Visa fullständig version : Skolmassaker i Connecticut
Jockefoten
2012-12-14, 22:49
27 personer dödades, av dem 20 barn, när skottlossning bröt ut på fredagen i en lågstadieskola i staden Newtown i USA-delstaten Connecticut. Gärningspersonen antas vara en ung man med rötter i staden. Han är en de dödade vuxna.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/skola-i-usa-evakueras-vid-skottdrama
Finns mer att läsa om på Reddit:
http://www.reddit.com/r/politics/comments/14uoel/elementary_school_mass_shooting_took_place_in_a/
Latissimus Dorsi
2012-12-14, 22:54
Sjukt tråkigt att höra.
Så jävla stört. Hur f-d up måste man vara i huvudet och vad gick fel under uppväxten för att man ska vilja göra något sånt? Kan inte någon av dessa <jag-vet-inte-vad> inte begå självmord/dö under akten så att man får något svar.
hahavaffan
2012-12-14, 23:00
Ffs, jävla tards.
Jag skyller detta på det amerikanska samhället. Självklart har han det slutgiltiga ansvaret men det amerikanska samhället föder sådana monster dagligen.
Jockefoten
2012-12-14, 23:02
Tydligen så har gärningsmannens barn gått i skolan samt hans föräldrar (lärare) samtliga döda.
elBjurro
2012-12-14, 23:02
Bedrövligt..
Usch, fy fan. Just skolskjutningar är extraordinärt otäckt.
Nordenator
2012-12-14, 23:05
Jag skyller detta på det amerikanska samhället. Självklart har han det slutgiltiga ansvaret men det amerikanska samhället föder sådana monster dagligen.
Kikade på wiki. Dömande efter "notable" shootings så hade ju USA typ fler än resten av världen sammanslaget. Deras inställning till vapen är inte riktigt sund, och det är inte konstigt att det spårar någon gång då och då om varje ungdom som tänker "Jag skulle fan vilja döda honom" dessutom har tillgång till en bösse i förrådet.
Usch, fy fan. Just skolskjutningar är extraordinärt otäckt.
Och det gör det inte bättre att det var barn under 13 år.
Kikade på wiki. Dömande efter "notable" shootings så hade ju USA typ fler än resten av världen sammanslaget. Deras inställning till vapen är inte riktigt sund, och det är inte konstigt att det spårar någon gång då och då om varje ungdom som tänker "Jag skulle fan vilja döda honom" dessutom har tillgång till en bösse i förrådet.
+1 My point exactly!
Jockefoten
2012-12-14, 23:09
Och det gör det inte bättre att det var barn under 13 år.
En hel förskoleklass sköts ihjäl de var 5år.
psykiskt sjuka och lättillgängliga skjutvapen = win...
Sokrates696
2012-12-14, 23:21
Tydligen så har gärningsmannens barn gått i skolan samt hans föräldrar (lärare) samtliga döda.
Vad jag förstår så var gärningsmannen 20år "snapped" och dödade först sin far i hemmet för att sedan bege sig till skolan och utför denna massaker på 6 vuxna inkl. sin mor och 20 väldigt unga barn.
Han skall enligt uppgift haft 3 vapen bl.a. ett automatvapen .223 Bushmaster.
Håller f.ö. med om USA;s syn på vapen är bedrövlig.
Hur som helst en fruktansvärd händelse, RIP.
/Tommy.
gratefuldead
2012-12-14, 23:22
Hemskt djävulskap :( Tråkigt att sånt här sker.
Något säger mig att det här upprör betydligt mindre än pepparkaksgubbar och luciarappare.
Först och främst; vilken förbannad tragedi.
Jag tror kanske inte att det är lika självklart att just vapenlagarna är den främsta anledningen till skolskjutningar. Att det innebär högre risk för dråp i affekt osv köper jag, men är man så rubbad att man har ihjäl 30 personer varav 20 barn så tror jag att man hade sett till att få tag i vapen även om tillgången var sämre.
Något säger mig att det här upprör betydligt mindre än pepparkaksgubbar och luciarappare.
Smakfullt, verkligen.
5MEzCtyRWP8
Bill Hicks sade det bra.
bear.flowertwig
2012-12-14, 23:54
5MEzCtyRWP8
Bill Hicks sade det bra.
Japp
Latissimus Dorsi
2012-12-15, 00:07
Varför? Trodde högre tankar om dig än såhär.
Varför? Trodde högre tankar om dig än såhär.
Facit har vi först om några dar, när vi kan se vilka trådar som blev störst och hade flest upprörda kommentarer i sig.
Det speglar bara vad jag tror om kolopostare över lag.
Scratch89
2012-12-15, 00:21
Ahmen nu får du skärpa dig.
Facit har vi först om några dar, när vi kan se vilka trådar som blev störst och hade flest upprörda kommentarer i sig.
Du menar alltså att det finns ett linjärt samband mellan hur mycket folk bryr sig om något och hur många posts ämnet genererar i en tråd på Kolozzeum?
LarsLasr
2012-12-15, 00:25
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/45034?programid=2519
1,5timme inslag i P3 Dokumentär om columbine, från 40minuter och framåt pratar dom en hel del om Eric och Dylan, dom som sköt, och deras personlighet och uppväxt. Vet självklart inte om det skulle vara liknande ungdomar i det här fallet, men ändå ganska intressant för den som orkar lyssna :)
Silencer
2012-12-15, 00:28
mental du är ute och cyklar. Alla tycker att det här är fruktansvärt. De trådar som får många inlägg är de där det finns starka åsikter för och emot olika saker. I det här fallet är alla översens om att detta är fruktansvärt.
Stefan J
2012-12-15, 00:31
Pepparkasgubbarna och rappande lucior handlar om politik och värderingar. Man kan tycka lite fritt. En skolmassaker är bara vidrig och det tycker nog alla, oavsett politiska ståndpunkter. Det finns inte utrymme för att tycka och diskutera på samma sätt.
De absolut största trådarna på kolo är de mest banala. Babblatråden och relationstråden. Jag tror inte någon skulle säga att vare sig babbel eller relationer är mer upprörande mer än massakern här.
Hackenschmidt
2012-12-15, 00:33
Vilken tönt mental är.
Riktigt tragiskt.
Vad jag har förstått så skedde detta i en av de stater med allra högst vapenkontroll?
Vilken tönt mental är.
Riktigt tragiskt.
Vad jag har förstått så skedde detta i en av de stater med allra högst vapenkontroll?
Spelar ingen som helst roll när du kan få tag i vapen hur lätt som helst på en vapenmässa eller åka över gränsen till nästa stat.
Det finns helt enkelt inte så mycket att säga. Det är för jävligt. Resultatet av ett dysfunktionellt samhälle, med en lustig syn på vapen, dåligt skyddsnät och stora ekonomiska klyftor.
Hackenschmidt
2012-12-15, 00:53
Det finns helt enkelt inte så mycket att säga. Det är för jävligt. Resultatet av ett dysfunktionellt samhälle, med en lustig syn på vapen, dåligt skyddsnät och stora ekonomiska klyftor.
Hur mycket vet man om gärningsmannen vid denna tidpunkt? Kan man dra denna slutsats redan?
Kan ju vara en rik person, med stulet vapen, i psykostillstånd, i en delstat som har restriktiv vapensyn.
Försöker inte vara spydig, har bara hört ett inslag på radio.
Antevisu
2012-12-15, 00:58
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/45034?programid=2519
1,5timme inslag i P3 Dokumentär om columbine, från 40minuter och framåt pratar dom en hel del om Eric och Dylan, dom som sköt, och deras personlighet och uppväxt. Vet självklart inte om det skulle vara liknande ungdomar i det här fallet, men ändå ganska intressant för den som orkar lyssna :)
+1 riktigt intressant och samtidigt gripande!
Sjukt tragiskt det som hänt.
Det här är fruktansvärt. Det finns säkert mycket man kan tycka och säga om detta men jag vet inte i vilken ände man skulle börja, det är för tragiskt. :/
Pepparkasgubbarna och rappande lucior handlar om politik och värderingar. Man kan tycka lite fritt. En skolmassaker är bara vidrig och det tycker nog alla, oavsett politiska ståndpunkter. Det finns inte utrymme för att tycka och diskutera på samma sätt.
De absolut största trådarna på kolo är de mest banala. Babblatråden och relationstråden. Jag tror inte någon skulle säga att vare sig babbel eller relationer är mer upprörande mer än massakern här.
Ja, jag kan bara hålla med.
