Visa fullständig version : Promenader när?
lolitalord
2012-12-18, 01:26
Ska försöka fatta mig kort nu. Jag kan inte styrketräna just nu pga skada. Också pga denna skada har jag lagt på mig för många kilon. Jag ska nu gå ner i vikt med promenader och bra mat. Jag vet dock inte när jag ska gå promenaderna. Första går jag efter frukost (nej jag kommer inte gå innan frukost, jag har gjort så i flera år och just nu mår jag inte bra av det, jag behöver energi innan jag ger mig ut). Jag har två tankar på upplägg i huvudet.
Frukost
Promenad
Lunch
Mellanmål
Promenad
Middag
Kvällsmål
Eller...
Frukost
Promenad
Mellanmål
Lunch
Promenad
Mellanmål
Middag
Kvällsmål
Det första känns bra för att jag får i mig mycket mat innan promenad nummer två. Det mellanmålet blir ganska stort också. Kör jag på det andra så kommer mellanmålen bli lite mindre eftersom jag har ett extra. Jag får ju bra energi till båda promenaderna om jag kör det andra eftersom jag går efter lunchen. Men jag får ju mer återhämtning om jag kör efter det första.
Förvirrad...:smash:
Vad för skada?
Kan du inte köra någon form av styrketräning?
Promenera när du tycker det är som bekvämast :).
Dock så behöver du egentligen inte traska mer än du har lust med, du kan alltid reglura det via kosten, men det gör du som du själv känner för.
lolitalord
2012-12-18, 01:55
Nackskada, så nej jag kan inte styrketräna förrän det är bra igen.
Äter hellre mer och går mer.
Nackskada, så nej jag kan inte styrketräna förrän det är bra igen.
Äter hellre mer och går mer.
Okej, som sagt så kan du promenera när du tycker det passar dig/du tycker är bekvämast, när du lägger promenaderna bör inte ha någon relevant påverkan utöver det i min åsikt.
lolitalord
2012-12-18, 02:06
Okej, som sagt så kan du promenera när du tycker det passar dig/du tycker är bekvämast, när du lägger promenaderna bör inte ha någon relevant påverkan utöver det i min åsikt.
Sant, jag vet. Men jag tänker ju på återhämtning. Alltså hur viktigt är det mellan promenader?
Fredrik_S
2012-12-18, 02:51
Sant, jag vet. Men jag tänker ju på återhämtning. Alltså hur viktigt är det mellan promenader?
Troligvis kan gå många många timmar varje dag flera gånger om dagen utan att återhämtningen skulle vara det som begränsar. Snarare trisstes skavsår osv som är problemet än någon form av central eller muskulär utmattning
lolitalord
2012-12-18, 17:28
Troligvis kan gå många många timmar varje dag flera gånger om dagen utan att återhämtningen skulle vara det som begränsar. Snarare trisstes skavsår osv som är problemet än någon form av central eller muskulär utmattning
Jo men jag går powerwalks, blir alltså trött efter. Och eftersom jag vill gå exakt två promenader så undrar jag när jag ska lägga dem.
Jo men jag går powerwalks, blir alltså trött efter. Och eftersom jag vill gå exakt två promenader så undrar jag när jag ska lägga dem.
Eftersom promenader inte bränner några direkt stora mängder glykogen så är det du bör primärt tänka på att du får vila upp dig om du blir trött.
lolitalord
2012-12-18, 21:02
Eftersom promenader inte bränner några direkt stora mängder glykogen så är det du bör primärt tänka på att du får vila upp dig om du blir trött.
Fortfarande ingen som säger hur de tycker jag ska äta som ;/ Ska jag ta andra promenaden efter lunch eller efter mellanmål mitt på dagen? Tar jag den efter lunch så blir det ett extra mellanmål..
Promenera när du vill promenera. Det spelar marginell roll i det långa loppet.
Fortfarande ingen som säger hur de tycker jag ska äta som ;/ Ska jag ta andra promenaden efter lunch eller efter mellanmål mitt på dagen? Tar jag den efter lunch så blir det ett extra mellanmål..
Jag har svårt att se att det ska spela någon större roll faktiskt :).
Promenad är inget man måste återhämta sig via kosten på det viset eftersom det är sån låg åtgång av glukos som jag nämnt tidigare alltså behöver du inte kolhydrater i närheten av promenaderna för att fylla på något du har förlorat (detta är inte detsamma som att du inte ska äta kolhydrater i samband, men du behöver inte du kan äta de när du känner för det).
