Logga in

Visa fullständig version : "enkelt matschema" fettminskning

normann
2012-12-13, 13:48
Tjenare! :) Är sugen på att förlora det mesta av mitt underhudsfett tills sommaren. Har läst runt lite på kolo och andra forum om matscheman och bra kost mm. Ser att dom flesta väger sin mat för varje måltid för att räkna ut kcal, protein mm. Det är det jag känner att jag inte riktigt har lust eftersom att på måltiderna äter jag det som bjuds hemma eller hos flickvännen. Men man har ju lärt sig på ett ungefär vad olika saker innehåller, tex potatis kyckling mm..

Jag har hittat ett rätt enkelt matschema som jag funderar på att börja med. Jag ska knappast ställa upp i nån tävling å så så det är inte så jätte strikt, bara jag tappar fett och behåller musklerna.

iallafall matschemat ser ut såhär. Ni kan väll skriva vad ni tror om detta upplägg, vad kan förbättras mm? :)

Frukost. Havregrynsgröt(1,5-2dl havregryn) med nyttiga bär och ca 1dl mellanmjölk. Ett kokt ägg.

Mellanmål. Kvarg med Blåbär.

Lunch. Kyckling, fisk, tonfisk, biff annat kött.
potatis, fullkornspasta, nudlar, ris.
Grönsaker

Mellanmål. Kvarg med blåbär

Middag. Kyckling, fisk, tonfisk, biff annat kött.
Potatis, fullkornspasta, nudlar, ris.
Grönsaker

Reaper123
2012-12-13, 13:55
rent spontant så syns en tydlig saknad av fett i kosten, om nu fisk inte i 9 fall av 10 är lax för 1 ägg om dagen räcker inte långt. Men antar att det även förekommer såser till kött och potatisen?

Hur som helst, du kan deffa (för det är vad du bör eftersträva) på helt vanlig husmans om man tex med hjälp av kvarg som mellis ser till att tillgodose proteinbehovet som är något högre under just deff.

Det som styr om du kommer lyckas är hur väl du kommer träffa kcalunderskott du eftersöker, något vi inte kan hjälpa dig med då du inte angett ett endaste mått mer än 1,5-2dl havregryn & 1dl mjölk! Totalt kan din dag bli allt från säg 1000 till 3000 kcal beroende på storlek på dina måltider.

normann
2012-12-13, 14:20
Jo det var lite dåligt skrivet av mig, det håller jag med om :) men påtal om mått så kvargen menade jag en burk, 250g, alltså två burkar om dagen. ska man välja den med 0,1 fetthalt eller 10% ? sen kanske man kan klämma in ett ägg till någonstans.

Måltidsportionerna ska vara i storlek som en vanlig tallrik, halva tallriken med grönsaker. inte nån mega portion så att man blir proppmätt.

Det är svårt å berätta hur mycket man kommer äta av vad å så efter som att det blir olika hela tiden.. *jorgen* går i skola nu också ett tag till.

Reaper123
2012-12-13, 14:38
Jo det var lite dåligt skrivet av mig, det håller jag med om :) men påtal om mått så kvargen menade jag en burk, 250g, alltså två burkar om dagen. ska man välja den med 0,1 fetthalt eller 10% ? sen kanske man kan klämma in ett ägg till någonstans.

Måltidsportionerna ska vara i storlek som en vanlig tallrik, halva tallriken med grönsaker. inte nån mega portion så att man blir proppmätt.

Det är svårt å berätta hur mycket man kommer äta av vad å så efter som att det blir olika hela tiden.. *jorgen* går i skola nu också ett tag till.som sagt helt omöjligt att spekulera i om det blir kcalunderskott för dig. Jag deffade på 2700kcal medans vissa inte tappar i vikt på 1800...

Men vill du endast uppskatta med ögat så kontrollväg dig och kolla trender. Tappar du ej i vikt = ät mindre!

Ju fettsnålare kvarg desto mer kan du äta ;) 500g

normann
2012-12-13, 14:56
hade du nått speciellt matschema du gick efter eller vägde du och valde olika mat för varje dag?:)

Lychgate
2012-12-13, 15:06
Reaper skriver bra tips, as usual. :thumbup:

Matschemat ser helt ok ut gällande vad du äter. Se dock till att du får i dig 2g/kg kroppsvikt i protein och runt 1g/kg fett(Ägg, avocado, fet fisk/kött, mejeriprodukter etc).

Reaper123
2012-12-13, 15:13
hade du nått speciellt matschema du gick efter eller vägde du och valde olika mat för varje dag?:)Matschema som i att jag varje dag hade en kcalbudget uppdelat på X gram protein, Y gram kolhydrater och Z gram fett.

Kolla länken i signaturen och etiketten "dagens kost" så får du ett bra hum om hur jag äter, räknar på nästan allt men jobbar mycket med storkok så slipper laga mat varje dag och kan då äta väldigt varierat!