handdator

Visa fullständig version : Apelsinjuice på 2000kcal, farligt?

MVP
2012-12-17, 09:05
Har bestämt mig för att öka i vikt till varje pris och tänkte därför ta denna juice med tryck direkt efter träningen, kanske låter lite väl men jag vill inte riskera att gå ner i vikt då jag redan är underviktig. Men frågan är, är det direkt farligt för kroppen? Tänker hjärtat osv :/ ?! Hål i tänderna?

Såhär ser den ut

2-3 apelsiner
2-3 dl apelsinjuice
1 dl olivolja
2 dl malto (typ 200g)
1 portion EAA

Detta blir ca 2000kcal och jag tänkte ta den dom dagarna jag tränat riktigt hårt och alltså inte vill riskera att ligga på - då jag har ett väldigt fysiskt krävande arbete också.

drakfelt
2012-12-17, 09:11
Om du nödvändigtvis måste dricka olja så föreslår jag rapsolja då det i det närmaste är smaklöst. Olivolja i den blandningen riskerar att smaka fruktansvärt.

tjing
2012-12-17, 09:13
Kanske inte optimalt, men inte helt dumt ändå. För dina mål kan det absolut fungera en kortare period.

MVP
2012-12-17, 09:19
Kanske inte optimalt, men inte helt dumt ändå. För dina mål kan det absolut fungera en kortare period.

Kortare period är för mig 2-3 månader, sen tänkte jag "sköta" mig bättre. Men vill verkligen upp några grundkilon först och bryr mig inte över lite fläsk

tjing
2012-12-17, 09:20
Kortare period är för mig 2-3 månader, sen tänkte jag "sköta" mig bättre. Men vill verkligen upp några grundkilon först och bryr mig inte över lite fläsk

Kör hårt.

Lite mer protein i drinken skulle inte skada dock. I med t ex vassle istället för EAA.

Jeml
2012-12-17, 09:22
gillar du inte mjölk? går ju lättare att blanda något gott med mjölk om man vill ha lite mer protein :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

MVP
2012-12-17, 09:49
Försöker undvika mjölk eftersom jag konstaterat att det ger mig acne, ganska ordentlig sådan också. Nu är jag däremot orolig över vad oljan kommer göra med min kropp.

Egentligen vill jag äta lax,pasta,kycking och grönsaker. Men det blir svårt att komma upp i 4000kcal med nyttigt käk :/

Jeml
2012-12-17, 09:54
Försöker undvika mjölk eftersom jag konstaterat att det ger mig acne, ganska ordentlig sådan också. Nu är jag däremot orolig över vad oljan kommer göra med min kropp.

Egentligen vill jag äta lax,pasta,kycking och grönsaker. Men det blir svårt att komma upp i 4000kcal med nyttigt käk :/

men drar du i dig 2000kcal i en drink är det ju helt plötsligt nästan inget käk kvar..
ät glukosbaserat glass/godis efter träning för typ 500kcal och drick 0,5-1liter juice till frukosten då är det inte så mkt kvar att äta. har du svårt att få i dig mat så välj pasta framför ris och potatis, ger mycket sämre mättnads känsla imo.

MVP
2012-12-17, 10:37
men drar du i dig 2000kcal i en drink är det ju helt plötsligt nästan inget käk kvar..
ät glukosbaserat glass/godis efter träning för typ 500kcal och drick 0,5-1liter juice till frukosten då är det inte så mkt kvar att äta. har du svårt att få i dig mat så välj pasta framför ris och potatis, ger mycket sämre mättnads känsla imo.

Tack för tipsen, jag kanske helt enkelt krånglar till det för mycket. Varför är glukosbaserat godis att föredra?

Har svårt att tro att man bulkar 4000-4500 på nyttigt käk, är det inte allmänt vanligt tror ni kanske inte att dricka olja men att unna sig godis och sötsaker till ett värde av kanske 500-1000kcal dagligen?

daloatf
2012-12-17, 10:44
Hur får du 2dl malto till 200g?

Jeml
2012-12-17, 10:44
Tack för tipsen, jag kanske helt enkelt krånglar till det för mycket. Varför är glukosbaserat godis att föredra?

