Visa fullständig version : Hög puls, farligt? Vad beror detta på?
Tjena, var idag och tränade och värme upp trampmaskinen eller vad det kallas. Bara för skojs skull höll jag händerna så den mäter pulsen och låg på 135 + vilket jag tycker är sjukt högt för att bara gå sakta på den. Min polare mätte sig också och låg på 101 på maskinen när jag låg på 135 vi prövade på samma maskin i samma tempo.
Vad kan detta bero på? Är det farligt och vad är det som åstadkommer detta?
Blev rätt chockad, någon som varit med om något liknande? Bör även nämnas att jag kört med PWO nästan 1 år i sträck, endast pauser på 2-3 veckor då o då väldigt få kan detta ha med det här att göra?
Om någon känner igen sig är jag tacksam för svar, jag ska till vårdcentralen imorgon för att kolla alla värden, undrar om någon haft något liknande och vad det kan vara.
mvh
Spetälsk
2012-12-09, 17:16
Vad har du för maxpuls? 135 är ingenting för en ung person med "normal" maxpuls.
"Din maxpuls bör ligga runt 200 slag/minut"
Källa:
http://www.raknaut.se/maxpuls.aspx
Tycker 135 är rätt hög puls för att bara "promenera" på maskinen, alltså köra väldigt sakta. Fast jag kanske har fel och oroar mig i onödan?
Spetälsk
2012-12-09, 17:27
"Din maxpuls bör ligga runt 200 slag/minut"
Källa:
http://www.raknaut.se/maxpuls.aspx
Tycker 135 är rätt hög puls för att bara "promenera" på maskinen, alltså köra väldigt sakta. Fast jag kanske har fel och oroar mig i onödan?200 gäller för en genomsnittsperson. stora avvikelser är mycket vanliga och den säger inget om din maxpuls. råkar den vara 200 så är 135 ca 67% av max, vilket är lågintensiv träning. man kan inte jämföra sin puls med andras som du och din kompis har gjort. hans maxpuls kan vara 160 och din 210. du har inget att oroa dig för:)
Om din kompis är jämngammal så är förklaringen av 30 slag skillnad i puls inte att ni har olika maxpuls. Käkar du mycket koffein går pulsen upp lite, men vi pratar några slag, inte 30. Du kan ju ha gått en del snabbare, det gör några slag. Resten är väl bara att din kompis är i bättre form än du?
Jag kör med PWO ja, men det gör även min kompis, körde rätt låg dos idag med. Jag är i bättre form än min kompis, vi är i samma ålder och gick i samma tempo på samma nivå på samma maskin för att jämföra.
Kanske inte e något att oroa sig för men blir och kolla med vårdcentralen så allt ligger rätt till
Fredszky
2012-12-09, 17:38
blir jag det minsta nervös går min puls upp snabbt till låt säga 135. även om jag har en vilopuls på 43.
135 med lågintensivt arbete är inget konstigt, speciellt inte i början innan kroppen kommit igång..
Fredszky
2012-12-09, 17:39
men kolla upp det du så du sover lugnare om kvällarna.
Vätskebrist driver upp pulsen, värme ökar pulsen, nervositet ökar pulsen - det kan finnas hundra och en anledningar till varför du fick 135 i puls. Ett enda mätvärde en enda gång säger ingenting om nånting, annat än att just då kanske du hade 135 i puls. Det är nämligen inte så säkert att de där handtagen mäter pulsen rätt. Särskilt inte om du är torr om händerna eller får dåligt grepp om dem.
Som nämnts ovan kan det bero på många olika faktorer och dessutom är det väldigt individuellt vad man har för vilopuls/pulszoner/maxpuls.
Hade du ätit mat nära inpå passet?
Spetälsk
2012-12-09, 17:46
Om din kompis är jämngammal så är förklaringen av 30 slag skillnad i puls inte att ni har olika maxpuls.hur vet du det?
Birkharju
2012-12-09, 18:07
200 gäller för en genomsnittsperson. stora avvikelser är mycket vanliga och den säger inget om din maxpuls. råkar den vara 200 så är 135 ca 67% av max, vilket är lågintensiv träning. man kan inte jämföra sin puls med andras som du och din kompis har gjort. hans maxpuls kan vara 160 och din 210. du har inget att oroa dig för:)
220 - ålder är snarare mer korrekt.
