handdator

Visa fullständig version : SVT:s julkalender har anmälts av flera tittare, som anklagar serien för ”ockultism”

Sir Beef A Lot
2012-12-11, 18:58
En av dem som anmält programmet är Sara Strålin från Botkyrka söder om Stockholm. I SVT:s Gomorron Sverige berättar hon varför hon reagerat på att SVT visar anden i glaset:

- Jag tror att det är något mer än en oskyldig lek. Jag tror att det finns en andevärld, och jag tror att man ska skydda barn från att försöka komma i kontakt med den. Jag tror att det kan skada barns andliga hälsa, säger hon.

http://www.svt.se/kultur/hon-anmalde-svt-s-julkalender-for-ockultism

*popcorn* Nom *popcorn*

Är detta en variant av "Vita Kränkta Kristna Kvinnor"? :D

Fatalist
2012-12-11, 19:14
Ännu är den sista fulländat idiotiska människan inte född.

Sir Beef A Lot
2012-12-11, 19:33
Jag är imponerad av hur lugn han är och hur han håller skrattet tillbaka.

E7gP1xgRDJ4#!

rooz
2012-12-11, 19:51
Väldans vad hon var troende då.

filmjölk
2012-12-11, 20:18
Jag gjorde anden i glaset en enda gång när jag var tolv år och tyckte sådant var skitcoolt och trodde stenhårt på det, helt själv i ett mörkt rum med levande ljus. Jag är mer skeptisk idag och rationaliserar bort vad som hände, men jag gör inte om det.

Vissa saker skall man kanske inte leka med?

tp_88
2012-12-11, 20:25
Ännu en religiös människa som totalt saknar verklighetsförankring, inget nytt mao.

Nils.R
2012-12-11, 20:27
Det är ju bara ännu ett bevis i raden som visar att världen vore en bättre plats utan religioner...

Vunnis
2012-12-11, 20:27
Jag gjorde anden i glaset en enda gång när jag var tolv år och tyckte sådant var skitcoolt och trodde stenhårt på det, helt själv i ett mörkt rum med levande ljus. Jag är mer skeptisk idag och rationaliserar bort vad som hände, men jag gör inte om det.

Låter som en bra historia. Berätta. *popcorn*

Jockefoten
2012-12-11, 20:31

Saker man inte ska leka med:
Elden.
Vapen.
Ted Bundy.

Saker man kan leka med:
Boll.
Dator.
Fantasispöken.

filmjölk
2012-12-11, 20:34
Låter som en bra historia. Berätta. *popcorn*

Inte så mycket mer spännade än att glaset faktiskt rörde sig/(jag rörde det) och svarade på mina frågor. "Är du Djävulen?" - Nej "Är du en demon" - Ja vad heter du? "aabe..."Inte läsa klart, tända lampan, blåsa ut ljuset krossa glaset, gå ut och lunta upp brädet, var nog nära att jag ringde en präst med. Fantasin var livlig när jag var 12.

Fatalist
2012-12-11, 20:40
Puckat av SVT att ha med idiotens namn i TV så att hon får reklam för sin bullshitverksamhet som suger ur andra idioters pengapungar som annars kunde använts till något vettigt.

eiri
2012-12-11, 20:45
ge henne ett eget humor program! :D

Sir Beef A Lot
2012-12-11, 20:51
Sorgligaste är nog att hon ens får mediauppmärksamhet. Suck och stön.

Prost
2012-12-11, 20:52
Jag tror på Jesus och tycker att det är mycket negativt att man lär ut och lockar barn till spiritism och lek med demoner på ett barnprogram. Hata mig gärna om ni vill ni som Vet bättre att det ju inte alls existerar en andevärld..

rooz
2012-12-11, 20:56
Jag tror på Jesus och tycker att det är mycket negativt att man lär ut och lockar barn till spiritism och lek med demoner på ett barnprogram. Hata mig gärna om ni vill ni som Vet bättre att det ju inte alls existerar en andevärld..

