Logga in

Visa fullständig version : Fråga ang min viktuppgång, deff->balans

GwP
2012-12-09, 10:12
Hej kolo!
Först lite om mig, tränat ca 1 år seriös styrketräning, väger idag typ 78, 184 cm och 16 år.

Efter en viktnedgång från 99.1 till 74 (från Mars 2012 till December 2012) så var det äntligen dags att bygga lite.
Har räknat ut mitt energibehov och använt mig av aktivitetsfaktor 1.5 (fast jag tränar 6 ggr i veckan). Då får jag ett behov på ca 3000 kcal per dag, och det är runt där jag har legat nu i några dagar, runt 2900-3300 och såhär ser min viktuppgång ut senaste dagarna när ja nyss klivit av deff. Har alltså gått från deff->lågt kaloriplus
74
74,7
74,2
75,4
76,4
77,2
77,2
77,2
77,9
78,6
Allt är vägt på morgonen efter morgonpissen.

Nu till min fråga, jag har legat väldigt lågt på kolhydrater under min viktnedgång och ja vet att mycket av min uppgång nu är vätska, men hur mycket vätska ska man egentligen gå upp? Är 4.5 kg vätska normalt eller äter jag för mycket (vilket jag egentligen inte gör). Jag är liksom orolig om jag äter för mycket för som de ser ut så ökar ja i vikt varje dag, när är man liksom vätskefylld? Hur länge kommer jag öka såhär typ, rädd att ja lägger på mig för mycket fett när vågen ökar sådär *cry*

Provrörsbarn
2012-12-09, 10:18
Det är ju inte endast vätska du lägger på dig, bara maginnehållet kan ju väga en hel del. Jag gick också upp väldigt mkt dem närmaste dagarna när jag gick ifrån deff till bulk/ökade kalorierna. Men för mig så jämnade det ut sig, kör på några dagar till o fortsätt väg dig. Fortsätter vikten som det gör nu så får du helt enkelt äta lite mindre eller träna mera.

Nutrid
2012-12-09, 12:20
Oavsett vad så är ett bra tips att inte gå från en deff direk till överskott.

Har du deffat i 10 månader så ska du öka kalorierna sakta uppåt (även kallat reverse dieting) för annars så kommer du lägga på dig betydligt mer fett än om du var mer tålmodig.

http://www.youtube.com/watch?v=ZrovA5n9Q_s

Den här killen (eric helms och inte matt ogus aka asiaten) tar upp mycket vettigt i intervjuerna. Nu vet jag inte om det svaret du söker finns i just den här videon men annars kan du hitta det om du letar lite på matt ogus andra intervjuer med killen.

GwP
2012-12-09, 16:41
Oavsett vad så är ett bra tips att inte gå från en deff direk till överskott.

Har du deffat i 10 månader så ska du öka kalorierna sakta uppåt (även kallat reverse dieting) för annars så kommer du lägga på dig betydligt mer fett än om du var mer tålmodig.

http://www.youtube.com/watch?v=ZrovA5n9Q_s

Den här killen (eric helms och inte matt ogus aka asiaten) tar upp mycket vettigt i intervjuerna. Nu vet jag inte om det svaret du söker finns i just den här videon men annars kan du hitta det om du letar lite på matt ogus andra intervjuer med killen.

Mjo! Men det är ju inte direkt "grisbulk" ja har gått till utan mer deff -> balans med ett knappt överskott vissa dagar. SKa kolla videon, tack