handdator

Visa fullständig version : överskott på vilodagar?!

tuthpicker
2012-12-13, 16:39
Tja

Äter nu runt balans alla dagar i veckan pga tidsbrist, ungar, jobbar etc..

Funderar på det här med att äta kcal överskott på vilodagar istället för på träningsdagar pga att pga att tillväxten är främst aminosyre beroende ju närmare passet man befinner sig tidsmässigt.

Någon som gör så och upplever bättre resultat än vice versa?

Tränat hela mitt liv men är mer av en oldschool byggare som grisat ordentligt tills nu.

Mvh Tuthpicker

Nikodemus
2012-12-13, 16:54
jag kör överskott både träningsdagar och vilodagar, så slipper jag noja att jag stör återhämtningen iallafall. det tar emot lite nu att även ha överskott på viloveckan men jag tror jag behöver det för att återhämta mig! intalar mig att jag är extremt anabol.

tuthpicker
2012-12-13, 17:28
jag kör överskott både träningsdagar och vilodagar, så slipper jag noja att jag stör återhämtningen iallafall. det tar emot lite nu att även ha överskott på viloveckan men jag tror jag behöver det för att återhämta mig! intalar mig att jag är extremt anabol.

Nu finns det tyvärr inte längre tid för mig att leva byggning, spendera dagarna med att väga, mäta trrycka 5-6000kcal dagligen pga ungarna.

Märker ju hur snabbt man går ner sig när man stressar och äter på tok för lite så vore bra om jag iallafall kunde lägga krutet på kost varannan dag istället för varje:)

Va uppe på 110kg med bra form ett tag men ligger nu runt 92kg så mkt har man allt tappat sista 2 åren:)

Mvh

tjing
2012-12-13, 19:17
På vilodagar är nog inte så dumt, inte minst för att dagen efter vilodag ofta är en träningsdag och för att man då är fulladdad.

Wiizra
2012-12-14, 09:59
och undrar vad som händer om man under en kortare period, säg ett par dagar nollar sitt fettintag samtidigt som man går på balans.

Du kan inte nolla ditt fettintag, gjorde du inte en tråd om detta?

tjing
2012-12-14, 13:32
och undrar vad som händer om man under en kortare period, säg ett par dagar nollar sitt fettintag samtidigt som man går på balans.

Om du nollar ditt fettintag är du en jubelidiot och förtjänar att må dåligt.

Fugly
2012-12-14, 13:53
på vilodagar är nog inte så dumt, inte minst för att dagen efter vilodag ofta är en träningsdag och för att man då är fulladdad.

+1

LizaK
2012-12-14, 14:00
Kör själv överskott på träningsdagar eftersom jag förbrukar bra mycket mer då än på vilodagar.
Har även ett överskott på vilodagar, speciellt dagen efter ett pass, för återhämtning.
Det funkar bra.

z_bumbi
2012-12-14, 14:05
Den enda fördelen som jag ser är att du får i dig mer kalorier men det är också den enda fördelen med att istället äta mer på träningsdagarna om du redan nu får i dig det du behöver för återhämtningen.
Så ät när det passar bäst i ditt liv.

Reaper123
2012-12-14, 14:06
Kör själv överskott på träningsdagar eftersom jag förbrukar bra mycket mer då än på vilodagar.
Har även ett överskott på vilodagar, speciellt dagen efter ett pass, för återhämtning.
Det funkar bra.Ursäkta, om det är så att jag i sluttampen på dagens fasta är helt väck i bollen.

Men det festilad vs det övriga.. vad är skillnaden? Du styr ditt kcalintag utefter ditt kcal ut om jag fattat det rätt? Tex +10E% en träningsdagar blir per automatik FLER kalorier in, men är ju krasst samma slutresultat som att äta +10E% även på vilodagar bara det att du då så klart får inta färre kalorier för att uppnå detta.

Tolkar det alltså som att du varje dag äter med ett överskott (nu tog jag siffran 10% helt från luften)!? Vilket borde vara det enklaste upplägget om man ej är rädd för att lägga på sig lite fett under bulken...

LizaK
2012-12-14, 14:12
Ursäkta, om det är så att jag i sluttampen på dagens fasta är helt väck i bollen.