Karkiainen
2012-12-15, 01:56
+1 kunde inte sagt det bättre
Hemskt rakt igenom.
Har någon koll på vad som sägs i USA om det som skett?
Tänkte mer på personer som tycker att vapenlagarna ska vara friare för att folk ska kunna skjuta ner idioter så som Batmanskytten.
Den logiken fungerar inte i det här fallet.
20 stk döda 5-6 åringar
7 lärare/vuxna på skolan
1 död gärningsman som tog självmord
Gärningsmannen hade tillgång till 5 (?) olika vapen
Inget motiv är känt
Vapenlagarna diskuteras just nu och en "ljusdemonstration" hålls utanför vita huset
Gärningsmannen dödade även sin pappa, brors flickvän samt mamma (lärare på skolan). Vi får inte glömma brodern, han kan inte ha det lätt nu
+1 kunde inte sagt det bättre
Hemskt rakt igenom.
Har någon koll på vad som sägs i USA om det som skett?
Tänkte mer på personer som tycker att vapenlagarna ska vara friare för att folk ska kunna skjuta ner idioter så som Batmanskytten.
Den logiken fungerar inte i det här fallet.
Logiken funkar väl, många amerikaner verkar tycka att lärarna precis som i Israel ska vara beväpnade så sånt här inte kan hända.
Tokdålig idé enligt mig men vad vet jag.
Karkiainen
2012-12-15, 02:32
Logiken funkar väl, många amerikaner verkar tycka att lärarna precis som i Israel ska vara beväpnade så sånt här inte kan hända.
Tokdålig idé enligt mig men vad vet jag.
Okej, det var mer än jag visste.
Tokdålig var ordet.
Målar fan på väggen, även en lärare som är tränad skytt har dåliga dagar.
Det är ett rent "tänk om scenario" men de flesta vapenliberala åsikter jag läser om är just "tänk om", den skriker högst.
Fight fire with fire har inte fungerat för dem förr men situationen nu bör ge utrymme för skärpa lagarna, förhoppningsvis.
Jag tror tyvärr aldrig det kommer hända vapenlobbyn är alldeles för stark och folk i gemen älskar sina vapen alldeles för mycket.
Jag tror kanske inte att det är lika självklart att just vapenlagarna är den främsta anledningen till skolskjutningar. Att det innebär högre risk för dråp i affekt osv köper jag, men är man så rubbad att man har ihjäl 30 personer varav 20 barn så tror jag att man hade sett till att få tag i vapen även om tillgången var sämre.
Fast jag tror det är extremt svårt att lyckas göra sån skada med "vanliga" pistoler, vilket är väl det som är möjligt att få tag på i Sverige? Man lär ju behöva galna kontakter inom kriminella nätverk för att lyckas få tag på liknande AR-15 som användes i skjutningen i bion tidigare i år.
Fishtank
2012-12-15, 04:05
Fast jag tror det är extremt svårt att lyckas göra sån skada med "vanliga" pistoler, vilket är väl det som är möjligt att få tag på i Sverige? Man lär ju behöva galna kontakter inom kriminella nätverk för att lyckas få tag på liknande AR-15 som användes i skjutningen i bion tidigare i år.
Vill du säga att det skulle vara svårt att få tag i automatvapen i Sverige?
Ett vanligt 3000 kronors semiautomatiskt jaktgevär kan modifieras till automatiskt ytterst enkelt, säljs helt lagligt till alla med licens. Köp ett 20 kulors magasin och det är ett väldigt kapabelt vapen.
Att köpa ett riktigt automatvapen är inte heller så svårt som du tror, iaf inte i norra delen av Sverige så lär inte vara svårare i Stockholm.
Finns många ak-5or på vift.
Till topic:
Tragiskt som vanligt, finns egentligen inget mer att säga. Hoppet att vapenlagarna i USA förändras finns men lär bli ytterst svårt.
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Connecticut ar vanligtvis lugnt och intellektuellt men det ar Staderna New York och Chicago forst och framst man numera har hard gun control. vad jag vet sa ar det flera stater som vill gora likadant. Det kommer saker alltid att vara splittrat, eller snarare olika. Det ar sa med de flesta mer lokala fragor.
JackieBoy
2012-12-15, 09:10
Med facit i hand kan vi alla konstatera att en skämtsam kommentar av 'mental' upprör mer än en skolmassaker i Connecticut.
Nordenator
2012-12-15, 09:46
Vill du säga att det skulle vara svårt att få tag i automatvapen i Sverige?
Ett vanligt 3000 kronors semiautomatiskt jaktgevär kan modifieras till automatiskt ytterst enkelt, säljs helt lagligt till alla med licens. Köp ett 20 kulors magasin och det är ett väldigt kapabelt vapen.
Att köpa ett riktigt automatvapen är inte heller så svårt som du tror, iaf inte i norra delen av Sverige så lär inte vara svårare i Stockholm.
Finns många ak-5or på vift.
Till topic:
Tragiskt som vanligt, finns egentligen inget mer att säga. Hoppet att vapenlagarna i USA förändras finns men lär bli ytterst svårt.
Flertalet av skjutningarna lär ju däremot inte vara så väl planerade. Om man kikar igenom listan har de flesta inte så katastrofalt många offer. Jag tror inte man planerar att skjuta ut två personer på en skola i ett halvår. Att fixa liscens, köpa vapen illegalt eller dylikt kontra att ha ett liggande hemma. Vid ett större fall är det väl kanske irrelevant, men nu är det inte som att det sker var tionde år i USA.
eternallord
2012-12-15, 09:52
Dog det inte fler personer i Utöja än vad det gjort i alla skolskjutningar i USA sammanlagt? Huruvida det borde existera mer vapen eller mindre vapen i samhället är jag faktiskt osäker på. Kanske minskar denna risken om fler personer har vapen istället, så att vanliga människor kan försvara sig vid behov.
Jockefoten
2012-12-15, 09:56
Dog det inte fler personer i Utöja än vad det gjort i alla skolskjutningar i USA sammanlagt? Huruvida det borde existera mer vapen eller mindre vapen i samhället är jag faktiskt osäker på. Kanske minskar denna risken om fler personer har vapen istället, så att vanliga människor kan försvara sig vid behov.
"today, guy w/ gun in US shot 20 kids. all died. same day, guy w/ knife in china stabbed 20 kids. all survived. this isn't rocket science. "
Man ser tydligt problemet med deras vapenlagar. Skolvakter som skjuter ihjäl ungdomar för de känner sig hotade, gäng som skjuter ihjäl varandra utan att tänka, grannar, bilister. Listan bara fortsätter... Finns inget I-land i världen som kan tävla med USA's dödsskjutningar.
Man får ju dessutom ta i beaktning att folk hellre involverar sig i något som kanske går att påverka. Detta är en händelse som extremt få känner att de kan få till stånd en förändring. "Pepparkaksgate" är iaf något där man kanske känner att om man uttycker hur tosigt folk tänker så kanske folk kammar sig och slutar tramsa.
Edit: Såg nu att Stefan J sa det bättre än mig.
Nä, det dog inte i fler i Norge och statistiken på antal dödsoffer p.g.a vapen pekar väldigt starkt på att fler personer med vapen inte minskar risken även fast NRA vill få folk att tro det.
Finns inget I-land i världen som kan tävla med USA's dödsskjutningar.
Vet inte hur tillförlitlig datan är, men kollar man på homicides här så ligger Finland högre per capita och Österrike strax efter. http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_firearm-related_death_rate
Förvisso gäller siffrorna bara 1 år.
eternallord
2012-12-15, 10:29
"today, guy w/ gun in US shot 20 kids. all died. same day, guy w/ knife in china stabbed 20 kids. all survived. this isn't rocket science. "
Man ser tydligt problemet med deras vapenlagar. Skolvakter som skjuter ihjäl ungdomar för de känner sig hotade, gäng som skjuter ihjäl varandra utan att tänka, grannar, bilister. Listan bara fortsätter... Finns inget I-land i världen som kan tävla med USA's dödsskjutningar.
källa? :)
Du menar att brottslingar i andra länder inte har tillgång till vapen? Vill minnas att jag läste i Freakonomics att majoriteten av angreppsvåld inte begås med licensierade vapen utan vapen köpta på svarta marknaden. Dessa hade inte minskat med ett förbud.
