Visa fullständig version : Putta MPB i positiv riktning under 1-1,5h efter nattssömn. Vilken proteinkälla?
Barbastark
2012-12-08, 19:42
Hejhej
Det jag är ute efter är vilken proteinkälla jag bör välja för att under 1-1,5h putta muskelproteinbalansen i som mest positiv riktning efter en nattssömn?
Scenariot är att jag går upp. Ca 30 min senare tar jag en shake på runt 15-20g prot. Ca 1-1,5h efter detta äter jag min riktiga frukost.
Min spontana tanke är att det är vassle som gäller då så gott som allt kommer hinna tas upp samt att det ger en kraftigare peak än kasein. Dock sägs det ju att vassle är mer muskelbyggande medans kasein är mer muskelsparande.
Har inte läst kring vilka mekanismer detta "muskelbyggande vs muskelsparande" egentligen involverar. Kanske helt enkelt bara är så att muskelbyggande vs muskelsparandet här har med upptagshastigheten och den anabola signal som proteinkällan ger. Men har som sagt inte helt koll. Så är ute efter input från någon som är mer påläst kring det hela.
MVH
Barbastark
2012-12-08, 20:05
Mjölk.
Kanske också borde nämnt att jag har en kcal-budget att ta hänsyn till. Max 100kcal under detta pre-frukost intag.
Fö så gör väl kolhydrater och fett inte speciellt mycket för muskelproteinbalansen förutom som utfyllnad för att kroppen inte ska behöva använda proteinet till ren energi?
Då hade jag väntat med att äta tills frukost.
Kolhydrater minskar muskelnedbrytningen och påverkar således proteinbalansen. Fett gör ingenting i det sammanhanget.
Barbastark
2012-12-08, 20:31
Kolhydrater minskar muskelnedbrytningen och påverkar således proteinbalansen
Nu innehåller ju mjölk som du rekommenderar protein, men har kolhydrater denna effekt på MPB även i frånvaro av proteinkälla?
Du behöver inte ta något alls, det kommer att göra så liten skillnad så art det inte är sant. Men om du verkligen vill så är det antigen EAA eller vassle som verkar lämpligt.
Hejhej
Det jag är ute efter är vilken proteinkälla jag bör välja för att under 1-1,5h putta muskelproteinbalansen i som mest positiv riktning efter en nattssömn?
Scenariot är att jag går upp. Ca 30 min senare tar jag en shake på runt 15-20g prot. Ca 1-1,5h efter detta äter jag min riktiga frukost.
Min spontana tanke är att det är vassle som gäller då så gott som allt kommer hinna tas upp samt att det ger en kraftigare peak än kasein. Dock sägs det ju att vassle är mer muskelbyggande medans kasein är mer muskelsparande.
Har inte läst kring vilka mekanismer detta "muskelbyggande vs muskelsparande" egentligen involverar. Kanske helt enkelt bara är så att muskelbyggande vs muskelsparandet här har med upptagshastigheten och den anabola signal som proteinkällan ger. Men har som sagt inte helt koll. Så är ute efter input från någon som är mer påläst kring det hela.
MVH
Vad har du tänkt att uppnå med det?? Antar att du inte skall lägga dig igen... kroppen behöver väl både kolhydrater och protein efter nattsömnen. Så borde inte den protein du stoppar i dig då användas som energi?
Men MPS kanske får sig en kick också.... vet faktiskt inte..
Barbastark
2012-12-08, 23:16
Vad har du tänkt att uppnå med det?? Antar att du inte skall lägga dig igen... kroppen behöver väl både kolhydrater och protein efter nattsömnen. Så borde inte den protein du stoppar i dig då användas som energi?
Men MPS kanske får sig en kick också.... vet faktiskt inte..
Syftet är att kunna sova lite längre på mornarna. Pendlar med tåg till skola, så vill bara gå upp, svepa en shake, ta med allt som ska med inför dagen, sen ta mig till tåg och äta den riktiga frukosten där. Men eftersom jag dels deffar, samt att dels så tar transport med cykel + packande av väskor osv ca 1-1,5h så vill jag få i mig något som är så optimalt som möjligt för min MPB med så lite kcal som möjligt innan det.
Om några år när du kollar tillbaka på den här tiden kommer du sucka högt åt dig själv och önska att du lagt din tid på vettigare saker. Tro mig eller fråga någon annan som tränat över fem år.
Jag hade tagit en vassledrink eller en proteinbar.
Om några år när du kollar tillbaka på den här tiden kommer du sucka högt åt dig själv och önska att du lagt din tid på vettigare saker. Tro mig eller fråga någon annan som tränat över fem år.
Jag hade tagit en vassledrink eller en proteinbar.