Men det festilad vs det övriga.. vad är skillnaden? Du styr ditt kcalintag utefter ditt kcal ut om jag fattat det rätt? Tex +10E% en träningsdagar blir per automatik FLER kalorier in, men är ju krasst samma slutresultat som att äta +10E% även på vilodagar bara det att du då så klart får inta färre kalorier för att uppnå detta.

Tolkar det alltså som att du varje dag äter med ett överskott (nu tog jag siffran 10% helt från luften)!? Vilket borde vara det enklaste upplägget om man ej är rädd för att lägga på sig lite fett under bulken...

Tränar inte varannan dag. Brukar bli ungefär var tredje för tillfället.
Kör split.
Mitt matupplägg ser därmed ungefär ut såhär - träningsdag, större överskott - dagen efter träning, överskott - vanlig vilodag, balans eller litet överskott.

Jag uttryckte mig oklart :) Förlåt och tack för petningen.

LizaK
2012-12-14, 14:17
Vid vanlig bulk blir det fler pass och överskott varje dag.
Men som sagt, för tillfället är jag uppe i en split-period (halvkropp), eftersom jag både mentalt och fysiskt behöver stor variation för att inte fastna vid en tröskel.

Reaper123
2012-12-14, 14:24
Tränar inte varannan dag. Brukar bli ungefär var tredje för tillfället.
Kör split.
Mitt matupplägg ser därmed ungefär ut såhär - träningsdag, större överskott - dagen efter träning, överskott - vanlig vilodag, balans eller litet överskott.

Jag uttryckte mig oklart :) Förlåt och tack för petningen.Börjar snart bli OT, men...

det jag var nyfiken på är, när du säger "större överskott" inte istället bara menar att du äter mer kalorier än på vilodagar? I slutändan kan det rentav vara så att du har ett lägre kcalöverskott på träningsdagarna än vilodagarna!

Scenario för att förklara vad jag menar:
Tex. Mitt TDEE är ~3000 kcal. På en vilodag äter jag ~3000 kcal, nästa dag tränar jag och löper en timme och äter 3600 kcal, då har jag troligen ett kcalunderskott på träningsdagen och skulle jag fortsätta med detta skulle resultatet bli att jag deffar...

LizaK
2012-12-14, 14:44
Börjar snart bli OT, men...

det jag var nyfiken på är, när du säger "större överskott" inte istället bara menar att du äter mer kalorier än på vilodagar? I slutändan kan det rentav vara så att du har ett lägre kcalöverskott på träningsdagarna än vilodagarna!

Scenario för att förklara vad jag menar:
Tex. Mitt TDEE är ~3000 kcal. På en vilodag äter jag ~3000 kcal, nästa dag tränar jag och löper en timme och äter 3600 kcal, då har jag troligen ett kcalunderskott på träningsdagen och skulle jag fortsätta med detta skulle resultatet bli att jag deffar...

Räknar ut ungefär vad jag bränner på aktiviteterna på träningsdagen. Låt oss säga 800 kalorier. Räknar med att förbränna extra efteråt. Så slänger på 200-300 kalorier mer "för säkerhets skull". Vad jag annars har gjort under dagen påverkar givetvis också mitt matintag. Stressiga dagar på jobbet får jag räkna med runt 200-300 kalorier till. Och är det tvätt eller dylikt hemma.. 100 mer. Vissa dagar äter man så att folk äcklas *s*.. Svårt att försöka vara en "rar och söt tjej" när man käkar som en gruvarbetare >< -.-..

Reaper123
2012-12-14, 15:00
Räknar ut ungefär vad jag bränner på aktiviteterna på träningsdagen. Låt oss säga 800 kalorier. Räknar med att förbränna extra efteråt. Så slänger på 200-300 kalorier mer "för säkerhets skull". Vad jag annars har gjort under dagen påverkar givetvis också mitt matintag. Stressiga dagar på jobbet får jag räkna med runt 200-300 kalorier till. Och är det tvätt eller dylikt hemma.. 100 mer. Vissa dagar äter man så att folk äcklas *s*.. Svårt att försöka vara en "rar och söt tjej" när man käkar som en gruvarbetare >< -.-..Tack, då var min nyfikenhet stillad och keep it up! :thumbup:

LizaK
2012-12-14, 15:16
Tack, då var min nyfikenhet stillad och keep it up! :thumbup:

:)