Vet inte hur tillförlitlig datan är, men kollar man på homicides här så ligger Finland högre per capita och Österrike strax efter. http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_firearm-related_death_rate
Sånt är intressant och jag tycker det är viktigt att man tittar på just per capita-siffror annars är det lätt att nyhetsrapporteringen för hur det går i en viss region blir förvrängd. Lite som självmordsfrekvensen på Foxconn. Det var definitivt många som tog livet av sig under 2010, men det många inte tänker på är att Foxconn är ett ohyggligt stort företag, det går inte att föreställa sig för oss. Således var självmordsfrekvensen där lägre per capita än både Kina som helhet och USA som helhet.
Sokrates696
2012-12-15, 11:03
Visst går det att få tag i vapen även i Sverige olagligt på svarta bösen.
Närheten till öststaterna och de öppna gränserna gör ju sitt.
Jag har själv blivit erbjuden vapen från öst utan att ens fråga efter det, då insåg jag hur enkelt det kan vara.
Men samtidigt har "tillgång och efterfrågan" en stor del i USA:s problem, tillsammans med droger m.m.
Tillgång och efterfrågan- Hade det funnits mer snö i Afrika, hade det funnits värlsstjärnor i skidåkning därifrån också.
Du kan ju köpa i princip vilket random militärt vapen över disk i USA bara du har legitimation och pengar.
Det i kombination med den mentalitet som de har, att de har rätt att beskydda sin egendom och familj även med vapen.
Än en gång, en fruktansvärd händelse och jag lider med de anhöriga.
/Tommy.
Fatalist
2012-12-15, 11:13
Antar att det är skillnad på att ha såpass dåligt umgänge att man blir erbjuden stulna AK5:or inklusive slutstycke och att som 20-årig finnig student sno några av farbror Joes vapen som han har i "självförsvarssyfte" i sin källare. Det ena är bara möjligt med etablerade kriminella kontakter, det andra kan vilken doofus som helst göra på grund av rådande lagstiftning i USA.
PixelMiner
2012-12-15, 11:16
Enligt vapenlobbyn så var felet här att lärarna inte var beväpnade och kunde skjuta gärningsmannen först. :smash:
Och enligt Republikanerna (http://thinkprogress.org/politics/2012/12/14/1339971/huckabee-says-connecticut-school-massacre-occurred-because-we-removed-god-from-our-schools/?mobile=nc) så var felet att ”Gud försvunnit från klassrummen”. *gah!*
Han fick inte vara pepparkaksgubbe? Det är nog bara en tidsfråga innan något sådant händer i Sverige med tanke på Breivik och Jokela massakern i finland 2007. Tragiskt oavsett.
Enligt vapenlobbyn så var felet här att lärarna inte var beväpnade och kunde skjuta gärningsmannen först. :smash:
Och enligt Republikanerna (http://thinkprogress.org/politics/2012/12/14/1339971/huckabee-says-connecticut-school-massacre-occurred-because-we-removed-god-from-our-schools/?mobile=nc) så var felet att ”Gud försvunnit från klassrummen”. *gah!*
Älskar hur du refererar till "republikanerna" dvs runt 125 000 000 människor, när i själva verken en republikan uttalat sig så..
Viktor_Balck
2012-12-15, 11:47
Först och främst; vilken förbannad tragedi.
I think you are wrong boy.
Älskar hur du refererar till "republikanerna" dvs runt 125 000 000 människor, när i själva verken en republikan uttalat sig så..
Han uttalar sig i egenskap av representant för republikanerna.
Man kan inte gå runt och häva ur sig saker, om man inte är extremt tydlig med att det enbart är ens högst personliga åsikt, om man är en så pass officiell person och representant för ett politiskt parti.
Då blir det ju republikanerna som får ta smällen för vad han sagt.
Ska det vara så? Vet inte.
Är det så? Jag upplever det så iallafall...
Jockefoten
2012-12-15, 12:03
Det betyder inte att mitt påstående var fel. Men en väldigt intressant länk du postade. Lite nyfiken på vad som får Finland att ligga så högt, hade varit roligt om någon finlandssvensk kunnat ge sin syn på saken.
En annan läsvärd punkt är Schweiz höga andel självmord med skjutvapen. Skrämmande högt om man jämför med övriga länder.
Kan ju även klargöra att jag inte är så naiv att jag går runt och tror att bara man förbjuder vapenlagarna i USA eller reglerar dem så kommer alla dödsskjutningar försvinna. Däremot är jag övertygad om att det är ett steg i rätt riktning.
http://sphotos-g.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/578010_10152308708150109_62429132_n.jpg
m96olsen
2012-12-15, 12:19
http://sphotos-g.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/578010_10152308708150109_62429132_n.jpgWest Germany? Hur gammal är den statistiken?
Sokrates696
2012-12-15, 12:19
http://sphotos-g.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/578010_10152308708150109_62429132_n.jpg
Intressant, bara 8 i England. Där har förövrigt inte polisen vapen heller, nån som ser en röd tråd?
/Tommy.
Det betyder inte att mitt påstående var fel. Men en väldigt intressant länk du postade. Lite nyfiken på vad som får Finland att ligga så högt, hade varit roligt om någon finlandssvensk kunnat ge sin syn på saken.
Nu är jag inte finlandssvensk, men kan det inte ha något att göra med att de gränsar till Ryssland?
Å andra sidan ligger de andra länderna som också gör det en bit under i statistiken, så där håller inte riktigt den teorin.
Fast det vette fasen hur tillförlitlig man ska tro att brottsstatistiken som kommer ut ur Viryssland är...
West Germany? Hur gammal är den statistiken?
Tanken slog mig också...
En annan läsvärd punkt är Schweiz höga andel självmord med skjutvapen. Skrämmande högt om man jämför med övriga länder.
Kan ju även klargöra att jag inte är så naiv att jag går runt och tror att bara man förbjuder vapenlagarna i USA eller reglerar dem så kommer alla dödsskjutningar försvinna. Däremot är jag övertygad om att det är ett steg i rätt riktning.
Jag var inte ute efter att "sätta dit dig", men jag tyckte det var en högst relevant lista att posta i tråden som kunde tillföra något konkret. Visst ligger onekligen USA i den absoluta toppen, men jag förstår inte riktigt vad du menar, Finland och Österrike är väl I-länder? Eller menar du att det är antalet mord i absoluta tal som är mest intressant, och inte per capita? Ganska orättvist liknelse isåfall eftersom det nästa största I-landet borde vara Japan med typ en 1/3 av USAs befolkning.
West Germany? Hur gammal är den statistiken?
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/20/Ushomicidesbyweapon.svg/800px-Ushomicidesbyweapon.svg.png
Om man tittar på denna bild så ser man klart och tydligt att det antingen rör sig om 1988-89 eller....*spy*
eternallord
2012-12-15, 12:28
Kan ju även klargöra att jag inte är så naiv att jag går runt och tror att bara man förbjuder vapenlagarna i USA eller reglerar dem så kommer alla dödsskjutningar försvinna. Däremot är jag övertygad om att det är ett steg i rätt riktning.En teori angående Schweiz kan vara att de i väldigt hög grad har tillgång till vapen (alla som gör militärtjänstgöring får väl ett vapen som de har i hemmet om jag inte missminner mig) och således är vapen en lättillgänglig metod för självmord. Per capita så har Schweiz markant färre självmord än Sverige, så jag vet inte om metoden spelar någon roll egentligen.
Någon som har statistik för ryssland?
Jockefoten
2012-12-15, 12:33
En teori angående Schweiz kan vara att de i väldigt hög grad har tillgång till vapen (alla som gör militärtjänstgöring får väl ett vapen som de har i hemmet om jag inte missminner mig) och således är vapen en lättillgänglig metod för självmord. Per capita så har Schweiz markant färre självmord än Sverige, så jag vet inte om metoden spelar någon roll egentligen.
Jo i självmord är vi svårslagna. Men det var just valet att använda vapen som intresserade mig. Endast USA slår Schweiz där och inga andra länder är ju i närheten. Men som sagt om de som tjänstgjort har vapen hemma så förklaras ju en del.
http://www.gunpolicy.org/firearms/region/russia
Fanns inte med i Wikis lista över mord medels skjutvapen, men totala antalet mord: 14,574; 10,2st/100.000 invånare. T.ex. drygt 10x så många som Sverige per capita.
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_intentional_homicide_rate
http://www.gunpolicy.org/firearms/region/russia
Ja där verkar vi ha en ledare, även om morden gått ner ordentligt sista 10 åren, undantaget afrika och syd/centralamerika då =)
Sokrates696
2012-12-15, 12:47
Mord Per capita, även om statistik fort blir gammal så är förändringarna över tid inte dramatiska upp eller ner.
