handdator

Visa fullständig version : Gå upp i vikt?

Klove
2012-12-10, 15:03
Tjena!

Jag är jävligt orutinerad när det kommer till styrketräning, tränade på rätt bra i våras 4 månader men slutade pga personliga problem. Nu har jag tänkt börja köra på hårt igen (och inte sluta denna gång).

Mitt problem är, jag går fan aldrig upp i vikt. Måste ha världens bästa ämnesomsättning. Jag kan äta så jävla mycket, skitmat och bra mat, händer ingenting. Är 183~ och väger 64. Det skulle vara mycket roligare om jag hade lite mer fett på kroppen så man skulle kunna se resultat efter styrketräningen.

Vad är det som gäller för mig? Äta mer (som alla säger), eller kan man köra på nå kosttillskott, och isf, vadå?

sp0941
2012-12-10, 15:11
Har du nån koll på hur mkt kalorier du får i dig då när du äter "så jävla mycket"? Min erfarenhet säger mig att "färskingar" som sliter som ett djur i gymmet och äter, vad dom anser är mycket, egentligen i bästa fall bara når energi-balans.

Edit; hur ofta/länge tränar du?

stromming
2012-12-10, 15:15
Försök slopa idén att du "äter så jävla mycket" eller att du har hög ämnesomsättning. Börja räkna kalorier och se till att du faktiskt får i dig ordentligt med mat - antagligen äter du mindre än du tror.

/en före detta "hard gainer" som gick från 65 till 90 kg när han lärde sig äta

andeem
2012-12-10, 15:33
Går du inte upp i vikt är lösningen att äta mer. Hur ologiskt det än låter.

LillisJ
2012-12-10, 15:40
Du kan inte behöva äta så jävla mycket på den vikten. Jag måste hålla mig på minst 3600/dag för balans. Ät mer.

Sniggel
2012-12-10, 22:22
Ingen kommer att tro dig förrän du redovisat en hel veckas intag där du vägt alla ingredienser på matvåg.
Det kan även vara upplysande för dig att genomgå den här veckan så fort som möjligt så du slipper hatta runt i 2 år till utan resultat.

nitz
2012-12-10, 22:38
En artikel inom ämnet annars:
http://traningslara.se/konkreta-tips-for-dig-som-vill-upp-i-vikt/

sp0941
2012-12-10, 23:13
Ingen kommer att tro dig förrän du redovisat en hel veckas intag där du vägt alla ingredienser på matvåg.
Det kan även vara upplysande för dig att genomgå den här veckan så fort som möjligt så du slipper hatta runt i 2 år till utan resultat.

Punkt slut! Haha

Jeml
2012-12-11, 00:12
Prova ät så här en dag och berätta sen om det var mer eller mindre än du brukar äta..

Frukost: gröt på 200g havregryn

Lunch: köttfärssås på 300g färs, pasta 200g(okokt)

Middag/efter träning: 1 kycklingfilé (200-300g), 300g ris(okokt)

samt eventuellt vassle shake efter träning och ketchup/sås till maten om du vill. Det här är inte överdrivet mycket mat, du landar på 3300-3500kcal någonstans.

Tjockiz
2012-12-11, 12:49
Försök slopa idén att du "äter så jävla mycket" eller att du har hög ämnesomsättning. Börja räkna kalorier och se till att du faktiskt får i dig ordentligt med mat - antagligen äter du mindre än du tror.

/en före detta "hard gainer" som gick från 65 till 90 kg när han lärde sig äta

Hur kroppen tillgodogör sig kalorier och näringsämnen varierar visst individuellt, därmed inte sagt att TS äter så mycket som han tror.

Jeml
2012-12-11, 12:54
Hur kroppen tillgodogör sig kalorier och näringsämnen varierar visst individuellt, därmed inte sagt att TS äter så mycket som han tror.

absolut men oftast är inte det problemet hos nybörjar som "kan äta hur mkt som helst av vad som helst" utan att gå upp i vikt.
lösningen är ändå att äta ännu mer.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Wzup2u
2012-12-11, 20:28
många skriver äta mer eller kanske kaloritätare? det måste jag göra & visst hjälper de mer olja, smör, avocado alltid cashewnötter i lunch middag / kvällsmat drick röd mjölk eller 7%ig grädde går att dricka lätt, ha äkra grädde i mat osv och missa inte måltider. små detaljer makes different. sen är ju gainer =) good!

