handdator

Visa fullständig version : Ämnesomsättning och Insulinkänslighet?

Vir
2004-02-12, 19:21
Såhär ligger det till. Hade ett litet snack med min gamla mor och hon påstod att det var pga hennes dåliga ämnesomsättning som hon har så lätt att gå upp i vikt. Kan ämnesomsättningen verkligen påverka det?

Det ska ju egentligen bara vara så enkelt att om hon äter för mindre kcal än vad hon gör av med så går hon ner i vikt.

Många klagar ju ganska ofta över att de har så lätt att gå upp i vikt och svårt att gå ner i vikt, handlar de inte om att de helt enkelt äter för mycket?

Själv försökte jag förklara för morsan om insulin och sånt. Om hon skulle ha tappat sin insulinkänslighet så har hon därmed sänkt sin fettförbränning, right? Hur återfår hon isåfall sin insulinkänslighet? Hur påverkar ämnesomsättningen vikten?
-R

King Grub
2004-02-12, 19:28
Det är klart att ämnesomsättningen direkt påverkar om en person har lätt för att gå upp eller ner i vikt.

En bra och snabb ämnesomsättning innebär en större energiförbrukning, dygnet runt, även i vila.

Ämnesomsättningen sjunker automatiskt med någon procent om året efter 30-årsåldern, men eftersom den också är direkt relaterad till muskelmassan kan mat motverka detta långt upp i åldrarna genom regelbunden motion, och då speciellt styrketräning.

En dålig insulinkänslighet gör att energin man äter lättare hamnar i fettcellerna. Insulinkänslighet är ett mått på hur känsliga insulinreceptorer man har. Om man har känsliga receptorer, känner de av att man har insulin i blodet på ett effektivare sätt, vilket delst innebär bättre muskeluppbyggnad och glykogeninlagring, dels att inte lika mycket insulin behöver frisättas och därmed minskar man mängden energi som förpassas till fettcellerna.

Ju sämre insulinkänslighet du har, desto mer av ett energiöverskott går till fettuppbyggnad istället för muskeluppbyggnad, och dålig insulinkänslighet är en stor bov vid manlig bukfetma. I och för sig har du naturligtvis koll på fläsket så det inte är frågan om någon fetma, men principen är densamma.

Insulinkänsligheten försämras genom att överäta snabba kolhydrater och mättat fett, och genom ett stillasittande leverne, medan den förbättras om man baserar kosten på omättade fetter och långsammare kolhydrater, samt, framför allt, låter motion vara en del av vardagslivet.

Om din mor inte är intresserad av att sätta sig på motionscykeln eller snöra på sig löparskorna, är hennes bästa alternativ att dra ner på kolhydrater med högt GI och mättat fett, och att ersätta dessa med långsamma kolhydrater och bra fetter från oliv-, raps-, linfrö- och fiskolja, feta fiskar, nötter, frön och mandlar.

Vir
2004-02-12, 19:39
Ok. Men om ämnesomsättningen är låg så gör man altså inte av med lika många kcal som man hade om man skulle haft en högre ämnesomsättning. Betyder inte det bara att man inte behöver äta lika mycket om man har en lägre ämnesomsättning?

Måste passa på att försvara min mor nu. Hon håller på med en "stenålders" diet där hon käkar väldigt mycke fet fisk och bönor o sånt. Så hennes nuvarande kost är det inge fel på.

Om vi säger såhär. Hon har levt på den kosten i drygt ett år nu, så då kan hon ju inte ha en dålig insulinkänslighet. Om hon inte går ner i vikt handlar det bara om att hon äter för mycket. Eller?
-R

King Grub
2004-02-12, 19:44
Ok. Men om ämnesomsättningen är låg så gör man altså inte av med lika många kcal som man hade om man skulle haft en högre ämnesomsättning.

Japp.

Betyder inte det bara att man inte behöver äta lika mycket om man har en lägre ämnesomsättning?

Japp igen. Men det är inte alltid så lätt. Aptiten sjunker inte automatiskt, och jag tvivlar ju på att din mor väger sina portioner. :D

Om vi säger såhär. Hon har levt på den kosten i drygt ett år nu, så då kan hon ju inte ha en dålig insulinkänslighet. Om hon inte går ner i vikt handlar det bara om att hon äter för mycket. Eller?

Till stor del, ja. Den allra största boven när det gäller dålig insulinkänslighet är dock brist på motion. Men visst är det som så: om din mor äter mindre än hon gör av med så kommer hon att gå ner i vikt. Det kanske dock inte blir fråga om någon rolig mängd mat hon kan äta om hon är väldigt stillasittande och ändå vill tappa kilon.

Vir
2004-02-12, 19:46
Ok. Då vet jag hur jag ska läxa upp den gamla tanten. :whipped:
Tack för hjälpen Grub! :thumbup:
-R