handdator

Visa fullständig version : Deff under jul

Naggan
2012-12-11, 12:07
Tjena!
Jag har börjat en ny 6 veckors period med kost och träning.
Kosten består utav mycket proteiner och minimalt med kolhydrater.
Träningen ser ut såhär: 1:a veckan lätt, 10-12 reps med fokus på hållningen och tekniken. 2:a till 5:e veckan ökar jag vikterna något och gör färre reps. (8-10 reps i 3 set). Den sista veckan ökar jag vikterna ytterligare och tränar riktigt tungt, ska orka 5-8 reps i 2-3 set.

Men nu kommer ju detta med juletider. Vad ska man äta på julbordet?
Jag ska iaf springa runt 20-30min på crosstrainern på morgonen, sen åker jag till mormor/morfar, sen åker vi vidare till farmor/farfar och äter. Sen åker vi hemåt. På kvällen tänkte jag köra ben och mage. Så jag kommer ju inte sitta helt stilla på julafton.

Allt godis och alkohol är givetvis uteslutet, julmusten består av julmust light.
Så vad ska man egentligen äta den dagen? Jag har funderat lite och funderar på 1 potatis, 2 köttbullar och lax samt 1 hårt bröd med julskinka på.
Vad tror ni om det? Hur gör ni på julafton under deff?

nitz
2012-12-11, 12:09
Om vi snackar enbart julafton så skulle jag personligen inte bry mig.
Det är ju väldigt lite av maten på julbordet som är dålig hur som.
Så länge man inte moffar godis som en dåre så känns det som att det vore svårt att komma upp i någon brutal mängd kcal.

Jag har funderat lite och funderar på 1 potatis, 2 köttbullar och lax samt 1 hårt bröd med julskinka på.

Det låter som väldigt lite?

Nils.R
2012-12-11, 12:18
Om du inte ska tävla eller nåt sånt så skit i deffen på julafton och ät gott och må bra.

Bara av ren nyfikenhet med tanke på förslaget du la fram; Hur mkt äter du på dagarna i vanliga fall under deffen?

Pretorian
2012-12-11, 12:28
Det är julafton en gång per år (ivarjefall hemma hos mig) så ät vad du vill.

312
2012-12-11, 12:34
Det är en dag, så skit i deffen på julafton.

Planerar du redan nu vad du ska äta? Vad fan?

Tolkia
2012-12-11, 12:40
Det du har beskrivit låter som väldigt lite för en hel dag.

Rent allmänt räcker det om du äter måttligt av det du vill ha, och inte vräker i dig allt du ser bara för att du kan.

Lychgate
2012-12-11, 12:56
Deff på julafton är hädelse. *slap*

Naggan
2012-12-11, 13:21
Om du inte ska tävla eller nåt sånt så skit i deffen på julafton och ät gott och må bra.

Bara av ren nyfikenhet med tanke på förslaget du la fram; Hur mkt äter du på dagarna i vanliga fall under deffen?

Äter runt 1600-1700kcal ungefär.

Det är en dag, så skit i deffen på julafton.

Planerar du redan nu vad du ska äta? Vad fan?

Ja, lika bra att planera så vet man vad man inte ska äta annars frossar jag bara. Ser ingen anledning till att fuska bara för det är jul. Det enda jag skippar är janssons frestelse och såsen och käkar lite mindre portioner än vad jag annars gör på julafton.
Sen ska jag och några kompisar käka på nyår så då blir det 2 cheat meal ifall jag inte skulle sköta kosten på julafton. Tänker jag rätt/fel?

312
2012-12-11, 13:27

Ja, lika bra att planera så vet man vad man inte ska äta annars frossar jag bara. Ser ingen anledning till att fuska bara för det är jul. Det enda jag skippar är janssons frestelse och såsen och käkar lite mindre portioner än vad jag annars gör på julafton.
Sen ska jag och några kompisar käka på nyår så då blir det 2 cheat meal ifall jag inte skulle sköta kosten på julafton. Tänker jag rätt/fel?