Nope, hade icke ätit mat nära inpå passet, ingen aning trodde 135 va rätt högt för att promenera lätt men förmodligen icke. Får se vad de säger på vårdcentralen tack för era svar.
Jukka Sejlite
2012-12-09, 18:20
Har funderat på exakt samma sak,går dock ej till vårdcentralen.
Får också runt 130 i puls när jag värmer upp(5min) i "skidmaskinen", den man använder både armar och ben i(vet ej vad den heter på riktigt).
Äter lunch 1h innan samt hinkar i mig 2 stora koppar starkt kaffe innan gymmet.
Påverkar maten&kaffet pulsen?
Spetälsk
2012-12-09, 18:38
220 - ålder är snarare mer korrekt.Alla generella formler är lika korrekta/inkorrekta. de är inget att ha på individnivå.
Fatalist
2012-12-09, 18:40
Har funderat på exakt samma sak,går dock ej till vårdcentralen.
Får också runt 130 i puls när jag värmer upp(5min) i "skidmaskinen", den man använder både armar och ben i(vet ej vad den heter på riktigt).
Äter lunch 1h innan samt hinkar i mig 2 stora koppar starkt kaffe innan gymmet.
Påverkar maten&kaffet pulsen?
Maten är inte färdigspjälkad efter en timme. Själv får jag hög och tung puls av att äta mig chockmätt på julbord, så det har säkert ett finger med i spelet för din del också.
Jukka Sejlite
2012-12-09, 18:44
Maten är inte färdigspjälkad efter en timme. Själv får jag hög och tung puls av att äta mig chockmätt på julbord, så det har säkert ett finger med i spelet för din del också.
Ska testa att äta efter gymmet nästa gång(imorgon),får se vad pulsen blir.
Tja jag får 135 när jag kör relativt hårt på crosstrainern, så det låter lite väl.
Tja jag får 135 när jag kör relativt hårt på crosstrainern, så det låter lite väl.
Jag kommer relativt lätt upp i 135-140 på crossen så då låter det plötsligt rimligt igen, eller? ;)
Alla generella formler är lika korrekta/inkorrekta. de är inget att ha på individnivå.
Givetvis är inte alla generella formler lika korrekta/inkorrekta.
Spetälsk
2012-12-09, 20:09
Givetvis är inte alla generella formler lika korrekta/inkorrekta.Ge os den bästa :) vill/behöver man veta sin maxpuls så mäter man upp den. alla generella formler är totalt värdelösa för individen. de kan stämma, sånt händer, men vill du veta så...... :)
LarsLasr
2012-12-09, 20:36
Exakt vad det beror på är svårt att svara på men hjärtats uppgift är ju att pumpa runt blodet och ge syre och näring till kroppens vävnader. Eftersom hjärtat varierar detta beroende på hur mycket som behövs så är det svårt att säga om hjärtat är bra eller dåligt om man inte mäter det på något sätt. Att bara mäta pulsen vid ett tillfälle är inte särskilt tillförlitligt.
För att se hur mycket hjärtat arbetar brukar man kunna kolla på hjärtminutvolym, dvs hur många liter blod hjärtat pumpar per minut, detta kan räknas ut om man tar slagvolymen * pulsen.
Exempel: 70ml/slag * 120slag/minut = 8,4l/minut
Samma resultat kan nås av att höja slagvolymen och sänka pulsen:
Exempel : 120ml/slag * 70slag/minut = 8,4l/minut
Så att ni har olika puls vid liknande ansträngning kan vara ett tecken på att era hjärtan arbetar med olika slagvolym, vilket brukar variera från hjärta till hjärta och dom brukar använda sig efter den optimala volymen med tanke på hur tränat hjärtat är så det är nog inte så mycket att noja över, konditionsmässigt vältränade personer brukar ha en högre slagvolym.
Om det är några problem borde det märkas vid avlyssning med stetoskop eller ekg. För att slippa hjärnspöken antar jag att det är lika bra att åka in och be dom kolla, men det är inget ovanligt att folka har olika puls :)
Jag tycker 135 låter ganska så rimligt för normalfallet. Det är det inte direkt jobbigt men man rör i alla fall på sig dvs precis som en generell uppvärmning bör vara. Lägg till lite prat och att någon är laddad inför passet så stiger pulsen också några slag extra.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.