USA- 1 mord/ 31500 invånare
Sverige- 1 mord/ 428 570 invånare
United Kingdom- 1mord/ 7 625 000 invånare!
/Tommy.
Mord Per capita, även om statistik fort blir gammal så är förändringarna över tid inte dramatiska upp eller ner.
USA- 1 mord/ 31500 invånare
Sverige- 1 mord/ 428 570 invånare
United Kingdom- 1mord/ 7 625 000 invånare!
/Tommy.
Alltså, var har du fått den statistiken ifrån? Hör du inte att den är fullständigt orimlig? Du menar alltså att det begås 8 mord/år i UK?
722st senaste året enligt FN. Så ja, 9000% (ingen överdrift, alltså) mer än du hävdade. Typ.
Siffran för Sverige är också fel, men där är det verkliga antalet mord bara ungefär 350% fler. Fler mord per capita i UK än Sverige.
Sokrates696
2012-12-15, 13:01
Alltså, var har du fått den statistiken ifrån? Hör du inte att den är fullständigt orimlig? Du menar alltså att det begås 8 mord/år i UK?
722st senaste året enligt FN. Så ja, 9000% (ingen överdrift, alltså) mer än du hävdade. Typ.
Siffran för Sverige är också fel.
Jag tog siffrorna från tidigare publicerad bild (8 mord med handeldvapen).
Givetvis är den totala siffran betydligt högre ang. mord i alla länder, men vi pratade väl skjutvapen?
/Tommy.
Siffran för Sverige är också fel.
Frågan är om vi pratar skjutvapen eller mord allmänt. Vad jag förstår så verkar det skilja rätt mycket beroende på om man räknar in dråp, vållande till annans död etc..
http://www.citizensreportuk.org/reports/murders-fatal-violence-uk.html
1st Jan 2011 to 31st Dec 2011
provisional figures
564
(of which 39% (220) were caused by
a knife or sharp instrument
Frågan är om vi pratar skjutvapen eller mord allmänt. Vad jag förstår så verkar det skilja rätt mycket beroende på om man räknar in dråp, vållande till annans död etc..
http://www.citizensreportuk.org/reports/murders-fatal-violence-uk.html
1st Jan 2011 to 31st Dec 2011
provisional figures
564
(of which 39% (220) were caused by
a knife or sharp instrument
Sokrates skrev "mord", därför svarade jag om just mord.
Eller menar ni att det inte är lika allvarligt att stycka någon levande som att skjuta någon?
http://www.guardian.co.uk/uk/2012/jan/19/murder-rate-rose-5-percent
636st säger Guardian, 8 är givetvis helt uppåt väggarna.
Knappt 20 säger FN om antalet mord med skjutvapen.
Oljeblixten
2012-12-15, 13:14
Det är inte bara att de alltid har ett vapen hemma, de har ju någon mentalt rubbad inställning om att i en äkta demokrati SKA alla ha tillgång till vapen.
Jävla hycklarland, jag är inte det minsta förvånad över att sådant här händer i USA men det är fortfarande mycket tragiskt...
Eller menar ni att det inte är lika allvarligt att stycka någon levande som att skjuta någon?
Tittar man på denna
http://www.guardian.co.uk/news/datablog/2012/jul/22/gun-homicides-ownership-world-list
Där man tittar på handeldvapen och inte bara skjutvapen så blir det HELT andra siffror. Finland hamnar då en bra bit efter USA bla
Sokrates696
2012-12-15, 13:19
Visst jag erkänner, jag gjorde fel och hade lite bråttom när jag skrev inlägget.
Skulle naturligtvis skrivit mord med skjutvapen, även om det är knappt 20 så förändras statistiken inte nämnvärd i totalen. Tendensen är tydlig.
Än en gång, polisen i England har normalt inte skjutvapen, nån som ser en röd tråd?
/Tommy.
Tittar man på denna
http://www.guardian.co.uk/news/datablog/2012/jul/22/gun-homicides-ownership-world-list
Där man tittar på handeldvapen och inte bara skjutvapen så blir det HELT andra siffror. Finland hamnar då en bra bit efter USA bla
Vad menar du nu? 99,9999999% av alla mord med skjutvapen lär ske med handeldvapen. Jag missförstår dig nog.
Vad menar du nu? 99,9999999% av alla mord med skjutvapen lär ske med handeldvapen. Jag missförstår dig nog.
Jag formulerade mig nog rätt kasst. Om man jämför alla handeldvapen med pistoler måste det ju vara eller hur? cofffee
Sokrates696
2012-12-15, 13:24
Kanske revolver/pistol vs automatvapen som menas?
/Tommy.
Jag tog siffrorna från tidigare publicerad bild (8 mord med handeldvapen).
Givetvis är den totala siffran betydligt högre ang. mord i alla länder, men vi pratade väl skjutvapen?
/Tommy.
Du kan ju inte skriva "mord" i ett fristående inlägg utan att specificera att det gäller endast skjutvapen. Enligt mig är det förövrigt fullständigt ointressant. Det intressanta är hur många som faktiskt dödas. Jag ser hellre att 10.000 människor dödas av skjutvapen än att 10.001 människor dödas med kniv.
Du försökte göra någon sorts poäng i att patrollerande poliser inte bär vapen i UK samt att det fanns få vapen där, och att det ledde till färre mord. Ändå ökade det tydligen förra året, och ligger högre per capita än Sverige och ett ganska stort antal andra länder.
Kanske revolver/pistol vs automatvapen som menas?
/Tommy.
Handeldvapen innefattar pistoler, revolver, automatkarbiner, kpistar och mindre kulsprutor
Sokrates696
2012-12-15, 13:32
Du kan ju inte skriva "mord" i ett fristående inlägg utan att specificera att det gäller endast skjutvapen. Enligt mig är det förövrigt fullständigt ointressant. Det intressanta är hur många som faktiskt dödas. Jag ser hellre att 10.000 människor dödas av skjutvapen än att 10.001 människor dödas med kniv.
Du försökte göra någon sorts poäng i att patrollerande poliser inte bär vapen i UK samt att det fanns få vapen där, och att det ledde till färre mord. Ändå ökade det tydligen förra året, och ligger högre per capita än Sverige och ett ganska stort antal andra länder.
Men inte med skjutvapen. Men du har rätt att det spelar ingen större roll hur morden sker, mord är mord. Men sannolikheten vid användande av skjutvapen är att man lyckas med sitt uppsåt, eller?
>tp_88 Jag har redan skrivit att jag gjorde fel,,,,
/Tommy.
Men inte med skjutvapen. Men du har rätt att det spelar ingen större roll hur morden sker, mord är mord. Men sannolikheten vid användande av skjutvapen är att man lyckas med sitt uppsåt, eller?
>tp_88Jag har redan skrivit att jag gjorde fel,,,,
/Tommy.
Eftersom statistiken gäller mord så har ju dessa även lyckats med vilket tillhygge de nu valde.
Sokrates696
2012-12-15, 13:33
Handeldvapen innefattar pistoler, revolver, automatkarbiner, kpistar och mindre kulsprutor
Jag vet det, men jag bara funderade på Fyllots inlägg och vad han menade. ;)
/Tommy.
Sokrates696
2012-12-15, 13:35
Eftersom statistiken gäller mord så har ju dessa även lyckats med vilket tillhygge de nu valde.
Helt riktigt. Men med fler vapen skulle sannolikt stapeln mordförsök föras över till mord.
/Tommy.
Tittar man på denna
Jag upprepar; det intressanta är antalet mord totalt naturligtvis. Men visst, även där ligger USA i den absoluta toppen det är inget snack om det. Vad jag reagerade på var att man försöker göra poänger med hjälp av väldigt missvisande siffror.
Datan du presenterar där innehåller först och främst HELT andra siffror än bilden du postade innan. 173 i Kanada, 41 i England osv.
Jag upprepar; det intressanta är antalet mord totalt naturligtvis. Men visst, även där ligger USA i den absoluta toppen det är inget snack om det. Vad jag reagerade på var att man försöker göra poänger med hjälp av väldigt missvisande siffror.
Datan du presenterar där innehåller först och främst HELT andra siffror än bilden du postade innan. 173 i Kanada, 41 i England osv.
Bilden var ju från pre murens fall och denna statistiken från -11
>tp_88 Jag har redan skrivit att jag gjorde fel,,,,
/Tommy.