Jag tycker du tänker lite dumt. Ät gott och skippa defftänket, en dags fuskande kommer inte göra någon skillnad i slutändan.

Jeml
2012-12-11, 13:31
Jag har funderat lite och funderar på 1 potatis, 2 köttbullar och lax samt 1 hårt bröd med julskinka på.

är du skön eller..

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Naggan
2012-12-11, 13:41
Jag tycker du tänker lite dumt. Ät gott och skippa defftänket, en dags fuskande kommer inte göra någon skillnad i slutändan.
Nyårsafton också.

är du skön eller..

Alltså... jag äter ju givetvis frukost, lunch och middag (vilket består av potatisen, köttbullarna, laxen och mackan) sen har jag ju mellan målen som består av kvarg.

nitz
2012-12-11, 13:53
Nyårsafton också.

Alltså... jag äter ju givetvis frukost, lunch och middag (vilket består av potatisen, köttbullarna, laxen och mackan) sen har jag ju mellan målen som består av kvarg.
2 cheat days då, det kommer inte göra den skillnaden mätt ur ett längre perspektiv.

Sen så ser jag inget skäl att äta kvarg mellan målen och sedan äta lite på julbordet när det mesta på julbordet är ganska bra mat och mycket fullvärdiga proteinkällor?

Reaper123
2012-12-11, 14:03
Undvik risgrynsgröt, risalamalta, pepparkakor, julgodis och andra uppenbara "kolhydratbomber" som ev. kan ingå på er julafton, så får du rätt så mycket mat för 1700 kcal.

Rostbiff, julskinka, lax, ägg m. räkor och annat proteinrikt är väl vad du borde fokusera på. Ska du försöka göra något eget "julit" så kanske en hemmagjord ostkaka på mager keso vore något? Eller varför inte keso + kannel & kardemumma... om du nu vill ha något gott att mumsa på medans andra äter från knäcken, juleskum & paradisasken.

Ps. Jag skulle personligen aldrig kunna missa att "frossa" en julafton pga att jag är på en "diet". Skulle det spåra ur rejält så rör det sig om max 1 vecka längre deff! Ds.

Pretorian
2012-12-11, 14:08
Ser ingen anledning till att fuska bara för det är jul.

Det räknas inte som FUSK att äta gott på julafton. FACT! (hittar inte studien nu men den finns) *facepalm*

Gober
2012-12-11, 14:25
Allt godis och alkohol är givetvis uteslutet, julmusten består av julmust light.
Så vad ska man egentligen äta den dagen? Jag har funderat lite och funderar på 1 potatis, 2 köttbullar och lax samt 1 hårt bröd med julskinka på.

Åh vad roligt det måste vara att bjuda hem dig på julafton :)

Låt mig citera Lyle McDonald.

Let’s face it, you know that nothing tastes as good as lean feels, you know how good discipline feels, you know that you’re better than all of those weak willed candy and dessert eaters; you read Chris Shugart’s insane ramblings and actually take his bullshit seriously. You know the truth. You know you’re better than them and 50 years from now when you’re old and decrepit, you’ll know that it was worth it, sticking to your diet 365 days a year and never actually enjoying a moment of life.
So you go ahead and take your Tupperware with chicken breast, broccoli and sweet potato and eat it while everyone else around you actually gets some joy out of life and you feel miserable, alone, deprived and isolated. Know deep down that you’re not only physically superior but also morally superior.
No, really, I’m seriously kidding about this, don’t do it. If you do, I hope someone pins you to the ground and force feeds you fudge until you throw up. Just because you’re an asshole.

Pretorian
2012-12-11, 14:35
Tack Gober, det var den studien jag var ute efter.

waddap
2012-12-11, 14:46
Tycker du ska äta vanligt på julafton, det är liksom 1 gång om året och för mig är speciellt julafton speciell.

