handdator

Visa fullständig version : Är vetemjöl redo att ätas från påsen?

Fredrik_S
2012-12-15, 23:58
Eller måste det tillagas på något sätt?

för att slippa följdfrågor, så är det jag som brukar blanda lätta havregryn och oboy och äta men det blir för mycket fibrer och möjligen fytinsyror då jag äter det så ofta. Tänkt byta ut havret mot vete ibland om det går bra

Ristretto
2012-12-16, 00:02
Den här tråden står det en del i:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=150800

Fredrik_S
2012-12-16, 00:11
haha jag hade ju faktiskt skrivit i den tråden tillockmed men svarat på en socker fråga.
Nu stog det mest att det var som att be om magproblem men om man inte får problem då? Kan kroppen bryta ner och ta upp det, finns det några dåliga saker i vete som försvinner vid tillagning men som blir kvar när det äts som det är....
Hade det inte varit så jävla mycket fibrer och fytinsyror i havre så hade jag väl fortsatt med bara havre men 500-700 gram kolhydrater om dagen gör att jag gärna håller ner fibrerna om det går.

Rahf
2012-12-16, 01:34
Varför inte lite flingor i stil med Corn Flakes? Eller flingor i allmänhet torde gå ner rätt enkelt.

Fredrik_S
2012-12-16, 03:03
Varför inte lite flingor i stil med Corn Flakes? Eller flingor i allmänhet torde gå ner rätt enkelt.

De kör jag på också! Men vill variera mina spannmål och sädesslag lite.
Brukar ofta mosa ihop havregryn med lätta och lite oboy men har kört 50/50 vetemjöl och havre en gång och det var jättebra. för ett par timmar sen körde jag en med bara vete, mår bra fortf..

LizaK
2012-12-16, 05:42
Borde fungera bra.
Bakat extremt mycket inför julen och det har blivit en hel del ofrivilligt (smakar det bra?) & frivilligt (det smakar bra!) degätande.
Varit (peppar peppar) bra i magen. Så det är nog ingen fara sålänge man inte äter alltför mycket, alltför ofta.

Är säkert väldigt individuellt också. Prova dig fram?

LizaK
2012-12-16, 05:43
Gör en dunk extra mjölrik bechamelsås annars..

Ristretto
2012-12-16, 10:16
Annars borde man väl kunna hälla kokande vatten i en mugg med mjöl och sedan låta det svalna lite innan man blandar i Oboy, proteinpulver eller liknande?

Ulvamal
2012-12-16, 10:24
Annars borde man väl kunna hälla kokande vatten i en mugg med mjöl och sedan låta det svalna lite innan man blandar i Oboy, proteinpulver eller liknande?

Urk. Bättre att blanda chokladjoxet och ha som pålägg på ... tadaaa ... mackor?

Morty
2012-12-16, 11:02
Det blir inte gott, i reckon.

Prost
2012-12-16, 11:12
Det blir inte gott, i reckon.

Fast den råa smaken brukar dock försvinna vid tillagning så kanske det blir gott ändå om man värmer de färdiga specialchokladbollarna ett tag. Blir nästan sugen på att testa själv. Bara att låta kylas ner efteråt om man vill. :-)

Fredrik_S
2012-12-16, 12:22
Man kanske kan snorta vetemjölet för bästa upptag?

Kischen
2012-12-16, 12:48
Det är ju rått så upptaget blir väl sämre?