handdator

Visa fullständig version : Hur stor roll spelar maten innan träning?

Candydarling
2012-12-12, 15:57
Ska sticka till gymmet om en timme och har inte käkat på 3 timmar. Hur stor roll spelar det?

Har två mål mat kvar (går på diet, keto) för idag och det känns lite onödigt/dumt att trycka i mig ett av dom såhär tätt inpå träningen då jag andra gånger jag gjort just så tycker att man lättare blir illamående & känner sig för full i magen liksom.
-bättre att ta bägge målen direkt efter träningen stället? Blir förstås lite mycket men det är ju inte fy skam att få känna sig mätt för en gångs skull under dieten heller och direkt efter träningen känns det som maten gör mer nytta än en timme innan?

mål 1: 250g keso & 20g sötmandel
mål 2: 170g nötfärs & blandade grönsaker

Reaper123
2012-12-12, 16:02
Nu vet jag ju att du deffar, så antar målet är fettförlust före gains på gymmet? Om så nu är fallet fungerar fastande träning ypperligt, fastade själv 20h i stöten och tränade därefter med enbart 30g malto+10gbcaa i kroppen under 8 veckors tid...

Så tror knappast du tar skada av ett sådant träningspass, sen hur bra du prestera kan jag endast spekulera i.

Fuark
2012-12-12, 16:06
träna fastande, jag tränar alltid efter 16-20 timmar fasta med enbart EAA innan och efter. Funkar klockrent och jag kan träna riktigt tungt (kanske t.o.m tyngre än om jag ätit).

Candydarling
2012-12-12, 16:06
Känner mig pigg och fräsch idag så ett gäng koppar kaffe och EAA så är nog inte prestationen något större problem ;) it's all in the head.

Kischen
2012-12-12, 16:11
Känner mig pigg och fräsch idag så ett gäng koppar kaffe och EAA så är nog inte prestationen något större problem ;) it's all in the head.

Kommer inte ihåg senast jag tränade med mat i magen.

10xKV
2012-12-12, 16:15
Ät efter :) gör förmodligen absolut ingenting vilket som, gör det som känns bäst helt enkelt!

Ballt
2012-12-12, 16:28
Nu vet jag ju att du deffar, så antar målet är fettförlust före gains på gymmet?

Ifall man är ute efter motsvarande då, vad är rekommenderat? förutom snabba kolhydrater, eller är det det enda man är ute efter innan ett träningspass?

Vunnis
2012-12-12, 16:33
En viss bukfyllnad, salter och vätska kan hjälpa till en del innan dtt par också ballt.

shogunr
2012-12-12, 16:44
Ät efter :) gör förmodligen absolut ingenting vilket som, gör det som känns bäst helt enkelt!

Nä det är det som senaste forskningen visat på. Protein = Ät när du vill och hur du vill, bara du får i dig 1.5-2 gram/ kg KV.

Äta allmänt = spelar ingen roll, bara du äter efter träningen. Fasta 20 h i stötten eller gör vad du vill. Spelar ändå så liten roll så det gör ingen skillnad.

När jag var riktigt ung och började träna och snokade runt efter kunskap så var det, ät regelbundet, sprid ut proteinintaget osv osv..

Vad har jag missat? när försvann det synsättet?

Stackars jävlar som pungar ut massa pengar på kosttillskott. Rätt meningslöst antar jag när inte ens maten spelar så stor roll... *rolleyes*

Kischen
2012-12-12, 16:54
Stackars jävlar som pungar ut massa pengar på kosttillskott. Rätt meningslöst antar jag när inte ens maten spelar så stor roll... *rolleyes*

Bunta inte ihop allt under "kosttillskott" så blir det nog lättare för dig att förstå varför man lägger ut pengar.

Ulvamal
2012-12-12, 17:22
Meh. Liten skillnad under lång tid ger stor ackumulerad skillnad.
Varför inte försöka optimera? Så länge det inte går ut över livet i övrigt är det ju win rakt av?

Candydarling
2012-12-12, 18:48
Benpasset är härmed avklarat och blev riktigt, riktigt bra. Nu är det matfest som gäller! Wiho!

shogunr
2012-12-12, 21:27
Jag har i alla fall svårt att tro att fasta och göra det till en vana gör något positivt för sin träning och resultaten.

LizaK
2012-12-12, 22:41
Jag har själv provat under en längre period att gå till gymmet med tom mage.
Det hade ingen verkan på min prestation, ej heller resultaten. Men drog efter en kort tid på mig förkylningar & dylikt väldigt lätt.
Kroppen mådde helt enkelt inte bra.

Men alla fungerar säkerligen olika och vardagen påverkar nog en hel del den med.

Nuförtiden äter jag alltid runt 2h innan pass. Och då alltid kolhydrater, riktigt med fett och protein. Varese jag deffar eller ej.