Hatar din meningsbyggnad.

Hemi
2012-12-11, 20:59
Sorgligaste är nog att hon ens får mediauppmärksamhet. Suck och stön.

Jag tror att nyckeln till ett framgångsfullt medieuppdrag idag altid är konflikt. Och finns den inte så måste man skapa den. Annars, ingen publicitet. Därför försöker man hitta och kasta in alla potentiella tändstickor som kan sätta fyr/skapa debatt någonstans. Det var säkert annorlunda för 60, 70 år sedan.

Sir Beef A Lot
2012-12-11, 20:59

Ingen fara, vi hatar dig inte. Personligen är jag nog mest bara... fascinerad! *popcorn*

Men låt oss sätta ett gäng forskare som kan vetenskapligt bevisa att det finns andar och demoner som skadar våra barn. Kyrkan ska ju förstås betala ur sina egna privata fickor för att hålla forskningen fungerandes.

Prost
2012-12-11, 21:00
Hatar din meningsbyggnad.

Hata på du din cooling.

Okej
2012-12-11, 21:02

Din avatar är läskig *cry*

frambogir
2012-12-11, 21:04
Tänk att religionsfrihet är så provocerande!

egge
2012-12-11, 21:04

Varför inte låta barnen upptäcka denna andevärld själva så att de får välja om de vill tro på den eller ej?

Hemi
2012-12-11, 21:11
Varför inte låta barnen upptäcka denna andevärld själva så att de får välja om de vill tro på den eller ej?

Religiösa erfarenheter borde ju vara det bästa, ja. Att födas in i, lära sig en genom berättelser/praktik/evangelier, eller konvertera genom övertalning eller bok, är ju som att köpa en diskmaskin i elaffären och läsa bruksanvisningen.

Prost
2012-12-11, 21:13
Ingen fara, vi hatar dig inte. Personligen är jag nog mest bara... fascinerad! *popcorn*

Men låt oss sätta ett gäng forskare som kan vetenskapligt bevisa att det finns andar och demoner som skadar våra barn. Kyrkan ska ju förstås betala ur sina egna privata fickor för att hålla forskningen fungerandes.

Nej alla gör ju inte det såklart. :-) Men jag kan tänka mig att många sitter med likadan min som snubben 03:10 och ser ner på de människor som tror på att livet är mer än den materia vi ser med ögonen.

Vetenskapligt så har jag för mig att man vägt människor i dödsögonblicket och att det just då blir några gram lättare vilket Vissa menar att det är själen som lämnat kroppen.

Jag vet inte hur mycket man provat såna saker vetenskapligt men det finns otaliga vittnesbörd och upplevelser. Men det är väl bara så att VARENDA en är psykiskt sjuka och/eller ljuger.. Sen finns det den som är "kloka" och ska rätta till dem som tror fel.

eiri
2012-12-11, 21:15
Religion = lönande affärsverksamhet i mina ögon.

Sokrates696
2012-12-11, 21:15
Jag har sett några avsnitt då 2 av mina barn (10 o 13år) följer det och tycker det är bra, men de förstår också att det är fantasi.
Tycker inte det är så farligt, men det är inte så lätt att göra ett program som skall roa barn mellan 2 o 15 år. Tror inte den passar yngre barn.

Jag blir mer förvånad och oroad av att det går liknande program som sänds på random kanaler, som vuxna följer slaviskt och även att de tror på det.
Rena rama gojan.

/Tommy.

hurril
2012-12-11, 21:16

Nu är det förvisso du som Vet Bättre - som du kallar det - att en andevärld finns. Det är en rimligare livsåskådning att ha att allt som kan uttalas faktiskt inte finns. Så akta bössan...

hurril
2012-12-11, 21:21
Nej alla gör ju inte det såklart. :-) Men jag kan tänka mig att många sitter med likadan min som snubben 03:10 och ser ner på de människor som tror på att livet är mer än den materia vi ser med ögonen.

