Visa fullständig version : Hur ska jag hantera mina föräldrar?
koloiten
2012-12-09, 19:56
Jag och dem börjar bli tokiga på varandra.
Dem skriker och har sig.
Dem gillar inte att jag tränar.
Dem vill inte att ja ska bli stor.
Dem ifrågasätter att jag ska bli stor, va ska du med det till? vad är ditt mål med det egentligen????
Dem ifrågasätter att jag måste äta mat ofta för att nå mitt kcal behov
Dem tycker det är slöseri med mat även fast den enda måltiden jag äter hemma är middagen. (är 19 år gått ut gymnasiet precis.)
Dem tycker jag är aggressiv för att jag försvarar mig mot deras påhopp.
Står fan inte ut längre vill flytta hemifrån men svårt när en 1a ligger på en mille -.-
Har ni haft liknande problem? Försöker köpa mycket mat själv men då klagar dem ändå, "ska du äta nu igen?"
Värt att tillägga är att jag ser ut som en räka och inte är det minsta stor.
mvh
filmjölk
2012-12-09, 20:07
Gillar din pappa sport öht? Isf börja med någon sport, tex bordtennis på väldigt låg nivå, en gång i veckan, sedan hävdar du att du styrketränar (även om det så är 6 pass i veckan) som komplement till din sport, och att du vill gå upp i muskelvikt och käka whatever tillskott för att bli bättre i din sport.
Kom ihåg att använda ordet sport ofta och prata en hel del om din valda sport.
Det är eg. ingen lösning då du ljuger, men du kommer slippa gnället och dina föräldrar (spec. din pappa) kommer stötta dig till 100%
LarsLasr
2012-12-09, 20:09
Var alltid lugn som en filbunke när du diskuterar med dom, fokusera inte på att försvara dig utan på att be dom förklara sina åsikter.
"Ska du äta nu igen!?" - Ja, jag var lite hungrig.
"Ska du träna nu igen?" - Varför tycker ni att jag inte ska träna? Träning är hälsosamt?
"Varför ska du försöka bli stor för?" - Varför tycker ni att jag inte ska bli stor? Det är ett av mina mål här i livet som jag blir glad av, vill ni förneka mig det?
Vad är det dom är rädda för, vad tror dom ska hända med dig för att du tränar?
Försök inte få dom att förstå dig, se till att förstå deras åsikter och be dom förklara sig. Du behöver inte hålla med om vad dom säger, men det kan många gånger räcka att lyssna och visa sympati, men att man tycker olika.
koloiten
2012-12-09, 20:22
filmjölk,
Ja jag håller på med sport. han är med mycket med laget osv.... han tycker jag borde träna mer på den istället för gymmet, faktum är att jag funderar på att lägga av snart då jag tycker gymmet är roligare plus en skada hindrar mig från att köra ordentligt i sporten.
larslars,
jag åt middag nyss. då tycker dem det är helt ofattbart att jag ska äta en burk kvarg om nån timma innan läggdags, DU ÅT JU NYSS?!??!?!?!?!?! jag behöver proteinet och en burk kvarg är inte särskilt många kcal. de är lika mycket kcal som du får i dig i drickväg varje dag............
MathiasF
2012-12-09, 20:24
Du kan ju fråga varför de inte vill att du ska äta en burk kvarg efter maten, se om de kommer med något rimligt resonemang.
Sen kan du bemöta det med att berätta varför du gör det.
Jag tror att de är rädda för att du ska bli enorm som t ex jay cutler, förklara att den nivån du lägger dig på bara ger en snygg kropp och inte en enorm.
koloiten
2012-12-09, 20:28
Du kan ju fråga varför de inte vill att du ska äta en burk kvarg efter maten, se om de kommer med något rimligt resonemang.
Sen kan du bemöta det med att berätta varför du gör det.
Jag tror att de är rädda för att du ska bli enorm som t ex jay cutler, förklara att den nivån du lägger dig på bara ger en snygg kropp och inte en enorm.
Dem säger, att jag åt nyss, ska du äta nu igen osv osv
Jag är imponerad över att nicket koloiten inte blev grabbat förrens augusti i år...
MathiasF
2012-12-09, 20:30
Dem säger, att jag åt nyss, ska du äta nu igen osv osv
Men förstår de varför du vill ha en extra portion protein och kalorier?
Som sagt, jag tror deras rädsla ligger i att de tror du kommer att bli enorm, något de inte vill.