Ulvamal
2012-12-13, 00:01
Jag som tenderar vara på gymmet innan klockan slagit 0600 är nödd och tvungen att som mest käka något lätt innan passet. Det verkar inte påverka mitt immunförsvar, så antagligen har du rätt i att det är individuellt. Eller så tränar du helt enkelt hårdare än jag och belastar systemet mer; det vore också en rimlig förklaring.

Pretorian
2012-12-13, 08:14
Jag har i alla fall svårt att tro att fasta och göra det till en vana gör något positivt för sin träning och resultaten.

Det kan vara skönt att "få" äta rejält med mat efter sin träning men ändå ligga på underskott.

Reaper123
2012-12-13, 14:24
Ifall man är ute efter motsvarande då, vad är rekommenderat? förutom snabba kolhydrater, eller är det det enda man är ute efter innan ett träningspass?Tänker jag inte spekulera i, för lär bli totalsågad av de bättre vetande...

Men jag personligen presterar ej bäst på gymmet 20h in i fastan, vilket borde betyda att jag då inte får optimalt resultat av att enbart äta min mat efter gymmet då jag önskar ökad styrka och gärna lite extra muskelmassa. Nu presterar jag dock inte dåligt på fastande mage, men kan se tydlig skillnad om jag tex intar X g kolhydrater och protein Y timmar före passet.

Reaper123
2012-12-13, 14:26
Det kan vara skönt att "få" äta rejält med mat efter sin träning men ändå ligga på underskott.Just under deff är detta verkligen underbart som upplägg och jag kommer köra på exakt detta (än en gång) när det nu blir dags för nästa deff! :thumbup:

shogunr
2012-12-13, 15:23
Det kan vara skönt att "få" äta rejält med mat efter sin träning men ändå ligga på underskott.

Kanske har ändrat sig men för ca 10 år sedan ansåg man i alla fall att man bryter ner muskler när man är i fasta. Sjunker blodsockernivåerna för långt ner så blir man katabol. Om det fortfarande stämmer så låter det inte så smart att vara katabol i 20 timmar och anabol i 4.

Scratch89
2012-12-13, 15:38
Kanske har ändrat sig men för ca 10 år sedan ansåg man i alla fall att man bryter ner muskler när man är i fasta. Sjunker blodsockernivåerna för långt ner så blir man katabol. Om det fortfarande stämmer så låter det inte så smart att vara katabol i 20 timmar och anabol i 4.

För 10 år sedan hade man tyvärr rätt så dåligt forskningsläge. Blodsockerkurvorna som studerades baserades på diabetiker, och många studier var väldigt kortsiktiga, endast ett par timmar kanske.

shogunr
2012-12-13, 15:45
För 10 år sedan hade man tyvärr rätt så dåligt forskningsläge. Blodsockerkurvorna som studerades baserades på diabetiker, och många studier var väldigt kortsiktiga, endast ett par timmar kanske.

Så du menar att det är helt felaktigt? Det går bra att ligga på kaloriunderskott, äta alla sina kalorier efter träningen och inte tappa muskelmassa (mer än man annars gör)?

I så fall kan jag ju sluta med tänket "äta var 3e timme för att bygga och behålla muskelmassa"

Scratch89
2012-12-13, 15:47
Det vågar jag inte påstå. Men jag skulle säga att man inte behöver vara lika nitisk med att äta var tredje timma, eller så. Däremot tror jag att det kan vara bra att äta mer än ett mål mat om dagen, två eller tre åtminstone. Jag själv fungerar bra på två ordentliga mål mat om dagen, och ett lite mindre. Typ stor lunch i skolan, träna, middag, kesella på kvällen. För vissa fungerar det inte alls, och de måste äta hela tiden. Jag skulle säga att man för tillfället tror att man kan äta lite som man vill och som det passar ens kropp och ens dagliga liv.

Pretorian
2012-12-13, 21:31
Så du menar att det är helt felaktigt? Det går bra att ligga på kaloriunderskott, äta alla sina kalorier efter träningen och inte tappa muskelmassa (mer än man annars gör)?

I så fall kan jag ju sluta med tänket "äta var 3e timme för att bygga och behålla muskelmassa"

Precis.

Birkharju
2012-12-13, 23:18
Jag ser mer fördelar än nackdelar att träna fastande. När du äter så stimuleras det parasympatiska nervsystemet vilket kommer öka blodflödet till matspjälkningsapparaten. Nivåerna av stresshormon sjunker vilket inte heller är positivt när man tränar. Det sympatiska nervsystemet gör motsatsen vilket i praktiken kommer göra att du känner dig piggare.

Sen använder du främst ATP reserver + kreatinfosfat, samt lagrat glykogen under styrketräning så förstår inte varför man skulle vilja äta innan om det är ett pass under 1 timme.