Vetenskapligt så har jag för mig att man vägt människor i dödsögonblicket och att det just då blir några gram lättare vilket Vissa menar att det är själen som lämnat kroppen.

Jag vet inte hur mycket man provat såna saker vetenskapligt men det finns otaliga vittnesbörd och upplevelser. Men det är väl bara så att VARENDA en är psykiskt sjuka och/eller ljuger.. Sen finns det den som är "kloka" och ska rätta till dem som tror fel.

Prenumeranter av din egen trosgrund ägnar ganska mycket tid åt andra som tror fel, don't you think? Även du ser väl att skillnaden oss emellan är att jag håller en trosuppfattning mer än du som felaktig eller i varje fall lika orimlig?

Det du säger om själen är ganska intressant. Om kroppen blev lättare när den så att säga, transcenderar dödsögonblicket, så är väl rimligen själen en fysisk tingest?

Prost
2012-12-11, 21:24

Det kommer de att göra ju. Men är det svårt att förstå att det för en kristen person inte är något positivt att leda barn till Satan? Finns ju många som kommit till tro på Jesus och blivit befriade från onda andar de kommit i kontakt med pga spiritism så man får hoppas att vi får höra mer sådant också. :-) Men förstår att många hellre vill ha Satan som sin herre och tror att dom ska spela hårdrock i helvetet och vara allmänt coola men det är inte riktigt så det blir enligt bibeln.. SÖK och kolla om min tro på Jesus har någon grund eller om jag bara är en random galning.

"Ty var och en som ber, han får och den som söker, han finner och för den som bultar skall dörren öppnas."

Prost
2012-12-11, 21:29
Nu är det förvisso du som Vet Bättre - som du kallar det - att en andevärld finns. Det är en rimligare livsåskådning att ha att allt som kan uttalas faktiskt inte finns. Så akta bössan...

JAG tror på att det är sant, att det existerar en andlig värld. Jag menade det att vissa är extremt nedlåtande mot dem som tror på sådant "hokus pokus" och är allmänt mobbande mot dem.

hurril
2012-12-11, 21:31
JAG tror på att det är sant, att det existerar en andlig värld. Jag menade det att vissa är extremt nedlåtande mot dem som tror på sådant "hokus pokus" och är allmänt mobbande mot dem.

Varför tror du inte på sufismen? Vad är det för fel på den som gör att du dissar dem? Vet du bättre än dem?

Nils.R
2012-12-11, 21:31

Att göra om ett barnprogram för att tillmötesgå människor som tror på nånting som inte har bevisats är helt absurt...

Prost
2012-12-11, 21:38
Prenumeranter av din egen trosgrund ägnar ganska mycket tid åt andra som tror fel, don't you think? Även du ser väl att skillnaden oss emellan är att jag håller en trosuppfattning mer än du som felaktig eller i varje fall lika orimlig?

Det du säger om själen är ganska intressant. Om kroppen blev lättare när den så att säga, transcenderar dödsögonblicket, så är väl rimligen själen en fysisk tingest?

Jag tror på Jesus helt enkelt och det är inte min sak att döma någon. Det är människans eget val att välja sin väg. Jag har presenterat vad jag tror på och UPPMANAR dig att kanske slänga iväg en enkel bön till Gud att du ska veta sanningen om Honom om han nu finns. Det är vad jag önskar, annars har jag inga som helst planer på att försöka tvinga varken dig eller någon annan att tro. :-)

aijou
2012-12-11, 21:38
Jag har varit med och arbetat på julkalendern och jag kan intyga att spökena inte finns på riktigt. Det är en kombination av mänskliga skådespelare modern teknik och visuella effekter som gör att de ser transparenta ut. Visst är det fascinerande. cofffee

Jag hoppas att detta kan lugna dessa religiösa fanatiker där ute. Det är dags att inse att vi inte lever på medeltiden längre.