Det låter som att dina föräldrar är uppfostrade med att tallriksmodellen i rimlig storlek är optimalt allt annat är sjukt och abnormt, de förstår nog inte ditt kostupplägg. Förklara för dom att du inte tänker bli varken tjock eller stor som ett mindre berg och att du har gott om tid till att bromsa utvecklingen om det skulle te sig åt endera håll.
Jävligt drygt läge. Skönt att mina päron inte lägger sig i min träning på det sättet. Det enda är väl att de tycker att jag ska ta någon vilodag då jag tränar varje dag.
Dessutom, snälla lär dig använda De/Dem. :/
Jag och dem börjar bli tokiga på varandra.
Dem skriker och har sig.
Dem gillar inte att jag tränar.
Dem vill inte att ja ska bli stor.
Dem ifrågasätter att jag ska bli stor, va ska du med det till? vad är ditt mål med det egentligen????
Dem ifrågasätter att jag måste äta mat ofta för att nå mitt kcal behov
Dem tycker det är slöseri med mat även fast den enda måltiden jag äter hemma är middagen. (är 19 år gått ut gymnasiet precis.)
Står fan inte ut längre vill flytta hemifrån men svårt när en 1a ligger på en mille -.-
Har ni haft liknande problem? Försöker köpa mycket mat själv men då klagar dem ändå, "ska du äta nu igen?"
Värt att tillägga är att jag ser ut som en räka och inte är det minsta stor.
mvh
I feel yah brah
har samma problem dock så är det bara morsan jag utkämpar detta verbala kriga med, tack å lov så behöver jag inte göra det så ofta bara ibland då man hörs på telefon och då jag är hemma i Malmö och besöker dem
dom bästa tipsen jag kan ge dig är
-håll dig lugn under dessa diskussioner, hetsa inte upp dig utan var lugn hela tiden, det är jävligt svårt jag vet men tänk på det när ni kommer in i dessa diskussioner, för i slutändan så är det dem som flippar ur och höjer sin röst å redan där kommer du ha övertaget
-låt dem säga sitt å låt det gå in i det ena örat å ut ur det andra sen fortsätter du bara som om inget hade hänt, dem kommer inte vika sig å det ska inte du heller behöva göra så som sagt låt dem prata av sig å sen går du därifrån bara å fortsätter på det spåret du tänkt
koloiten
2012-12-09, 20:36
Men förstår de varför du vill ha en extra portion protein och kalorier?
Som sagt, jag tror deras rädsla ligger i att de tror du kommer att bli enorm, något de inte vill.
Det låter som att dina föräldrar är uppfostrade med att tallriksmodellen i rimlig storlek är optimalt allt annat är sjukt och abnormt, de förstår nog inte ditt kostupplägg. Förklara för dom att du inte tänker bli varken tjock eller stor som ett mindre berg och att du har gott om tid till att bromsa utvecklingen om det skulle te sig åt endera håll.
Precis så är det. De tycker jag äter onormalt hela tiden. "det där är inte normalt, du äter lika mycket mat som en hel afrikansk by fick jag höra senast vid middagen idag. Du äter onormalt mycket osv. ONORMALT. ett ständigt återkommande ord. Jag försöker förklara att normal är det sista jag vill vara. att min kropp behöver mer mat för jag är lite större än dem är tex.
men nej nej det kan dem inte köpa. Dem tycker jag är tjock redan -.- har max 15 i kroppsfett. absolut max
det stora problemet är nog ditt bemötande av deras kritik vilket bara förstärker deras oro
Dem skriker och har sig.
skeptisk till att de skriker på en gång.
om de tycker att du är aggressiv så bemöda dig om att vara kolugn och trevlig och framför allt saklig.
inse att så länge du bor hemma så bestämmer dina päron.
Flytta eller kom överens med dem..
edit: snälla lär dig att använda de och dem.
annars skriv "dom" istället för d"em" för det ser bättre ut
filmjölk
2012-12-09, 20:46
filmjölk,
Ja jag håller på med sport. han är med mycket med laget osv.... han tycker jag borde träna mer på den istället för gymmet, faktum är att jag funderar på att lägga av snart då jag tycker gymmet är roligare plus en skada hindrar mig från att köra ordentligt i sporten.
......
Medelålders gubbar som är insnöade på lagsporter är envetna och jobbiga typer när det kommer till just den här diskussionen, och då du redan tränar en sport, och din pappa är insatt i din sport funkar nog inte mitt knep (hade han bara hejat från TV-soffan hade det funkat).
