handdator

Visa fullständig version : "Tävlingsvikt" vs "Riktig" vikt?

Rolv
2012-12-09, 11:39
Brukar sitta å kolla bildtråderna (före/efterbilder, dagsformstråden) här på kollo. Ibland är bilderna tagna i "tävlingsform". Den kroppsvikt som uppges vid dessa bilder, är det en kroppsvikt som de tävlande klarar vardagen på eller är kroppen så tom på vätska att dagen efter så har kroppsvikten stigit med några kilo bara för att den då har en mer normal nivå med vätska?? Ni förstår nog vad jag menar...*gah!*

jokem
2012-12-09, 11:42
Tävlingsform kan skilja sig väldigt mycket från vardagsform. T.ex. så binder salt vatten i kroppen. Ät mycket salt 2-3 dagar och sedan näst intill inget salt i 1-2 dagar så kommer kroppen driva ut vätska och överkompensera så man får vätskebrist. Det kan skilja väldigt mycket i kroppsvikt bara mellan tävlingsdag och 2-3 dagar efteråt.

Pepz
2012-12-09, 12:01
varför så upphakad på kroppsvikten?

tävlingsform kan man hålla i någon dag eller så så den kroppsvikten är inte relevant för en "vardagsjämförelse" men varför ens jämföra vikten? vikt på tävlingsform är vikt på tävlingsform, vikt vardagsform är vikt vardagsform

Rolv
2012-12-09, 22:10
varför så upphakad på kroppsvikten?

tävlingsform kan man hålla i någon dag eller så så den kroppsvikten är inte relevant för en "vardagsjämförelse" men varför ens jämföra vikten? vikt på tävlingsform är vikt på tävlingsform, vikt vardagsform är vikt vardagsform

Jag jämför inte tävlingsvikt och vardagsvikt. Jag frågade precis som du skriver (att det inte går), om det ens går att jämföra tävlingsvikt med vardagsvikt.

AronP
2012-12-10, 11:09
Tävlingsvikt är, som tidigare påpekats, den vikt man väger in på. Denna vikt är något man håller ett kort tag då man tömmer vätska/kolhydrater och mageinnehåll för att komma ned i vikt. För vissa ligger tävlingsvikt och vardagsvikt väldigt nära varandra, för andra väldigt långt ifrån beroende på hur mkt man tömt.