Mr "skit i allt och bry dig inte" tittar in
Mr "skit i allt och bry dig inte" tittar inNej, mer Mr "fokusera på rätt saker".
Av de jag känner som tränat en längre tid och vissa ganska framgångsrika så vet jag ingen som lägger ens lite vikt på tillskottsbiten. Samma om man läser här inne. Betydligt vanligare är det med personer som pratar om att få i sig tillräckligt med energi och protein, hur man gör det beror på vad man trivs med.
Barbastark är inte den första som vill optimera kosten för bättre resultat. Jag har också varit där.
Mobilen så alla stavfel och eventuella meningar som suger bjuder jag på.
detta gäller inte enbart kolhydrater.
utan allt som höjer insulin. vassledrink tex.
Here’s what happens with your hormones around 7 AM. Your cortisol levels elevate naturally through the night[1-9], eventually peaking[2, 9-14]. Of course, the common misperception is that cortisol is catabolic, and without food, your body will start to eat its own muscle. This is incorrect. When something is catabolic, this only describes the process of material being broken down for energy. When cortisol acts without elevated insulin levels—without being constantly elevated the way it is during chronic stress—it triggers the breakdown of triglycerides into free-fatty acids (FFAs) for metabolization, and triggers lipolysis[1, 2, 14-28]. In the morning, cortisol actually accelerates fat burning.
Your body’s main hunger control hormone is ghrelin[32]. It’s released in a pulsatile manner throughout the night, and it peaks when you wake[29-31]. This incites hunger, but ghrelin also potently stimulates the release of growth hormone[33-44]. As this happens, and growth hormone levels increase, your body releases more fat to be burned as fuel[45-49] and decreases the destruction of protein for use as fuel[50]. When you don’t eat carbs at breakfast (or more specifically, don’t spike insulin levels), your growth hormone levels peak approximately two hours after you wake up[51].
Your body starts each day as a fat-burning machine, and the key to simultaneous fat loss and muscle gain is to avoid screwing that up. Even when you’re exercising, your body will burn far higher levels of fat than normal on an empty stomach[52, 53]. This also causes the upregulation of enzymes crucial for burning fat, allowing fat to be metabolized faster[54].
Let’s say you eat a breakfast containing 30 grams or more of carbs. Your insulin levels raise with the rise in blood sugar, and this starts you on a downward spiral. This early-morning release of insulin vastly reduces fat burning for the remainder of the day[55], which is big problem because your morning cortisol levels remain high. As a result, this insulin release causes new empty fat cells to be created [56-64], and it lowers your levels of ghrelin and growth hormone[29-31, 51]. In other words, by eating breakfast, you’re essentially wreaking havoc on all the positive things that happen when you wake up.
http://schwarzenegger.com/fitness/post/carb-back-loading-step-1-breakfast-references
så ska man tro detta alls, är det onödigt att noja över frukost.
och att skippa den leder enbart till bättre fettförbränning.
+1 på Dreas.
Barbastark borde lära sig träna ordentligt före han ägnade så mycket tid åt irrelevanta saker.
Silencer
2012-12-09, 09:59
Jag har också gjort den resan.
Rekommenderar lean gains till Barbastark så kan han hoppa frukosten helt.
så ska man tro detta alls, är det onödigt att noja över frukost.
och att skippa den leder enbart till bättre fettförbränning.Fettförbränningen över dygnet jämnar ju troligen ut sig. Det här har diskuterats flera ggr.
Ja, du bränner mer fett akut. Men akut är relativt ointressant för de flesta och det är dygnets totala kcalförbrukning som är intressant då detta styr fettbalansen.
Men akut är relativt ointressant för de flesta och det är dygnets totala kcalförbrukning som är intressant då detta styr fettbalansen.
nu citerade jag egentligen inte kiefer ang. fettförbränning.
utan snarare bara för att visa att man inte behöver trycka i sig massa
protein det första man gör när man vaknar.
+1 på Dreas.
Barbastark borde lära sig träna ordentligt före han ägnade så mycket tid åt irrelevanta saker.
+1
oerhört irrelevanta saker.
Ta rådet från oss som varit där med optinojjan,
jag kom över den rätt fort eftersom jag är för lat för att optimera i detalj...
Nu innehåller ju mjölk som du rekommenderar protein, men har kolhydrater denna effekt på MPB även i frånvaro av proteinkälla?
Ja.
Ja, du bränner mer fett akut. Men akut är relativt ointressant för de flesta och det är dygnets totala kcalförbrukning som är intressant då detta styr fettbalansen.
Det är fettförbränning och fettinlagring som är intressant, inte kcalbalans i sig om man ska hårddra det.
Commando1980
2012-12-09, 13:43
Hejhej
MVH
*rolleyes*
Meningslöst nojande.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.