Prost
2012-12-11, 21:46
Jag skriver bara, be GUD att visa er sanningen om HAN finns eller inte. Jag tror på en levande Gud. Jag tvingar inte någon till något och är inte intresserad att diskutera i evigheter om ifall själen är delvis fysisk eller om hur lång tid det tog att skapa jorden och om det skapades i mänskliga jordiska dagar osv. Budskapet om Jesu död på korset och syndernas förlåtelse har ni nog redan hört antar jag.. Har nog inget mer vettigt att tillägga.

Jockefoten
2012-12-11, 21:47
Är gud en man?

ducedo
2012-12-11, 21:51
http://upload.ducedo.com/benny_rosenqvist.jpg

Tricklew
2012-12-11, 22:10
Jag är imponerad av hur lugn han är och hur han håller skrattet tillbaka.

E7gP1xgRDJ4#!

Detta klipp borde länkas i varje liknande debatt, riktigt roliga killar.

Är gud en man?

Självklart, annars hade han hetat Gudrun.

Jockefoten
2012-12-11, 22:14
Detta klipp borde länkas i varje liknande debatt, riktigt roliga killar.

Självklart, annars hade han hetat Gudrun.

7eVi-3bwG0I
:d

Timme
2012-12-11, 22:19
Inte så mycket mer spännade än att glaset faktiskt rörde sig/(jag rörde det) och svarade på mina frågor. "Är du Djävulen?" - Nej "Är du en demon" - Ja vad heter du? "aabe..."Inte läsa klart, tända lampan, blåsa ut ljuset krossa glaset, gå ut och lunta upp brädet, var nog nära att jag ringde en präst med. Fantasin var livlig när jag var 12.

Var du ensam?

filmjölk
2012-12-11, 22:51
Var du ensam?

Japp. Jag hade nog idén att man skulle vara ensam för att det skulle fungera, annars hade det blivit flamsigt eller den andre kunde flytta runt glaset. Riktigt jäkla skraj vart jag iaf:D

Timme
2012-12-12, 01:28
Japp. Jag hade nog idén att man skulle vara ensam för att det skulle fungera, annars hade det blivit flamsigt eller den andre kunde flytta runt glaset. Riktigt jäkla skraj vart jag iaf:D

Började glaset alltså röra sig utan att du gjorde nått?

petersson
2012-12-12, 05:59

Drömde du mardrömmar om det här nu inatt? :)

filmjölk
2012-12-12, 06:11

Ja....eller nej. Man håller händerna på glaset. (Är man flera så håller alla varsitt finger på).

hurril
2012-12-12, 10:39
Jag tror på Jesus helt enkelt och det är inte min sak att döma någon. Det är människans eget val att välja sin väg. Jag har presenterat vad jag tror på och UPPMANAR dig att kanske slänga iväg en enkel bön till Gud att du ska veta sanningen om Honom om han nu finns. Det är vad jag önskar, annars har jag inga som helst planer på att försöka tvinga varken dig eller någon annan att tro. :-)

Jag skriver bara, be GUD att visa er sanningen om HAN finns eller inte. Jag tror på en levande Gud. Jag tvingar inte någon till något och är inte intresserad att diskutera i evigheter om ifall själen är delvis fysisk eller om hur lång tid det tog att skapa jorden och om det skapades i mänskliga jordiska dagar osv. Budskapet om Jesu död på korset och syndernas förlåtelse har ni nog redan hört antar jag.. Har nog inget mer vettigt att tillägga.

Så vad var nu felet på sufismen? Allt jag önskar mig av dig är att du ville läsa lite i deras skrifter så att du kan se efter själv. Varför tycker du att alla har fel?

C.E.J.
2012-12-12, 10:49
Jag skriver bara, be GUD att visa er sanningen om HAN finns eller inte.