Men vem bryr sig? Det är ju som att säga att man inte har något narkotikaproblem för att ingen dör av heroin. Om sedan 10.000 råkar dö av metamfetamin spelar ingen roll, bara ingen dör av heroin!
Bilden florerar på min facebook överallt och ingen verkar förstå att den är gammal som gatan och försöker förmodligen framställa USA som den stora skurken i världen. Man ska naturligtvis inte ta en bild på allvar utan hålla sig till statistik som inte sågar enskilda länder utan presenterar fakta.
Sokrates696
2012-12-15, 13:43
Bilden var ju från pre murens fall och denna statistiken från -11
Ja, den verkar vara gammal, men sett över tid lär inte förhållandena skilja sig nämnvärt.
West Germany har blivit Germany och både Befolkning och mord ökat med det dubbla???
/Tommy.
Ja, den verkar vara gammal, men sett över tid lär inte förhållandena skilja sig nämnvärt.
West Germany har blivit Germany och både Befolkning och mord ökat med det dubbla???
/Tommy.
Framför allt är den ju missvisande gällande antal mord. Man har valt länder där minst andel av morden sker med skjutvapen och ställt det mot usa för att få en propagandaeffekt. Man har också vaöt många små länder för att siffrorna ska skilja sig mycket åt och inte räknat per capita.
Som TP säger, det spelar ju absolut ingen roll hur man mördar någon, det är lika illa ändå.
Hade man istället ställt USA mot 5 valfria länder i Sydamerika eller afrika, så hade man fått en HELT annan effekt.
Man hade också kunnat tänka sig att ställa antalet mord usa mot samma länder, fast ta antalet mord istället för antalet mord med skjutvapen...
Det finns 3 typer av lögn: Lögn, förbannad lögn och statistik. Det blir aldrig ett gammalt påstående.
Sokrates696
2012-12-15, 13:58
Så befintligheten av handeldvapen har ingen betydelse för antalet mord då?
Tex. i Sverige är det fortfarande rätt ovanligt att någon skjuts i gängbråk, men visst förekommer det.
Tex. i USA är det betydligt vanligare att var och varannan har en pistol i byxlindningen och också används i gängbråk och "drive by shootings" etc.
Skulle detta inte påverka statistiken/sannolikheten att någon dödas?
Ingen företeelse jag vill skall komma till vårt land.
/Tommy.
Sokrates696
2012-12-15, 14:00
Framför allt är den ju missvisande gällande antal mord. Man har valt länder där minst andel av morden sker med skjutvapen och ställt det mot usa för att få en propagandaeffekt. Man har också vaöt många små länder för att siffrorna ska skilja sig mycket åt och inte räknat per capita.
Som TP säger, det spelar ju absolut ingen roll hur man mördar någon, det är lika illa ändå.
Hade man istället ställt USA mot 5 valfria länder i Sydamerika eller afrika, så hade man fått en HELT annan effekt.
Man hade också kunnat tänka sig att ställa antalet mord usa mot samma länder, fast ta antalet mord istället för antalet mord med skjutvapen...
Det finns 3 typer av lögn: Lögn, förbannad lögn och statistik. Det blir aldrig ett gammalt påstående.
Visst kan man bevisa allt med statistik, håller jag med om. Dock USA är ett I-land, finns väldigt många länder som har värre statistik än USA, helt rätt.
De flesta av de länderna är att betecknas som U-länder.
/Tommy.
Tex. i Sverige är det fortfarande rätt ovanligt att någon skjuts i gängbråk, men visst förekommer det.
Tex. i USA är det betydligt vanligare att var och varannan har en pistol i byxlindningen och också används i gängbråk och "drive by shootings" etc.
/Tommy.
Givetvis har den det, men ser ingen anledning till att räkna mord separerat pga mordvapen.
Den största faktorn är så klart socioekonomisk. Tillgängligheten har inte heller bara med lagar att göra, även denna är socioekonomisk.
Mexico är ett bra exempel. Det är förbjudet att inneha "military grade firemarms" men ändå mördas det tiotusentals varje år med just sådana vapen.
Tillgängligheten på jaktvapen är väldigt hög i sverige, ändå har vi nästan inga mord med jaktvapen.....
/Tommy.
Säkert har den det, och det har jag skrivit tidigt i tråden också. Att jag tror att framförallt dråp/mord i affekt ökar med större tillgång till vapen och rätt att bära dem offentligt.
Men det är liksom inte det vi pratar om. Återigen, jag reagerade på att billiga poänger försökte göras med väldigt vinklade, missvisande, siffror och försökte nyansera detta. Jag har ocskå påtalat att USA ligger i absoluta toppen bland I-länder vad det gäller mord, det är liksom inte det jag säger emot.
Människor har olika nivåer av empati, vissa är extrema fall(som denna personen antar jag?). Dessa speciella människor har säkert funnits lika länge som människor funnits, och kommer alltid att finnas, tyvärr.
en stor stark
2012-12-15, 15:23
Men ffs... Hur kan man ens säga något sånt utan att bli klassad som en idiot av 99% av alla i sitt land? (För jag antar att denna person inte har blivit det).
Det har han i princip, han förlorade sin guvenörsplats i arkansa pga idiotiska uttalande angående abort och våldtäkt nu i valet t ex.
en stor stark
2012-12-15, 15:28
Det har han i princip, han förlorade sin guvenörsplats i arkansa pga idiotiska uttalande angående abort och våldtäkt nu i valet t ex.
Okej, då antog jag kanske fel. Men vad sysslar han med nu? För jag tycker inte att en sådan person ska ha stort inflytande i den politiska världen överhuvudtaget.
håller med på sätt och vis...
ont: sjukt tragiskt, som sagt är vapenlagen i USA ett skämt.
Tricklew
2012-12-15, 15:48
Det är sådant här som gör dig och bland annat morty till sådana fruktansvärda människor, i erat förakt för alla som inte delar era åsikter anser ni det en bra idé att försöka plocka billiga poäng i sammanhang som dessa. Den sympatiska vänstern.
PixelMiner
2012-12-15, 15:59
Lite intressant i sammanhanget är att legaliserad abort är ansvarigt för en större sänkning av brottsligheten i USA än någon annan åtgärd. Det är visserligen en ganska stor fördröjning på effekten. Men genom att det inte föds oönskade barn så slipper man en massa framtida problem.
Källa: http://pricetheory.uchicago.edu/levitt/Papers/DonohueLevittTheImpactOfLegalized2001.pdf
Gjorde han?? det var väl Huckabee som sa detta???
Gjorde han?? det var väl Huckabee som sa detta???
Stämmer, jag som blandade ihop. Sorry. Huckabee verkar vara pensionerad, eller? Isf ännu mindre anledning att säga att hans åsikter får stå för alla republikaner.
Stämmer, jag som blandade ihop. Sorry. Huckabee verkar vara pensionerad, eller? Isf ännu mindre anledning att säga att hans åsikter får stå för alla republikaner.
Ja han ställde ju upp i republikanernas internval till presidentvalet 08 och förlorade mot McCain och nu har han nån kass show på Fox tror jag som alla gamla avdankade republikaner ;)
Meanwhile in Pakistan.
"In just a single attack on a madrassah in 2006 up to 69 children lost their lives."
http://i2.kym-cdn.com/photos/images/original/000/201/105/AND-NOT-A-SINGLE-FUCK-WAS-GIVEN-THAT-DAY+1.jpg
168 children killed in drone strikes in Pakistan since start of campaign
In an extensive analysis of open-source documents, the Bureau of Investigative Journalism found that 2,292 people had been killed by US missiles, including as many as 775 civilians.
The strikes, which began under President George W Bush but have since accelerated during the presidency of Barack Obama, are hated in Pakistan, where families live in fear of the bright specks that appear to hover in the sky overhead.
In just a single attack on a madrassah in 2006 up to 69 children lost their lives.
Chris Woods, who led the research, said the detailed database of deaths would send shockwaves through Pakistan, where political and military leaders repeatedly denounce the strikes in public, while privately allowing the US to continue.
"This is a military campaign run by a secret service which raised problems of accountability, transparency and you have a situation where neither the Pakistanis nor Americans are clear about any agreements in place and where the reporting is difficult," he said.
"All of this means that when things go wrong there is simply no redress for the families of those who have been mistakenly killed."
The research, culled from more than 2,000 news reports, leaked documents and witness statements, show how the drones gradually moved from a rarely used tool, beginning with a single strike in 2004, to a frontline weapon of war.
