handdator

Visa fullständig version : [Tips] på kosttillskott...

Simonfrisk
2012-12-10, 22:31
Tjena Kolozzeum, jag är som sagt ny medlem här.
Blev det för ca 10min sedan x) men hur som helst som rubriken lyder, har jag frågor över kosttillskott.

Dom kosttillskotten jag tar just nu är :

Whey - 80 (som mellanmål, lite utspritt, ibland ingenting alls, ibland någon gång ibland liksom, vid ett måltid eller så).

EAA (Amino Rush), tar jag Under & Efter Träningen.

BCAA Mega Caps, tar jag 3-4 kapslar före träningen & ungefär 4-5 kapslar efter träningen tillsammans med EAA'n.

Rent Kreatin, blandar jag med min EAA (Amino Rush) men tar endast kreatin EFTER träningen..

Anabolic ZMA Kapslar, Tar 2 kapslar innan jag ska gå och lägga mig.

Omega 3 Tabletter , tar jag bara för jag inte äter Fisk annars, så tar jag 3 tabletter till frukost, lunch & middag.

Nu till mina frågor ;

#1 ; Vad kan jag skippa för kost-tillskott av dessa jag redan tar? Det jag funderar på och sluta med, är BCAA kapslarna & Anabolic ZMA tabletterna, men ge gärna förslag på vilka som är "onödiga" och vilka som är bra osv osv.

#2 ; Är det ens någon mening och ta BCAA kapslar när man dricker EAA dryck? är det bara helt och hållet slöseri på pengar?
Eller är det sant, att man kan få ut "dubbel" effekt av muskelnedbrytningen osv osv.. om man tar både BCAA & EAA?

#3 ; Vad kan jag tillägga för slags kosttillskott? är det bättre om jag tar bort något från min nurvarande lista, och sätter in en PWO (Pre-workout) produkt istället?

- Vad rekommenderar ni? Ge tips vad ni rekommenderar för kost-tillskott.

/ Tack på förhand.

Mvh Simon.

Mouline
2012-12-10, 22:34
#2 ; Är det ens någon mening och ta BCAA kapslar när man dricker EAA dryck? är det bara helt och hållet slöseri på pengar?
Eller är det sant, att man kan få ut "dubbel" effekt av muskelnedbrytningen osv osv.. om man tar både BCAA & EAA?

Hoppas du driver; du måste ha det gott ställt!
Antingen EAA eller BCAA.. dubbla inte upp om du nu vill leva länge.

Simonfrisk
2012-12-10, 22:42

Haha nej, jag tar allt det jag har skrivit upp i listan.

Men vadå är det "farligt" och ta både BCAA & EAA?

Doggeh
2012-12-10, 22:51
Haha nej, jag tar allt det jag har skrivit upp i listan.

Men vadå är det "farligt" och ta både BCAA & EAA?

Inte farligt men jävligt onödigt då proteinsyntesen blir förmodligen maximalt stimulerad av EAAt. Det räcker absolut med EAA & kreatin efter om du käkar innan passet. Omega-3 rekommenderar jag dock starkt.

Du kan väll köpa koffein om du saknar energi inför ett pass. PWO avråder jag ifrån, har lagt ned alldeles för mycket pengar på PWO-produkter som egentligen funkar exakt lika bra som koffein...

Simonfrisk
2012-12-10, 23:03
Inte farligt men jävligt onödigt då proteinsyntesen blir förmodligen maximalt stimulerad av EAAt. Det räcker absolut med EAA & kreatin efter om du käkar innan passet. Omega-3 rekommenderar jag dock starkt.

Du kan väll köpa koffein om du saknar energi inför ett pass. PWO avråder jag ifrån, har lagt ned alldeles för mycket pengar på PWO-produkter som egentligen funkar exakt lika bra som koffein...

Tack för ditt svar.

Men eftersom den andra killen sa "Om du inte vill leva länge till" så uppfatta jag det som att BCAA kapslar, blandat med EAA pulver-form, var "livshotande"? :P

Hehe, men som sagt, jag kommer nog ta ett "stopp" med BCAA kapslarna, tills jag gjort slut på min Amino Rush burk, och sedan käkar jag upp BCAA kapslarna & sedan beställer en ny Amino Rush isåfall :)

Hehe, så PWO's (Pre-workouts) fungerar inte som dem skall? som dom ska göra? Ge extra styrka, uthållighet, explosivitet osv osv?

