handdator

Visa fullständig version : Tunt/tjockt blod...farligt ? Hur åtgärdar man det ?

TeddyGirl97
2012-12-09, 11:51
Hejsan!

Jag har hela mitt liv väldigt lätt börjat blöda näsblod, till exempel så kallades jag "näsblodsflickan" när jag gick i sexårs :smash:.. och nu har jag skurit mig vid knät och det verkligen rann mycket blod trots att det inte ALLS var djupt sår :smash:.. sen så vägrar såret läka.. det har gått 1,5 vecka sedan jag fick det och det är inte ihop än.

När jag skärde frukt för några månader sedan så råkade jag göra ett jack i fingret med kniven ... det blev ett sår som var lite djupare än ett skrubbsår men inte alls jättedjupt... ändå så forsade det blod i...utan att överdriva nu !.. i minst 45 minuter... så klart lät jag det inte rinna i 45 minuter men så fort jag tog loss tyget jag hade tryckt mot såret så rann det massa blod.

har några frågor kring detta

1 Beror detta på högt/lågt blodtryck eller på tunt/tjockt blod? Vilket isf? Tunt eller tjockt? Jag antar tunt med tanke på de jag beskriver men vill vara säker.

2 Är det farligt? Har sökt lite men får ingen sammanfattande info .. hittar mest bara info om blodförtunnande medel...

3 HUR åtgärdar jag detta??

4 Anledningen till att jag frågar i detta forum är att jag läst massa om att maten påverkar detta.. ni kanske tkr det är lite snurrigt med en fråga om blod i närings-forumet men det tycker inte jag iaf!! :)

MVH

Teddy-Girl97 :em:

Löpsko
2012-12-09, 11:54
Gå till doktorn och få ditt blodvärde mätt.

Tolkia
2012-12-09, 11:56
Det kan ha att göra med blodets förmåga att levra sig/koagulera. Om du tycker att du blöder väldigt mycket och ofta tycker jag att du skall gå till vårdcentralen och få det kollat. Det måste inte vara ett stort problem i vardagen, men det kan vara bra att ha koll på det om man någon gång behöver opereras eller dra ut en tand. (Du skall alltså ta upp detta med blödningstendenser när du söker, och inte bara söka för att få blodvärdet kollat; jag tror inte att man rutinmässigt kontrollerar blödningsstatus på alla tjejer med misstänkt dåligt blodvärde.)

Näringsmässigt så påverkas blodet förstås om man äter väldigt dåligt under en längre tid. Det är inte så ovanligt att kroniskt bantande tjejer, eller tjejer som tränar mycket och inte äter tillräckligt för att kompensera det, går runt med järnbrist, t.ex. Att äta tillräckligt för sina behov är lösningen på detta problem.

tjing
2012-12-09, 13:20
Som Tolkia säger handlar det om blodets förmåga att koagulera. Dessutom är järnbrist den kanske vanligaste bristen (D-vitamin eventuellt borträknat) och det är någonstans kring 1 på 6 kvinnor som har regelrätt brist vill jag minnas.

TeddyGirl97
2012-12-10, 05:02
Okej.. TACK! :em: Ska kolla upp detta så snart jag har pengar och tid..!

Alfers
2012-12-10, 08:39
kör latvarianten och slänger upp lite wiki-länkar

http://sv.wikipedia.org/wiki/Hemofili
"Hemofili, eller klassisk blödarsjuka, är ett namn på en familj ärftliga blödningsrubbningar som begränsar kroppens förmåga att koagulera blod."
"Hemofili beror på en genetiskt medfödd brist på vissa proteiner i blodet, så kallade koagulationsfaktorer."

Kan ju även vara brist på k vitamin
http://sv.wikipedia.org/wiki/K-vitamin

"Dessa vitaminer har en central roll i regleringen av blodkoagulationen"
Men "Att ha brist på K-vitamin är inte vanligt"
så gå till läkaren och kolla
För dom som undrar så:
"Mat som innehåller mycket K-vitamin är: broccoli, bladkål, brysselkål och spenat."

Edit: trodde f.ö. att blödarsjuka hörde till allmänbildningen :confused:

Bulta
2012-12-10, 10:25
kör latvarianten och slänger upp lite wiki-länkar

Edit: trodde f.ö. att blödarsjuka hörde till allmänbildningen :confused:

På vilket sätt får man en klar analys på sina problem av att göra lite googlesökningar som stämmer in på ens besvär?

Det finns en mängd olika anledningar som kan störa trombocyternas förmåga att levra blodet, och detta ska självklart undersökas av läkare.

EDIT: För svar på fråga 3 så kan det vara farligt om man har väldigt dåliga värden och där risker finns för större invärtes blödningar. Upptäcker man blödningar ifrån slemhinnor så är det av än större betydelse att snarast uppsöka läkarvård för att få det hela utrett.

Löpsko
2012-12-11, 08:44
Okej.. TACK! :em: Ska kolla upp detta så snart jag har pengar och tid..!

På hc är de 100kr per besök.

Mental
2012-12-11, 09:05
Sannorlikheten för K-vitaminbrist skulle jag säga är obefintlig. Vi har inte ens ett rekommenderat intag i sverige, normalt fixar våra tarmbakterier det åt oss. Dessutom är det inte en ovanlig vitamin i kosten. Men en kombination av mycket ensidig kost och utslagen tarmflora så kanske...

tjing
2012-12-11, 11:46
Känn med fingret på pulsen (halsen). Dunkar det på bra? Det är ganska lätt att checka blodtryck på det sättet och en läkare kan höfta fram en siffra på känn.

mattilainen
2012-12-11, 12:07
Känn med fingret på pulsen (halsen). Dunkar det på bra? Det är ganska lätt att checka blodtryck på det sättet och en läkare kan höfta fram en siffra på känn.

det där måste ju vara världens bullshit jag någonsin hört :) Jag kan höfta mig till rätt blodtryck i många fall. Dock har det att göra med att man ofta utgår från det normala blodtrycket och sen helt ärligt gissar. Att man har rätt har inte att göra om man "är duktig" eller inte, utan att man gissat rätt.

Visst kan man i vissa fall veta att om man t.ex. känner blodtrycket i ljumskarna så har personen t.ex. minst 70/xx men att vara noggrannare än så..

Amfksp
2012-12-11, 12:22
Jag har extremt kraftig puls men normalt blodtryck, genetiskt enligt läkarna. Så det är inte alls lätt att gissa i alla lägen. Hos de flesta apotek kan man kolla BP för 30 kr. Skitsmidigt.

Tolkia
2012-12-11, 12:36
Att känna pulsen på olika lokaler är väl mest en fråga om att gissa sig till ett lägsta möjliga blodtryck när man inte kan få ett värde snabbt nog, eller att ta reda på om kroppsdelen nedanför lokalen har någon cirkulation. Jag skulle inte rekommendera det som något slags hemmatest för att ta reda på om man har högt eller lågt blodtryck.

Detta sagt så är väl blodtrycket knappast en fråga som förklarar TS besvär.