Visa fullständig version : För mycket laktos? Biverkningar?
antonwiberg
2012-12-16, 21:57
Finns det någon Viss mängd laktos som man inte bör överstiga?
Är EJ laktosintollerant.
Äter 700-1000g kvarg om dagen, ca 1 halv liter mjölk, 30 g whey och sen vanlig husman.
Tänkte mest på den där kvargen.
Finns det några biverkningar med för mycket laktos? :confused:
Tacksam för svar!
Om något så är det väl den stora mängden kalcium du får i dig som du bör oroa dig för, av det jag läst här på kolo?
antonwiberg
2012-12-17, 17:23
Om något så är det väl den stora mängden kalcium du får i dig som du bör oroa dig för, av det jag läst här på kolo?
Jaha okej! Vad har det för biverkningar då?
Robbmeister
2012-12-17, 17:42
Är du laktosintolerant så kan det ju bli trevligt ;)
En majoritet av världens människor är laktosintoleranta (i många asiatiska länder nära 100 %), medan den inhemska befolkningen i Norden (finnar och samer undantagna) producerar ovanligt mycket av enzymet laktas. Andelen laktostoleranta i en population verkar vara proportionell mot längden tid som uppfödning av kreatur och mjölkdrickande har förekommit. Även många svenskar kan dock få ont i magen om de konsumerar stora mängder mjölk. Intaget av laktos överskrider då vad laktaset i matspjälkningssystemet klarar av.
Så stod det på wikipedia. Så om det är sant så är det olika från person till person.
Många klarar en liter mjölk ( 50 g laktos ) på en gång.
Jag antar att där någonstans ligger rimligt intag under några timmar. Finns säkert grabbar som dricker 2 - 4 liter mjölk per dag här på Kolozzeum.
Biverkningen av för mycket laktos är samma som för laktosintoleranta, dvs diarré, gaser i magen etc.
Scratch89
2012-12-17, 17:49
Finns det någon Viss mängd laktos som man inte bör överstiga?
Är EJ laktosintollerant.
Äter 700-1000g kvarg om dagen, ca 1 halv liter mjölk, 30 g whey och sen vanlig husman.
Tänkte mest på den där kvargen.
Finns det några biverkningar med för mycket laktos? :confused:
Tacksam för svar!
Om du inte får gasig och uppsvälld mage eller diarré så ser jag ingen anledning att ändra på den biten, om du är nöjd med det.
antonwiberg
2012-12-17, 18:01
Haha morsan och farsan har börja klaga på att jag skiter illa men jag mår fan inte dåligt över de så det är ingenting att oroa sig över då? ;)
Nebuchadnezzar
2012-12-17, 18:25
Det brukar kunna bli en del nasty prutteri och bajseri men förutom det ska inte just laktosen vara några problem.
Angående det andra kan du söka runt lite på mjölk, kalcium, IGF-1 och cancer.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.