handdator

Visa fullständig version : Angående tyngre lyft vid högre kroppsvikt

Hockeyhink
2012-12-10, 18:27
Tjena forumet!
Efter att under en tid grubblat över en fråga tycker jag att det är dags att få den besvarad. Jag har läst runt lite och anar redan slutsaten av denna tråd, men en bekräftelse är aldrig fel :thumbup:

Nu till frågan. Om en person som väger 72 kg och är cirka 175 cm lång tar 36 kg i hantelpress (Alltså per hantel) medans en annan person som väger 80 kg och är mellan 180-185 cm tar 40 kg i hantelpress (Per hantel), alltså 50% av sin egen kroppsvikt... Ligger dessa personer då tekniskt sett på samma nivå? Förutsatt att de båda ligger på ungefär samma kroppsfetts % men att den tyngre är högre.

Nu kanske jag blir idiotförklarad i den första tråden jag skapar, men jag låter min nyfikenhet stå ansvarig för detta inlägg!

Pepz
2012-12-10, 18:30
han som tar 40kg är starkare..

jokem
2012-12-10, 18:32
Mest vikt är starkast! Relativt till kroppsvikt är de lika starka.

Latissimus Dorsi
2012-12-10, 18:35
Starkast är starkast, säger väl ju sig självt. Relativ kroppsvikt är inte mycket att hänga i julgran.

svenbanan
2012-12-10, 18:45
Starkast är starkast, säger väl ju sig självt. Relativ kroppsvikt är inte mycket att hänga i julgran.

Jasså? Det beror väl på vad man tränar för, eller hur?

jokem
2012-12-10, 18:51

Med tanke på att många styrkesporter mäts i förhållande till styrkesporter så är det faktiskt någonting att hänga i julgranen.

Är det inte en bättre prestation att böja 200kg på 80 kg kroppsvikt jämfört med att göra det på 120 kg kroppsvikt? Det går att mäta prestationen i förhållande till kroppsvikt, det är bara det att det funkar inte linjärt och därför delar man in lyftare i viktklasser.

krellik
2012-12-10, 20:24
Ni är medvetna om att ni gör diskussionen onödigt avancerad för frågeställningen.

Det är svårare att lyfta en viss procent av kroppsvikten ju tyngre man är därför är den tyngres lyft mer imponerande, han är dessutom absolut starkare. Exakt hur mycket mer av sin kroppsvikt den lättare behöver lyfta för att lyften ska vara jämförbara kan diskuteras, naturligtvis ska han inte behöva lyfta lika mycket som den tyngre för att göra en likvärdig prestation. Detta skulle visas tydligare om man tog ett lyft där det är större spännvidd i vikter, tex marklyft.