Mitt tips för husfridens skull är att säga "jaja pappsen och mammsen", lägga om kosten lite, lär dig att äta mer åt gången istället, de reagerar mer på att du äter ofta, inte på att du äter mycket och verkligen trycka på det faktum att du är skadad och behöver lyfta vikter ofta på gymmet, dels för att bli starkare i din sport och dels för att inte skada dig igen.
När du sedan flyttat hemifrån förklarar du läget som en vuxen till två andra vuxna.
Min egen pappa var rätt skeptisk till mitt gymmande i unga år, han slängde sig med fraser som "manlig anorexia" (efter att jag deklarerat att jag har ingen lust att träna nån jävla kampsport för att göra dig glad, jag vill lyfta vikter), fast innan det småretades han för hur klen jag var, efter ett tag tinade han dock upp till mitt intresse. han tom bjöd mig lite på sina undestor.
Jokester
2012-12-09, 20:54
Jävligt drygt läge. Skönt att mina päron inte lägger sig i min träning på det sättet. Det enda är väl att de tycker att jag ska ta någon vilodag då jag tränar varje dag.
Dessutom, snälla lär dig använda De/Dem. :/
+1000
Eller om du inte vet när du använder vad, skriv DOM.
koloiten
2012-12-09, 20:59
det stora problemet är nog ditt bemötande av deras kritik vilket bara förstärker deras oro
skeptisk till att de skriker på en gång.
om de tycker att du är aggressiv så bemöda dig om att vara kolugn och trevlig och framför allt saklig.
inse att så länge du bor hemma så bestämmer dina päron.
Flytta eller kom överens med dem..
edit: snälla lär dig att använda de och dem.
annars skriv "dom" istället för d"em" för det ser bättre ut
okej, tack för tipsen. är inge vidare bra på de/dem som du kanske märker :P
Medelålders gubbar som är insnöade på lagsporter är envetna och jobbiga typer när det kommer till just den här diskussionen, och då du redan tränar en sport, och din pappa är insatt i din sport funkar nog inte mitt knep (hade han bara hejat från TV-soffan hade det funkat).
Mitt tips för husfridens skull är att säga "jaja pappsen och mammsen", lägga om kosten lite, lär dig att äta mer åt gången istället, de reagerar mer på att du äter ofta, inte på att du äter mycket och verkligen trycka på det faktum att du är skadad och behöver lyfta vikter ofta på gymmet, dels för att bli starkare i din sport och dels för att inte skada dig igen.
När du sedan flyttat hemifrån förklarar du läget som en vuxen till två andra vuxna.
Min egen pappa var rätt skeptisk till mitt gymmande i unga år, han slängde sig med fraser som "manlig anorexia" (efter att jag deklarerat att jag har ingen lust att träna nån jävla kampsport för att göra dig glad, jag vill lyfta vikter), fast innan det småretades han för hur klen jag var, efter ett tag tinade han dock upp till mitt intresse. han tom bjöd mig lite på sina undestor.
låter vettigt. tack.
Tänkte du flytta ut först när du har råd med en lägenhet för 1 miljon?
koloiten
2012-12-09, 21:10
kontantinsats, sen hitta en vettig en i ett bra område. är en bra bit på väg :)
Jockefoten
2012-12-09, 21:11
Med banklån så klarar de flesta ungdomar med ett jobb en lägenhet i den prisklassen.
koloiten
2012-12-09, 21:24
Med banklån så klarar de flesta ungdomar med ett jobb en lägenhet i den prisklassen.
150k i kontantinsats, sen vill man ju helst inte vara helt pank när man flyttar in heller!
Jockefoten
2012-12-09, 21:27
150k i kontantinsats, sen vill man ju helst inte vara helt pank när man flyttar in heller!
Låter förnuftigt.
Har du jobb och inte trivs hemma, bo i 2a hand tills du får tag i eget. Så gjorde jag, bästa beslutet jag tagit.
Det går ju att anpassa sig lite till föräldrarna också. Så länge man inte ägnar sig åt deff så är det rätt lätt att trycka i sig 2 gram protein per kg kroppsvikt med helt vanlig mat. Kvarg kan ju lätt ersättas av yoghurt, inte exakt samma innehåll, men betydligt mer normalt. Bönor är också smidigt och billigt, kan blandas i typ allt.
Sen finns det ju positiva delar också, tex kan du erbjuda dig att laga mat som du vill ha den. Har du inkomst är det kanske bra läge att erbjuda att betala för mat och husrum om du inte redan gör det.