Notable successes include the death of Baitullah Mehsud, head of the Pakistan Taliban, in 2009. Ilyas Kashmiri, a senior al-Qaeda figure viewed as a possible successor to Osama bin Laden, is believed to have died in a drone strike in June.
However, under President Obama the strikes have been used to target low-level foot soldiers as well as senior commanders.
Today the attacks are running at a rate of one every four days, mostly centred on North Waziristan from where members of the Haqqani network launch cross-border attacks on international forces in eastern Afghanistan.
With Pakistan so far unwilling to bow to US pressure to launch a military offensive against the bases and with Islamabad ruling out any suggestion that American troops be deployed, that leaves the CIA's drones, said Imtiaz Gul, an analyst who has written extensively on the region.
At the same time, he added, they mean a president elected on a manifesto promising to close Guantanamo Bay does not have hundreds more detainees to process.
"As long as these peoples sit in jails they remain a problem, a living liability, so there seems to be a drive to kill them," said Mr Gul.
Human rights campaigners have long argued that drones represent extra-judicial killings.
Sam Zarifi, Asia-Pacific director of Amnesty International, said: "The Obama administration must explain the legal basis for drone strikes in Pakistan to avoid the perception that it acts with impunity.
"The Pakistan government must also ensure accountability for indiscriminate killing, in violation of international law, that occurs inside Pakistan." The US refuses to acknowledge the existence of its drones programme.
A spokesman for the US embassy in Islamabad declined to comment.
Länk (http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/asia/pakistan/8695679/168-children-killed-in-drone-strikes-in-Pakistan-since-start-of-campaign.html)
Det kastas runt statistik och diskuteras hejvilt här, men är det någon som på riktigt tycker att USA har rimliga vapenlagar eller diskuterar folk emot bara för att det är kul att diskutera, är uppriktigt nyfiken.
Någon skrev tidigare att de flesta mord med skjutvapen sker med illegala vapen och att dessa inte skulle minska med strängare lagar. Vapen som köps lagliga blir olagliga direkt dom exempelvis blir stulna eller är jag helt ute och cyklar?
Jag tycker Washingon DC är ett bra exempel på hur olika livet i en amerikansk stad kan te sig. Ena sidan är coollugn, alla är mitt uppre i karriärer, alla är i samma ålder, typ 30, alla tränar på gym, alla joggar, alla färdas ovan jord, alla är intellektuella. Den andra sidan är alla, typ tvärtom. Det är nog där det skjuts mest. De värsta problemen tror jag är alla halvautomatiska vapen, riktigt grova grejer som skall höra hemma hos militären. Många israeliska vapen finns. När man hör en "köra förbi-skjutning" brukar det smälla serier och lite oregelbundet, 15, 20 skott kanske ibland skjuter andra tillbaks. Efteråt är ofta flera än tänkt döda och skadade. Barn och äldre.
Om någon kan hitta statistik på döda pga handeldvapen genom åren på New York City skulle det vara intressant att se.
Det kastas runt statistik och diskuteras hejvilt här, men är det någon som på riktigt tycker att USA har rimliga vapenlagar eller diskuterar folk emot bara för att det är kul att diskutera, är uppriktigt nyfiken.
Vet inte om det sades nu eller i samband med tidigare skolskjutningar, men "Det hade inte hänt om lärare fått vara beväpnade". :confused:
För mig är det så tragiskt att det blir skrattretande o tillbaks till tragiskt igen. Men uppenbarligen finns en stor opinion som tänker "mm, så skulle det va".
Tänk en sån situation, panik sprider sig i skolan när någon plockar fram ett automatvapen, o då ska medelålders fröknar känna kallet att kyligt fälla rätt person, självklart sikta som en army sniper.
När det är så uppenbart att möjligheten för alla att fritt bära vapen öppnar upp för en mkt liten störd klick att ge utlopp åt sin indigerade självrättfärdighet. "Jag ska minsann visa dem!!"
O nu är vi inte ens inne på oöverlagda avlossade skott i vredesmod eller missförstånd.
Stefan J
2012-12-15, 22:52
Någon skrev tidigare att de flesta mord med skjutvapen sker med illegala vapen och att dessa inte skulle minska med strängare lagar. Vapen som köps lagliga blir olagliga direkt dom exempelvis blir stulna eller är jag helt ute och cyklar?
Jag tycker inte att USA har rimliga vapenlagar. Har du inget vapen kan du inte skjuta någon. Så enkelt är det. Ska du få tag på vapen olagligt måste du veta vem du ska prata med och var du ska vända dig. Det är kanske inte så svårt att ta reda på, men det stoppar i alla fall folk som blivit kränkta eller bara ballat ur temporärt från att i ren affekt gå ner på gatan, köpa ett vapen och skjuta skallen av någon.
Jag tycker inte att USA har rimliga vapenlagar. Har du inget vapen kan du inte skjuta någon. Så enkelt är det. Ska du få tag på vapen olagligt måste du veta vem du ska prata med och var du ska vända dig. Det är kanske inte så svårt att ta reda på, men det stoppar i alla fall folk som blivit kränkta eller bara ballat ur temporärt från att i ren affekt gå ner på gatan, köpa ett vapen och skjuta skallen av någon.
Exakt så tänker jag.
Och om man inte rör sig i rätt kretsar så kan det nog vara svårt att få tag på vapen, beroende på vart man bor då.
Och om man inte rör sig i rätt kretsar så kan det nog vara svårt att få tag på vapen, beroende på vart man bor då.
Var det inte AB som fixat ett vapen på någon timme i Malmö? Har t.o.m. sett sajter där man kan beställa vapen så att de skickas i delar så att man själv kan montera ihop dem. På så vis känns det som att vapen alltid kommer vara lättillgängliga även genom vapenförbud.
Undrar hur majoriteten av morden egentligen sker? Är det i affektion som flera har nämnt här (vilket vapenlagar troligtvis skulle minska) eller handlar det snarare om gängkonflikter med vedergällning där personerna har tillgång till vapen oberoende av rådande lagstiftning.
Meanwhile in Pakistan.
"In just a single attack on a madrassah in 2006 up to 69 children lost their lives."
http://i2.kym-cdn.com/photos/images/original/000/201/105/AND-NOT-A-SINGLE-FUCK-WAS-GIVEN-THAT-DAY+1.jpg
Länk (http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/asia/pakistan/8695679/168-children-killed-in-drone-strikes-in-Pakistan-since-start-of-campaign.html)
http://sphotos-g.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/3490_541320212547416_336973647_n.jpg
Hoppas ingen blir dödad utav drönare!
Stefan J
2012-12-16, 00:52
Var det inte AB som fixat ett vapen på någon timme i Malmö? Har t.o.m. sett sajter där man kan beställa vapen så att de skickas i delar så att man själv kan montera ihop dem. På så vis känns det som att vapen alltid kommer vara lättillgängliga även genom vapenförbud.
Undrar hur majoriteten av morden egentligen sker? Är det i affektion som flera har nämnt här (vilket vapenlagar troligtvis skulle minska) eller handlar det snarare om gängkonflikter med vedergällning där personerna har tillgång till vapen oberoende av rådande lagstiftning.
Ja jag glömde bort en sak när jag skrev. Folk som är kapabla att döda (förutom i extrema situationer där i princip vem som helst skulle kunna döda) är antingen empatistörda eller på andra sätt avtrubbade, och återfinns oftare hos tungt kriminella än hos genomsnittsbefolkningen. Så det är nog troligt att det här med tillgängligheten till vapen inte alls är en lika stor faktor som jag först antog eftersom en normalt funtad person inte tar livet av någon annan bara för att denne känner sig lite provocerad eller förbannad. Majoriteten av morden sker nog som du säger i gänkonflikter eller i lite mer planerade hämndaktioner än att man bara känner sig kränkt för stunden. Men en liten del av alla mord med handeldvapen hade USA nog förhindrat genom snävare vapenlagar.
Vet inte huruvida det verkligen kommer från Freeman eller ej, men det spelar mindre roll då det är budskapet som är det viktiga. Speciellt sista stycket.
You want to know why. This may sound cynical, but here's why.
It's because of the way the media reports it. Flip on the news and watch how we treat the Batman theater shooter and the Oregon mall shooter like celebrities. Dylan Klebold and Eric Harris are household names, but do you know the name of a single *victim* of Columbine? Disturbed people who would otherwise just off themselves in their basements see the news and want to top it by doing something worse, and going out in a memorable way. Why a grade school? Why children? Because he'll be remembered as a horrible monster, instead of a sad nobody.