Såg någon hade skrivit här inne på forumet tidigare " Tänk inte på vad du äter under julen,tänk istället på vad du äter fram till julen"

Langster
2012-12-11, 16:01
Jag tycker man ska äta som vanligt folk på julafton...
Men det är lite farligt med sådana tillställningar om man legat på deff ett tag, det är väldigt lätt att man släpper på tyglarna helt och äter bra mycket mer än vad man hade gjort en vanlig jul.

Ta normala portioner, håll dig till det. Ta inte mer än andra vid bordet gör.

En normal julmåltid förstör inget alls, men en total frossarfest kan faktiskt sätta käppar i hjulen - inte minst för att det är psykiskt jobbigt att gå tillbaka i deffläget dagen efter.

massakay
2012-12-11, 19:38
Det blir ingen GOD JUL om man inte får äta GOD MAT*popcorn*

Jag skulle då inte deffa på julafton när man ska äta och umgås. Det är ju lite det som är vitsen med julmaten. Men det behöver ju inte gå över styr för den delen heller.

Naggan
2012-12-11, 21:03
Tack för alla svar, bara jag som nojjar sönder antar jag :) Då njuter jag av julmaten och maten på nyår!

wrack
2012-12-11, 21:20
Tycker ni är lite väl snälla. Jag vet inte hur din deffplan ser ut. Men har du en; kör på den! Överät inte. Om det inte är planerat. Det är ju grymt häftigt att se resultatet av sin deff och den tillfredsställelse det ger att vara i grym form är långt mycket högre än att möla i sig mat.

1700 kcal är kanske lite svårt att landa på - men hemlagade köttbullar bestående av enbart 10-12 % nötfärs, gravad lax, julskinka & ost är saker jag gärna äter på deff. Om du dessutom säger till de som lagar julmat att du just nu har ett mål och arbetar stenhårt för det och därför gärna äter x o y men mindre av nåt annat. Så tror jag att du kan hålla dig inom dina ramar.

Ev. att du t.ex. fixar efterrätt själv. Du kan ju baka goda och nyttiga saker att bjuda på!

Lev livet, jul handlar inte om mat utan om att vara med nära och kära.

Lärlingen
2012-12-11, 21:41
Ät och njut människa!. Du behöver ju inte ta en frossar dag men njut för tusan. Jag är själv idiot nojjig men den dagen ska jag njuta och ignorera allt vad deff heter fast blir självklart träning på morgonen :P

b1gdude
2012-12-11, 23:34
Ska du inte tävla så är det bara att äta en massa...jag har snart deffat i 1 månad och bestämt mig att ha min ätardag på nyårsafton där jag kommer vräka i mig en massa onyttigheter som jag undvikit under deffen, det kommer sitta fint :D

Dock kommer det bli ett GRYMT håååårt pass dagen efter :D

Sniggel
2012-12-12, 09:49
Nyårsafton också.

Du kan inte tänka dig att äta lite mindre av de andra målen för att kunna äta mer vid julbordet? Kanske skippa kvargen. Det finns mycket proteinrik mat på julbordet ändå.

Zorban
2012-12-12, 10:25
Tycker ni är lite väl snälla. Jag vet inte hur din deffplan ser ut. Men har du en; kör på den! Överät inte. Om det inte är planerat. Det är ju grymt häftigt att se resultatet av sin deff och den tillfredsställelse det ger att vara i grym form är långt mycket högre än att möla i sig mat.

1700 kcal är kanske lite svårt att landa på - men hemlagade köttbullar bestående av enbart 10-12 % nötfärs, gravad lax, julskinka & ost är saker jag gärna äter på deff. Om du dessutom säger till de som lagar julmat att du just nu har ett mål och arbetar stenhårt för det och därför gärna äter x o y men mindre av nåt annat. Så tror jag att du kan hålla dig inom dina ramar.

Ev. att du t.ex. fixar efterrätt själv. Du kan ju baka goda och nyttiga saker att bjuda på!