Alltså behöver du inte äta i anslutning till promenaden för återhämtningens skull utan kan äta när du känner för det och när det passar dig vilket även inkluderar att du kan promenera när du känner för det.
lolitalord
2012-12-19, 04:19
Jag har svårt att se att det ska spela någon större roll faktiskt :).
Promenad är inget man måste återhämta sig via kosten på det viset eftersom det är sån låg åtgång av glukos som jag nämnt tidigare alltså behöver du inte kolhydrater i närheten av promenaderna för att fylla på något du har förlorat (detta är inte detsamma som att du inte ska äta kolhydrater i samband, men du behöver inte du kan äta de när du känner för det).
Alltså behöver du inte äta i anslutning till promenaden för återhämtningens skull utan kan äta när du känner för det och när det passar dig vilket även inkluderar att du kan promenera när du känner för det.
Typ jag vet det. Men jag kan inte tänka så att jag gör det när jag känner för det. Vill ha ett schema och kommer inte på hur...*cry*
Typ jag vet det. Men jag kan inte tänka så att jag gör det när jag känner för det. Vill ha ett schema och kommer inte på hur...*cry*
Tänk efter hur din dag ser ut. Var passar det bäst tidsmässigt att ta promenader? Lägg promenaderna där. Har du en lucka efter lunch - promenera då. Har du en lucka efter middagen - promenera då. Det kan ju inte vara första gången i ditt liv du behöver planera din dag? Om du inte kan fippla in två promenader om dagen för att du inte klarar av att bestämma dig (av det du skriver derkar det ju som om det är problemet och inte att du inte har tid) är det definitivt nyttig övning för dig att bestämma något.
Att det i långa loppet inte spelar någon roll för "effekten" var på dagen du lägger promenaderna har du redan fått bekräftat hur många gånger som helst.
Spikmattan
2012-12-19, 07:19
Om du känner att du prompt måste ha ett schema att följa är det väl bara att ta ett av dom? Jag skulle personligen tagit tvåan eftersom jag inte äter mellanmål på förmiddagen. Men som sagt spelar det ingen roll och det är bara för dig att bestämma dig.
Fredrik_S
2012-12-19, 10:41
Ja det är ju ingen skillnad i återhämtning och prestation eller fettförbränning på de olika uppläggen vilket du verkar tro är faktrorer att tänka på...
Det är helt upp till dig om du vill ha tre eller två mellanmål, det är inget av dom som är bättre eller sämre.
lolitalord
2012-12-19, 22:51
Jag kan lägga upp dagarna så som jag vill.
Jag tror att 5 mål per dag ska passa mig bäst. Men "tränar" jag som sagt bäst efter ett mål riktig mat. Men okey, tips på bra mellanmål där jag ska träna 1h efter? Ca 350kcal får det vara. Jag funderar på kvarg, banan och mandlar...
Jag kan lägga upp dagarna så som jag vill.
Jag tror att 5 mål per dag ska passa mig bäst. Men "tränar" jag som sagt bäst efter ett mål riktig mat. Men okey, tips på bra mellanmål där jag ska träna 1h efter? Ca 350kcal får det vara. Jag funderar på kvarg, banan och mandlar...
Sure, det kan absolut funka, jag brukar äta kvarg med bär en del själv :).
Mättar bra.
Fredrik_S
2012-12-20, 12:57
musli med mjölk
lolitalord
2012-12-20, 15:37
musli med mjölk
Varför mjölk? Kvarg mättar bättre och ger mer protein.
Klart du kan äta kvarg, men får du i dig tillräckligt med protein som det är eller inte?
Om du äter väldigt proteinfattigt kan det vara väldigt bra med kvargen till mellanmål men om du äter mycket protein behöver du ju inte äta mer om du inte vill.
Utan kan då t.ex äta mjölken som Fredrik_S sa eller något helt annat.
Det blir ju svårt att säga ja eller nej för vare sig av alternativen utan att veta kosten för övrigt.
Fredrik_S
2012-12-20, 16:04
Inte säkert det mättar bättre. Inte säkert mer protein är bra. Svårt att säga exakt vilken kosthållning som resulterar i lägst kaloriintag och mest mättnad. Enskillda måltider är inte så jättebra riktvärde.
Många säger att fett mättar dåligt per kalori medans väldig många samtidigt äter mindre kalorier under en lång mätperiod me en kost som det äts ganska mycket fett i.
Ett lagom samspel mellan kolhydrater fett och protein tror jag ger bäst resultat på mättnaden som helhet ur ett långsiktigt perspektiv. Inte överdosering av någon enskilld makronutrient.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.