Visa fullständig version : Vad händer vid olycka där ena parten ljuger om platsen?
Ja, som rubriken. Vad händer om en olycka sker och ena parten vid skadeanmälan påstår att det var någon annan stans det skedde? Endast inblandade som sett det hela. Ingen polis till platsen och ingen gemensam skadeanmälan skriven på plats.
Jag har förövrigt inte hamnat i någon olycka :)
Ord mot ord och sedan tittar man på vilken historia resten av "bevisen" stämmer med. Om det är en trafikolycka så skulle man t.ex. kunna titta på skadorna som uppstått och se om det är mest troligt att de uppstått genom händelse A eller B.
En osynlig bil uppenbarade sig från ingenstans, körde på min bil och försvann.
I övrigt är det väl en läxa för alla - skriv alltid skadeanmälan på plats!
Vad gör man om man inte har skadeanmälan papper i bilen?
Vad gör man om man inte har skadeanmälan papper i bilen?
Skriv i ett block, på godispapper, spela in video/ljud (mobil), ta bilder så att man får någon form av dokumentation över det. Då kan man skriva skadeanmälan i efterhand (även om det inte rekommenderas) och hänvisa till dokumentationen som togs på plats.
Skriv i ett block, på godispapper, spela in video/ljud (mobil), ta bilder så att man får någon form av dokumentation över det. Då kan man skriva skadeanmälan i efterhand (även om det inte rekommenderas) och hänvisa till dokumentationen som togs på plats.
Det låter som en bra ide vid problemscenariot som jag tänker på.
Jag har varit med om det en gång.
En mötande bilist som gjorde en vänstersväng mitt framför min bil, som tur var så träffade han mitt vänstra framdäck och inte mitt i fronten, men tryckte in hela vänstersidan på bilen.
Men vi båda blev så chockade att någon skadeanmälan inte skrevs på plats, senare hittade han på en massa saker som inte hade hänt. Försäkringsbolaget gjorde en utredning och jag fick rätt. Det var ju hans fel.
Men nästa gång det händer något så kommer jag att ringa ut polisen, oavsett hur länge jag får vänta på att dom kommer. Är där inga personskador så har ärendet, naturligtvis, ingen hög prio.
Jag har varit med om det en gång.
En mötande bilist som gjorde en vänstersväng mitt framför min bil, som tur var så träffade han mitt vänstra framdäck och inte mitt i fronten, men tryckte in hela vänstersidan på bilen.
Men vi båda blev så chockade att någon skadeanmälan inte skrevs på plats, senare hittade han på en massa saker som inte hade hänt. Försäkringsbolaget gjorde en utredning och jag fick rätt. Det var ju hans fel.
Men nästa gång det händer något så kommer jag att ringa ut polisen, oavsett hur länge jag får vänta på att dom kommer. Är där inga personskador så har ärendet, naturligtvis, ingen hög prio.
Då är det väl bättre att rita och skriva på papper som båda inblandade kan skriva under. Betydligt enklare att komma överens om händelseförloppet på plats än att sitta på varsitt håll. Bättre också att slippa vänta förgäves på en polis som inte kommer dyka upp.
Då är det väl bättre att rita och skriva på papper som båda inblandade kan skriva under. Betydligt enklare att komma överens om händelseförloppet på plats än att sitta på varsitt håll. Bättre också att slippa vänta förgäves på en polis som inte kommer dyka upp.
Självklart. Men i detta fallet så var både jag och motparten för chockade för att tänka logiskt. Alla kan inte ha nerver av stål när något sådant händer. ;)
Dom gånger jag har varit inblandad i trafikolyckor tidigare så har skadeanmälan gjorts på plats.
Och senast så var jag inblandad i en seriekrock, och då kom polisen ut relativt fort, innan sista ambulans hade lämnat platsen.
Skönt att höra att det ordnade sig Jörgen.
Jag tänker också på hur fallet är ifall den ena parten ljuger och säger att man inte alls var på den platsen man var, alltså säg flera hundra meter där ifrån eller varför inte andra sidan stan?
Samma sak där, försäkringsbolaget tar och ser över historierna och beslutar utifrån det antar jag?
En jobbkollega råkade ut för en lustig sak. Blev påkörd när han stog stilla, vevar ner rutan varvid den andra snubben skrek "du kan ju inte byta fil sådär, använd blinkers" sen gasa han iväg.
Kollegan åkte efter och stanna bredvid vin nästa ljus, ropar på snubben att stanna varvid han skriker "ja ska anmäla dig för smitning" LoooL, wtf liksom :D
Snubben stack, kollegan ringde och gjorde en polisanmälan.
Pd
From iPhone using Tapatalk
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.