Men, om du hade varit jag? vilka sorter(s) tillskott hade du tagit bort & lagt till, till min lista isåfall? om man säger så?

Simonfrisk
2012-12-12, 17:00
Någon !?!?! hjälp..

Mouline
2012-12-12, 17:10
Simon.
Har du ätit 1h innan passet; skippa EAA/BCAA.
Om du inte ätit 1h innan passet; ta EAA/BCAA inte båda.
Vill du få en extra boost innan passen? Använd dig av Pre-work out suppliment som koffein; starkare? Brutal FX kan jag rekomendera.. Detta 45 min innan passet.

Ta ditt kreatin efter passet.
Ta EAA/BCAA el 30/40g whey efter passet.
Äter du inte fet fisk dagligen använd dig av Omega 3 tabletter.
Ta ZMA innan du lägger dig; blanda inte med mjölkprodukt.

Ät mat; kosttillskott är till för att fylla på tomrum; dvs whey är inte nödvändigt om du fyller ditt protein/dag.

Vitaminer är alltid nödvändigt.

Simonfrisk
2012-12-13, 07:10
Simon.
Har du ätit 1h innan passet; skippa EAA/BCAA.
Om du inte ätit 1h innan passet; ta EAA/BCAA inte båda.
Vill du få en extra boost innan passen? Använd dig av Pre-work out suppliment som koffein; starkare? Brutal FX kan jag rekomendera.. Detta 45 min innan passet.

Ta EAA/BCAA el 30/40g whey efter passet.
Äter du inte fet fisk dagligen använd dig av Omega 3 tabletter.
Ta ZMA innan du lägger dig; blanda inte med mjölkprodukt.

Ät mat; kosttillskott är till för att fylla på tomrum; dvs whey är inte nödvändigt om du fyller ditt protein/dag.

Vitaminer är alltid nödvändigt.

Tack för ditt svar! Men som sagt, jag tränar efter skolan, och jag slutar drygt 4 varje dag, så jag har inte ätit på 3h när jag drar till gymmet,

Men hur som helst, så sköter jag min "kost" dagligen skapligt bra, jag äter drygt 4-5 måltider om dagen.

Och jag tar mina "tillskott" ungefär på det viset du förklarade,
men det är inte svaret på min(a) frågor.

Frågorna, är ju typ om jag kan skippa något som är VÄLDIGT onödigt & slöseri på pengar i listan, och byta ut det mot en PWO istället.

Samt, om det verkligen är "jätte farligt" och blanda BCAA & EAA? Jag kan inte tänka mig det, eftersom det är Aminosyror i båda, och det är ju bara "posetivt" och få i sig aminosyror, som förnekar muskelnedbrytningen?

Och det läre vell vara så att desto mer aminosyror du får i dig
(högre dos), desto högre förnekar kroppen musklenedbrytningen?

Eller är BCAA helt slöseri om jag tar EAA, ärligt? Jag kan inte tänka mig det, men men... och jag vill ta allt (utom fara), satt jag inte kan bli drabbad eller så på något vis.

Tack på förhand.
/ Simon.

Mouline
2012-12-13, 07:16
Herregud, ålder människa?
EAA och BCAA ger samma stimulans vid 10g.

Du får inte mer effekt, du kastar pengarna i sjön, dina muskler försvinner inte vid styrketräning om du nu äter rätt.

vicarious
2012-12-13, 10:52
har du ätit 1h innan passet; skippa eaa/bcaa.
Om du inte ätit 1h innan passet; ta eaa/bcaa inte båda.

Ta eaa/bcaa el 30/40g whey efter passet.
äter du inte fet fisk dagligen använd dig av omega 3 tabletter.
Ta zma innan du lägger dig; blanda inte med mjölkprodukt.

ät mat; kosttillskott är till för att fylla på tomrum; dvs whey är inte nödvändigt om du fyller ditt protein/dag.

+1

StarkaUlf
2012-12-13, 11:04
Själv ser jag ingen anledning att inta EAA/BCAA före träning om du nu inte tränar fastande.
Har du ätit 2-3 timmar innan finns det ingen anledning. Ta det efter isånnafall.