CNN's article says that if the body count "holds up", this will rank as the second deadliest shooting behind Virginia Tech, as if statistics somehow make one shooting worse than another. Then they post a video interview of third-graders for all the details of what they saw and heard while the shootings were happening. Fox News has plastered the killer's face on all their reports for hours. Any articles or news stories yet that focus on the victims and ignore the killer's identity? None that I've seen yet. Because they don't sell. So congratulations, sensationalist media, you've just lit the fire for someone to top this and knock off a day care center or a maternity ward next.
You can help by forgetting you ever read this man's name, and remembering the name of at least one victim. You can help by donating to mental health research instead of pointing to gun control as the problem. You can help by turning off the news.
http://media2.wptv.com//photo/2012/12/15/Adam_Lanza_164650000_20121215074048_320_240.JPG
Var det inte AB som fixat ett vapen på någon timme i Malmö? Har t.o.m. sett sajter där man kan beställa vapen så att de skickas i delar så att man själv kan montera ihop dem.
Antar att reportern själv inte riskerade konsekvenser av att gå runt och fråga efter vapen öppet, och då blir det ju givetvis enklare. Att man enkelt kan köpa vapendelar och sedan montera ihop själv visste jag inte, så du kanske har rätt.
eternallord
2012-12-16, 13:32
Antar att reportern själv inte riskerade konsekvenser av att gå runt och fråga efter vapen öppet, och då blir det ju givetvis enklare. Att man enkelt kan köpa vapendelar och sedan montera ihop själv visste jag inte, så du kanske har rätt.
En reporter är väl inte skyddad mot konsekvenser för sina lagbrott bara för att han/hon skriver en artikel om det?
En reporter är väl inte skyddad mot konsekvenser för sina lagbrott bara för att han/hon skriver en artikel om det?
Självklart inte, men jag tänkte att det kunde ha varit ett sammarbete med polisen. Tror inte den ansvarige på tidningen skulle gått med på att publicera sådant annars?
Självklart inte, men jag tänkte att det kunde ha varit ett sammarbete med polisen. Tror inte den ansvarige på tidningen skulle gått med på att publicera sådant annars?
Dubbelfel.
Nyhetsreportern Diamant Salihu fälls för vapenbrott och döms till villkorlig dom och 30 dagsböter a´ 480 kronor.
Förre nyhetschefen Andreas Johansson fälls för medhjälp till vapenbrott och döms till villkorlig dom och 30 dagsböter a´ 450 kronor.
Jag (Thomas Mattson, Chefred. Min anm.) fälls också för anstiftan till vapenbrott och döms till villkorlig dom och 30 dagsböter a´ 1 000 kronor.
http://bloggar.expressen.se/thomasmattsson/2012/05/expressen-falls-for-vapenreportage/
Problemet med att folk har vapen liggandes hemma är att det blir lätt för personer som den här gärningsmannen att begå den här typen av brott. Jag får inte intrycket att gärningsmannen är en person som skulle klara av att planera att införskaffa ett illegalt vapen. Men nu var det ju bara att plocka med sig hemifrån och då blir ju ribban lägre.
eternallord
2012-12-16, 14:25
Problemet med att folk har vapen liggandes hemma är att det blir lätt för personer som den här gärningsmannen att begå den här typen av brott. Jag får inte intrycket att gärningsmannen är en person som skulle klara av att planera att införskaffa ett illegalt vapen. Men nu var det ju bara att plocka med sig hemifrån och då blir ju ribban lägre.
En person som är kapabel att skjuta ihjäl 28 pers, bland annat båda sina föräldrar och en massa små barn, är inte kapabel att införskaffa ett illegalt vapen? Jag håller inte alls med.
En person som är kapabel att skjuta ihjäl 28 pers, bland annat båda sina föräldrar och en massa små barn, är inte kapabel att införskaffa ett illegalt vapen? Jag håller inte alls med.
Jag har bara svårt att se att den här gärningsmannen med sina sociala skills lyckas hitta någon som skulle sälja honom dessa vapen. Möjligtvis skulle han kunna fått tag på ett enstaka handeldvapen men tror inte riktigt han rörde sig i sådana kretsar där man köper semi-automatiska gevär illegalt. Dessutom skulle det kräva mer planering. Jag är ingen expert men tycker det här verkar ha varit en relativ impulsiv handling, inga brev, videos etc.
eternallord
2012-12-16, 14:31
Jag har bara svårt att se att den här gärningsmannen med sina sociala skills lyckas hitta någon som skulle sälja honom dessa vapen. Möjligtvis skulle han kunna fått tag på ett enstaka handeldvapen men tror inte riktigt han rörde sig i sådana kretsar där man köper semi-automatiska gevär illegalt. Dessutom skulle det kräva mer planering. Jag är ingen expert men tycker det här verkar ha varit en relativ impulsiv handling, inga brev, videos etc.
Jag tror det är en dålig idé att dra den sortens slutsatser baserade på lite nyhetsrapportering. Invänta utredningen
Jag tror det är en dålig idé att dra den sortens slutsatser baserade på lite nyhetsrapportering. Invänta utredningen
Jag bara säger att det är lättare för folk som "flippar ur" att ta ett vapen hemifrån och gå och skjuta någon än det är att införskaffa ett illegalt vapen och sedan skjuta någon. Det senare är en flerstegsprocess som iallafall kräver lite planering och kontakter.
http://sphotos-e.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/215170_506528579379434_1935245685_n.jpg
Perspektiv.
Hur ser badkars-lagarna ut i de olika amerikanska staterna?
http://sphotos-e.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/215170_506528579379434_1935245685_n.jpg
Perspektiv.
Värdelös statistik som är helt irrelevant.
Det handlar ju i grund och botten inte om antal. Jag tror de flesta är medvetna om att det trots allt är en liten skara som drabbas av liknande. Dock är ju dessa skolskjutningar ett tecken på att det är något som är helt fel i vissa samhällen. Totalt meningslöst våld som drabbar högst oskyldiga barn.
Bara för att fler dör i trafikolyckor kan man inte bortse från dessa händelser. Dessutom är det ju oerhört arrogant mot barnens anhöriga att framställa statistik på detta sättet, budskapet är ju ungefär "Vem fan bryr sig om skolskjutningar när så här många drunknar i sina badkar!". Denna underbara cynism.
PixelMiner
2012-12-17, 08:41
Lite statistik:
Antal dödade (inklusive olyckor och självmord) per 100 K vs Vapenägande:
http://mark.reid.name/images/figures/deaths-vs-guns.png
Antal mördade vs Vapenägande:
http://diegobasch.com/wp-content/uploads/2012/12/gunscountries.png
Antal mördade vs Vapenägande (endast OECD länder):
http://diegobasch.com/wp-content/uploads/2012/12/OECD.png
Antal mördade vs Vapenägande (endast OECD länder, inzoomat, dvs utan Mexico och USA):
http://diegobasch.com/wp-content/uploads/2012/12/guns.png
Källor:
http://mark.reid.name/iem/gun-deaths-vs-gun-ownership.html
http://diegobasch.com/homicides-vs-gun-ownership
Raschmus
2012-12-17, 14:46
Fruktansvärt tragiskt. Har ingenting mer att tillägga mer än att det retar mig så in i helvete att aset tog livet av sig och kom undan så lätt.
Vet inte huruvida det verkligen kommer från Freeman eller ej, men det spelar mindre roll då det är budskapet som är det viktiga. Speciellt sista stycket.
http://movies.yahoo.com/news/morgan-freeman-denies-making-statement-school-shooting-013627371.html
Tack för graferna pixelminer, intressant.
Fruktansvärt tragiskt. Har ingenting mer att tillägga mer än att det retar mig så in i helvete att aset tog livet av sig och kom undan så lätt.
På vilket sätt hade det varit mycket bättre om personen ställts inför rätta?
Skadan är ju redan gjord.
Är väl inte så konstigt att folk ville se gärningsmannen lida på ett eller annat sätt. Eller åtminstonde leva för att kunna se och förstå vad han har gjort.
Är väl inte så konstigt att folk ville se gärningsmannen lida på ett eller annat sätt. Eller åtminstonde leva för att kunna se och förstå vad han har gjort.
Nej jag förstår det (att folk oftast är funtade så). Men ville höra vad Raschmus personligen tycker det finns för stora fördelar med att ha kvar personen i livet.
Hur ser badkars-lagarna ut i de olika amerikanska staterna?
I lol'd. :D
PixelMiner
2012-12-17, 21:37
Tack för graferna pixelminer, intressant.
