handdator

Visa fullständig version : Några frågor om protein mm

Mercenary
2012-12-09, 21:47
Hur mycket protein ska jag fylla på med ifall jag vill få ut max från min träning? Följd fråga på de svaret, måste det vara samma mänga varje dag eller bara just den dagen men tränar?

Vad är bäst att äta när man inte tränar vassle eller casein?

Spelar det någon roll ifall proteinet kommer från mat eller kosttillskott?

Om man ligger på underskott i kcal intag kommer man fortfarande bygga muskler ifall man ligger på ett protein överskott?

Vad för mer viktiga saker i näringsväg än protein behöver man för att bygga muskler?

LarsLasr
2012-12-09, 23:11
Hur mycket protein ska jag fylla på med ifall jag vill få ut max från min träning? Följd fråga på de svaret, måste det vara samma mänga varje dag eller bara just den dagen men tränar?

Livsmedelsverket och diverse studier hittar ingen skillnad på muskeltillväxt när man går över ~1.5g protein/kg kroppsvikt, här på kolo brukar 2-3g/kg kroppsvikt rekommenderas.

Får någon annan svara på.

Inte för proteinets skulle, men det finns nog en chans för näringsbrist om du aldrig äter riktig mat.

Om man ligger på underskott i kcal intag kommer man fortfarande bygga muskler ifall man ligger på ett protein överskott?
Helt otränade personer brukar kunna bygga på underskott, vältränade personer brukar tappa muskler på underskott, däremellan är det en gråzon och ju bättre du tränar och sköter kosten desto större chans är det att du kan bygga.

Vad för mer viktiga saker i näringsväg än protein behöver man för att bygga muskler?

Kolhydrater, fetter, vitaminer och mineraler. :)

Mackan58
2012-12-09, 23:18

2 g gånger kilo kroppsvikt.

Spelar ingen större roll.

Nja, du kan få i dig andra ämnen via mat än rent protein via pulver. Alltså att du kan gå miste om ämnen som finns i kött, fisk, kyckling etc.

Sista frågan: Både fett och kolhydrater är viktiga, se till att få i dig c-vitamin också så slipper du bli sjuk.

Rhoads
2012-12-09, 23:22
Både fett och kolhydrater är viktiga, se till att få i dig c-vitamin också så slipper du bli sjuk.

Fett, kolhydrat och C-vitamin? Ja, det var ju en lysande summering av våra essentiella näringsämnen.

andeem
2012-12-10, 10:30
Luktar inte idén om att ”få i dig c-vitamin så blir du inte sjuk” lite 1992 eller nåt?

Dreas
2012-12-10, 10:43
Både fett och kolhydrater är viktiga, se till att få i dig c-vitamin också så slipper du bli sjuk.Jaså? Vilken broscience har du hittat som stödjer det?

Skulle jag få välja något man ska inta så är det D-vitamin min röst faller på i pillerväg.

Mackan58
2012-12-10, 10:58
Jaså? Vilken broscience har du hittat som stödjer det?

Skulle jag få välja något man ska inta så är det D-vitamin min röst faller på i pillerväg.

Haha, broscience att kolhydrater är viktigt vid styrketräning?

StarkaUlf
2012-12-10, 11:04
Haha, broscience att kolhydrater är viktigt vid styrketräning?

Tror han syftade mer på C-vitamin delen ;)

Mackan58
2012-12-10, 11:10
Tror han syftade mer på C-vitamin delen ;)

Hmm.

Det var skrivet med glimten i ögat. Min mening var snarast att förklara att kolhydrater och fett också är viktiga för att gynna träningsresultaten. Sedan vet vi ju på tok för lite om alla de andra tusentals ämnena för att gå in på en djupare diskussion.

Hur som helst har mycket vanlig mat alltid fungerat (dvs makronutrienterna + diverse kända ämnen och diverse ämnen som vi inte vet någonting om!)

Dreas
2012-12-10, 11:35
Haha, broscience att kolhydrater är viktigt vid styrketräning?Nej nej, eller ja, det kanske det också är, men där är jag helt med dig! Kolhydrater *cupid*

Jeml
2012-12-10, 11:58
Fliker in med en fråga!

-Hur mycket protein kan man äta/dag utan att levern/njurarna tar skada? är det upp till 250g?

King Grub
2012-12-10, 12:09
Man känner inte till någon sådan specifik gräns eller hur individuell den skulle vara.

Mackan58
2012-12-10, 12:10
Fliker in med en fråga!

-Hur mycket protein kan man äta/dag utan att levern/njurarna tar skada? är det upp till 250g?

Är en myt. Käka på. Dock så blir det genast oekonomiskt att trycka i sig mer protein än drygt 2-2,5 g kg kroppsvikt. (Alltså, dumt att äta mer dyra livsmedel för en effekt som redan är uppfylld).

Jeml
2012-12-10, 13:48
det är väl inte en myt att ett för högt proteinintag kan orsaka skada på njurarna/levern?

antar att 2g/kg kv är safe iaf.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

King Grub
2012-12-10, 13:51
Nej, det är säkert inte en myt, men vilka mängder som skulle krävas för att friska organ skulle belastas så mycket är oklart.

tjing
2012-12-10, 17:56
Luktar inte idén om att ”få i dig c-vitamin så blir du inte sjuk” lite 1992 eller nåt?

Vill minnas att C-vitamin innan insjuknande i förkylning kan verka skyddande, men att det inte hjälper när man väl fått viruset.

Mercenary
2012-12-11, 23:40
Hur mycket protein kan kroppen ta åt sig åt gången? När är det bäst att äta whey?
ta det till exempel tillsammans med måltider? eller kan funkar det bra att äta det mellan måltider?

vicarious
2012-12-12, 14:25
Hur mycket protein kan kroppen ta åt sig åt gången? När är det bäst att äta whey?
ta det till exempel tillsammans med måltider? eller kan funkar det bra att äta det mellan måltider?

Allting tas upp. Äter du en stor måltid tar det bara längre tid än om du äter en liten.

Whey lämpar sig bra att ta mellan måltiderna.