 1/3 och kör så någon vecka, går du ner så fortsätt och dra ner ytterligare när du stannar upp.
Går du inte ner, dra ner lite mer på maten.
Svårare är det inte. Köp en bra våg.
Pretorian
2012-12-21, 08:29
Det låter som att det kan vara vättigt att kolla lite grovt hur mycket du stoppar i dig av allt.
Börja enkelt, ta kycklingen som exempel:
Har du en påse med fryst kyckling eller? Hur mycket väger den påsen? (hint: läs på förpackningen) Till hur många måltider räcker den?
Tinar jag en påse med 900 gram kyckling och äter det på två måltider under en dag så får jag i mig ca 160-180 gram protein. Är det för lite så får jag nästa dag ta tex TVÅ påsar á 900 gram och dela upp på TRE måltider.
Det är så jag gör nu men jag går efter kroppsvikten. Jag vill öka lååångsamt i vikt. Märker jag att jag ligger still i flera dagar så lägger jag till mer mat.
Eddie Vedder
2012-12-21, 09:55
Där har du ju något som du enkelt kan fixa. In med lite pasta, ris eller potatis i kycklingwoken om den är efter träning. Så skiter du helt i kvällsmaten. Klart.
Mastodntflmsmats
2012-12-21, 11:42
Tack för era tips. Nu känns det faktiskt lättare att dra igång. Skall försöka dra ned lite på pasta/ris/potatis. Även snegla på vad vissa saker innehåller.. Kör på det ett tag, märker jag ingen skillnad i viktnedgång så tar jag bort kvällsmiddagen helt och ser om det blir förändring då.. Vad är en lagom takt för viktminskning? 2kg/månad?
Pretorian
2012-12-21, 11:54
2kg/månad?
Ja.
Tack för era tips. Nu känns det faktiskt lättare att dra igång. Skall försöka dra ned lite på pasta/ris/potatis. Även snegla på vad vissa saker innehåller.. Kör på det ett tag, märker jag ingen skillnad i viktnedgång så tar jag bort kvällsmiddagen helt och ser om det blir förändring då.. Vad är en lagom takt för viktminskning? 2kg/månad?
Det är absolut en lagom viktminskning :), och som Eddie Vedder redan var inne på så lägg den måltiden med mest kolhydrat efter träning, vare sig den är på lunchen eller kvällen (så länge det inte krockar för mycket med ditt liv för övrigt dvs)
2kg/månad?
det beror på hur tjock du är. Jag tycker generellt att det är onödigt långsamt.
Reaper123
2012-12-21, 12:58
det beror på hur tjock du är. Jag tycker generellt att det är onödigt långsamt.Instämmer här, på mina tidigare deffar har jag siktat på -1kg/vecka som start och sedan försökt avsluta deffen runt -0,5kg/vecka. Då har jag väl haft >20% i BF så då har man en del att ta av.
Är man runt 1 siffrigt i BF så bör man väl vara lite mer försiktig och då kanske räkna lite mer noggrannt på sitt underskott (70 kcal per kilo fett är väl ett ganska bra riktvärde)
Mastodntflmsmats
2012-12-22, 11:40
Jag måste ha över 20% så kanske bra att börja lite hårdare. Det jag är mest orolig för är att ja inte kommer ha någon ork/energin utan min normala mängd mat. Tänker då på hur det kommer bli när man tränar och sen att man blir trött på jobbet.
Varför kör man inte kolhydrater till den måltiden innan träning så man får mer energi?
Jag måste ha över 20% så kanske bra att börja lite hårdare. Det jag är mest orolig för är att ja inte kommer ha någon ork/energin utan min normala mängd mat. Tänker då på hur det kommer bli när man tränar och sen att man blir trött på jobbet.
Varför kör man inte kolhydrater till den måltiden innan träning så man får mer energi?
satsa på 1000kcal underskott då.
man vill ha så mkt carbs efter träningen som möjligt för att optimera återhämtningen.
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Tjackari
2012-12-22, 14:31
KÖR bara man vet ju aldrig innan man provar. Och charmen med att skriva underliga inlägg är ju att bli sågad hela tiden. Då vet man att man lever...
Om inte Predetordieten funkar så kan du köra min Pizzadiet.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=193315
Jag börjar den 2 januari. Haka på*slap*
Det är viktigare att fylla på efter, det kommer påverka nästa pass med samma muskelgrupper mer än det du äter precis innan nästa pass.
Mastodntflmsmats
2012-12-22, 21:41
Ja men dåså då kör vi!! Har fått kött på Benny att äntligen dra igång dn här jävla dieten! Beach 2013 here i come
Tjackari>> pizzadiet låter häftigt men efter ett par veckor skulle jag inte klara av de.. Men lycka till
http://i.imgur.com/ASWb9.gif
garvade hårt åt den där :laugh:
Fredrik_S
2012-12-23, 04:01
KÖR bara man vet ju aldrig innan man provar. Och charmen med att skriva underliga inlägg är ju att bli sågad hela tiden. Då vet man att man lever...
Om inte Predetordieten funkar så kan du köra min Pizzadiet.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=193315
Jag börjar den 2 januari. Haka på*slap*
Man vet rätt ofta innan man provar speciellt när det gäller idiotiska kostfantasier...
Att frossa i vad man vill en gång i månaden vad är poängen med det? När man väl slutat med allt skit och lyckats hålla sig en månad varför skulle man då vila få upp allt sug och lust igen för sånt?