Will do! Har faktiskt en hel lista med mytologiska figurer jag ska be till, just in case va. Näst på listan, den talande enhörningen Brutus.

Sniggel
2012-12-12, 11:06
Jag har försökt rätt länge försökt få kontakt med "gud" när jag var ung. Dvs då när jag tvivlade på dennes existens. Jag vet inte hur länge Prost tycker man ska ägna tid åt att försöka få kontakt med varje möjlig gud för man lever bara 80 år och det finns så många potentiella gudar att tiden rinner ut väldigt snabbt.
Känns lite som ett lotteri. Säg att man väljer 5 år av sitt liv per gud. Då hinner man bara med en bråkdel av alla möjligheter.

Sokrates696
2012-12-12, 11:55
Jag har försökt rätt länge försökt få kontakt med "gud" när jag var ung. Dvs då när jag tvivlade på dennes existens. Jag vet inte hur länge Prost tycker man ska ägna tid åt att försöka få kontakt med varje möjlig gud för man lever bara 80 år och det finns så många potentiella gudar att tiden rinner ut väldigt snabbt.
Känns lite som ett lotteri. Säg att man väljer 5 år av sitt liv per gud. Då hinner man bara med en bråkdel av alla möjligheter.

Sniggel jag sparar tid till dig. Gud finns inte, du kan lita på mig.
Nu får du en massa tid över, vad skall du göra med den? :)

/Tommy.

Minimjölk
2012-12-12, 15:44

Min högst personliga åsikt och jag ber om ursäkt om jag trappar på någons tår:

Jag ser inte riktigt nyttan i att en person som inte tror på Gud som skall fråga denna person som inte tror på skall visa sanningen? Vill jag att någon skall visa mig något som jag väljer at ttolka som en sanning väljer jag ju en preson som jag fullt ut litar på och inte någon kvacksalvare.

Jag är personligen allergisk mot att människor i dagens samhälle nöjer sig med att tro på saker som man anser vara viktigta utan att ha någon vilja att ta reda på mer fakta kring frågan. Om nu det man tror på är en viktigt del av ens liv borde man ju vilja få någon form av bevis på att det man tror på inte är ren BS? Detta gäller inte bara religion utan allmänt. Jag tror att jag stängde av strykjärnet, jag tror att det kommer att gå bra mm mm. Om man är osäker på något vilket man ju per definition är om man tror något så tar man väl för bövelen redan på mer inom området så att man vet eller med större sannolikhet kan anta att något föhåller sig som man först trodde. Att bara tro en sak utan detta är som att chansa. lite i klass med att spela på Triss som en investering. Det finns en liten chans att du blir rik men med största sannolikhet har du bättre chans till avkastning annorstädes.

Tillika har jag ytterst svårt för de som väljer att använda religion som någon form av svepskäl för att göra si eller så eller att använda det som en ursäkt till att vissa saker skett. Det var väl Guds vilja..., det är en prövning... etc. etc.

Vi har enligt mig ett eget ansvar och det är vår tolkning och hantering av en viss situation som gör att vi väljer att reagera och agera som vi gör.

Dessutom förstår inte jag konceptet med att be till gud/högre makter. Vad händer om två personer ber om motsatta ting, vem prioriteras?

Historiskt sätt kan jag förstå att kyrkan och gemenskapen fyllt en funktion i form av samhörighet och hopp men år 2012 känns detta en aning förlegat.

dared
2012-12-12, 18:29
Men herregud vad löjligt. Så barnen blir vilseledda av andar (men aldrig gudar) och detta ska alltså vara farligt? Barnprogram innehåller ju som regel mer potentiellt farliga inslag än "anden i flaskan". Det här slår ju t o m den rasistiska pepparkaksgubben.

Känns som det är betydligt fler negativa nyhetsinslag runt om världen om folk som indokrinerats av att "be till gud är alltid rätt" än de som skadat sin andliga själ genom vedertagna barnlekar...