Amfksp
2012-12-13, 11:42

Jävligt onödigt formulerat. TS: Nej det är inte livsfarligt för din hälsa att köra både bcaa och eaa.

Wiizra
2012-12-13, 12:06
Själv ser jag ingen anledning att inta EAA/BCAA före träning om du nu inte tränar fastande.
Har du ätit 2-3 timmar innan finns det ingen anledning. Ta det efter isånnafall.

Och varför kan man inte träna fastande utan eaa / bcaa

StarkaUlf
2012-12-13, 14:37
Och varför kan man inte träna fastande utan eaa / bcaa

Och vars har jag påstått att man inte kan göra det? Försök läsa vad jag skrev en gång till.

Simonfrisk
2012-12-13, 14:45
Okej tack för svaret grabbar.

Men tycker ni jag ska tillägga en "PWO" i listan? Eller byta ut någonting från listan mot en PWO?
(Jag har kikat in Animus - Pwo'n) iallafall, den verkar rätt bra? Vad tror ni om den?

- Simon

StarkaUlf
2012-12-13, 15:01
Måste du verkligen ha något sådant för att orka fara och träna? Onödig kostnad enligt mig.

Simonfrisk
2012-12-13, 19:14
Måste du verkligen ha något sådant för att orka fara och träna? Onödig kostnad enligt mig.

Okej tack för ditt förslag.
Alltså nä jag orkar ju dra o träna nu, som jag gjort ett jävla bra tag nu, 5 dar i veckan.

Men grejjen är den, att man vill liksom "pumpa" ur sig det VERKLIGEN sista, och liksom så, och jag har ju inte testat PWO, så vet ju inte hur det är.

Vissa säger att PWO stärker din styrka, uthållighet, explosivitet,

Vissa säger att du får mer "synliga" blodådror osv osv av PWO's..

Så liksom, och PWO (behöver man inte dosera efter nå speciellt mått) du kan ju skippa en dosering lite när som helst typ.

- Men tycker du att jag ska skita i det alltså?

StarkaUlf
2012-12-13, 21:28
Ja, det tycker jag. Ta i ännu mer om du vill uppnå den effekten.

Clark
2012-12-14, 15:13
Du klarar dig med vanligt vassleprotein och kreatin. Allt annat är bara slöseri med pengar om du frågar mig.

Simonfrisk
2012-12-15, 22:14
Du klarar dig med vanligt vassleprotein och kreatin. Allt annat är bara slöseri med pengar om du frågar mig.

Nä, eller jo man kanske klarar sig med vanligt vassleprotein.

Men jag själv känner att EAA'n (Amino Rush) ger mig mycket bättre effekt än vad Whey-80 gör tex.

Men en ny fråga ;

- Jag läste idag på internet, att man kan bli steril av Kreatin? Är detta sant? eller är det bara bullshit?

För det stog att, om man "överdoserar" eller tog stora mängder "doser" så la det mesta sig på testiklarna, och kunde orsaka dig steril.

Ska man lita på sånt trams? eller är det bara skit? (falskt)?

xanton
2012-12-16, 05:32
Jag rekommenderar koffein, men ska du använda det som tillskott får du sluta dricka kaffe med koffein i / te etc. Ta endast en tablett 200mg på dina styrketräningsdagar.

Jorgen
2012-12-16, 09:49
Men en ny fråga ;

- Jag läste idag på internet, att man kan bli steril av Kreatin? Är detta sant? eller är det bara bullshit?

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=105194

stromming
2012-12-17, 03:23
Men jag själv känner att EAA'n (Amino Rush) ger mig mycket bättre effekt än vad Whey-80 gör tex.

Hur skulle du känna det menar du?

Tänk på att träningen faktiskt är vad som ger effekt. Så länge du äter okej mat så kommer du kunna öka bra. Om du inte får i dig nog med protein kan vassle vara bra, i övrigt kommer du klara dig fint utan

Clark
2012-12-17, 08:36
Nä, eller jo man kanske klarar sig med vanligt vassleprotein.

Men en ny fråga ;

För det stog att, om man "överdoserar" eller tog stora mängder "doser" så la det mesta sig på testiklarna, och kunde orsaka dig steril.

Ska man lita på sånt trams? eller är det bara skit? (falskt)?

Struntprat allt ihop!

Du känner ingen effekt av varken protein eller fria aminosyror! Placebo, möjligtvis.