Klove
2012-12-11, 21:39
Alright, tack för alla svar!

Till er som undrar hur mycket jag tränar, har inte börjat träna igen än hehe.. Ska börja om någon vecka!

Jag ska alltså äta ÄNNU mer, tar mig an det! :-) Men, kan man hjälpa till med en gainer eller något sådant? Isf, nå tips på bra grejer? (orutinerad)

Jeml
2012-12-11, 21:45

Till er som undrar hur mycket jag tränar, har inte börjat träna igen än hehe.. Ska börja om någon vecka!

Jag ska alltså äta ÄNNU mer, tar mig an det! :-) Men, kan man hjälpa till med en gainer eller något sådant? Isf, nå tips på bra grejer? (orutinerad)

gainer är detsamma som mat, så visst dricker hellre en gainer än äter ett mål mat så är det bra :)

Wennström
2012-12-11, 21:48
Gå upp i vikt? -Ät, inga konstigheter. Ät ALLT du kommer över. Ett tips är att blanda i 1/4 dl rapsolja ner i en protteshake efter träning så du får i dig lite kalorier. :)

vasby
2012-12-11, 22:02
4 liter rödmjölk om dagen (till frukost, lunch, middag och kvällsmål) utöver den vanliga maten. Blir en del springande på muggen dock...

King Grub
2012-12-11, 22:04
4 liter rödmjölk om dagen (till frukost, lunch, middag och kvällsmål) utöver den vanliga maten. Blir en del springande på muggen dock...

Kanske inte är något vidare hälsosamt heller.

Sniggel
2012-12-12, 09:57

Ja. Har du svårt så kan en sådan efter träning vara ett alternativ. Även om det kanske inte hjälper dig på lång sikt eftersom du inte lär dig gå upp i vikt på "vanlig mat".
Det spelar egentligen ingen roll vilken du väljer. Alla innehåller protein och kolhydrater i en viss fördelning. Vissa mer protein, vissa mindre. Pris och smak är nog det viktigaste.
Se dock till att du inte äter mindre mat bara för att du tar en gainer med 500+ kcal. Risken är att det minskar din hunger akut eller på sikt.

Ang utmaningen att äta mer mat. Se till att göra detta varje dag. Inte måndag till lördag och sen fuska på söndagen för att "du är så jävla mätt". Det måste vara varje dag, varje vecka, varje månad under så lång tid du har tänkt gå upp i vikt.

Klove
2012-12-12, 11:17
Ja. Har du svårt så kan en sådan efter träning vara ett alternativ. Även om det kanske inte hjälper dig på lång sikt eftersom du inte lär dig gå upp i vikt på "vanlig mat".
Det spelar egentligen ingen roll vilken du väljer. Alla innehåller protein och kolhydrater i en viss fördelning. Vissa mer protein, vissa mindre. Pris och smak är nog det viktigaste.
Se dock till att du inte äter mindre mat bara för att du tar en gainer med 500+ kcal. Risken är att det minskar din hunger akut eller på sikt.

Ang utmaningen att äta mer mat. Se till att göra detta varje dag. Inte måndag till lördag och sen fuska på söndagen för att "du är så jävla mätt". Det måste vara varje dag, varje vecka, varje månad under så lång tid du har tänkt gå upp i vikt.

Tack så mycket för tipsen!

Edit: Är det typ Whey-80 eller Whey-100 jag hört talas om, eller är inte det en gainer utan bara proteintillskott? Någon som kan länka en bra gainer?

spoon
2012-12-12, 11:21
Bra tråd i ämnet
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=159376

Jeml
2012-12-12, 13:14
Tack så mycket för tipsen!

Edit: Är det typ Whey-80 eller Whey-100 jag hört talas om, eller är inte det en gainer utan bara proteintillskott? Någon som kan länka en bra gainer?

det är proteinpulver.

whey=vassle