Kan tänka mig att även jag skulle kunna störa mig på en unges matvanor, speciellt med den där "jag vet allt"-attityden som man har när man är 19 :)
LarsLasr
2012-12-09, 22:11
larslars,
jag åt middag nyss. då tycker dem det är helt ofattbart att jag ska äta en burk kvarg om nån timma innan läggdags, DU ÅT JU NYSS?!??!?!?!?!?! jag behöver proteinet och en burk kvarg är inte särskilt många kcal. de är lika mycket kcal som du får i dig i drickväg varje dag............
Men se till att själv inte bli uppspelt och försök ta det lugnt och fråga varför dom reagerar som dom gör? Varför vill dom inte att du ska äta?
Försök inte förklara din åsikt, försök förstå deras så slipper du fler diskussioner.
Minimjölk
2012-12-10, 08:57
filmjölk,
Det går ju att anpassa sig lite till föräldrarna också. Så länge man inte ägnar sig åt deff så är det rätt lätt att trycka i sig 2 gram protein per kg kroppsvikt med helt vanlig mat. Kvarg kan ju lätt ersättas av yoghurt, inte exakt samma innehåll, men betydligt mer normalt. Bönor är också smidigt och billigt, kan blandas i typ allt.
Sen finns det ju positiva delar också, tex kan du erbjuda dig att laga mat som du vill ha den. Har du inkomst är det kanske bra läge att erbjuda att betala för mat och husrum om du inte redan gör det.
Kan tänka mig att även jag skulle kunna störa mig på en unges matvanor, speciellt med den där "jag vet allt"-attityden som man har när man är 19 :)
Utan att veta mer i frågan så är jag inne lite på Lokes linje här. Dina föräldrar visar troligtvis mest att de bryr sig om dig och det är mycket möjligt att de inte är pålästa men många unga som börjar styrketräna och optimera sin kost blir så grymt jävla anala och proteinfixerade och låter hela sin vakna tid gå till att planera kosten och träningen. Återigen säger jag inte att det äår så i dtt fall men om du tror att du behöver äta en burk kvarg någon timme efter middag för att inte bli katabol så är du lite på den vägen.
Om ditt mål är att bli stor och stark så är det kontinuitet som gäller och då handlar det mer om att ligga på ett litet kcal+ och träna ordentligt över längre tid än att grisbulka under några månader.
Jag har själv rätt mycket bättre balans och resultat idag än jag hade när jag var 19år och trodde att min optimla kost och stenhårda träning var det som skulle ge mig bäst resultat.
Mina tips är därför att tona ned på diskussionerna gällande detta och håll en lugn/låg samtalston, gå inte in i försvarsläge och agera inte som att du är allvetande, tonårsföräldrar är känsliga för att bli uppläxade av sina egna barn. Försök föra en sansad diskussion med dina päron om vad dina mål är så kanske ni kan reosnera fram en bra väg framåt så at tni kan få det att fungera. Föräldrar är faktiskt rätt ofta bra på att lyssna och komma med bra tips.
När mina föräldrar ifrågasatte min träning för mycket så blev oftast mina svar korta "Ja", "Nej", "Mm". De fick helt enkelt tro vad de ville och så gjorde jag som jag ville.
Ibland hade de rätt, ibland hade de fel, som de flesta människor har med saker de inte är vidare insatta i. Men när det kommer till religion, arbetslöshet och träning, då är alla en expert :D
När mina föräldrar ifrågasatte min träning för mycket så blev oftast mina svar korta "Ja", "Nej", "Mm". De fick helt enkelt tro vad de ville och så gjorde jag som jag ville.
Ibland hade de rätt, ibland hade de fel, som de flesta människor har med saker de inte är vidare insatta i. Men när det kommer till religion, arbetslöshet och träning, då är alla en expert :D
... och kost.
Angående bostad, så är det ju hur enkelt som helst, bara ta en mindre ort i norrlands inlad tex. Om det inte käns intressant så är det ju inte så farligt att bo kvar hos päronen?