Har svårt att tro att man bulkar 4000-4500 på nyttigt käk, är det inte allmänt vanligt tror ni kanske inte att dricka olja men att unna sig godis och sötsaker till ett värde av kanske 500-1000kcal dagligen?

jag bulkar på 3500-4000kcal och brukar äta godis/glass/fikabröd för 300-600kcal om dagen, efter träning. så länge det passar dina makros är det ju lugnt om man äter det med måtta och helst efter träningen om det är socker.

glukosbaserat är att föredra eftersom kolhydraterna då består av max 25% fruktos från socker och resten glukos :)

MVP
2012-12-17, 11:06
jag bulkar på 3500-4000kcal och brukar äta godis/glass/fikabröd för 300-600kcal om dagen, efter träning. så länge det passar dina makros är det ju lugnt om man äter det med måtta och helst efter träningen om det är socker.

glukosbaserat är att föredra eftersom kolhydraterna då består av max 25% fruktos från socker och resten glukos :)

All right, har du spontana tips på bra saker att bulka på som inte kommer från mejeri? Ost,mjölk,fil,kvarg är ju toppen för protein och kalorier. Men inte fullt lika roligt om man får acne av det

Jeml
2012-12-17, 11:59
All right, har du spontana tips på bra saker att bulka på som inte kommer från mejeri? Ost,mjölk,fil,kvarg är ju toppen för protein och kalorier. Men inte fullt lika roligt om man får acne av det

jag äter väääldigt mycket kvarg musli ris kyckling/tonfisk och sweetchili sås :p 100-200g lax/makrill några ggr i veckan.

för dig som vill ha saker som går ner lätt så är ju mackor bra, med skinka/kassler till frukost t.ex. eller havregrynsgröt+äppelmos +protteshake eller aminosyror och sen rekommenderar jag som sagt pasta istället för ris om du blir för mätt. det har dessutom mkt högre protein innehåll, finns pasta sorter med 14g p/100g. du kan också köra på mer nötfärs som är energitätare än kyckling/tonfisk men jag tycker dock inte man ska gå över ~1g fett/kg kv.

kyckling burgare ( kyckling filé ) i frisco bröd eller annat hamburgerbröd borde vara rätt lätt att få i sig :)

MVP
2012-12-17, 12:41
jag äter väääldigt mycket kvarg musli ris kyckling/tonfisk och sweetchili sås :p 100-200g lax/makrill några ggr i veckan.

för dig som vill ha saker som går ner lätt så är ju mackor bra, med skinka/kassler till frukost t.ex. eller havregrynsgröt+äppelmos +protteshake eller aminosyror och sen rekommenderar jag som sagt pasta istället för ris om du blir för mätt. det har dessutom mkt högre protein innehåll, finns pasta sorter med 14g p/100g. du kan också köra på mer nötfärs som är energitätare än kyckling/tonfisk men jag tycker dock inte man ska gå över ~1g fett/kg kv.

kyckling burgare ( kyckling filé ) i frisco bröd eller annat hamburgerbröd borde vara rätt lätt att få i sig :)

Har du märkt att du blivit fetare av mer än den fettmängden du rekommenderade?

Linjedomarn
2012-12-17, 12:43
Tandläkaren säger nej :D . Fast kör på rapsolja istället, olivolja smakar inte så gott.

Jeml
2012-12-17, 12:45
Har du märkt att du blivit fetare av mer än den fettmängden du rekommenderade?

ja jag upplever att man håller formen bättre på överskott om man håller nere på fettet. dock är det inte heller bra med för lite fett så runt 1g/kg kv är nog ganska lagom, jag brukar hamna lite under.

dessutom är ju mycket kolhydrater bra för återhämtning och prestation också :)

MVP
2012-12-17, 13:56
ja jag upplever att man håller formen bättre på överskott om man håller nere på fettet. dock är det inte heller bra med för lite fett så runt 1g/kg kv är nog ganska lagom, jag brukar hamna lite under.

dessutom är ju mycket kolhydrater bra för återhämtning och prestation också :)

yeah, spelar det någon roll om kolhydraterna kommer från malto eller pasta? Kommer nog blanda det mesta men tycker malto är smidigt om man är hyffsat mätt och bara vill svepa en drink

Jeml
2012-12-17, 13:58
yeah, spelar det någon roll om kolhydraterna kommer från malto eller pasta? Kommer nog blanda det mesta men tycker malto är smidigt om man är hyffsat mätt och bara vill svepa en drink

nej det spelar ingen roll, malto är bra :)

det man kan vara försiktig med är kolhydrater från socker. det är inte lika bra, därför jag rekommenderade glukosbaserat godis/glass.

Scratch89
2012-12-17, 15:27
Jag hade försökt äta mer av vanlig mat. Det behöver inte vara "nyttig" mat som mager kyckling och lax och grönsaker. Mackor i alla dess varianter, fetare köttbitar med pasta, potatis eller ris och ordentligt med sås. Lite godis. Ett par bitar choklad till kaffet osv.