Varför tjafsar ni om en massa andra kosthållningar? Jag tyckte den verkade ganska vettig.
Kosten baseras på kött, grönsaker, multivitamin och fiskolja.
Man tränar mobilitet varannan dag och styrka varannan dag.
Man gör någon aerob akivitet varje dag (promenader, joggning, simning eller cykling).
Och en dag i veckan där man carb-reloadar med frukt samt en dag i månaden för "förbjudna" livsmedel.
Ganska vettigt enligt mig. Vad fattas?
Perramja
2012-12-23, 10:38
[QUOTE=RassK;6166129]Varför tjafsar ni om en massa andra kosthållningar? Jag tyckte den verkade ganska vettig.
Man gör någon aerob akivitet varje dag (promenader, joggning, simning eller cykling).
Och en dag i veckan där man carb-reloadar med frukt samt en dag i månaden för "förbjudna" livsmedel.
Ganska vettigt enligt mig. Vad fattas?[QUOTE]
ett vettigt miljötänk
Eddie Vedder
2012-12-23, 10:48
Vad fattas?
En logisk förklaring till varför det har med rovdjur att göra. :D
Nej men skämt åsido, en diet an givetvis ha massa komponenter som är rimliga och bra. Men om man gör allt multiplicerat med 10 så är det inte bra längre. Och om man sedan ändrar oh ändrar och ändrar blir det bara som jag sa i BODY Radio: "Till slut käkar man Hawaii utan ananas"
[QUOTE=RassK;6166129]Varför tjafsar ni om en massa andra kosthållningar? Jag tyckte den verkade ganska vettig.
Ganska vettigt enligt mig. Vad fattas?[QUOTE]
ett vettigt miljötänk
Vad har det med dieten att göra? Detta är inte greenpeace's forum. Detta är deff och fettminskningsforumet där vi fokuserar på kroppssammansättning.
Perramja
2012-12-23, 13:24
[QUOTE=Perramja;6166176][QUOTE=RassK;6166129]Varför tjafsar ni om en massa andra kosthållningar? Jag tyckte den verkade ganska vettig.
Vad har det med dieten att göra? Detta är inte greenpeace's forum. Detta är deff och fettminskningsforumet där vi fokuserar på kroppssammansättning.
Står det i reglerna menar du? För mig är det väldigt relevant att ta hänsyn till i en diet och säkert för flera, forum är till för diskussioner
stromming
2012-12-23, 14:51
Varför tjafsar ni om en massa andra kosthållningar? Jag tyckte den verkade ganska vettig.
200g animaliskt protein per måltid gör det omöjligt att följa, och då undrar man vem som kom på dieten. 1 kg köttfärs flera gånger om dagen är inte hållbart
Någon som inte kan hålla isär animaliskt protein från animaliskt livsmedel är inte kompetent nog att skriva ihop en kost.
Om det är en felskrivning så har personen inte ägnat speciellt mycket energi åt att sammanställa kosten och då kan man ju också ifrågasätta hur genomtänkt det är.
Tänker någon ta hänsyn till att sidan är översatt från danska och inse att de självklart menar 200g kött/måltid?
Tänker någon ta hänsyn till att sidan är översatt från danska och inse att de självklart menar 200g kött/måltid?
Nej, att tänka ett steg längre tillhör inte vanligheterna här.
Nej :D
Nej, att tänka ett steg längre tillhör inte vanligheterna här.
För att tänka ännu längre har jag svårt att se hur just det missförståndet skulle uppstå pga översättningen. "Animaliskt protein" blir "animalskt protein" på danska enligt google translate, någon som är duktigare på det språket kanske kan förklara missförståndet?
Någon som hittar sidan på originalspråket? Jag lyckas inte...
Mastodntflmsmats
2012-12-23, 22:36
Jag tog det om jag skrev tidigare det som självklart att det var 200g kött författaren till texten åsyftade. Det måste vara skrivelse leker alternativt en översättningsmiss. Det gör ju i alla fall dieten en smula mer genomförbar om det är kött vi pratar om.. Sedan kan jag också påpeka att när det gäller att diskutera en diet tycker jag att man kan lämna miljönacket till andra forum. Självklart skall man tänka på miljön, men när man vi diskuterar en diet tycker jag inte de ska tas i åtanke.
Där var väl så mycket annat som verkade ogenomtänkt med dieten att man inte orkade bry sig utifall protein var en felskrivning för "kött".
Håller med dig om att miljötänket kan vara lite offtopic.
Man kan ju gå in på ett motorsportforum och berätta vad för negativa miljöaspekter det finns med att köra Formel 1.
Nu överdriver jag förstås men om man vill kunna diskutera vad som är en riktigt bra diet för att gå ner i vikt/bygga muskler eller what have you. Då vill man kanske inte ha några kompromisser på kringfaktorer, för det har inte med topic att göra.
Tjackari
2012-12-23, 23:20
Ja men dåså då kör vi!! Har fått kött på Benny att äntligen dra igång dn här jävla dieten! Beach 2013 here i come
Tjackari>> pizzadiet låter häftigt men efter ett par veckor skulle jag inte klara av de.. Men lycka till
För mig räcker det att härda ut 4 veckor sen byter jag till HAMBURGAR-DIETEN. Sitter o filar på den as we speak. Har redan en köttkvarn. Mina Ryggbiff, Högrev och oxfilé-hamburgare är legendariska bland mina vänner.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.