Ristretto
2012-12-10, 09:41
Skillnaden på de och dem. (http://www.spraknamnden.se/sprakladan/ShowSearch.aspx?id=id=48022;objekttyp=lan)
Killen bad om hjälp med sina föräldrar och fick en lektion i grammatik istället, hahaha! :D
När jag bodde hemma hade jag samma tjat från mina föräldrar. De var framförallt väldigt emot proteintillskott och inte förrän jag visade ett skriftligt utlåtande av deras bantnings-/ GI-guru Paulun där han sa att ett komplement av proteinpulver kunde vara bra och att det inte var något "hokus-pokus kemiskt skit" så lugnade mina föräldrar ner sig :D
Macroman
2012-12-10, 10:33
Killen bad om hjälp med sina föräldrar och fick en lektion i grammatik istället, hahaha! :D
Ja, det var ju vad man hakade upp sig mest på, tyvärr.
koloiten
2012-12-10, 12:30
Utan att veta mer i frågan så är jag inne lite på Lokes linje här. Dina föräldrar visar troligtvis mest att de bryr sig om dig och det är mycket möjligt att de inte är pålästa men många unga som börjar styrketräna och optimera sin kost blir så grymt jävla anala och proteinfixerade och låter hela sin vakna tid gå till att planera kosten och träningen. Återigen säger jag inte att det äår så i dtt fall men om du tror att du behöver äta en burk kvarg någon timme efter middag för att inte bli katabol så är du lite på den vägen.
Om ditt mål är att bli stor och stark så är det kontinuitet som gäller och då handlar det mer om att ligga på ett litet kcal+ och träna ordentligt över längre tid än att grisbulka under några månader.
Jag har själv rätt mycket bättre balans och resultat idag än jag hade när jag var 19år och trodde att min optimla kost och stenhårda träning var det som skulle ge mig bäst resultat.
Mina tips är därför att tona ned på diskussionerna gällande detta och håll en lugn/låg samtalston, gå inte in i försvarsläge och agera inte som att du är allvetande, tonårsföräldrar är känsliga för att bli uppläxade av sina egna barn. Försök föra en sansad diskussion med dina päron om vad dina mål är så kanske ni kan reosnera fram en bra väg framåt så at tni kan få det att fungera. Föräldrar är faktiskt rätt ofta bra på att lyssna och komma med bra tips.
är mycket medveten om att kontinutet krävs. det är ett maratonlopp. tränar 3-4 gånger i veckan och har gjort det sålänge jag har tränat (snart 2 år) Tror verkligen jag inte blir katabol direkt efter middagen som du fått för dig :P var bara ett exempel, behövde den burken den dagen eftersom jag inte nått mina macros än. Spelar ju ingenroll om jag äter den duirekt efter middagen eller väntar massa timmar. kcal in och ut är det jag spelar efter.
Minimjölk
2012-12-10, 12:57
Låter bra det.
Min poäng var dock främst att många som är relativt nya på träning gärna vill så mycket och i sin vilja att vara optimala så kan de från betraktarens öga närmast te sig fanatiska.
Styrketräning/bodybuilding är enligt mig den motionsform där vanliga motionärer blir mest fanatiska till hela biten runt kost/träning. kanske inte så konstigt då det tar tid att uppnå de resultat man vil loch man får en skev bild när man tittar på hur Bodybuilders i tidningar och på nätet ser ut.
Som förälder eller utomstående är det lätt att oroa sig för detta nyvunna intresse som helt slukar deras 18-19åring. Dessutom är det ju så lätt att racka ned på någon som plötsligt går från att slarva med 1-2måltider om dagen på McD till att bli väldigt nitisk och äta "konstiga saker" likt tonfisk eller kesella ur burk. DÅ skall vi ju inte ens gå in på alla proteinpulver etc.
Föräldrar vill bara väl och om du sätter dig in i hur de resonerar har du säkerligen större chans att reda ut problemet? Du har av många fått tipset at t tona ned allting kring träning. Detta är mycket bra. Det andra är att få föräldrarna att förstå dina mål och dina vägar för att nå dessa. Om de nu är så okunniga och oförstående som du vill göra gällande så kanske de skulle vara tacksamma att få lite mer info inom området och då gärna inte predikat i ansiktet mitt under en dispyt.
Det är liksom inte läge att rabbla upp vad någon kille på ett träningsforum skrivit om aminsyror och 30g protein när det pikar dig för att du kräver en kessella efter maten. :)
Det borde vara lättare att övertyga föräldrar nuförtiden med tanke på att det är hyffsat mainstream att suga på shakers hit och dit och så gott som alla tränar styrketräning i någon form då det är en såpass bra träningsform. Dessutom finns det oändligt med mycket mer bra information om hur man bör lägga upp balanserad kost etc etc.
Lycka till!
shadowfire
2012-12-10, 13:35
Låter bra det.