Jo, lite fascinerande att det är större sannolikhet att bli mördad i Estland, trots att antalet vapen är nästa 10 ggr färre per capita än i USA.
Förövrigt... Stackars Honduras... :cryout:
Även om upprör kanske är fel ord så håller jag, till skillnad från resten av medlemmar i tråden, med dig i sak. Folk tycker det här är jättehemskt men dom kommer lägga ned mer engagemang i pepparkakorna, det är en händelse som ligger närmare och som man kan påverka mer.
Fast dom flest stater i usa har väl en viss fördröjning på köp av vapen, "köp en dag, hämta ut nästa" är det väl som gäller?
Visste ni om att skyttarnas båda farsor ska upp i rättegång eller höras för extremt stora svindlerier angående samma sak? Sammanträffande?
Raschmus
2012-12-19, 08:59
En strimma sinnesro för anhöriga och om inte, så iallafall omvärlden.
List of School Shootings on Antidepressants
http://ssristories.com/index.php?sort=date&p=school
Kanske inte är vapen som är problemet.
Den dar kopplingen kommer alltid upp jamt, det ar sa manga som ater olika antidepp I USA. fast medecinerna, prozac mm kan ju gora en annu deppigare I borjan. Men jag tycker det ar en cheap shot, sager inte sa mycket.
Den dar kopplingen kommer alltid upp jamt, det ar sa manga som ater olika antidepp I USA. fast medecinerna, prozac mm kan ju gora en annu deppigare I borjan. Men jag tycker det ar en cheap shot, sager inte sa mycket.
Grejen är att jag tror det är lite för sent att göra något åt vapenlagarna. En "normal" frisk person inte går och skjuter ner folk på en skola.
Grejen är att jag tror det är lite för sent att göra något åt vapenlagarna. En "normal" frisk person inte går och skjuter ner folk på en skola.
Nej, det ar klart.
Jockefoten
2012-12-19, 17:22
Obama har ju dock visat sitt stöd för att återinföra de striktare vapenlagarna man hade i början på 2000-talet.
men det gar inte att jamfora ett I land med U lander heller. det ar inte sa att USA ar ett land som inte fungerar som det t ex ser ut langre soderut dar man mejar med riktiga militara vapen, I USA Pratar man jamt om semiautomatics och jag tror mer gun control hjalper. Inte for att jag ar vapenexpert men jag tror att till skildnaden fran centralamerika osv sa kan USA om det vills read ut sina Egna problem.
PixelMiner
2012-12-19, 18:15
Obama har ju dock visat sitt stöd för att återinföra de striktare vapenlagarna man hade i början på 2000-talet.
Vilket tydligen leder till att vapenförsäljningen ökar, eftersom folk vill passa på att skaffa sig en "semi-automatic" innan Obama förbjuder dem.
Källa: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5386877
Å andra sidan, när man läser igenom det där och tittar på hur mentalvården ser ut så ja, du har en och annan poäng.
Vilket tydligen leder till att vapenförsäljningen ökar, eftersom folk vill passa på att skaffa sig en "semi-automatic" innan Obama förbjuder dem.
Källa: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5386877
Precis som förra massakern då.
Någon person hade väll tyckt att lärarna borde få ha vapen så dom kan skydda sig, och uttalat sig om detta till media.
Alex Morgan vs Piers Morgan
_XZvMwcluEg
Mycket underhållande. :) Vad jag än tycker i frågan så är Piers en massive douche. lol @ "You're a very loud man, you're making alot of noise" efter att ha sett hans tidigare debatt om vapenlagarna.
_XZvMwcluEg
Mycket underhållande. :) Vad jag än tycker i frågan så är Piers en massive douche. lol @ "You're a very loud man, you're making alot of noise" efter att ha sett hans tidigare debatt om vapenlagarna.
Mycket underhållande :)
LOL @11:10 "America was born on guns and whiskey"
Om det är någon som är en "massive douche" i det där klippet så är det Alex han beter sig precis som den tvärgalna konspirationsteoretiker han är.
Hehe, hur kan man tycka att Piers är en douche i det klippet?
Den andra snubben skulle ju lika gärna kunna babbla på om att han behöver hagelbössor för att skydda sig inför den stundande zombieinvasionen.
+1 på ekmanc och Juxta. Alex försöker inte föra en vettig diskussion.
Försöker? Han verkar inte ens vara kapabel till det om han hade velat. Vilken idiot.
Jag pratar om Piers i allmänhet, inte just det klippet. Tar vi bara den här frågan så skrek han som en galning i hans tidigare "debatt", nu klagar han på att folk är högljudda. Han påpekade då att det var helt irrelevant att prata om att bioskjutningen skedde på den enda vapenfria biografen i Denver, det var heeelt ointressant. Nu är det tydligen intressant att prata om vad hans motdebattör tänker om vilka som låg bakom 911. Osv osv. Det är som sagt bara den här frågan, han är allt som oftast jobbig.
Alex Jones eller vad han hette är naturligtvis en galning, även om han har en del poänger och kom med en del intressanta siffror (om de stämmer).
Det här är ett annat ganska kul klipp:
hxRlpRcorEU
That campaign backfired...
Misstänker att han bara drog upp 9/11 på slutet för att få Alex att ytterligare gräva sin egen grav och framstå som fullständigt tvärgalen.
För övrigt så kanske England har fler violent crimes men om man kollar totalt på mord per capita så har USA ca fyra ggr så många som England har.
Schweiz som de alltid drar upp som ett bra exempel på att fler vapen ger mindre kriminalitet har ca 15% fler vapen per capita än Sverige bara men samtidigt drygt hälften av vad USA har.
Misstänker att han bara drog upp 9/11 på slutet för att få Alex att ytterligare gräva sin egen grav och framstå som fullständigt tvärgalen.
För övrigt så kanske England har fler violent crimes men om man kollar totalt på mord per capita så har USA ca fyra ggr så många som England har.
Schweiz som de alltid drar upp som ett bra exempel på att fler vapen ger mindre kriminalitet har ca 15% fler vapen per capita än Sverige bara men samtidigt drygt hälften av vad USA har.
Ja, självklart, vilket är billigt i sig. Vidare förefaller det ganska hjärndött att dra upp det när man en vecka tidigare i en debatt om samma ämne lipat som en tok om att det var irrelevant att prata om relevanta saker (att bioskjutningen skedde på den enda vapenfria biografen i Denver)
Ja, USA har väldigt höga mordtal. Jag har bl.a. postat massa statistik tidigare i tråden vill jag minnas.
Det var inte den poängen jag tänkte på främst, utan 74% gängskjutningar, väldigt liten andel som begås med de vapnen som många vill förbjuda nu osv, minns inte allt som sades.
En snabb koll på wiki säger dock att Schweiz snarare har 45% fler vapen per capita än Sverige.
Ja du har rätt det blir såklart 45% ökning då statistiken inte är i procent utan i antal.
Jag pratar om Piers i allmänhet, inte just det klippet. Tar vi bara den här frågan så skrek han som en galning i hans tidigare "debatt"
Länk?
Tigerkotten
2013-01-10, 18:25
hahaha fyfan den där Alex vilken jobbig människa, måste vara helt sjukt svårt att hålla sig lugn med sådan gaphals bredvid sig.
Länk?
0SlfRCkZt1A
Den tror jag det är.
RC4JJWUtzkc
Där är han också direkt otrevlig och kommer med personangrepp.
Lite sjukt ändå att försäljningen av just den sortens vapen som användes i Sandy Hook har ökat lavinartat sen skjutningen ägde rum.
WHITEFOLKS
2013-01-23, 20:05
Lite sjukt ändå att försäljningen av just den sortens vapen som användes i Sandy Hook har ökat lavinartat sen skjutningen ägde rum.
Vilken sorts vapen? Pistoler?
Vilken sorts vapen? Pistoler?
Nej, typ:
http://blogs.wcny.org/wp-content/uploads/2012/07/AR-15.jpg?iact=hc&vpx=838&vpy=232&dur=774&hovh=172&hovw=293&tx=113&ty=105&sig=108227378378837231873&ei=MTUAUbPVOYjdtAbQm4H4Dg&page=1&tbnh=134&tbnw=240&start=0&ndsp=18&ved=1t:429,r:16,s:0,i:127
http://en.wikipedia.org/wiki/AR-15
WHITEFOLKS
2013-01-23, 20:47
Ah semi-automatiska gevär.
Ok ty.ty.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.