Visa fullständig version : Koppla via förstärkaren till Line 6 UX1 eller inte?
Hej!
Jag har sen tidigare en LINE 6 förstärkare som heter SPIDER IV 15 som jag brukar lira elgitarr på.
Nu har jag köpt ett externt ljudkort som heter Line 6 UX1 för att kunna spela in på datorn.
Frågan jag vill ställa är om ni tycker att jag ska koppla Gitarren - Förstärkaren - Ljudkortet? Eller istället direkt Gitarren - Ljudkortet. Vad tror ni är mest ultimat när man spelar in? Hur brukar man göra? Hur gör ni?
Jag gissar på att det blir bäst ljud om man kopplar gitarren direkt till externa ljudkortet utan förstärkaren inblandad och sen mixxar ljudet med softvara i datorn.. Eller?
Aha nu blev det här itne så enkelt och problemfritt som jag trott.
Jag har bestämt mig för att köra gitarr direkt till ljudkortet och det fungerar.
Men Ableton LIVE beter sig helt sjukt dock. Jag kan inte längre använda USB micken (Blue Yeti) den funkar inte i ableton längre även om jag försöker välja den som inspelningskälla istället för gitarren. Och dessutom går det inte att sänka metronomen längre när jag sänker resten av låten. Fan ingenting fungerar nu längre.. Man kanske inte kan ha två olika extenra ljudkort.. Nån som förstår vad jag menar eller vet hur man löser det?
Kanske måste inhandla en ny mic? Eller vad tror ni?
Så att jag kan ha både gitarren och micen kopplade till det nya externa ljudkortet. Eller behöver jag en preamp också då? Eller funkar UX1:an som micpreamp också? :skamsen:
Om jag kopplar in en mic direkt in i UX1:an (LINE 6 externa ljudkortet) funkar den som preamp då också? Eller måste jag köpa en mic preamp också?
Gitarren - Förstärkaren - Ljudkortet? Eller istället direkt Gitarren - Ljudkortet.
smaksak.
låter stärkarn bra och du vill använda ljudet den skapar, så.
annars bara direkt in i ljudkortet.
metronomen kan inte sänkas. live har den vidrigaste metronom jag hört.
jag brukar bara ta en samplad hihat eller något, lägga in den i impulse,
och göra en egen metronom, som man även kan sänka.
Man kanske inte kan ha två olika extenra ljudkort
har du två externa ljudkort?
har micen usb plugg? om du kör den direkt in i datorn, så borde den dyka
upp i Live under MIDI/SYNC, i Preferences.
willtjam
2012-12-15, 07:58
Jag vet inte hur det där ljudkortet fungerar, men jag har en Guitar Rig Session som även agerar som preamp. Anledningen till att din mikrofon inte funkar är nog för att du måste koppla den via Line 6, därför såvitt jag vet går det inte att ha två ljudkort aktiverade samtidigt på datorn.
Jag kan inte med Ableton, men i Cubase kan man välja mellan track och fixed tempo; där track är 120 bpm som inte går att ändra, medan vid fixed kan man välja vad som helst. Kanske finns nåt liknande i Ableton?
Anledningen till att din mikrofon inte funkar är nog för att du måste koppla den via Line 6, därför såvitt jag vet går det inte att ha två ljudkort aktiverade samtidigt på datorn.
detta borde inte spela någon roll, då micen går via USB.
fast lite osäker, då de faktiskt är en inspelnignskälla.
det går dock att ha externa ljudkort, och sedan använda controllers via USB direkt
in i datorn.
annars verkar den där micen ha xlr plugg också, så då kan du ju bara köpa
en xlr kabel så är det fixat.
detta borde inte spela någon roll, då micen går via USB.
fast lite osäker, då de faktiskt är en inspelnignskälla.
det går dock att ha externa ljudkort, och sedan använda controllers via USB direkt
in i datorn.
annars verkar den där micen ha xlr plugg också, så då kan du ju bara köpa
en xlr kabel så är det fixat.
Det är blue yeti PRO som har det, inte blue yeti som jag har. :(
Jag löser det nog såhär: Jag går tillbaka till affären och köper upp mig till snäppet dyrare: UX2 (istället för UX1 som jag hade nu) för att den ska stötta phantompowertjossan.. Sen säljer jag blue yeti micken på blocket och köper en studio projects b1 eller ADK51e :)
Tror ni att allt det kommer funka? Att koppla in Studio Projects b1 micken till UX2 som stöttar phantonpower måste ju då fungera? Värt att köpa det 500 kr dyrare externa ljudkortet för att kunna ha kondensatormick tycker jag..
willtjam
2012-12-15, 09:21
Jag körde in en B3 i mitt kort som kör med phantom så det funkar nog.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.