Min poäng var dock främst att många som är relativt nya på träning gärna vill så mycket och i sin vilja att vara optimala så kan de från betraktarens öga närmast te sig fanatiska.
Styrketräning/bodybuilding är enligt mig den motionsform där vanliga motionärer blir mest fanatiska till hela biten runt kost/träning. kanske inte så konstigt då det tar tid att uppnå de resultat man vil loch man får en skev bild när man tittar på hur Bodybuilders i tidningar och på nätet ser ut.
Som förälder eller utomstående är det lätt att oroa sig för detta nyvunna intresse som helt slukar deras 18-19åring. Dessutom är det ju så lätt att racka ned på någon som plötsligt går från att slarva med 1-2måltider om dagen på McD till att bli väldigt nitisk och äta "konstiga saker" likt tonfisk eller kesella ur burk. DÅ skall vi ju inte ens gå in på alla proteinpulver etc.
Föräldrar vill bara väl och om du sätter dig in i hur de resonerar har du säkerligen större chans att reda ut problemet? Du har av många fått tipset at t tona ned allting kring träning. Detta är mycket bra. Det andra är att få föräldrarna att förstå dina mål och dina vägar för att nå dessa. Om de nu är så okunniga och oförstående som du vill göra gällande så kanske de skulle vara tacksamma att få lite mer info inom området och då gärna inte predikat i ansiktet mitt under en dispyt.
Det är liksom inte läge att rabbla upp vad någon kille på ett träningsforum skrivit om aminsyror och 30g protein när det pikar dig för att du kräver en kessella efter maten. :)
Det borde vara lättare att övertyga föräldrar nuförtiden med tanke på att det är hyffsat mainstream att suga på shakers hit och dit och så gott som alla tränar styrketräning i någon form då det är en såpass bra träningsform. Dessutom finns det oändligt med mycket mer bra information om hur man bör lägga upp balanserad kost etc etc.
Lycka till!
Bra skrivet. :thumbup:
Scratch89
2012-12-10, 13:46
Jag tror att vi alla har haft dessa problem, om man inte hade turen att bli uppfostrad av föräldrar som själv är intresserade av hård träning. Ibland får man bita i det sura äpplet och bara träna det man vill och äta det man blir serverad. Det är inte så att ens optimala kosthållning kommer spela jättestor roll när man är under 25 år och har bra förutsättningar ändå. Jag löste det genom att äta Vanlig Jävla Mat (TM) som jag fick hemma och i skolan, dricka mjölk efter träningen och reglera det eventuella under/överskottet med motion eller godis på helgerna. Svårare än så behöver det inte vara.
mvh
När jag får den frågan brukar jag svar: Tänk din kropp som en bil du ska köra omkring i resten av livet. Skulle du då inte hellre kör en Porsche än en Peugeot?
Det grymma med träning är ju att det faktiskt går att uppnå, medans nån riktigt Porsche kommer jag nog aldrig ha råd med (inte ny iaf).
Ett sätt att få ökad förståelse från päronen är ju att ta mycket ansvar hemma.
Du är ju klar med gymnasiet så de har ju ingen försörjningsplikt längre.
Betala lite hyra hemma, betala kvarg och tillskott själv. Betala en slant till den gemensamma matkostnaden så bör tjatet om mängden mat minska.
Bli en tillgång snarare än en belastning så får du mer utrymme att göra som du själv vill tror jag.
koloiten
2012-12-10, 19:01
Ett sätt att få ökad förståelse från päronen är ju att ta mycket ansvar hemma.
Du är ju klar med gymnasiet så de har ju ingen försörjningsplikt längre.
Betala lite hyra hemma, betala kvarg och tillskott själv. Betala en slant till den gemensamma matkostnaden så bör tjatet om mängden mat minska.
Bli en tillgång snarare än en belastning så får du mer utrymme att göra som du själv vill tror jag.
har gjort allt de där sen dagen jag gick ut gymnasiet!
tack för alla bra tips och historier :hbang:
Minns hur det var och i många fall hade päronen rätt med. Man behöver ju inte blaska runt med en massa kesella hit och dit och äta "udda" saker, inte helt ovanligt att man börjar klä sig som en idiot heller :D. Ät normalt och drick en massa mjölk om du vill ha upp kcal/proteinet. Är ju himla lätt att man blir extrem och rätt enkelspårig av sig vad gäller styrketräning. Säkert många som reagerar på. Lugna dem med att du tränar för att det är kul och att du dricker mjölk för att du är törstig.
