Visa fullständig version : Stämmer Harris-Benedict formen på ectomorpher?
Vet att snacket på kolo oftast är att de som påstår sig äta sjukt mycket mat men fortfarande inte kan gå upp i vikt inte egentligen äter så mycket som man tror.
En kompis som ville ha hjälp med träningen bad mig hjälpa honom gå upp i vikt. Jag satte ihop en gainershake som hade 2500kalorier som jag personligen såg honom dricka upp varje dag. Utöver detta åt han måltider, ganska små men lätt 1000 kalorier (lunch + middag tillsammans). Killen gjorde detta i typ 3 veckor men gick inte upp. Vi räknade ut hans kaloribehov med denna formeln och han hamnade på typ 2000 för balans (väldigt liten kille). Jag är 100% säker på att han åt 3000 kalorier varje dag men han gick inte upp alls på 3 veckor. Som ni säkert fattar är killen ett riktigt benrangel och en ectomorph utan like men borde han inte gått upp några gram ändå? :Virro
Det troligaste är väl att din kompis inte åt så mycket som du och han trodde, alternativt att ni näringsberäknat fel. Vidare skall man kanske vara lite försiktig med att blanda enorma specialgainers åt folk som redan innan har svårt att äta så mycket att de ökar i vikt. Det finns fler än en som bara får sämre aptit av stinna, ofta mycket söta, drinkar, oh då har man ju s.a.s. skjutit sig i foten.
Jag tycker personligen att endomorf/ektomorf/mesomorf-snacket är mer new age-filosofi än något annat.
Hur fn lyckas man klämma ner 2500 i en shake utan att man mår som ett as efter?
Eller så bor det en lång binnikemask i magen :smash:
Hur fn lyckas man klämma ner 2500 i en shake utan att man mår som ett as efter?
Glass, grädde, massa jordnötssmör, rapsolja och typ 120gram protein värt av prottepulver. De är kaloritätt som saaaaatan
Eller så bor det en lång binnikemask i magen :smash:
Rimligen så borde den bli bulkad då ;-)
Latissimus Dorsi
2012-12-11, 13:37
Nej, jag tror inte att han åt tillräckligt mycket. +1 på Tolkias snack. Och en extra känga till mandomorphs och allt va dom bortförklaringarna heter.
billmaier
2012-12-11, 13:53
Alla människor går upp i vikt bara de äter över förbrukningen. Blir alltid lika förbannad när jag hör dem som säger att de kan äta vad som helst och hur mycket som helst utan att gå upp i vikt. *gah!*
Lance Uppercut
2012-12-11, 14:00
Tror inte en sekund på att det var 2,5k kalorier i er shake
Donkey Kong
2012-12-11, 14:01
Han kanske kräktes upp allt eller sket ut det?
Alternativt olika tarmsjukdomar, celiaki, laktos?
Även hans avföring borde vägas och undersökas?
Glass, grädde, massa jordnötssmör, rapsolja och typ 120gram protein värt av prottepulver. De är kaloritätt som saaaaatan
Jag är inte förvånad om han inte ville äta särskilt mycket vid sidan om den där. Lär honom äta riktig mat regelbundet istället för att fylla honom med godis som basföda. Förslaget om tarmsjukdomar kommer långt ner på listan om han inte har några sjukdomssymptom.
Rikard Jansson
2012-12-11, 16:28
Jag har alltid haft svårt att gå upp i vikt, förvånansvärt nog är det enda som hjälpt mig att sluta äta godis, kakor, och inte försöka dricka 15 liter mjölk om dagen, utan bara äta vanlig mat, mycket bröd med rikligt med pålägg, samt ta min tid vid matbordet.
Lychgate
2012-12-11, 16:33
Handlar ofta om uppgången spontan rörelse(förutsatt att han nu verkligen äter på överskott). Är han väldigt energisk, har svårt för att sitta still etc så räkna med en högre förbruking och därav ett behov av större intag.
Ni räknar antagligen fel. En gissning är att drinken inte innehåller 2500 kcal, och att lunchen + middagen blir betydligt mindre än 1000 kcal. Lyssna på Tolkia.
Vill man lägga på sig kvalitativ muskelmassa ska viktuppgången ske långsamt, så att kasta ihop drinkar med 2500 kcal lär ju bara ge dig bilringar och vitaminbrist.
Öka energimängden i kosten på ett vettigt sätt istället. Sköter han det ordentligt, så ska det inte vara några problem att öka i vikt. Ett tips om man nu vill öka energiintaget lite med en drink (inte 2500kcal för guds skull), så är det att dricka den på kvällen, efter att man har ätit allt man ska äta. Tar man den på morgonen är risken att man då istället äter mindre på dagen.
Vi säger 700 dl (ca 700g).
2500/7 = 357 kcal per 100g.
Sirap har väl ca 400 som jämförelse. Glass lär väl sänka genomsnittet. Grädde bör höja om det inte är nån lågfettsgrädde.
Var där vatten i shakern?
Skulle du kunna ge siffror på mängderna?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.