Visa fullständig version : Fruktos efter träning
Har kommit över en Diet-Pro, MRP med 50% vassle och 35% fruktos.
Vet inte riktigt vad jag ska använda den till, vassle som kost fungerar inte så bra för mig.. Kom just på tanken att använda den efter träningen istället.
Hur påverkas kroppen av fruktos (lågt GI) efter träning om man samtidigt tar snabba kolhydrater (maltodextrin). Vilka proportioner bör man ha? Använder jag detta blir kolhydratkällan 30% fruktos och 70% maltodextrin. Dugligt??
King Grub
2004-02-12, 19:37
Det låter som en alldeles utmärkt kombination. Min favoritkolhydratskälla efter träningen, skumgodis, ligger på 75/25. Glukos och fruktos har olika transportvägar, och om leverns behov av energi skulle tillfredsställas med fruktos så skulle glukoset anlända snabbare till muskelcellerna. I teorin och extremt förenklat, naturligtvis. Det finns i alla fall inga nackdelar med att pulvret innehåller en viss mängd fruktos.
Tack, låter bra det där!
Nu blir det ju iofs mindre totalmängd snabba kolhydrater efter passet, men menar du att om man bara tar snabba kolhydrater + vassle så används en del av kolhydraterna till att fylla upp leverns glykogenförråd?
LunaSpice
2004-02-12, 19:56
Originally posted by brema
Tack, låter bra det där!
Nu blir det ju iofs mindre totalmängd snabba kolhydrater efter passet, men menar du att om man bara tar snabba kolhydrater + vassle så används en del av kolhydraterna till att fylla upp leverns glykogenförråd?
Exakt, vasslet har inget med glykogeninlagring att göra (om man nu inte BARA tar vassle efter passet). Det är de snabba kolhydraterna som blir glukos + fruktos. Glukoset är det som tas upp i muskelceller och fyller på glykogenlagren.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.