Slängde själv fram att jag fick ont i ryggen och nacken av allt pluggande i skolan och att träningen fick mig att må bättre.
Mer än 2g protein/kg behövs nog inte. Och det behöver du inte käka kvarg för att komma upp i. Om du kan kompromissa med föräldrarna och äta mer "normal mat", t ex 5 ostmackor innan du går och lägger dig så kanske det inte blir en lika stor grej.
Ljuvligt
2012-12-10, 22:49
Glöm inte att föra den redan infekterade diskussionen under lugna förhållanden. Detta innebär inte att du ska ta strid klockan 23 när du tar din kvarg och dina trötta föräldrar (som jobbat hela dagen) och som ett resultat av detta slänger ut sig en kommentar likt den du nämnt tidigare i tråden. Tänk på att dina föräldrar förmodligen också är trötta på att bära hem 17 liter mjölk samt 19 burkar kvarg och 10, ja du förstå, varje vecka utöver allt annat jobb, hushållsgöra m.m. Eller så kanske det mest är en kostnadsfråga.
Oavsett så rekommenderar jag att du väljer en dag när dina föräldrar verkar utvilade och avslappnade där du ber om att få bjuda på fika samt chansen att förklara hur du ser på din träning samt din kost. Givetvis ska tillfället passa dina föräldrar och du ska ha sedan tidigare planerat vad du vill föra fram för argument och tankar. Som många redan nämnt är det viktigt att vara lugnt och sansad, gå på toaletten och ta det lugnt några minuter om du märker att diskussionen bärkar hän åt fel håll.
shadowfire
2012-12-10, 23:06
Glöm inte att föra den redan infekterade diskussionen under lugna förhållanden. Detta innebär inte att du ska ta strid klockan 23 när du tar din kvarg och dina trötta föräldrar (som jobbat hela dagen) och som ett resultat av detta slänger ut sig en kommentar likt den du nämnt tidigare i tråden. Tänk på att dina föräldrar förmodligen också är trötta på att bära hem 17 liter mjölk samt 19 burkar kvarg och 10, ja du förstå, varje vecka utöver allt annat jobb, hushållsgöra m.m. Eller så kanske det mest är en kostnadsfråga.
Oavsett så rekommenderar jag att du väljer en dag när dina föräldrar verkar utvilade och avslappnade där du ber om att få bjuda på fika samt chansen att förklara hur du ser på din träning samt din kost. Givetvis ska tillfället passa dina föräldrar och du ska ha sedan tidigare planerat vad du vill föra fram för argument och tankar. Som många redan nämnt är det viktigt att vara lugnt och sansad, gå på toaletten och ta det lugnt några minuter om du märker att diskussionen bärkar hän åt fel håll.
Bra talat.
Förklara att du är över 18 & att detta är vad du vill göra för att känna dig tillfreds med dig själv & tillvaron. Säg att de inte behöver gilla det, absolut ej heller stötta dig. Be dem bara att respektera & acceptera det hela.
Och använd gärna valpögonen då du säger ovanstående :D. De måste smälta!
gustafffsson
2012-12-10, 23:10
Känner att jag har väldigt tur i mitt lotteri av föräldrar,det ända som mamm har frågat om min träning är hur stor jag vill bli men annars har hon hjälpt mig med min kost och köper det jag vill ha dock är hon i.te så jätte glad över att jag käkar dubbelt så mycket mat vid middag som resten av familjen(2vuxna+6åring) men de får hon tåla.
dock brukar min mormor fråga varför jag käkar proteiner och kreatin och predikade att de var onödigt och farligt. Jag frågade då henne varför hon tog bantnings piller och om dom var mindre ofarliga,sen dess har hon inte sagt ett ord om min träning utan lagar gärna extra mat nr jag kommer på besök.så mitt tips är att försöka peka ut ohälsosama saker dom gör och jämnföra de med dem tex om do bara om dom sitter i soffan hela dagen mot att träna och motionera och bygga en stark och hälsosam kropp eller om dom röker eler n sånt :) finns oändligt med alternativ man behöver inte alltid försvara sig utan ifråga sätta deras livstil också ;) hoppas de här hjälpte
killen bad om hjälp med sina föräldrar och fick en lektion i grammatik istället, hahaha! :d
+1 hahaha
Känner att jag har väldigt tur i mitt lotteri av föräldrar,det ända som mamm har frågat om min träning är hur stor jag vill bli men annars har hon hjälpt mig med min kost och köper det jag vill ha dock är hon i.te så jätte glad över att jag käkar dubbelt så mycket mat vid middag som resten av familjen(2vuxna+6åring) men de får hon tåla.