MVP
2012-12-17, 19:55
Kan bara säga att jag vart att må sjukt illa hela dagen av drinken :/ den smakade helt okey men måste varit oljan. Eller att kroppen inte är van att svepa 2000 kalorier på 5min :D

Pepz
2012-12-17, 20:07
2dl malto är inte 200g.
1dl är cirka 40-60g

tjing
2012-12-17, 23:44
Kan bara säga att jag vart att må sjukt illa hela dagen av drinken :/ den smakade helt okey men måste varit oljan. Eller att kroppen inte är van att svepa 2000 kalorier på 5min :D

Dela upp den på två drinkar med 1000 kcal vardera och 2-3 timmar mellan drinkarna. T ex en skopa vassle i varje drink.

samsam
2012-12-18, 20:53
Varför bli fet?
Hur rationaliserar du att enorma mängder snabba kolhydrater kommer ge dig mer muskler?

NNIF
2012-12-18, 20:59

pasta innehåller mer saker än malto (vitaminer och skit)

10xKV
2012-12-18, 21:10
Massor med fruktos? :o
Prova ät mycket fet mat bara annars? Fet köttfärs, fet fisk, sås till maten? Inte roligt att hålla på med att dricka sånt där varje dag.. Tro mig jag vet ;) Körde GOMAD i 1½ månad förra sommaren. (4l mjölk om dagen) gick upp 11kg. Inte var det värt det iaf, trots att jag ökade helt sjukt i mark/böj/bänk

ShippEn
2012-12-18, 21:16
Liten fråga medans några redan har nämnt rapsolja

Dricker ni det endast för att få i er de enkla kalorierna? Antar det.

Men å andra sidan, är det inte bättre att äta mat som innehåller samma kalori mängd?

Med tanke på att rapsolja innehåller säkerligen 0 gram protein / 100g. Så bidrar inte rapsolja endast till ökad fettmassa på kroppen?

Inte så insatt i just detta ämnet så.. frågan kanske låter lite konstigt men alla svar uppskattas :)

NNIF
2012-12-18, 21:29

frutkos i vad?

NNIF
2012-12-18, 21:30
Liten fråga medans några redan har nämnt rapsolja

Dricker ni det endast för att få i er de enkla kalorierna? Antar det.

Men å andra sidan, är det inte bättre att äta mat som innehåller samma kalori mängd?

Med tanke på att rapsolja innehåller säkerligen 0 gram protein / 100g. Så bidrar inte rapsolja endast till ökad fettmassa på kroppen?

Inte så insatt i just detta ämnet så.. frågan kanske låter lite konstigt men alla svar uppskattas :)

krävs energi att leva, träna och omsätta protein till muskelmassa

10xKV
2012-12-18, 22:19
frutkos i vad?

Hans drink! 2-3 dl apelsinjuice+ apelsiner är ganska mycket på bulk, jämfört med både vad SLV rekommenderar i mängd socker/dag och hur mycket glykogen levern kan lagra?

NNIF
2012-12-18, 22:21
Hans drink! 2-3 dl apelsinjuice+ apelsiner är ganska mycket på bulk, jämfört med både vad SLV rekommenderar i mängd socker/dag och hur mycket glykogen levern kan lagra?

gör en uträkning på det, rekommendationen är väl 20-30g/dag max?

ett glas apelsinjuice och några apelsiner/frukter om dagen är ko-lugnt

Jeml
2012-12-18, 22:43
pasta innehåller mer saker än malto (vitaminer och skit)

precis, bara massa skit. nej men givetvis är det bättre ur den synpunkten. det innehåller dessutom en del protein :)

10xKV
2012-12-19, 01:06
gör en uträkning på det, rekommendationen är väl 20-30g/dag max?

ett glas apelsinjuice och några apelsiner/frukter om dagen är ko-lugnt

Bara det han dricker är över de rekommendationerna? Sen äter han väl annat om dagarna också.

MVP
2012-12-19, 09:25
Prova ät mycket fet mat bara annars? Fet köttfärs, fet fisk, sås till maten? Inte roligt att hålla på med att dricka sånt där varje dag.. Tro mig jag vet ;) Körde GOMAD i 1½ månad förra sommaren. (4l mjölk om dagen) gick upp 11kg. Inte var det värt det iaf, trots att jag ökade helt sjukt i mark/böj/bänk

4 L mjölk om dagen i en månad?! Hur fan reagerade kroppen på det? Vart du inte paj i magen :D