Lev livet, jul handlar inte om mat utan om att vara med nära och kära.
Så det är enormt mycket mer tillfredställande att vara i form den 17e januari istället för den 19e? Så sjukt dum tråd över huvudtaget, hur kan man ens spendera tid på att gå runt och fundera på detta.

Sen angående efterrätten, om det finns något tillfälle som folk inte vill bli bjudna på nyttiga deff-efterätter så är det väl julafton. Den här julen lagar jag efterrätt och bjuder på, det blir äckliga pannkakor och kvarg med fun light åt alla. Såååå syndigt gott!!!!!!!

Sniggel
2012-12-12, 10:39
Kan vi sluta kalla goda efterrätter för #syndiga?
Eftersom jag är ateist tar jag illa upp när det påpekas för mig att frosseri i mat är "syndigt". Det för även tankarna till alla kristna som påpekar att vi är födda med synd och kommer att brinna i evighet i helvetet.
Jag känner mig kränkt!

Pretorian
2012-12-12, 10:59
Jag känner mig kränkt!

Du och Aschberg.

Langster
2012-12-12, 13:42
Kan vi sluta kalla goda efterrätter för #syndiga?
Eftersom jag är ateist tar jag illa upp när det påpekas för mig att frosseri i mat är "syndigt". Det för även tankarna till alla kristna som påpekar att vi är födda med synd och kommer att brinna i evighet i helvetet.
Jag känner mig kränkt!

Synd, hebreiska, kan översättas till "att missa målet" så det kan ju passa rätt bra ändå.

LillisJ
2012-12-12, 13:54
Det är väl snarare positivt att ha ätardagar så att kroppen inte går in i svält-läge efter en period? Eller är det bara broscience?

Jeml
2012-12-12, 13:58
Det är väl snarare positivt att ha ätardagar så att kroppen inte går in i svält-läge efter en period? Eller är det bara broscience?

svält läge finns väl inte?

men visst, jag är helt säker på att kroppen anpassar förbränningen efter intaget. bro-science eller ej..

Vitlök
2012-12-12, 13:59

Om du känner att det blir mycket, trotts att jag personligen tycker du ska käka vafan du vill på julafton, så kan du ju käka 1500kcal den 22a och 23e så har du ju 300kcal "extra" att käka för. Samma grej för 25e och 26e. 600kcal sammanlagt. Plötsligt är överskottet från julafton som borttrollat!
Brukar köra så om jag dietar och jag vet att det kommer en stor ätardag längre fram..eller nej, nu ljög jag. Brukar tänka att jag ska göra så men av någon anledning skiter det sig :d

vicarious
2012-12-12, 14:29
Har du något datum eller något särskilt du vill vara i form för? Om inte tycker jag du ska ta en paus i dieten och äta det du vill under julafton. Kanske inte behöver bli en hel veckas svullande men en dag kan du väl unna dig. Det enda som händer är att din deff eventuellt tar några dagar längre att slutföra.

vicarious
2012-12-12, 14:34

Svältläge i sig är väl lite av broscience. Men överätning kan ha positiva effekter på hormonet leptin. Refeed brukar det kallas.

fat shady
2012-12-13, 17:24
Gjorde mig en hyfsat rejäl (iaf rejäl i deffarmått mätt) jultallrik i helgen innehållande prinskorv, köttbullar, sill, ägg, rödbetssallad, senap. Vägde allt av ren nyfikenhet och det blev lätt under 1000kcal, samt en ganska schysst andel protein, så det är bara att köra på!!! :D
Är du nojjig så skippa mellanmålen, skippa bröd etc, och ta bara en liten klick gröt/risalamalta.

rbs
2012-12-15, 00:01
Lovar att du tjänar mer på att frossa på julafton än vad du förlorar på det. Glykogen? Psyket? Kan fortsätta. Du kommer pressa som en galning på juldagen. Jag ligger i deff, och åt som en idiot under julbordet ikväll. Försökte dock hålla mig till proteinbaserad kost såsom kött, skinka och ost.