dock brukar min mormor fråga varför jag käkar proteiner och kreatin och predikade att de var onödigt och farligt. Jag frågade då henne varför hon tog bantnings piller och om dom var mindre ofarliga,sen dess har hon inte sagt ett ord om min träning utan lagar gärna extra mat nr jag kommer på besök.så mitt tips är att försöka peka ut ohälsosama saker dom gör och jämnföra de med dem tex om do bara om dom sitter i soffan hela dagen mot att träna och motionera och bygga en stark och hälsosam kropp eller om dom röker eler n sånt :) finns oändligt med alternativ man behöver inte alltid försvara sig utan ifråga sätta deras livstil också ;) hoppas de här hjälpte
Argumentera enligt logiken om att två fel ger ett rätt? Det är inte superlyckat. Inte ens då det är exakt samma fel.
Och att köra på "Jag e 18 å ja gör som ja vill!" brukar bemötas med "visst vännen, men så länge du bor hos mig gäller mina regler"
Dvs myndig och självbestämmande är du först när du står på egna ben.
koloiten
2013-07-14, 12:45
börjar bli outhärdligt nu. Jag är tydligen:
hysterisk
onormal
har en sjuklig syn på mat och borde ändra mitt synsätt medmera.
de förstår inte att det är kalorier in och ut som gäller och att om jag går upp senare någon dag måste ja äta samma mängd mat fast på kortare tid då blir det ju oftare?! säger ju sig självt!
Men det är tydligen sjukt onormalt och hysteriskt. bara för jag har mål i livet och är dedikerad. De sitter och äter popcorn medan jag står och kokar ägg etc. Jag betalar ju all min mat själv också inte som att jag går och äter det dem köpt.
WHITEFOLKS
2013-07-14, 13:13
Man kan vara lite strategisk med hur man sköter det själv också.
Om du nu t.ex. gått upp senare så skulle man kunna lägga till en näve jordnötter till varje måltid istället.
Järngrisen
2013-07-14, 13:13
börjar bli outhärdligt nu. Jag är tydligen:
hysterisk
onormal
har en sjuklig syn på mat och borde ändra mitt synsätt medmera.
de förstår inte att det är kalorier in och ut som gäller och att om jag går upp senare någon dag måste ja äta samma mängd mat fast på kortare tid då blir det ju oftare?! säger ju sig självt!
Men det är tydligen sjukt onormalt och hysteriskt. bara för jag har mål i livet och är dedikerad. De sitter och äter popcorn medan jag står och kokar ägg etc. Jag betalar ju all min mat själv också inte som att jag går och äter det dem köpt.
Fast om jag ska vara ärlig låter du lite hysterisk.
Förstå att era "bråk" beror på att dina föräldrar genuint bryr sig om dig och din framtid. De ser dig uppslukad av ett ytligt drivet intresse som de inte riktigt klarar av att förstå. Skulle också tro att de förstått att en stark önskan om att växa fort i massa många gånger får unga män att försöka sig på diverse genvägar som innebär risk för kända och okända problem, både psykiska och fysiska. Jag skulle kriga arslet av mig för att se till att mina barn inte trycker och riskerar förstöra det finaste i världen (sig själva)... Frågan är hur ni kan förena era intressen. Försök få till en kreativ diskussion där du förklarar dina mål och hur du tänker ta dig dit. Var gränsen går för din insats. Få med dem på tåget, fråga dem på vilka villkor de skulle stödja dig. Var beredd på att låta dem följa upp med dopingkontroller om det nu skulle vara det som de oroar sig mest över. Framför allt, var ödmjuk mot dina föräldrar. Om du inte kan förstå dem, så ska du inte bli irriterad över att de inte förstår dig. Prata.
Vad tror du egentligen bostadslån är till för? *slap*
Som 19-åring ska du verkligen inte bo hos dina föräldrar. Flytta ASAP.
rajjan_dammit
2013-07-14, 14:24
De vill ju ha ut dig snarast möjligt, fattaruväl?
Vad tror du egentligen bostadslån är till för? *slap*
*slap**slap**slap*
Vet inte hur din relation till föräldrarna ser ut, men har du testat att prata med dem?
"Ni behöver inte dela mitt intresse och min livsstil, men kan ni inte stötta mig istället? Skulle må så mycket bättre då."
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.